dinsdag, 06 november 2018

Moderne diesels properder dan ooit...

Geschreven door  Stijn Blanckaert
Moderne diesels properder dan ooit... © Daimler
ACEA, de vereniging van de vijftien grootste in Europa gevestigde auto-, bestelwagen-, bus- en vrachtwagenconstructeurs, liet vandaag in een persbericht weten dat het na uitgebreide tests kan concluderen dat moderne diesels minder vervuilen dan ooit tevoren, en vindt dat het nu maar eens gedaan moet zijn met de jacht op diesels en het ongenuanceerd afschilderen van alle zelfontbranders als de grootste vervuilers. 


Bij Autonieuws zeggen we al langer dat de heksenjacht tegen alles wat op diesel rijdt onterecht is, de gegevens die ACEA voorlegt tonen dat ook aan.

Volgens ACEA bewijzen tests met de nieuwste generatie dieselauto’s in echte rij-omstandigheden en dus niet in labo’s namelijk dat die nog nooit zo proper waren. 

In Europa werden in het voorbije jaar zo’n 270 nieuwe dieselmodellen die aan de recentste Euro 6d-TEMP-uitstootstandaarden voldoen op de markt gebracht. De nieuwe data waarover ACEA beschikt tonen aan dat al die modellen beduidend minder uitstoten dan de NOx-drempel die de RDE (Real Driving Emissions)-test, die voor alle nieuwe automodellen die sinds september vorig jaar werden gecommercialiseerd van toepassing is, toelaat. Bovendien voldoen de meeste van die modellen zelfs al aan de nog striktere NOx-drempel die pas in januari 2020 van kracht wordt.

De RDE-test die de uitstoot van auto’s op de openbare weg meet werd geïntroduceerd als onderdeel van de nieuwe WLTP-testprocedure en wordt uitgevoerd om na te gaan of de labo-testresultaten overeenkomstig de realiteit zijn, en moet garanderen dat de grenswaarden op het vlak van uitstoot in dagelijks verkeer niet overschreden worden.

ACEA pleit er dan ook voor om een onderscheid te maken tussen oude diesels (die dus niet aan de nieuwste uitstootnormen voldoen) en de nieuwste modellen, die absoluut niet méér vervuilen dan hun benzinebroers, en onterecht verketterd worden. Het is dus zaak om zo snel mogelijk de vervuilende, oude diesels te vervangen door nieuwere modellen die aan de Euro 6d-TEMP-normen voldoen, zowel met benzine- als met dieselmotoren. Tel daarbij het feit dat diesels beduidend minder CO2-uitstoten, en het wordt duidelijk dat de CO2-uitstootnormen halen zonder diesels eigenlijk een onmogelijke opdracht is, zelfs met een sterke toename van (deels) elektrische auto’s.

ACEA is trouwens niet alleen met die bevindingen, want ook de Duitse automobielorganisatie ADAC stelde tijdens onafhankelijke RDE-tests vast dat moderne diesels gemiddeld maar liefst 85% minder NOx uitstoten dan Euro 5-wagens.

Bron: ACEA

Contact

YesYes BVBA
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy