zaterdag, 17 november 2018

België duurste dieselland, maar protesten mikken ernaast

Geschreven door  Stijn Blanckaert
België duurste dieselland, maar protesten mikken ernaast © Autonieuws
Bij de protesten tegen de absurd hoge brandstofprijzen vielen in Frankrijk vandaag een dode en een zwaargewonde. Nog voor de acties goed en wel begonnen zijn ontaarden ze dus al. En dat is geen verrassing, omdat de acties in Frankrijk en Wallonië een volkomen verkeerd slachtoffer kiezen: de gewone burger of de brandstoffenhandelaar.


Dat de ongezien hoge accijnzen op brandstoffen in ons land én in Frankrijk voor een grote ontevredenheid zorgen is ons inziens terecht, dat er tegen geprotesteerd wordt al evenzeer. Maar is het een goede zet om te trachten de overheid tot meer redelijkheid te dwingen met acties die de gewone burger treffen, door wegen en kruispunten te blokkeren, langzaamaanacties te houden en brandstoffendepots te blokkeren, zoals vandaag ook gebeurt in Wallonië? Zullen de ministers zich laten vermurwen door dergelijke protesten? Neen, want de regering wordt door dergelijke acties niet geraakt. Ze zullen hoogstens even nadenken of het wel opportuun is om de automobilist zo uit te persen, maar nadien al snel overgaan tot de orde van de dag.

Acties die onschuldige slachtoffers maken zijn altijd een slechte optie, denk maar aan de vakbonden die zichzelf steeds weer de das omdoen met acties die binnen de kortste keren de goodwill van het grote publiek als sneeuw voor de zon doen smelten. Neen, de protesten van de gele hesjes in Frankrijk of in Wallonië zullen behalve overlast weinig teweeg brengen als ze zich blijven toespitsen op brandstoffendepots of de blokkering van kruispunten.

Zou het niet veel efficiënter zijn als de actievoerders zich concentreerden op diegenen die voor die hoge prijzen hebben gezorgd? Vergis u niet, dat zijn niet de brandstoffenhandelaars, want de kost van de brandstof zelf is aanzienlijk minder dan de helft van wat we aan de pomp betalen. De enige schuldige is de federale regering die de koe blijft melken op industriële schaal, zonder te willen inzien dat er steeds minder melk in de uier zit. Blokkeer de ingang van het ministerie van financiën, organiseer acties van burgerlijke ongehoorzaamheid, bestook de verantwoordelijke politici met brieven en mails, laat op alle mogelijke wijze je ongenoegen kennen en betoog desnoods allemaal samen, maar maak geen onschuldige slachtoffers. Daarmee bereik je alleen het tegenovergestelde van wat je wilde en wordt de regering niet onder druk gezet.

Maar dat het protest terecht is, daar twijfelt geen mens aan. En dat brengt ons bij de titel van dit stuk. België is het land met de hoogste dieselprijs van de hele Europese Unie, met vandaag € 1,610,- als maximum. En dat is niet meer of minder dan een schande. 

Contact

YesYes BVBA
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy