Op het vlak van elektrische auto’s is Noorwegen een absolute koploper. Meer dan de helft van alle nieuwe auto’s in het land is nu al elektrisch en tegen 2025 zouden er geen auto’s met een verbrandingsmotor meer verkocht worden. De huidige fiscale bevoordeling van EV’s zorgt echter voor een daling van de overheidsinkomsten. Economisten van het Internationaal Monetair Fonds stellen nu dat premium-EV’s belast zouden moeten worden om dat verlies te compenseren.
Opmerkelijke zet van Stellantis deze week: de constructeur die onlangs ontstond uit de fusie tussen PSA (Peugeot, Citroën, DS, Opel) en FCA (Fiat, Chrysler, Jeep, Alfa Romeo…) zegde onverwacht alle contracten met zijn Europese dealers op. In België gaat het om zo’n 80 concessiehouders met een veelvoud aan vestigingen. 
In tegenstelling tot de eerdere plannen van Minister van Financiën Van Peteghem (CD&V) werd in het akkoord over de vergroening van de bedrijfswagens dat eerder deze week bereikt werd geen melding meer gemaakt van het initiële voornemen om vanaf september van dit jaar gebruik te maken van de WLTP-uitstootwaarde voor de federale fiscaliteit. 

Uit een mededeling op de website van Minister van Financiën Van Peteghem blijkt onder meer op welke manier de federale regering de fiscale aftrek van personenwagens met een verbrandingsmotor zal laten dalen tot nul, en nadien ook voor auto’s zonder uitstoot (lees: elektrische wagens) naar een aftrek van maximaal 67,5 procent zal toewerken en welke andere wijzigingen de nieuwe plannen nog met zich meebrengen.
Na een lange vergadering die pas om halftwee in de nacht van maandag op dinsdag afgelopen was zijn de zeven regeringspartijen het eens geworden over de wijze waarop het bedrijfswagenpark in ons land versneld moet vergroenen. De uiteindelijke beslissing wijkt weinig af van de plannen die eerder voorgelegd waren.
Er is al veel inkt gevloeid over de drie Lage Emissiezones in ons land (Gent, Antwerpen, Brussel), en het aantal tegenstanders blijft erg groot. Dat aantal belooft vanaf januari volgend jaar verder toe te nemen, want vanaf dan zijn ook Euro 4-diesels niet meer welkom in de Brusselse Lage Emissiezone.
De plannen van minister van Financiën Van Peteghem (CD&V) voor de herziening van de fiscaliteit van de bedrijfswagens zijn nog maar pas aangekondigd, maar voor ze omgezet kunnen worden in wetteksten is er onenigheid bij de coalitiepartners. Zo lijkt ook de volledige fiscale aftrekbaarheid van elektrische auto’s niet langer zeker.
Tijdens de eerste “Renault Talk”, een online event waarin Renault zijn strategie en nieuwigheden uit de doeken deed, maakte CEO Luca de Meo duidelijk dat het merk absoluut marktleider wil zijn in de energietransitie, met de bijzondere ambitie om tegen 2030 het meest groene merk van Europa te zijn, waarbij 9 van elke 10 verkocht Renaults geëlektrificeerd zullen zijn. 
Als het om positieve zaken gaat staat ons land zelden of nooit aan de Europese top, maar als het om het belasten van de automobilist gaat prijkt België wel systematisch op de eerste plaats, zo blijkt opnieuw uit een studie van autofabrikantenvereniging ACEA, die aantoont dat de Europese autobelastingen niet minder dan € 400 miljard per jaar opbrengen. 
Test Aankoop, dat met zijn reportage over een rit van Oostende naar Signal de Botrange met een elektrische Polestar 2 onlangs nog zwaar de mist in ging, beweert dat consumenten vanaf 2025 over de hele levensduur van hun auto goedkoper af zijn als ze kiezen voor een elektrisch model. 
Pagina 1 van 97

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy