“Le nouveau Lexus est arrivé!” De nieuwe midsize-SUV van de Japanners betekent een grote stap voor Lexus, want het is de allereerste plug-in hybride van het merk, die meer deuren moet openen op de concurrentiële fleetmarkt. Wij konden hem aan de tand voelen ter gelegenheid van de internationale persvoorstelling in Mallorca.
Oldtimers futureproof maken door hun verbrandingsmotor te switchen voor een elektrische aandrijving? Dat is intussen een gangbare praktijk, maar voor velen staat het gelijk met de ziel van de auto verkopen. In het geval van deze erg bijzondere Manta wekt het maar één gevoel op: enthousiasme! Zelfs in die mate dat Opel overweegt om de conversie daadwerkelijk op de markt te brengen.

Onopgemerkt zal je je entree nooit maken met deze markante elektrische lounge op wielen, die net als de i3 veel weg heeft van een conceptcar. Hij mikt op X5-klanten, maar gooit het over een haast experimentele boeg om zijn spitstechnologie als het ware extra in de verf te zetten. Rijden doet hij heel sereen – en over enkele jaren semi-autonoom.

De facelift van de Discovery Sport heeft Land Rovers middelgrote SUV doen uitrijpen tot een te duchten concurrent voor de Audi Q5, BMW X3, Mercedes GLC en Volvo XC60. Dat geldt des te meer nu hij eindelijk als plug-inhybride verkrijgbaar is. Maar een driecilinder met elektrische assistentie, gaat hem dat eigenlijk wel af?
De huidige Abarth 595C is nog gebaseerd op de eerste generatie Fiat ‘Nuova Cinquecento” uit 2007. Onderhuids is hij niet meer van de jongste, maar dat is net een deel van zijn charme. Een dikke, luidruchtige 1.4-vierciliner met turbo, waar vind je dat nog in dit segment?

De Aiways U5 is intussen een jaartje bij ons op de markt. Potten heeft deze elektrische Chinese cross-over nog niet gebroken, maar dat ligt eerder aan zijn gebrek aan bekendheid dan een tekort aan kwaliteiten. Geïnteresseerde kopers moeten echter geen weggeefprijzen verwachten.   

Hoewel Subaru jaarlijks een miljoen auto’s bouwt en dus een relatief groot constructeur is, leidt het merk in Europa een muurbloempjesbestaan, met jaarlijks niet meer dan 35.000 exemplaren op het oude continent. Is dat “onbekend en onbemind”-verhaal eigenlijk terecht? We zochten het uit aan het stuur van de volledig vernieuwde Outback, een eigenzinnige terreinbreak van een koppige constructeur.
Volvo sprong al snel op de elektrificatietrein, met een uitgebreid gamma aan hybrides, en bracht vorig jaar met de in Gent gebouwde XC40 P8 Recharge ook een volledig elektrisch model uit, als allereerste volledig elektrische Volvo. Die pakt in ‘Twin’-uitvoering uit met niet minder dan 408 pk en is daardoor bovengemiddeld krachtig. Maar is het ook een goede EV?
Toyota is wereldleider op het vlak van de zuinige “zelfopladende” hybride en was nooit een fan van plug-ins. Met de Prius PHEV hebben ze er wel al een tijdje eentje in het gamma, maar die is niet bepaald succesvol, waar zijn looks ongetwijfeld debet aan zijn. Met de RAV4 liggen de zaken anders. Wat levert het voorzien van een dikke batterij en een stekker op voor Toyota’s succes-SUV? Autonieuws zocht het uit.
De eerste elektrische MG op onze markt, de ZS, was een verdienstelijke poging die echter niet van die aard was om wie kritisch staat ten opzichte van elektrische auto’s over de streep te trekken. Met de Marvel R, een elektrische SUV die uit een heel ander vaatje tapt, liggen de zaken fundamenteel anders. We konden de nieuweling kort testen in de buurt van Antwerpen en waren echt wel onder de indruk.
Pagina 9 van 61

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy