vrijdag, 16 november 2018

Auto’s brengen staat bijna 20 miljard op

Geschreven door  Stijn Blanckaert
Auto’s brengen staat bijna 20 miljard op © Patrick Theunissen Photography
Het totale bedrag dat de Belg aan de overheid betaalt als belastingen op het auto- en vrachtwagengebruik en-bezit liep vorig jaar op tot de duizelingwekkende som van 19,63 miljard euro. Dat is nog eens vijf procent meer dan in 2016 en zelfs 22,5% meer dan in 2010. De cijfers komen van automobielfederatie Febiac en tonen aan dat auto’s en vrachtwagens de kip met de gouden eieren blijven voor de Belgische overheid. 



De stijging heeft voor een deel te maken met de kilometerheffing voor vrachtwagens, die elk jaar zo’n 600 miljoen opbrengt, maar ook met de accijnzen op brandstoffen die met 5,5 miljard euro niet minder dan 28% van alle fiscale opbrengsten op motorvoertuigen uitmaakten vorig jaar, en toen ook 300 miljoen méér in het laatje brachten dan in 2016, terwijl in 2016 zelf ook al voor 500 miljoen méér accijns geïnd werd dan het jaar ervoor. Door de verhoging van de accijnzen op de verschillende autobrandstoffen wordt het aandeel voor de staat in de literprijs alsmaar groter, en kost elke rit ons nu een pak meer dan twee jaar geleden.

Uit de belasting op inverkeerstelling en verkeersboetes haalde de overheid vorig jaar 400 miljoen, de CO2-bijdrage op firmawagens bracht 215 miljoen op voor de sociale zekerheid. De btw die wordt betaald op onderdelen, nieuwe auto’s en brandstoffen stond vorig jaar in voor 9,6 miljard van het totaal.

Vandaag ondersteunt en promoot de overheid (al bij al in beperkte mate) de keuze voor elektrische wagens als alternatief voor benzine of diesel, wat –indien deze strategie ook succesvol zou blijken- tegelijk zou zorgen dat de staat in eigen vlees snijdt en de inkomsten uit allerlei autobelastingen zou zien dalen. Het zou dus niemand verbazen dat de regering de belastingen op elektrische voertuigen ongetwijfeld onmiddellijk zal optrekken eenmaal ze een grotere verspreiding zouden kennen. Onze tip: profiteer van de vrijstelling van verkeersbelasting en BIV en andere mogelijke incentives op elektrische, plug-in-hybride en aardgasauto’s zolang het nog kan, want die ondersteuning belooft een eindig verhaal te worden als de voortdurende inkomstenstroom uit brandstofaccijnzen begint op te drogen.

Bron: De Tijd en L'Echo

Contact

YesYes BVBA
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy