Test

© Volkswagen AG

TEST: VW Taigo 1.0 TSI DSG R-Line: coupé-SUV in zakformaat

23 januari 2022
Door Benjamin Uyttebroeck
De Taigo is de grondlegger van een nieuw segment: dat van de kleine coupé-SUV’s. Er is naar verluidt vraag naar en als dat zo is, heeft VW de markt (voorlopig) helemaal voor zich. Maar misschien snoept hij wel klanten af van de T-Cross?

DB2021AU00982 largeNiet zo heel lang geleden leek het alsof Volkswagen elke klant zijn eigen Golf aanbood. Er waren de klassieke drie- en vijfdeursversies, maar er was ook een break, een cabrio, een Plus, en eigenlijk ook een berlineversie, al had die een andere naam. Het Golf-schap in de VW-winkel oogt intussen veel kaler, maar voor dat van de compacte SUV hebben ze dan weer meer plaats nodig dan ooit tevoren.
DB2021AU00974 largeNa de T-Cross en de T-Roc is de Taigo de jongste telg in de familie van de compacte SUV’s uit Wolfsburg. Ook met de Polo is hij duidelijk verwant en als we de neefjes en nichtjes erbij halen, zien we ook gelijkenissen met het DNA van de Seat Arona, de Audi Q2 en de Skoda Kamiq.

Nog een wist-je-datje over de Taigo: dit is de eerste Volkswagen ontworpen in Brazilië. Traditioneel is het land een grote en belangrijke markt voor VW waar al jarenlang auto’s voor de plaatselijke markt worden ontworpen, maar deze keer mochten ze er een mondiaal model tekenen. De Zuid-Amerikaanse versie, de Nivus, wordt ook in Brazilië geassembleerd. De Taigo, die meer op Europese leest is geschoeid, rolt dan weer in Spanje van de band.
DB2021AU00973 largeSchuine kofferklep

De Taigo is een stuk minder hoog dan de 1,58 meter van de T-Cross en T-Roc, en klopt af op 1,52 meter. Het coupé-aspect van deze stoere knaap uit zich vooral in een schuin aflopende kofferklep. In vergelijking met de haast even lange T-Cross kun je daardoor 5 liter minder kwijt in de koffer, maar 440 liter is nog steeds respectabel.

Je moet dan wel even de laaddrempel trotseren, die nog hoger lijkt dan hij al is doordat de koffervloer behoorlijk laag is. Optioneel kan de bandenreparatiekit vervangen worden door een reservewiel – toch nog steeds een optie die zijn geld waard is.
DB2021AU00986 largeR-Line

Onze R-Line had enkele sportieve accenten en heeft ook sportievere velgen. Ook heeft hij standaard verdonkerde ruiten achteraan en zijn er specifieke bumpers op gemonteerd die een dynamischere indruk moeten maken. Het licht dat naast de voordeuren geprojecteerd wordt bij het in- en uitstappen heeft een honingraatstructuur. Het is eens wat anders.
DB2021AU00517 largeDie sportieve indruk wordt in het interieur doorgetrokken, met R-Line-zetelbekleding en nog enkele discrete accenten. In de bestuurdersstoel zit je zeker niet verkeerd. Hij geeft goede ondersteuning, is goed instelbaar en ook wie wat aan de langere kant is, kan probleemloos de goede houding vinden.

Ook achterin zit je goed in deze Taigo, zelfs met de schuine koffer. Er is voldoende hoofd- en beenruimte, al zet je best die hoge hoed af. Je gsm opladen doe je voorin draadloos of met een van de usb-poorten. Ook achterin zijn er usb-poorten.
DB2021AU00516 largeDigitaal up to date

Het instrumentendisplay is het intussen vertrouwde digitale VW-display maar de blikvanger is de volumeknop. Dat is een ouderwetse draaiknop en die werkt een pak intuïtiever dan de digitale slider die je op bijvoorbeeld de nieuwe Golf en de ID.3 krijgt. DB2021AU00518 largeOok de knoppen op het stuur zijn echte knoppen en geen touchpads. Het kan niet alle dagen feest zijn en de temperatuur van de airco stel je wel met sliders in.

In de R-Line heeft de Taigo een parkeerhulp voor obstakels voor- en achteraan, een rijstrookassistent en een adaptieve cruisecontrol. Optioneel kan daar nog een hele hoop aan toegevoegd worden, zoals IQ.Drive Travel Assist, een combinatie van de rijstrookassistent en de adaptieve cruisecontrol met een predictieve functie waarmee gedeeltelijk automatisch rijden mogelijk wordt.
DB2021AU00976 largeOp zijn staart

Het rijgedrag is zoals je van een Volkswagen verwacht. Het koetswerk blijft ook in de bochten goed onder controle en de schokken worden soepel geabsorbeerd. De geluidsisolatie houdt onaangenaam lawaai buiten zodat je op de snelweg ook met de achterpassagiers vlot kunt praten.

Met zijn 200 Nm en 110 pk heeft deze Taigo genoeg in huis om vlot uit de voeten te kunnen. De DSG-automaat is een goede match, al moet je hem bij het vertrekken uit stilstand stevig op zijn staart trappen. Dat vraagt even gewenning als je op een drukke voorrangsweg wilt invoegen.

In zijn R-Line-jasje geeft hij misschien een andere indruk, maar een sportwagen is dit niet. Van 0 naar 100 km/h gaat hij in 10,4 seconden. Dat is geen schande, al is daarmee alles gezegd. Met een reëel verbruik van 8,2 liter zat ik een stuk boven de officiële 6 liter, maar dat zegt allicht meer over de rijstijl van de auteur dan over de auto.DB2021AU00990 large

Andere versies

Naast deze driecilinder is er ook een minder krachtige driecilinder (70 kW/95 pk) die met een handgeschakelde vijfbak wordt gecombineerd. Er is ook een viercilinder van 1.5 liter (110 kW/150 pk) die de versnelling van 0 naar 100 km/h onder de 10 seconden krijgt (8,3 sec.). De Taigo heeft niets elektrisch op het menu en ook diesel lust hij niet.

De instapper (Life) heb je vanaf zo’n 24.000 euro. De prijs loopt voor het topmodel (R-Line Business) op tot 33.900 euro. Dat zijn prijzen die erg dicht liggen bij die van de T-Roc en de T-Cross. Als je de concurrentie erbij haalt, wordt de vergelijking alleen moeilijker. Het design zal de doorslag moeten geven.
DB2021AU00971 largeDe Volkswagen Taigo is een leuke toevoeging aan het gamma. Hij verzet geen grenzen en biedt geen echte meerwaarde ten opzichte van de T-Cross, maar is wel een leuke auto die een mooi evenwicht bewaart tussen prijs en rijkwaliteiten.

Advies voor uw volgende bedrijfswagen?

74
Aandrijving14/20
Comfort 15/20
Rijgedrag 15/20
Veiligheid 16/20
Prijs 14/20
 

Algemeen comfort
Ruimte
Normale volumeknop

Hoge laaddrempel
Beperkt motoraanbod

Leaseprijs 48 maanden / 100.000 km: € 472,45 excl. btw 

TCO 48 maanden / 100.000 km: € 638,52

Hoe wordt de leaseprijs berekend?

De maandelijkse leaseprijs wordt aangeleverd door Athlon en is gebaseerd op een standaardvoertuig waarop de standaard fleetkorting is toegepast. Het betreft een operationele leasing voor 4 jaar en 100.000 km, inclusief onderhoud, verzekering en een set winterbanden. Het betreft geen bindend aanbod. 

Hoe berekent Autonieuws de TCO? 

Om een totaalbeeld van de kosten te krijgen (TCO, voor total cost of ownership), moet je verder kijken dan de leaseprijs. Onze berekening van de TCO is gemaakt met de Car Cost Advisor van Eurofleet Consult, dé marktreferentie in België en Frankrijk voor TCO-berekeningen op maat van de gebruiker. We houden rekening met de fiscale aftrekbaarheid, 65% niet-terugvorderbare btw, de solidariteitsbijdrage, het brandstofverbruik volgens de door de constructeur opgegeven cijfers (WLTP) en de belasting op de verworpen uitgaven. We gaan hierbij uit van de situatie van een werknemer van een vennootschap die aan de normale vennootschapsbelastingstarieven belast wordt. Het gaat in deze berekening om de zogenaamde TCO na belastingen (TCO 3 volgens de nieuwe nomenclatuur).

Is deze auto interessant voor mij als zelfstandige?

Wens je advies bij de aankoop van je bedrijfswagen en wil je weten wat de beste keuze is in jouw situatie? Twijfel je tussen een diesel, benzine, hybride of elektrische auto? Wil je het volledige plaatje zien inclusief de fiscale aspecten en foute keuzes vermijden? Neem dan contact op met Car-Matchers.be voor onafhankelijk, betaalbaar en helder advies.  

VolkswagenTaigo 1.0 TSI DSG R-Line
Motor:Benzine, 999 cc
Overbrenging: 7 DSG
Maximumvermogen:81 kW / 110 pk
Maximumkoppel: 200 Nm
0-100 km/h: 10,9 sec.
Topsnelheid:191 km/u
Gemiddeld testverbruik:8,2 l/100 km
Gemiddelde CO2-uitstoot:125 g/km
Catalogusprijs incl. btw:€ 29.160
VAA:€ 204,95
Fiscale aftrekbaarheid:60,62%

Deel op

Lees meer over

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

Autonieuws

Ook op


© Autonieuws. Alle rechten voorbehouden. Design door We Cre8 It.