zaterdag, 02 juni 2018

Hoe geloofwaardig zijn beloften van FCA-topman Marchionne?

Hoe geloofwaardig zijn beloften van FCA-topman Marchionne? © FCA
Vrijdag 1 juni 2018 heeft FCA-topman Sergio Marchionne de plannen van de Italiaans-Amerikaanse autogroep tot 2022 toegelicht voor een gehoor van investeerders. Zoals te verwachten stelt hij opnieuw een reeks nieuwe modellen in het vooruitzicht, maar hoe geloofwaardig en/of realistisch zijn die? De FCA-topman heeft ter zake geen goede reputatie. 


Schuldenvrij

Sergio Marchionne werd in 1952 geboren in Italië maar verhuisde op zijn veertiende naar Canada. Dat verklaart zijn dubbele nationaliteit én talenkennis. De briljante student behaalde meerdere universitaire diploma’s en vond werk in de banksector. 

In 2004 volgde een opmerkelijke carrièreswitch: de bankier werd autobouwer. Op vraag van de Italiaanse ondernemersfamilie Agnelli nam hij de leiding in handen van de autodivisie van de Fiat-groep die in financiële moeilijkheden verkeerde. Hij vroeg en kreeg carte blanche voor een ingrijpende herstructurering die resulteerde in slaande ruzie met de machtige Italiaanse vakbonden. Marchionne hield het been stijf en langzaam maar zeker klaarde de hemel op in Turijn. Maar niet voor lang, want de daaropvolgende financiële crisis zorgde voor een implosie van de wereldwijde autoverkoop. Fiat werd zwaarder getroffen dan bijvoorbeeld de Duitse autoconstructeurs omdat die op dat moment gouden zaken deden in Azië waar de vraag naar auto’s ‘made in Germany’ alle records klopte.

Om niet kopje onder te gaan, werd de Fiat-topman in Europa verplicht om hoge kortingen toe te staan waardoor de verliezen zich opstapelden en de autogroep dwingende investeringen in nieuwe modellen en milieuvriendelijke technologieën niet kon uitvoeren. Dat was voor heel wat jonge en talentrijke ingenieurs en designers het sein om de overstap te maken naar Volkswagen. Met topdesigner Walter de Silva als meest bekende. Die bezorgde eerst Seat en vervolgens Audi en VW een nieuw en aantrekkelijk uiterlijk.      

Financiële constructies hielden Fiat boven water 

Marchionne staat bekend als een egocentrisch en weinig sociaal voelend mens die van zijn medewerkers onvoorwaardelijke trouw verlangt maar zelf niemand in vertrouwen neemt. Hij duldt geen tegenspraak of kritiek vanuit de gedachtegang… wie niet voor mij is, is tegen mij. Zelfs Luca di Montezemolo - de voorzitter van de raad van bestuur van de Fiat-groep en vertrouweling van de familie Agnelli – moest in 2010 plaatsmaken. Omdat die zich verzette tegen de overname van Chrysler door Fiat. Die move was nodig om de omzet te kunnen verhogen. Binnen Europa was daar geen plaats meer voor, vandaar dat hij probeerde om voet aan de grond te krijgen in Amerika via het zwaar verlieslatende Chrysler.    

Wat uitzag als een uiterst gewaagde operatie bleek uiteindelijk een geschenk uit de hemel én behoedde op dat moment Fiat voor het faillissement. Na de economische crisis herpakte de autoverkoop in de Verenigde Staten zich op een spectaculaire wijze waardoor Chrysler een soort melkkoe werd voor Fiat en dochtermerken Alfa Romeo en Maserati. 

Veel beloven en weinig geven

Marchionne ging in overdrive en kondigde de komst aan van een hele reeks nieuwe modellen maar hij slaagde er niet in om die beloften waar te maken. De trouwe ‘Italo’-klanten bleven op hun honger zitten, de FCA-dealers zagen zwarte sneeuw. Dat is vandaag niet anders. Dat de Italiaans-Amerikaanse autogroep nog bestaat, is een wonder en is zonder enige twijfel de verdienste van Marchionne. Sterker nog, FCA is quasi schuldenvrij en realiseerde vorig jaar een recordwinst van 3,5 miljard dollar, of een bijna verdubbeling in vergelijking met 2016. Met een winstmarge van 6 procent deed hij beter dan Ford, de aandelenkoers schoot de hoogte in. Dat hij onvoldoende heeft geïnvesteerd in toekomstgerichte technologieën en nieuwe modellen is een terechte kritiek. 

Terug naar vrijdag 1 juni. In de omgeving van Turijn heeft de meester-strateeg met veel blabla de plannen van de autogroep tot 2022 bekendgemaakt waarbij opvalt dat de nieuwe modellen vooral de dochtermerken Alfa, Maserati en Jeep ten goede komen. De volumemerken Fiat en Chrysler worden veeleer stiefmoederlijk behandeld. En wat nog opvalt, Fiat zal niet langer op de Amerikaanse en Chinese markt worden verkocht terwijl Chrysler zich voortaan focust op de Amerikaanse markt. 

Welke nieuwigheden heeft Marchionne aangekondigd van nu tot 2022? Voor Alfa gaat het om niet minder dan zeven nieuwe modellen, waarvan zes plug-in hybrides. Blikvangers zijn een opvolger voor de bloedmooie 8C, een nieuwe GTV (600 pk), facelifts van de Giulia en Giulietta alsook twee nieuwe SUV’s in het C- en E-segment. 

Bij Maserati verdwijnen de dieselmotoren ten voordele van plug-in hybrides en e-modellen waarbij Maserati gebruik mag maken van Ferrari-technologie. Eyecatchers zijn hier de nieuwe Alfieri en een kleine city-suv. 

In de plannen van Marchionne krijgt Jeep de meeste aandacht. Bedoeling is om het belang van Jeep binnen FCA te doen stijgen tot 20 procent. Ook hier verdwijnen de dieselmotoren uit het aanbod ten voordele van vier nieuwe plug-in hybrides. Er komt een nieuwe kleine SUV in het A/B-segment alsook een nieuwe generatie Renegade en Cherokee/Grand Cherokee en een facelift van de Compass. Marchionne belooft verder een pick-up onder de merknaam Jeep en de wedergeboorte van de iconische Wagoneer/Grand Wagoneer. 

Blijft af te wachten wat die mooie beloften waard zijn. Het is niet de eerste keer dat de scheidende FCA-topman nieuwe modellen aankondigt die nooit het levenslicht zien. Feit is dat hij straks een autogroep achterlaat die er financieel sterker voorstaat dan algemeen verwacht. Maar op het vlak van elektromobiliteit en rijhulp- en infotainmentsystemen kunnen Fiat en zijn dochtermerken niet concurreren met de Duitse, Franse en Aziatische volumemerken. Marchionne heeft in de loop van de jaren veel beloftes gedaan in die richting, maar heeft die nooit kunnen waarmaken. Zijn opvolger staat voor een quasi onmogelijke opdracht. Wie die opvolger wordt, daarover bestaat blijkbaar nog veel discussie tussen Marchionne en de familie Agnelli. Wait and see is de boodschap.

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy