woensdag, 24 april 2019

Big Brother is een cashkoe…

De voorbije weken worden we langs alle kanten om de oren geslagen met nieuwe maatregelen die gericht zijn tegen de automobilist. Dit keer hebben we het echter niet over de verkiezingsbalonnetjes tegen de bedrijfswagen of het al dan niet invoeren van een kilometerheffing, maar wel over snelheid.
Na de heisa over de bedrijfswagens, die nog niet gaan liggen is, en de kilometerheffing die nog voor de studie erover gepubliceerd is na een korte maar hevige storm aan reacties al terug naar af gestuurd werd door Vlaams mobiliteitsminister Ben Weyts, is het nu gewoon wachten op het volgende salvo richting automobilist. Meer dan ooit is het de auto die de zwarte piet toegespeeld krijgt, meestal ronduit onterecht.
Toyota biedt 24.000 licenties inzake hybridetechnologie rechtenvrij aan om de elektrificatie van wagens in een stroomversnelling te brengen. Een fabrikant die vrijwillig en gratis afstand doet van zijn knowhow is een unicum. Een volgende stap zou zijn dat Toyota zich transformeert tot een instelling van openbaar nut zonder winstoogmerk. Of gaat achter het edelmoedige gebaar van de Japanse autoreus een commerciële zet schuil? 
De auto is en blijft de melkkoe. Gisteren is er overleg geweest tussen de ministeriële kabinetten en de Vlaamse regering wil een kilometerheffing invoeren van 2 eurocent per kilometer, ofwel een heffing van 5 eurocent per kilometer mét een startheffing van 25 cent.
Vlaanderen is door de vele staatshervormingen bevoegd geworden voor het bepalen en innen van de verkeersbelasting, en is daarbij voortvarend tewerk gegaan.
donderdag, 28 maart 2019

Koers BMW-aandeel blijft dalen

De vette jaren voor de Duitse premiummerken zijn voorbij, tenminste dat leiden we af uit de dalende beurskoers van hun aandelen. Ook op de BMW-hoofdzetel in München stijgt de ongerustheid over de dalende koers van het aandeel. Dat bedraagt nu zo’n 69 euro, het laagste niveau in vijf jaar.
Begin van de week meldden we dat toekomstig topman van Mercedes Ola Källenius overweegt om submerk smart van de hand te doen, wegens zwaar verlieslatend. Kandidaat-overnemer is Li Shufu, de grote baas van de Chinese autoconstructeur Geely die ook 9,7 procent van de aandelen van Mercedes bezit. Hij is daarmee de grootste aandeelhouder van het merk met de ster. 
dinsdag, 26 maart 2019

Fiat zoekt partner

Dit jaar viert Fiat zijn 120ste verjaardag. Van grote feestelijkheden is in Turijn geen sprake, wel van een mogelijke alliantie met de Franse autogroep PSA (Peugeot Citroën Opel). Naar verluidt is Fiat-voorzitter John Elkann op zoek naar een sterke partner voor de Italiaans/Amerikaanse autogroep FCA (Fiat Chrysler Automobiles). Hij zet daarmee de zoektocht verder van de vorig jaar overleden topman Sergio Marchionne. 
dinsdag, 26 maart 2019

Overleeft Smart in China?

Op het Mercedes-hoofdkwartier in Stuttgart wordt alles in gereedheid gebracht voor de machtswissel aan de top. Dieter Zetsche geeft einde mei de fakkel door aan Ola Källenius. Van nieuwe bezems is geweten dat die goed keren. De nieuwe sterke man heeft al te kennen gegeven dat de efficiëntie omhoog moet en de kosten naar omlaag. Dat zou het einde kunnen betekenen van Smart. 
Vriend en vijand kunnen niet anders dan toegeven dat de auto in het algemeen, en de bedrijfswagen in het bijzonder, tegenwoordig zowat het vaste mikpunt zijn van een aantal politieke partijen die in de aanloop naar de verkiezingen hun achterban willen overtuigen met opmerkelijke uitspraken en vaak radicale maar al even onrealistische plannen.
Pagina 1 van 78

Contact

YesYes BVBA
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy