Nu de volledige tekst van het Vlaamse regeerakkoord eindelijk vrijgegeven is, krijgen we ook uitsluitsel over de in de startnota voor de vorming van een Vlaamse regering aangekondigde plannen om al in 2020 de belasting op inverkeerstelling en verkeersbelasting in Vlaanderen op de WLTP-norm te baseren, in plaats van op de vandaag geldende NEDC (2.0)-norm.
De massale overschakeling naar elektrisch aangedreven voertuigen zorgt niet alleen voor een technologische omwenteling, maar dreigt ook grote gevolgen te hebben op werkgelegenheidsvlak. 
Zowat alle constructeurs lanceren dit jaar en volgend jaar een enorm aantal zelfopladende hybrides, plug-in hybrides en elektrische wagens. Tegelijk schrappen ze heel wat andere auto’s met enkel een verbrandingsmotor uit hun gamma. Ze doen dat omdat de Europese Unie zeer strenge objectieven heeft opgelegd met betrekking tot de toegelaten gemiddelde CO2-uitstoot vanaf januari 2020.
Uit de eerste “mobiliteitsbarometer” van het VIAS Institute, het Belgisch kenniscentrum rond mobiliteit, dat op basis van vrij beschikbare gegevens (Open data) en enquêtes bij een representatief panel allerlei gegevens verzamelde over de mobiliteit in ons land, blijkt dat de auto het favoriete vervoermiddel van de Belg is en blijft.
vrijdag, 20 september 2019

Belgisch wagenpark groeit minder snel

Volgens cijfers die zopas werden vrijgegeven door het Belgische statistiekbureau Statbel, telde ons land op 1 augustus van dit jaar niet minder dan 5.889.210 ingeschreven personenwagens. 
Zo’n twee jaar geleden werd in Antwerpen de eerste Lage Emissiezone van België ingevoerd. Intussen doen ook Brussel en Gent (vanaf 2020) mee, en in 2021 volgt ook de metropool Mechelen-Willebroek. Op zich is er ook niets mis met Lage Emissie Zones, want de luchtkwaliteit voor de stadsbewoners kan er maar wel bij varen. 
Deze week was het weer zover. Naar aanleiding van het groeiend aantal pick-ups klonk vanuit een bepaalde hoek de roep om het uit steden en gemeenten verbannen van pick-ups.
dinsdag, 27 augustus 2019

Nieuwste diesels reinigen de lucht

Ongetwijfeld is dit een controversiële titel, en kunnen we ons aan heel wat reacties verwachten. Toch is het geen loze bewering. De Duitse collega’s van Auto, Motor & Sport, het grootste autoblad van ons buurland, hebben namelijk aan de specialisten van het bedrijf Emissions Analytics gevraagd om de uitlaatgassen van een aantal nieuwe dieselmodellen te onderzoeken, om na te gaan hoeveel fijn stof de modernste diesels nog uitstoten. 
Vanaf 1 januari 2020 gaat een nieuw tijdperk van start voor wat betreft de fiscale aftrekbaarheid van auto’s van bedrijven en zelfstandigen. Die daalt over de hele lijn, en zal er voor zorgen dat de Total Cost of Ownership van zo goed als alle firmawagens zal stijgen vanaf 2020. Dat is niets nieuws, want werd reeds beslist door de ontslagnemende federale regering. Alles is gepubliceerd in het Staatsblad, dus –tenzij er ongelukken gebeuren- zal de nieuwe aftrekregeling in januari onverminderd van kracht worden.
Nu 2020 met rasse schreden nadert is het misschien aangewezen om de nieuwe regels voor de fiscale aftrekbaarheid van de autokosten voor bedrijven en zelfstandigen zoals ze vanaf januari zullen gelden nog eens even toe te lichten.
Pagina 1 van 81

Contact

YesYes BVBA
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy