Febiac liet weten dat 2019 op 2011 (572.211 inschrijvingen) na hét recordjaar was voor wat betreft de inschrijving van nieuwe auto’s. Met 550.003 stuks op datum van 31/12/2019 werd de magische grens van 550.000 stuks net overschreden.
Vlaanderen en Europa willen de CO2-uitstoot omlaag krijgen en denken dat elektrische auto’s daarvoor een ideale manier zijn, maar in hoeverre is de consument klaar voor elektrisch of geëlektrificeerd rijden?
maandag, 23 december 2019

2019, het jaar van het amateurisme

Nu het einde van 2019 met rasse schreden nadert is het goed om eens terug- en vooruit te blikken en te kijken waar we vandaan komen, waar we staan en waar we naartoe gaan.
woensdag, 18 december 2019

PSA en FCA slaan handen in elkaar

Het nieuws hing al enkele dagen in de lucht en is vandaag officieel bevestigd: het Franse PSA (Peugeot-Citroën-DS-Opel) en het Italiaans/Amerikaanse FCA (Fiat Chrysler Automobiles) hebben een Memorandum of Understanding (MOU) ondertekend dat moet uitmonden in een alliantie in de loop van 2020. Verloopt alles volgens plan wordt de nieuwe groep de vierde grootste autobouwer ter wereld. 

Dat (moderne) dieselmotoren vroegtijdig afgeserveerd worden door de overheid, wat eerder al door onafhankelijke wetenschappers in het buitenland werd bevestigd, wordt nu ook door Prof. Dr. Ir. Verhelst van de Gentse universiteit aangekaart. 75% van de Belgen zou het eens zijn met die opinie.

In het kader van het -met vertraging goedgekeurde- Vlaamse klimaatplan, waarbij Vlaanderen voor een CO2-reductie van 32,6% gaat tegen 2030, werd zonet bekend dat een van de maatregelen waarmee de Vlaamse Regering dat doel wil bereiken het verlagen van de snelheid op de Brusselse ring is.
De website Fleeteurope.com bond deze week de kat de bel aan, en wijst op een opvallende vaststelling. Wie recent een elektrische auto heeft besteld, zelfs al is het een model dat al op de markt is, zal dat waarschijnlijk niet meer dit jaar geleverd krijgen. Wie een model heeft voorbesteld dat nog moet worden gelanceerd, zal waarschijnlijk zelfs moeten wachten tot ver in 2020. De reden ervoor is niet onlogisch.
Het opiniestuk dat gisteren verscheen in De Tijd, waarin de Duitse econoom Hans-Werner Sinn stelde dat elektrische auto’s -de hele (Duitse) energiemix in acht genomen- niet minder vervuilen dan moderne diesels, heeft heel wat beroering veroorzaakt.
In een nieuw artikel dat vandaag verscheen op de website van De Tijd spreekt Hans-Werner Sinn, een Duits econoom die voorzitter is van het IFO Instituut voor Economisch Onderzoek, zich uit over de Europese regelgeving rond het brandstofverbruik en de uitstoot, en plaatst hij een meer dan kritische noot bij de Europese politiek die de constructeurs in de richting van een wel erg ambitieuze CO2-doelstelling drijft. Een doelstelling die onhaalbaar is volgens de auteur, en ook gebaseerd is op foute veronderstellingen.
Vandaag lazen we in De Tijd dat federaal informateur Paul Magnette (PS) in zijn informateursnota het plan heeft opgevat om de fiscale aftrekbaarheid van auto’s met een verbrandingsmotor al vanaf 2023 tot nul te herleiden. Enkel auto’s zonder CO2-uitstoot, volledig elektrisch dus, zouden nog fiscaal aftrekbaar zijn. Gelukkig zal de regering niet alleen uit Waalse socialisten bestaan, en kan dit onzalige plan dus nog worden bijgestuurd…
Pagina 1 van 79

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy