Het is de VW Touareg van de derde generatie tot nog toe niet gelukt om dezelfde verkoopcijfers te laten optekenen als de BMW X5, de Mercedes GLE of nog de Audi Q7, die op dezelfde technologische basis staat. Niettemin houdt VW vol en restylede het merk het uit 2018 daterende topmodel van het gamma. De nieuwe Touareg is er bij ons enkel nog als PHEV en als diesel. Wij reden met de plug-inhybride.
De VW Touareg van de eerste generatie kwam in 2002 op de markt en werd samen met de Audi Q7 en Porsche Cayenne ontwikkeld. In 2010 kwam de tweede generatie op de markt en in 2018 de derde, waarvan de allernieuwste iteratie een facelift is. Het gaat namelijk nog steeds om dezelfde auto, die echter met een nieuw front, een nieuwe achterzijde en een reeks nieuwe technologieën uitpakt om weer helemaal mee te zijn met de tijdsgeest.
De algehele looks van de Touareg blijven dezelfde, maar de voorzijde werd grondig hertekend. Er kwam een nieuw radiatorrooster, een nieuwe voorbumper en een nieuwe set koplampen. Die zijn van het IQ.Light-HD-type en pakken uit met 38.432 interactieve pixels in drie lichtmodules en een ongeziene lichtopbrengst maar ook een erg herkenbare look. Ook nieuw is de verlichte dwarsstrip op het radiatorrooster.
Niet alleen voor-, maar ook achteraan hertekende VW het model, met als opvallend kenmerk een doorlopende lichtstrip tussen de achterlichtblokken (zoals bij steeds meer auto’s) en als gadget een rood oplichtend VW-logo in het midden. Dat valt op en is origineel, want nog niet voorzien bij de concurrentie, maar een toegevoegde waarde heeft dat verlichte logo niet.
Aan de binnenkant behoudt de Touareg zijn Innovision Cockpit met de combinatie van grote digitale schermen in het dashboard en de middenconsole die aan elkaar verbonden lijken te zijn. Het dashboardscherm is configureerbaar, maar de lay-outkeuzes zijn beperkt en het is ook jammer dat het resterende elektrisch rijbereik van de plug-inhybride niet op het dashboard zichtbaar is. Althans, we hebben op een hele week niet gevonden hoe we het daar tevoorschijn kunnen toveren. Het infotainment is dan ook volledig maar niet altijd even makkelijk door de veelheid van menu’s en submenu’s. De instelling van de gewenste temperatuur – ook al via het scherm – is onhandig, en zo zijn er nog wel wat ergonomische details die beter konden, zoals de virtuele, haptische knoppen op het stuurwiel. De afwerking is echter uitstekend, de gebruikte materialen vrij van kritiek en het plaatsaanbod blijft dat van een grote SUV en laat dus niet te wensen over. Het standaard glazen panoramadak vergroot de indruk van ruimte nog.
De Touareg is het vlaggenschip van Volkswagen. Hij kan uitgerust worden met alle bekende rijhulpsystemen, actieve rolcompensatie, luchtvering, vierwielsturing en Park Assist Plus met afstandsbediening waarbij de bestuurder de auto van buitenaf kan laten parkeren. VW introduceert als nieuwigheid ook een dakbelastingssensor die verbonden is met de onderstelelektronica. Wanneer er een dakkoffer is gemonteerd geeft de sensor die info door aan de rijhulpsystemen die de rijstabiliteit vergroten, rekening houdend met het extra gewicht op het dak. Niet alleen daardoor, maar ook door het opmerkelijke sleepvermogen van tot 3.500 kg (meer dan bij de concurrenten bij Mercedes, BMW en Range Rover) in combinatie met het Trailer Assist-systeem dat manoeuvreren met een aanhangwagen tot kinderspel maakt en de koffer van 655 liter, is de Touareg een geschikte reisauto.
Volkswagen biedt de nieuwe Touareg bij ons enkel als drieliter diesel (286 pk) of als plug-inhybride aan. In eerste instantie is die PHEV-variant er alleen als Elegance met een systeemvermogen van 381 pk, maar later deze winter introduceert VW bij ons ook de sportievere en ook anders aangeklede “R”-versie met 462 pk.
Voor de momenteel als enige verkrijgbare plug-inhybride aandrijflijn combineert VW een drie liter grote V6 met een vermogen van 340 pk (250 kW) en 450 Nm met een elektromotor van 100 kW (136 pk) voor een systeemvermogen van 381 pk (280 kW) en een gecombineerd koppel van 600 Nm. Dat geheel zorgt voor een acceleratie vanuit stilstand naar de honderd in 5,9 seconden.
De overbrenging gebeurt permanent op de vier wielen, een achttrapsautomaat versast het vermogen. De elektromotor haalt zijn vermogen uit een accu met een inhoud van 17,9 kWh bruto (14,3 kWh netto) onder de koffervloer. Daarmee raakt de Touareg in optimale omstandigheden niet verder dan 51 kilometer, wat vandaag voor een plug-inhybride van dit formaat allesbehalve indrukwekkend is, als je weet dat de BMW X5 xDrive50e 86 kilometer uit zijn accu haalt en de Mercedes GLE PHEV zelfs de kaap van 100 kilometer elektrisch rijbereik rondt. Reken bij de Touareg dus niet op het aangekondigde normverbruik van amper 2,1 l/100 km. Wij kwamen – met onder meer enkele snelwegritten van meer dan 100 kilometer - uit op gemiddeld 9,8 l/100 km aan benzine. Voor een grote benzine-SUV is dat zeer aanvaardbaar, voor een plug-inhybride exemplaar niet echt.
De combinatie van de elektro- en verbrandingsmotor, de versnellingsbak, de stuurinrichting en de ophanging maakt van deze Touareg een aangenaam rijdende, comfortabele SUV die de verwachtingen volledig inlost, maar niet echt begeestert. De prestaties zijn correct, hij stuurt zoals je verwacht, de uitrusting is volledig en alles gebeurt zoals het hoort, maar voor ons mist deze Touareg dat tikkeltje persoonlijkheid en dat beetje extra dat je van een auto met een dergelijk prijskaartje verwacht.
Mogelijk zal de binnenkort aan de prijslijst toegevoegde R-versie met een sportiever uiterlijk en meer vermogen daar wat aan veranderen, maar de Elegance is wat ons betreft niet even goed als wat de rechtstreekse concurrenten bieden.
Het prijskaartje van minimaal € 93.990 ligt bovendien amper € 1.260 onder dat van de BMW X5 xDrive50e en € 4.746 onder dat van de Mercedes GLE 400e 4MATIC. De Audi Q7 55 TFSIe plug-inhybride met dezelfde aandrijflijn is er zelfs al vanaf € 79.230! Bovendien moet je op de Touareg altijd bijbetalen voor de luchtvering (€ 2.300), het head-updisplay (€ 1.550) en een – VW is in hetzelfde bedje als Polestar en Volvo ziek – “leveringsvoorbereiding” van niet minder dan € 375. Dergelijke prijsverschillen verkleinen de commerciële kansen van de Touareg eHybrid in niet geringe mate.
De vernieuwde Touareg is in Elegance-trim en als plug-inhybride een goede auto die de verwachtingen inlost, maar onderscheidt zich niet van zijn concurrenten. Daarvoor heeft hij een groter elektrisch rijbereik nodig en ontbreekt het hem aan prestige. Zijn hoge aankoopprijs is in vergelijking met zijn concurrenten zeker geen troef en de fiscale incentives zijn verleden tijd. Wie echter eens wat anders wil dan de zoveelste BMW X5, Range Rover Sport of Mercedes GLE zou misschien toch overtuigd kunnen worden.
Degelijke prestaties
Plaatsaanbod, comfort
Sleepvermogen van 3,5 ton
Beperkt elektrisch rijbereik
Prijs cfr concurrenten
Leaseprijs 48 maanden / 100.000 km: € 1.544,82 excl. btw
TCO 48 maanden / 100.000 km: € 1.606,24 VW_Touareg_eHybrid_Elegance_2024_TCO_.pdf
Hoe wordt de leaseprijs berekend?
De maandelijkse leaseprijs wordt aangeleverd door Athlon en is gebaseerd op een standaardvoertuig waarop de standaard fleetkorting is toegepast. Het betreft een operationele leasing voor 4 jaar en 100.000 km, inclusief onderhoud, verzekering en een set winterbanden. Het betreft geen bindend aanbod.
Hoe berekent Autonieuws de TCO?
Om een totaalbeeld van de kosten te krijgen (TCO, voor total cost of ownership), moet je verder kijken dan de leaseprijs. Onze berekening van de TCO is gemaakt met de Car Cost Advisor van Eurofleet Consult, dé marktreferentie in België en Frankrijk voor TCO-berekeningen op maat van de gebruiker. We houden rekening met de fiscale aftrekbaarheid, 65% niet-terugvorderbare btw, de solidariteitsbijdrage, het brandstofverbruik volgens de door de constructeur opgegeven cijfers (WLTP) en de belasting op de verworpen uitgaven. We gaan hierbij uit van de situatie van een werknemer van een vennootschap die aan de normale vennootschapsbelastingstarieven belast wordt. Het gaat in deze berekening om de zogenaamde TCO na belastingen (TCO 3 volgens de nieuwe nomenclatuur).
Is deze auto interessant voor mij als zelfstandige?
Wens je advies bij de aankoop van je bedrijfswagen en wil je weten wat de beste keuze is in jouw situatie? Twijfel je tussen een diesel, benzine, hybride of elektrische auto? Wil je het volledige plaatje zien inclusief de fiscale aspecten en foute keuzes vermijden? Neem dan contact op met Car-Matchers.be voor onafhankelijk, betaalbaar en helder advies.
YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen
BTW: BE 0883 567 853