zaterdag, 15 juni 2019

Lang leve diesel!

Diesel is niet dood. Integendeel. Dat is wat wij denken, maar ook wat de Duitse constructeurs vinden, want na het nieuws dat Audi haar nieuwe S-modellen in plaats van met benzinemotoren enkel nog uitrust met hypermoderne diesels, kregen we vandaag een persbericht van Daimler om te melden dat alle diesels van Mercedes nu voldoen aan de strenge Euro 6d-TEMP norm, en sommigen zelfs al aan de nog strengere Euro 6d-norm die in 2020 van kracht wordt. Daardoor zijn ze zuiverder dan ooit tevoren en stoten ze nu zo weinig NOx uit dat het amper meetbaar is, wat ook moet blijken uit een test die door de Duitse collega’s van Auto, Motor & Sport werd uitgevoerd. Dat betekent dus eigenlijk dat de modernste diesels een –relatieve- zegen zijn voor de luchtkwaliteit in de stad, in vergelijking met andere motoren die aanzienlijk meer NOx uitstoten.
vrijdag, 07 juni 2019

Over evoluties en revoluties

Het zijn boeiende tijden voor wie ook maar enigszins geïnteresseerd is in auto’s en autotechnologie. Nadat we door dieselgate geconfronteerd werden met de voortijdige begrafenis van de dieselmotor, een beslissing die trouwens volkomen onterecht is aangezien de nieuwe generatie diesels properder is dan ooit tevoren, worden we vandaag om de oren geslagen met aankondigingen van allerlei automerken die nu echt wel snel met een reeks elektrische modellen op de proppen gaan komen. Daarbij verandert de manier waarop we met de auto rijden en naar auto’s kijken (of gedwongen worden om ernaar te kijken) razendsnel.
Tijdens het eerste kwartaal van dit jaar (januari tot en met april), werden in ons land volgens databedrijf  JATO Dynamics 102.138 firmawagens ingeschreven op naam van een vennootschap. Daarbij wordt dus geen rekening gehouden met de auto’s van zelfstandigen in eigen naam (eenmanszaken), wel met inschrijvingen door leasingmaatschappijen. Dat cijfer ligt zelfs 2,42% hoger dan de 99.721 auto’s die in het eerste trimester van 2018 door bedrijven werden ingeschreven. In tegenstelling tot de globale markt, die er licht op achteruitging, kent de markt van de bedrijfswagens dus een positieve evolutie.
SEAT is hard op weg om een globale speler op de internationale automarkt te worden. Een belangrijke mijlpaal daarbij is de introductie van het Spaanse merk in China. Elektrische mobiliteit wordt daarbij een speerpunt, waarvoor in Hefei een nieuw R&D-center wordt gebouwd. Vooruitlopend op de entree op de Chinese markt bezocht een delegatie uit China het SEAT-hoofdkwartier in Barcelona.
De aandeelhoudersvergadering van Daimler AG van woensdag 22 mei staat helemaal in het teken van de machtsoverdracht van Dieter Zetsche aan Ola Källenius (49). De afscheidnemende topman met zijn indrukwekkende witte walrussnor is op 5 mei 66 jaar geworden en kan terugblikken op een succesvolle carrière bij de Duitse autobouwer, de laatste dertien jaar als voorzitter. Hem komt de verdienste toe het autoconcern van de ondergang te hebben gered.    
Donderdag 16 mei heeft in München de jaarlijkse aandeelhoudersvergadering plaats van BMW. Dat belooft een geanimeerde bijeenkomst te worden want de resultaten vallen tegen: de verkoop stagneert en de winst daalt. In mei 2020 loopt het contract af van de huidige topman Harald Krüger. Hoewel een verlenging van zijn contract donderdag niet op de agenda staat, zal hierover in de wandelgangen druk worden gespeculeerd. 
vrijdag, 26 april 2019

Big Brother is een cashkoe…

De voorbije weken worden we langs alle kanten om de oren geslagen met nieuwe maatregelen die gericht zijn tegen de automobilist. Dit keer hebben we het echter niet over de verkiezingsbalonnetjes tegen de bedrijfswagen of het al dan niet invoeren van een kilometerheffing, maar wel over snelheid.
Na de heisa over de bedrijfswagens, die nog niet gaan liggen is, en de kilometerheffing die nog voor de studie erover gepubliceerd is na een korte maar hevige storm aan reacties al terug naar af gestuurd werd door Vlaams mobiliteitsminister Ben Weyts, is het nu gewoon wachten op het volgende salvo richting automobilist. Meer dan ooit is het de auto die de zwarte piet toegespeeld krijgt, meestal ronduit onterecht.
Toyota biedt 24.000 licenties inzake hybridetechnologie rechtenvrij aan om de elektrificatie van wagens in een stroomversnelling te brengen. Een fabrikant die vrijwillig en gratis afstand doet van zijn knowhow is een unicum. Een volgende stap zou zijn dat Toyota zich transformeert tot een instelling van openbaar nut zonder winstoogmerk. Of gaat achter het edelmoedige gebaar van de Japanse autoreus een commerciële zet schuil? 
De auto is en blijft de melkkoe. Gisteren is er overleg geweest tussen de ministeriële kabinetten en de Vlaamse regering wil een kilometerheffing invoeren van 2 eurocent per kilometer, ofwel een heffing van 5 eurocent per kilometer mét een startheffing van 25 cent.
Pagina 1 van 78

Contact

YesYes BVBA
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy