De transportsector geniet sinds 2004 van een korting op de dieselaccijnzen – een steunmaatregel die destijds was ingevoerd door regering Verhofstadt II. Vooruit-voorzitter Conner Rousseau vindt dat er een einde mag komen aan deze subsidiëring, die de schatkist volgens hem 733 miljoen euro kostte in 2019. 
PHEV’s verkopen als zoete broodjes in Duitsland, niet het minst omdat kopers er tot € 6.750 subsidie voor krijgen. Zoals het er nu naar uitziet, worden de regels volgend jaar verstrengd, tot luid protest van sommige autobouwers.
Als je kijkt naar het type elektrische auto dat gelanceerd wordt, dan lijkt het alsof de Duitse luxemerken elkaar niet voor de voeten willen lopen. Zit Audi in het ene segment, dan richt Mercedes-Benz zijn pijlen op een ander, terwijl ook BMW een stuk van de markt ‘voor zich’ lijkt te hebben. Zijn er onderlinge afspraken gemaakt?
Statbel, dat voor de Belgische overheid statistieken bijhoudt over allerlei domeinen, publiceerde een nieuw rapport waaruit blijkt dat ons land op 1 augustus 2021 precies 5.927.912 personenwagens telt, op een totaal aantal voertuigen van 7.226.074.
Sinds begin dit jaar is de prijs van aardgas gestegen met 174 procent. Zakenbank Goldman Sachs ziet nog geen einde komen aan de prijsinflatie, te wijten aan het forse economische herstel en de daaruit voortvloeiende vraag naar gas. Aangezien CNG gecomprimeerd aardgas is, dringt zich de vraag op of het interessant geachte kostenplaatje van een aardgasauto eigenlijk nog wel klopt.
In het kader van de Fit for 55-klimaatdoelstellingen heeft de EU zich voorgenomen om alle nieuwe auto’s met verbrandingsmotoren vanaf 2035 te verbieden en vanaf dan enkel nog nieuwe voertuigen met een nuluitstoot toe te laten. Die plannen stuiten nu op verzet van Italië en Tsjechië, die hun automerken en -industrie bedreigd zien.
De beslissing van de Brusselse regering (en andere overheden) om de snelheid van auto’s te beperken tot 30 km/h in plaats van 50 zorgt alvast niet voor een daling van de uitstoot. Een studie van het Franse Cerema-instituut toont namelijk aan dat auto’s bij 50 km/h net minder uitstoten dan bij 30 km/h.
Vroeg of laat moeten we allemaal aan de stekker. Zijn er echter manieren om nu al je koolstofvoetafdruk te verkleinen zonder meteen je diesel of benzine in te ruilen voor een batterijvoertuig? Jazeker.
Dat de nieuwe Amerikaanse president de zaken anders ziet dan zijn op zijn minst controversiële voorganger is duidelijk. Hij doet dat nu ook op het vlak van de uitstoot van het wegverkeer, door aan te kondigen dat tegen 2030 de helft van alle in de Verenigde Staten verkochte auto’s (bijna) emissieloos moeten zijn en heeft het daarbij over elektrische autos, plug-in hybrides en modellen met een brandstofcel op waterstof. Dergelijke plannen zijn al een grote stap voor Europa, maar hoe zit dat met de Amerikanen, en zijn die plannen realistisch?
Gisteren dropte Ursula von der Leyen een bom in autoland. Als onderdeel van het erg drastische ‘Fit for 55’-klimaatmaatregelenpakket mogen er vanaf 2035 in de Europese Unie geen auto’s met verbrandingsmotor meer worden verkocht. Diesel en benzine dreigen ook een stuk duurder te worden de komende jaren.
Pagina 1 van 99

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy