dinsdag, 06 november 2018

Audi Brussels krijgt concurrentie uit eigen huis

Audi Brussels krijgt concurrentie uit eigen huis © Audi AG
Audi Brussels is de eerste en enige fabriek van de Volkswagen-autogroep waar elektrische auto’s van de band rollen. In die situatie komt naar alle waarschijnlijk op afzienbare tijd verandering. Op de raad van commissarissen van 16 november e.k. wordt immers beslist welke andere fabrieken van de Duitse autogroep in aanmerking komen voor de productie van elektrische voertuigen. 


Nieuwe bezems keren goed. Volkswagen-topman Herbert Diess legt op de vergadering van 16 november e.k. van de raad van commissarissen van Volkswagen Group een voorstel op tafel dat bepaalt welke modellen de komende jaren in welke fabrieken van de band rollen. Daarbij komt het eropaan de productiecapaciteit zo maximaal mogelijk te benutten. Zijn objectief is het de productiviteit met 30 procent te verhogen. Om deze ambitieuze doelstelling te bereiken, moeten alle neuzen in dezelfde richting staan. Moet dus ook de machtige vakbond IG Metall op dezelfde golflengte zitten. 

Nieuwe taakverdeling binnen de autogroep    

Door de aanhoudende SUV-boom loopt de verkoop een aantal VW-modellen terug. Dat geldt onder andere voor de VW Passat. Werden er in 2014 nog 750.000 exemplaren verkocht, worden er dat dit jaar nog hooguit 640.000. Dat vertaalt zich in een lagere benuttingsgraad van de productiecapaciteit en een lagere productiviteit van de Passat-fabrieken, maar ook in een lagere rendabiliteit voor VW als merk van de grote Volkswagen-autogroep. 

En dat uitgerekend op een moment dat VW-topman Diess een verhoging van de productiviteit met 30 procent predikt. Die heeft nu een plan uitgewerkt om de productie van de verschillende modellen beter op elkaar af te stemmen, desnoods te spreiden over meerdere fabrieken. Voor sommige plants komt dat neer op een complete ombouw. Zo wil hij de huidige Passat-fabriek van Emden transformeren in een fabriek waar enkel nog elektrische voertuigen worden gebouwd, idem voor de fabriek van Zwickau waar vanaf eind 2019 de eerste VW-modellen (ID Neo en ID Crozz) op het MEB-platform van de band rollen. 

Komt het tot een samenwerking met de Zuid-Koreaanse accufabrikant SK Innovation, ook daarover valt wellicht een beslissing op 16 november, zal ook snel werk worden gemaakt van een nieuwe accufabriek in megaformaat in de nabijheid van een VW-fabriek waar  elektrische VW-modellen worden gefabriceerd. In dit scenario wordt opnieuw aan Emden gedacht, is te horen. 

Een en ander betekent dat Audi Brussels als e-fabriek concurrentie krijgt uit eigen huis. Intussen loopt de productie van de nieuwe e-tron in Vorst almaar meer vertraging op. Over de omvang en het waarom houdt de directie de lippen op elkaar. Uit vrees allicht op de vingers te worden getikt vanuit Ingolstadt of Wolfsburg.      

Contact

YesYes BVBA
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy