dinsdag, 13 november 2018

Wat leert het spectaculaire herstel van Tesla

Wat leert het spectaculaire herstel van Tesla © Tesla
De Amerikaanse media pakken vandaag groot uit met het nieuws dat autobouwer Tesla, dankzij een spectaculaire stijging van het aandeel met 38,5 procent, voor het eerst meer waard is op de beurs dan BMW: 52,8 miljard euro tegenover 51,8 miljard. Met die kanttekening dat BMW dit jaar al meer dan 1,6 miljoen auto’s produceerde tegenover 151.000 voor Tesla. In vergelijking met het voorjaar van 2015 daalde de beurswaarde van BMW niettemin met 40 procent.
   

Begrijpe wie kan. Na de desastreuse productiestart van Model 3 en de capriolen van zijn topman Elon Musk daalde het vertrouwen van investeerders en aandeelhouders van Tesla naar een historisch dieptepunt, het aandeel was in vrije val. Om begrijpelijke redenen: de schuld van de Amerikaanse autobouwer steeg in vijf jaar van 443 miljoen naar 10,1 miljard euro. Tijdens de eerste negen maanden van 2018 produceerde Tesla 151.000 auto’s, minder dan BMW in één maand. Toch volstond één min of meer gunstig derde kwartaal om het Tesla-aandeel met 38,5 procent de hoogte in te jagen. De beurswaarde van de Amerikaanse autobouwer bedraagt daarmee 52,8 miljard euro, of één miljard euro meer dan de 51,8 miljard van het Beierse premiummerk. Dat realiseerde vorig jaar nog 8,6 miljard euro winst en investeerde dit jaar alleen al 3,9 miljard in research en ontwikkeling. Dat is meer dan Tesla ooit heeft verdiend. 

De evolutie van de beurs is onvoorspelbaar én belangrijk

Voor de zomer leek Tesla regelrecht af te stevenen op een faillissement. De productie van Model 3 verliep met horten en stoten, de ridicule en ongenuanceerde uitspraken van de topman zetten kwaad bloed bij ieder weldenkend mens. De Amerikaanse beurstoezichthouder verplichtte Elon Musk een stap opzij te zetten en sindsdien lijkt het vertrouwen van investeerders en aandeelhouders teruggekeerd. 

Uit ervaring weten we dat de beurs niet altijd een betrouwbare waardemeter is van een bedrijf maar beleggers afdoen als imbecielen gaat te ver. Zij investeren in de toekomst en niet in het heden en zijn er vast van overtuigd dat Tesla goed is gewapend is voor die toekomst, veel beter dan BMW, Mercedes en andere. Dat heeft ermee te maken dat Tesla een grote voorsprong heeft uitgebouwd op het vlak van elektromobiliteit zowel inzake knowhow als ervaring. De Amerikaanse autobouwer heeft gezorgd voor een stroomversnelling en zijn concurrenten naar de achtergrond verwezen. Tesla beschikt bovendien een wereldwijd vertakt netwerk van super chargers en een eigen megafabriek waar het zijn eigen accu’s bouwt, in samenwerking met Panasonic. De Europese merken beschikken noch over het ene noch over het andere en zijn, voor wat betreft hun batterijen, aangewezen op contracten én goodwill van Aziatische fabrikanten CATL (China), Panasonic (Japan), LG Chem en Samsumg (Zuid-Korea) die een feitelijk monopolie bezitten.

Tesla slaat nieuwe wegen in 

Vandaag verdienen de automerken hun geld met de verkoop van nieuwe wagens, onderdelen en accessoires. Maar elektrische auto’s bevatten veel minder onderdelen, vergen veel minder onderhoud en herstellingen wat maakt dat de autohandel straks een belangrijke inkomstenbron ziet verdampen. Tegen 2035 zullen de automerken tot 40 procent van hun omzet genereren uit uitkomsten die voortvloeien uit het aanbieden van mobiliteitsdiensten. De autowereld staat voor een ingrijpende transitie met verstrekkende gevolgen voor de tewerkstelling in de sector en de kwalificaties van de medewerkers. Automekaniekers worden elektriekers, bij wijze van spreken. Zij zullen niet alleen figuurlijk maar ook letterlijk onder hoogspanning moeten werken. 

30 procent minder kosten door onlineverkoop

Ook de verkoop van nieuwe auto’s zal op een andere manier gebeuren, de onlineverkoop zal spectaculair toenemen. En ook hier geeft Tesla het voorbeeld. De Amerikaanse autobouwer heeft geen uitgebreid eigen dealernet en bespaart op die manier tot 30 procent aan kosten in vergelijking met zijn concurrenten. Door online te verkopen, beschikt Tesla over een veelheid aan interesse informatie over zijn klanten die het kan gebruiken voor eigen marketingdoeleinden of ter beschikking stellen van derden. Naar het voorbeeld van Google en Facebook. 

Voor wie Tesla al had afgeschreven, vermelden we tot slot nog dat Model 3 de Nissan Leaf van de eerste plaats heeft verdrongen als meest verkochte elektrische auto ter wereld en dat Model 3 de voorbije maanden in de Verenigde Staten meer kopers heeft gevonden dan de Mercedes-Benz C-klasse en BMW 3-reeks.

Contact

YesYes BVBA
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy