Het opiniestuk dat gisteren verscheen in De Tijd, waarin de Duitse econoom Hans-Werner Sinn stelde dat elektrische auto’s -de hele (Duitse) energiemix in acht genomen- niet minder vervuilen dan moderne diesels, heeft heel wat beroering veroorzaakt.
In een nieuw artikel dat vandaag verscheen op de website van De Tijd spreekt Hans-Werner Sinn, een Duits econoom die voorzitter is van het IFO Instituut voor Economisch Onderzoek, zich uit over de Europese regelgeving rond het brandstofverbruik en de uitstoot, en plaatst hij een meer dan kritische noot bij de Europese politiek die de constructeurs in de richting van een wel erg ambitieuze CO2-doelstelling drijft. Een doelstelling die onhaalbaar is volgens de auteur, en ook gebaseerd is op foute veronderstellingen.
Vandaag lazen we in De Tijd dat federaal informateur Paul Magnette (PS) in zijn informateursnota het plan heeft opgevat om de fiscale aftrekbaarheid van auto’s met een verbrandingsmotor al vanaf 2023 tot nul te herleiden. Enkel auto’s zonder CO2-uitstoot, volledig elektrisch dus, zouden nog fiscaal aftrekbaar zijn. Gelukkig zal de regering niet alleen uit Waalse socialisten bestaan, en kan dit onzalige plan dus nog worden bijgestuurd…
Naar aanleiding van het nieuws dat naast Antwerpen, Gent, Brussel en ook Mechelen en Willebroek niet minder dan zestien bijkomende Vlaamse steden de invoering van een Lage Emissie Zone overwegen, en dat ook Eupen en Namen dergelijke plannen hebben, liet Freesponsible, de belangenvereniging van en voor automobilisten via een persbericht weten dat een verdere uitbreiding van het aantal LEZ-zones wat hen betreft enkel kan als aan een aantal randvoorwaarden voldaan wordt.
Uit cijfers die werden bekendgemaakt door de organisatie van autoconstructeurs ACEA blijkt dat het Belgische wagenpark in 2017, met een gemiddelde ouderdom van de personenwagens van 7,9 jaar, het op één na jongste is van de hele Europese Unie, na dat van het Groothertogdom Luxemburg (gemiddeld 6,4 jaar).
De strijd tegen de auto houdt niet op nu het Brussels gewest, met als bevoegd minister Elke Van den Brandt (Groen) opnieuw de aanval op de automobilist opent. In de nieuwe belastingregeling die het gewest voorbereidt zullen “auto’s die niet aangepast zijn aan verplaatsingen binnen de stad” namelijk zwaarder belast worden.
Niet minder dan 17% van alle auto’s in Vlaanderen zullen vanaf januari niet meer voldoen aan de normen die vanaf dan van toepassing zijn in de Lage Emissiezones van Gent en Antwerpen. Vanaf januari mag je die steden namelijk ook al niet meer in als je een diesel hebt met euronorm 4, tenzij je er geld voor over hebt.
Terwijl we hier nog maar pas schreven dat de nieuwe Vlaamse regering besloten had om de aankooppremie tot € 4.000 voor elektrische auto’s vanaf 2020 te schrappen, lezen we vandaag dat de Duitse regering -volgens Reuters, die een overheidsdocument in handen heeft gekregen waarin dit staat- een plan zou hebben om Duitse kopers tussen 2020 en 2025 een hogere subsidie te geven als ze een elektrische auto kopen.
In het kader van de autofiscaliteit moeten werkgevers voor werknemers die over een bedrijfswagen beschikken waar ze ook privé gebruik van mogen maken sinds 2005 een bijdrage aan de sociale zekerheid betalen. Dat bedrag wordt jaarlijks geïndexeerd. Recent werden de indexatie voor 2020 en het nieuwe minimumbedrag bekendgemaakt.
Nadat we gisteren schreven dat de twee autoconstructeurs volgens goede bronnen zouden gaan samensmelten, is dat nieuws vandaag ook officieel bevestigd door de bedrijven zelf.
Pagina 1 van 78

Contact

YesYes BVBA
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy