maandag, 18 januari 2021

De onbetrouwbare overheid

Het zonnepanelen-debacle dat duizenden gezinnen met een zware financiële kater opzadelt is een zoveelste voorbeeld van de manier waarop onze verschillende overheden en machthebbers zich als onbetrouwbare partners gedragen die met ondoordachte beslissingen en een gebrek van kennis van zaken zware schade berokkenen aan burgers én bedrijven, maar daar zelf niet de prijs voor betalen aangezien de verantwoordelijken comfortabel op post blijven. Het is hoog tijd voor meer visie en ernst én verantwoordelijkheid bij onze beleidsmakers…
Door de ongeziene pandemie en de maatregelen die overal werden genomen om ze in te dijken zijn heel wat economieën diep in het rood gegaan. Een van de grootste slachtoffers is ongetwijfeld de auto-industrie, die over heel Europa een erg slecht jaar achter de rug heeft. 
We weten allemaal dat Europa op het vlak van uitstoot heel wat verplichtingen oplegt aan de constructeurs, maar ook op veiligheidsvlak zijn de normen steeds strenger. In verordening 2019/2144 van november 2019 verplicht de EU een hele reeks bijkomende veiligheidsvoorzieningen die vanaf 2022 aanwezig moeten zijn op nieuwe auto’s en lichte bestelwagens.

De nieuwe autogroep Stellantis, die met de verschillende merken van PSA en FCA samen niet minder dan veertien merken in portefeuille heeft, staat voor een aanzienlijke opdracht om rendabel te zijn, wereldwijd een rol te kunnen spelen én over een uitgebreid elektrisch aanbod te beschikken. Het is niet ondenkbaar dat daarbij enkele van die veertien merken in hun voortbestaan bedreigd zijn, net zoals een deel van de productiecapaciteit van de groep.

De aandeelhouders van de groep PSA, dat Peugeot, Citroën, DS, Opel en Vauxhall overkoepelt, hebben zopas officieel hun goedkeuring gegeven voor de fusie met Fiat Chrysler Automobiles (FCA).
In de niet aflatende strijd van verschillende overheden tegen de auto gaat vanaf 1 januari 2021 in Frankrijk een nieuwe regelgeving in die autorijden duurder maakt en in het bijzonder voor auto’s met een relatief hoge CO2-uitstoot enorme bijkomende belastingen oplegt in de vorm van een verhoogde ecomalus en vanaf 2022 van een extra gewichtsbelasting.
In het Vlaams Parlement pleiten de socialisten en de groenen voor een verlaging van de maximumsnelheid in de bebouwde kom van de huidige 50 km/h (met 30 km/h-zones) naar een veralgemeende 30 km/h. Ze zeggen dit te doen omwille van de verkeersveiligheid.
De Japanse regering wil in de komende vijftien jaar komaf maken met auto’s met enkel een verbrandingsmotor. De plannen maken deel uit van de doelstelling om tegen 2050 geen koolstof meer uit te stoten.
We hadden jullie beloofd dat we het nieuwe minimumbedrag van het Voordeel van Alle Aard zouden meedelen zodra de informatie voorhanden was. Dit is net binnengelopen: het minimum-VAA, dat steeds berekend wordt op basis van het indexcijfer van december, stijgt met tien euro ten opzichte van vorig jaar. Een meevaller dus.
Niemand betaalt graag belastingen. Maar we willen wel een mooie auto op de zaak, want we werken er hard genoeg voor. Wat is vandaag interessanter voor je autokosten: je eenmanszaak behouden of overstappen op een vennootschap? We zetten alles op een rijtje.
Pagina 1 van 95

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy