Vanaf 1 januari 2020 gaat een nieuw tijdperk van start voor wat betreft de fiscale aftrekbaarheid van auto’s van bedrijven en zelfstandigen. Die daalt over de hele lijn, en zal er voor zorgen dat de Total Cost of Ownership van zo goed als alle firmawagens zal stijgen vanaf 2020. Dat is niets nieuws, want werd reeds beslist door de ontslagnemende federale regering. Alles is gepubliceerd in het Staatsblad, dus –tenzij er ongelukken gebeuren- zal de nieuwe aftrekregeling in januari onverminderd van kracht worden.
Nu 2020 met rasse schreden nadert is het misschien aangewezen om de nieuwe regels voor de fiscale aftrekbaarheid van de autokosten voor bedrijven en zelfstandigen zoals ze vanaf januari zullen gelden nog eens even toe te lichten.
Vandaag kregen we de startnota te lezen die Bart De Wever opmaakte in het kader van de regeringsonderhandelingen voor een nieuwe Vlaamse Regering met N-VA, CD&V en Open VLD.

Vorig jaar sloot BMW een joint venture met de Chinese autoconstructeur Great Wall voor de productie van elektrische auto’s voor de Chinese markt. In een persmededeling laat Great Wall nu weten dat de Chinese overheid nog altijd geen groen licht heeft gegeven voor het project Spotlight Automotive Limited. In München blijft men geloven in een goede afloop. 

De Vlaamse Overheid organiseerde eerder dit jaar via de site samenelektrisch.be een groepsaankoop voor elektrische auto’s. Geïnteresseerde particulieren konden tegen een voordeliger aankooptarief kiezen tussen een Renault Zoë, een Peugeot iON, een Hyundai Kona Electric of een Nissan Leaf.
Doet hij het of doet hij het niet? Het blijft voorlopig onduidelijk of de Amerikaanse president Trump de invoertaks op nieuwe auto’s uit Europa gaat verhogen. Het eerste dreigement in die richting dateert van einde februari en hangt als een zwaard van Damocles voor het hoofd van de Europese automerken. Komt het daadwerkelijk tot een verhoging van 2,5 naar 25 procent zal dat dramatische gevolgen hebben voor de Europese autonijverheid in het algemeen en de Duitse merken in het bijzonder. 
Voor de enen is Elon Musk een genie, voor de anderen een nachtmerrie. Zijn tweets zijn even onvoorspelbaar en beledigend als die van Donald Trump, maar zijn ze even ondoordacht? Een portret van misschien wel de meest omstreden automanager van het voorbije decennium. 
Zoals hier aangekondigd heeft de raad van commissarissen van BMW Oliver Zipse benoemd tot opvolger van Harald Krüger. Die had een paar weken geleden de handdoek in de ring geworpen. De nieuwe sterke man in München moet BMW min noch meer van de ondergang redden. 
Automobielfederatie Febiac liet door middel van een persbericht weten dat de autobelastingen in België in 2018 niet minder dan 20,73 miljard euro in het overheidslaadje gebracht hebben. 20,73 miljard, dat is nog eens zes procent meer dan in 2017 en voor het eerst ook meer dan de magische grens van twintig miljard.
De directies van het Duitse Volkswagen en Amerikaanse Ford hebben nu ook officieel  aangekondigd nauwer te gaan samenwerken bij de ontwikkeling van autonoom rijdende en elektrisch aangedreven auto’s. Bedoeling is efficiënter te gaan werken en de kosten te delen en zo hun rendabiliteit te verhogen en hun marktpositie te verstevigen. 
Pagina 1 van 80

Contact

YesYes BVBA
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy