Het Amerikaanse voedingsbedrijf Cargill begint volgende week met de raffinage van biodiesel in de Gentse haven. Afvalolie zal daar verwerkt worden tot “duurzame” brandstof. Het lijkt een vreemde stap in tijden van verplichte elektrificatie vanuit Europa.
Vanaf 2035 verbiedt Europa niet alleen diesel- en benzinemotoren voor personenwagens, ook lichte vrachtvoertuigen moeten vanaf dan emissievrij zijn. Dat werd gisteren door het Europese Parlement gestemd in Straatsburg.
Het Europese Parlement heeft gisteren de knoop doorgehakt: vanaf 2035 mogen er geen nieuwe auto’s met verbrandingsmotor meer worden verkocht in de EU, maar een aantal kleine constructeurs krijgt een uitzondering.
Deze week wordt in het Europees parlement gestemd over het al dan niet bijstellen van de plannen van Europa om de uitstoot van CO2 bij nieuwe auto’s tot nul te herleiden vanaf 2035. Die plannen zouden het namelijk totaal onmogelijk maken om vanaf dan nog nieuwe auto’s met verbrandingsmotoren te verkopen, maar nu wordt voorgesteld om de daling van de uitstoot te beperken tot 90%, waardoor er nog geen volledig einde zou komen aan verbrandingsmotoren.
De wereldwijde tekorten aan computerchips zorgen voor erg lange leveringstermijnen en er werd gezegd dat de problemen niet voor 2023 opgelost zouden raken. Toch klinken er nu hoopgevende berichten bij autofabrikanten die hun productie sneller dan voorzien opnieuw kunnen opkrikken.
Van alle conventionele constructeurs levert alleen Mercedes-Benz voldoende inspanningen om de doelstelling van “57,5 procent emissievrij” te halen in 2030. Dat target is volgens het Internationaal Energieagentschap nodig om de opwarming van de aarde te beperken tot 1,5 graad. De Aziatische OEM’s scoren bijzonder slecht, aldus de ngo InfluenceMap.
Het was al bekend, maar wordt nu concreter. Mercedes zal zijn dealernet inkrimpen en wil tegen 2025 80 procent van zijn Europese verkoop via het agentschapsmodel zien verlopen en streeft ernaar dat 25 procent van alle verkopen online gebeuren.
Het globale tekort aan halfgeleiders dat voor een enorme toename van de leveringstermijnen zorgt voor heel wat auto’s is een serieuze streep door de rekening van talloze autokopers en -verkopers, maar het verhaal heeft ook een positieve zijde voor sommige constructeurs, die hun winstgevendheid zien toenemen nu ze hun producten duurder kunnen verkopen omdat ze zeldzamer worden.
Elektrische auto’s kunnen een geweldig antwoord zijn op uitdagingen rond luchtkwaliteit, klimaatverandering en energieonafhankelijkheid. Tenminste, wanneer die elektrische auto’s geen randfenomeen blijven maar wel een wezenlijk deel van de autokilometers voor hun rekening nemen. Precies om die reden volgt Touring met bezorgdheid de evolutie van de verkoopscijfers, in het bijzonder op de particuliere markt. Minder dan 14% slechts van de nieuwe elektrische auto’s wordt vandaag door privépersonen in het verkeer gebracht. Een duidelijk teken dat de fiscale bevoordeling van elektrische auto’s vandaag onvoldoende sterk is om de meerprijs te compenseren en de privé-autokoper de kans te geven emissievrij te gaan rijden.
Terwijl de automarkt zwaar lijdt onder de leveringsproblemen ten gevolge van de halfgeleidertekorten en het gebrek aan kabelbomen uit Oekraïne stelt automobielfederatie Febiac vast dat de elektrificatietrend zich snel verderzet.
Pagina 1 van 102

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy