vrijdag, 08 januari 2016

De Alliantie Renault-Nissan kijkt uit naar zelf autonoom rijden

De Alliantie Renault-Nissan gaat over de volgende vier jaar meer dan tien voertuigen met zelfrijdende technologie uitbrengen.

De wereldwijd actieve autogroep bevestigt dat tussen nu en 2020 een reeks voertuigen met zelfrijdende capaciteiten zullen worden uitgebracht in de Verenigde Staten, Europa, Japan en China. De technologie zal worden geïmplementeerd in voor het grote publiek beschikbare voertuigen, tegen een betaalbare prijs.

De Alliantie Renault-Nissan lanceert daarnaast een aantal nieuwe gekoppelde applicaties, die een handige link moeten mogelijk maken tussen automobilisten en hun professionele activiteiten, vrije tijd en de sociale netwerken.

"De dubbele doelstelling 'nuluitstoot - nul ongevallen' is een sterk engagement van de Alliantie Renault-Nissan," aldus Carlos Ghosn, Président-Directeur Général van de Alliantie in het onderzoekscentrum van Renault-Nissan in Silicon Valley. "Ze stimuleert ons voertuigen voor het grote publiek te ontwikkelen met zelfrijdende capaciteiten en een geoptimaliseerde connectiviteit," voegde hij er nog aan toe.

Nuluitstoot en nul ongevallen

De Alliantie Renault-Nissan is vandaag de onbetwiste leider wat voertuigen met nuluitstoot betreft. Sinds de verkoop van de allereerste Nissan LEAF in de regio San Francisco in december 2010 verkocht de Alliantie zowat 300.000 100% elektrische voertuigen.

De efficiëntie en veiligheid van de voertuigen van de Alliantie Renault-Nissan zijn drastisch toegenomen. Het aantal zware of dodelijke ongevallen met modellen van Nissan in Japan is op 20 jaar tijd met 61% afgenomen. Voor Renault in Frankrijk daalde het aantal op 15 jaar tijd zelfs met 80%.

Autonoom rijden zal de invloed van de factor “menselijke fout”, die aan de basis ligt van circa 90% van de dodelijke ongevallen, nog verder kunnen worden teruggedrongen.

De eerste voertuigen met het gedeeltelijk autonome systeem "rijden in een rijstrook" komen in 2016 op de markt. Met die functionaliteit regelt de wagen automatisch zijn positie in een rijstrook, op een autosnelweg en bij files. De voertuigen van Renault-Nissan met het gedeeltelijk autonome systeem "veranderen van rijstrook", dat automatisch reageert op gevaar en de wagen autonoom van rijstrook kan doen veranderen op de autosnelweg, maken hun opwachting in 2018. 2020 wordt het lanceringsjaar van de "autonome kruispuntmodus" waarmee wagens kruispunten in de stad zullen kunnen nemen zonder tussenkomst van de bestuurder. 

De Groep zal in de loop van dit jaar ook een nieuwe applicatie lanceren voor mobiele apparaten waarmee vanop afstand in interactie kan worden gegaan met het voertuig. Volgend jaar komt er dan het eerste "Multimediasysteem van de Alliantie" met nieuwe multimedia- en navigatiefuncties, een geoptimaliseerde integratie met smartphones, en kaartupdates in real time. In 2018 krijgt het "platform Connectiviteit en Internet of Things van de Alliantie" de nieuwe "Virtuele Persoonlijke Assistent" bestemd voor particulieren en ondernemingen. 

Alle technologie van de Alliantie rond de zelfrijdende auto zal als optie beschikbaar zijn voor bestuurders. 

Convergeren om te winnen 

In 2014 heeft de Alliantie Renault-Nissan de engineeringafdelingen van de twee ondernemingen "geconvergeerd". De ingenieurs van Renault en Nissan werken in teamverband om dubbel werk tijdens de ontwikkeling van nieuwe technologieën te vermijden. De gezamenlijk door de ingenieurs van Renault en Nissan ontwikkelde technologieën worden vervolgens ter beschikking gesteld van elk van de ondernemingen en hun merken, die ze naargelang van de behoeften van hun klanten kunnen installeren. 

De ingenieurs van Renault en Nissan ontwikkelden zo "modules met technologische hulpmiddelen", die bestaan uit hardware- en softwareoplossingen. De productteams van Renault, Nissan, Infiniti en andere merken kunnen die dan naar keuze integreren in de gepaste modellen. Door het partnerschap tussen Renault en Nissan voor onderzoek en de ontwikkeling van spitstechnologie kan efficiënter worden gewerkt en kunnen kosten worden bespaard, wat voor klanten voertuigen met een hogere toegevoegde waarde oplevert. 

De Alliantie Renault-Nissan beschikt over een budget voor onderzoek en ontwikkeling van 5 miljard Amerikaanse dollar. De Alliantie is de vierde grootste autogroep ter wereld. Een op de tien voertuigen die wereldwijd worden verkocht, wordt geproduceerd door de Alliantie en ze heeft onderzoekscentra in Atsugi in Japan, in Guyancourt in Frankrijk, in Farmington Hills in Michigan (VS) en in Sunnyvale in Californië. De Alliantie Renault-Nissan heeft ook engineeringcentra in onder meer India, Brazilië, Roemenië, Turkije en China. 

De Alliantie Renault-Nissan maakte ook de benoeming bekend van Ogi Redzic tot Alliance Senior Vice President Connected Vehicles and Mobility Services, verantwoordelijk voor connectiviteit en de nieuwe mobiliteitsdiensten. 

Ogi Redzic gaat aan de slag bij de Alliantie na diverse functies bij Nokia, NAVTEQ, Motorola en cyberPIXIE, een start-up uit de sector van de draadloze communicatie. Hij was voordien al Senior Vice-President en verantwoordelijk voor de autosector bij Nokia HERE. Ogi Redzic, die zijn functie onmiddellijk opneemt, zal werken vanuit Parijs en krijgt de leiding over de teams in Frankrijk en Japan. 


Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy