Wie niet kan kiezen tussen vierdeurscoupé en SUV of tussen plug-inhybride en diesel, is bij de GLC Coupé in 300 de-uitvoering aan het juiste adres. Hij verenigt heel wat rationele troeven in een niet-alledaags koetswerk en rijdt nog eens plezant ook.

De Suzuki Across is gewoon een Toyota RAV4 – plug-in hybride met een Suzukibadge. Dat steken ze bij Suzuki ook niet onder stoelen of banken. Deze plug-in met een elektrisch rijbereik van maar liefst 75 kilometer en een WLTP-normuitstoot van amper 22g/km is erg belangrijk voor Suzuki om aan zijn Europese CO2-doelstellingen te voldoen. Beter goed gekopieerd dan slecht uitgevonden is dan ook het motto dat Suzuki aanhing toen het bij industriële partner Toyota aanklopte voor een kloon van de RAV4. De Across is meteen de krachtigste, snelste én duurste Suzuki ooit. Wij testten hem als allereerste in ons land.

Met de Dacia Spring brengt het Roemeens-Franse merk de allergoedkoopste elektrische auto van het ogenblik op de markt. Zijn prijs maakt hem voor zowat iedereen bereikbaar, maar daarom is hij nog niet geschikt voor iedereen. Dit is namelijk een kleine stadswagen met een kleine motor, een klein batterijpack en een beperkt rijbereik. Hij doet waarvoor hij gemaakt is: ecologisch verantwoorde individuele mobiliteit verzekeren in stadsomgevingen. Vraag hem dan ook niet om iets te zijn wat hij niet is: een allround elektrische gezinswagen. Daarvoor zijn andere, duurdere elektrische auto’s beter geschikt.

Zeg niet Seat tegen deze Cupra Formentor, want dit is meer dan een opgeblazen Leon op hoge poten. Hij heeft zelfs recht op de opgekietelde tweeliterbenzine uit de Audi S3 en VW Golf R, die hem pimiento in zijn culo geeft. Toch blijkt hij dagelijks bruikbaar.

Temidden van een nog steeds groeiend aanbod aan SUV’s allerhande hebben de klassieke drievolumeberlines het niet onder de markt en krijgen ze minder aandacht dan vroeger. Ook diesels zitten vandaag in het verdomhoekje. Deze Renault Talisman laat dat echter niet aan zijn hart komen en mikt op de automobilist die geen boodschap heeft aan auto’s op hoge poten maar kiest voor de klassieke stijl en elegantie van een gestrekte berline en vormt met zijn krachtige dieselmotor nog steeds een uitstekend alternatief voor wie veel kilometers rijdt.
Peugeot Sport Engineered boog zich over de Peugeot 508 om er een pittiger beestje van te maken. Ze vertrokken dit keer niet van de krachtigste benzineversie, maar van de Hybrid4-groep uit de 3008 om tot een systeemvermogen van 360 pk te komen. Het ziet er een heerlijk recept uit, maar wat je op je bord krijgt, smaakt toch milder dan verwacht.
Met de C4, die zich onderscheidt door zijn bijzondere uiterlijk, veel binnenruimte, enkele leuke praktische details en vooral een opmerkelijk comfort, is Citroën terug aanwezig in het C-segment. Het merk zorgt meteen voor een aantrekkelijke volledig elektrische variant die de naam ë-C4 kreeg. Autonieuws reed ermee.
Opel schrapte bij de facelift van de compacte Crossland tegelijk de overbodige X die vroeger achter die naam stond, zoals het ook deed bij Grandland en de Mokka, en voorzag hem meteen van het nieuwe Opel-gezicht. Werd hij ook een betere auto dan voorheen? U leest het hier.
De enige bestaansreden van een premium break met instapdiesel is de fleetmarkt. Wat mag je verwachten van een toegeknepen 320d: nog altijd Freude am Fahren of een steriele passe-partout?
Ford had de verwachtingen sterk opgeklopt, onder meer door deze elektrische cross-over een Mustang-badge op te kleven. Was hij het wachten waard en maakt hij waar wat de marketingboys beloven? Wij gaven hem de sporen tijdens een tweedaagse test.
Pagina 8 van 54

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy