Terwijl de vorige federale regering het rijbewijs met punten niet wilde invoeren nam de huidige regering het wel op in het regeerakkoord en verzekerde de minister van Justitie dat het er deze legislatuur komt. Uit het voorontwerp van het federaal plan voor duurzame ontwikkeling van de minister van Klimaat en uit de beleidsverklaring van de minister van Mobiliteit moet dan weer blijken dat de regering zich niet tot die optie wil beperken. Komt het er nu of komt het er niet? 
Vaak lezen we opmerkingen van mensen die niet begrijpen hoe het kan dat ze met hun kleine en zuinige Renault Twingo diesel uit 2010 de LEZ van Antwerpen en Gent niet meer binnen mogen zonder het betalen van een retributie, terwijl de eigenaar van een Porsche Cayenne met een benzineslurpende V8 probleemloos de stad in mag. De reden? Die leest u hier…
Het is dezer dagen voor de constructeurs vechten om aandacht, omdat ze zowat allemaal tegelijk nieuwe elektrische modellen voorstellen. Tegelijk wordt in meer en meer landen een einddatum vastgelegd voor de verkoop van nieuwe benzine- en dieselauto’s. Kunnen we in de toekomst dan niet meer tanken met onze auto met een verbrandingsmotor? 
Groen-minister van Energie Tinne Van der Straeten en minister van Mobiliteit Georges Gilkinet (Ecolo) vragen de Europese Commissie namens de Belgische regering om een datum vast te leggen voor de stopzetting van de verkoop van nieuwe auto’s met benzine- of dieselmotoren.
In het Vlaamse uitvoeringsbesluit van de lage-emissiezones heeft de regering eenzijdig beslist om de minimumleeftijd voor oldtimers op te trekken naar 40 jaar, terwijl er eerder een consensus was voor 30 jaar. Het ‘groene’ Antwerpse stadsbestuur neemt de 40-jaarregel gewoon over. In Brussel, waar auto’s met een O-plaat wél gratis en onbeperkt de LEZ binnen mogen als ze 30 jaar of ouder zijn, wijst onderzoek nochtans uit dat er geen nefaste gevolgen zijn voor de luchtkwaliteit.
Automobielsectororganisatie Febiac publiceerde vandaag haar Automotive Pocket Guide, waarin ze een overzicht geeft van een hele reeks kerncijfers met betrekking tot de auto’s, motoren en bedrijfsvoertuigen in ons land. Opmerkelijke vaststelling: de fiscale opbrengsten zijn op tien jaar tijd met meer dan een derde toegenomen.



In 2019 bracht de auto-, vrachtwagen- en motorfiscaliteit de Belgische overheid in totaal € 21,44 miljard op, terwijl dat in 2010 nog net geen € 16 miljard was. Dat is een stijging met € 5,46 miljard of 34,2 procent op tien jaar. Een hallucinant bedrag dat opnieuw bevestigt wat we al langer weten, namelijk dat de automobiel dé cashkoe is voor de overheid.Schermafbeelding 2021 03 04 om 12.12.13

Accijnzen en btw als grote slokop

Alleen al door de toegenomen accijnzen op brandstoffen sinds de beslissing om de accijnzen op diesel op te trekken tot op het niveau van de accijnzen op benzine ontving de overheid in 2019 € 6,05 miljard, wat nog € 1,69 miljard meer is dan in 2010. Ook de btw-inkomsten op verkoop, onderhoud en dergelijke stegen op tien jaar met 35 procent of € 2,06 miljard tot € 7,95 miljard. Helemaal te gek is het feit dat we ook btw betalen op de betaalde accijnzen (een belasting op een belasting), wat de overheid in 2019 ook nog eens € 2,65 miljard opleverde.

De inkomsten uit verkeersbelastingen stegen in die tien jaar met € 414 miljoen tot € 2,20 miljard in 2019, terwijl de kilometerheffing op vrachtwagens duidelijk een stevige inkomstenbron bleek, met € 731 miljoen in 2019, wat een stijging is met maar liefst 422,5 procent (of € 592 miljoen) ten opzichte van de bedragen die in 2010 werden geïnd, toen nog via het Eurovignet. 

De fiscale opbrengsten zijn in tien jaar beduidend sneller gegroeid dan het verkeer. De belastingen per afgelegde kilometer stegen zo van € 0,16/km in 2010 tot € 0,20/km in 2019, wat een kwart meer is op tien jaar tijd.

Gunstregimes kosten veel geld

Uit het voorgaande wordt meteen ook duidelijk dat de vrijstelling of gunsttarieven rond BIV en verkeersbelasting voor elektrische auto’s en plug-in hybrides en het voordelige VAA voor dergelijke auto’s, net als de (bijna) fiscale volledige aftrekbaarheid budgettair gezien niet houdbaar zijn als de overheden hun budget niet willen zien inkrimpen. 

Ook het verminderen van de inkomsten uit accijnzen op brandstoffen, wanneer er meer en meer elektrisch wordt gereden, zal gecompenseerd moeten worden. De accijnzen zijn namelijk op de btw na de belangrijkste automobielgerelateerde inkomstenbron uit dit overzicht. Hoe dat zal gebeuren is nog niet duidelijk, maar dat de overheid een daling van die inkomsten budgettair niet wenselijk acht is vanzelfsprekend kristalhelder.

Wie wil profiteren van de voordelige fiscaliteit van dergelijke auto’s wacht dus best niet te lang met de aankoop ervan…

vrijdag, 26 februari 2021

Waarom niet alle SUV’s SUV’s zijn

Het is bij al wie de auto niet echt een warm hart toedraagt tegenwoordig bon ton om alle auto’s die qua look of vorm ook maar enigszins afwijken van de gangbare drievolumeberline te definiëren als “SUV” of erger nog, als “terreinwagen”, met de bedoeling om ze weg te zetten als oorzaak van vervuiling, zware ongevallen, meer files en minder parkeergelegenheid. Dat is verkeerd, want er bestaat niet zoiets als “de SUV” of “de terreinwagen”.
Het nieuws is in ons landsgedeelte zowat onopgemerkt gebleven, maar begin 2019 werd reeds beslist dat het hele Waalse gewest vanaf 1 januari 2023 één grote Lage Emissiezone wordt, waarbij vanaf die datum alle auto’s van voor 1997 alvast niet meer toegelaten zullen zijn.
General Motors, Subaru, Stellantis, Volkswagen Group, Mazda, Nissan, Ford… allemaal hebben ze deze dagen te kampen met verplichte tijdelijke productiestops of vertragingen van de leveringen door een nijpend tekort aan halfgeleiders. Die problemen komen boven op de gevolgen van de wereldwijde gezondheidscrisis die de autosector al midscheeps trof.
Na een jaar waarin de verkoop van auto's in de EU is gedaald als gevolg van de COVID-19-pandemie, voorspelt de Europese federatie van autofabrikanten (ACEA) dat 2021 een eerste stap zal betekenen op weg naar herstel, met een verkoopstijging van ongeveer 10% ten opzichte van 2020. 
Pagina 1 van 96

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy