Volkswagen is intussen een echte crossover- en SUV-specialist geworden, met – van klein naar groot – de T-Cross en diens coupé-afgeleide Taigo, de T-Roc, de Tiguan, de Tiguan Allspace en de Touareg, om de elektrische ID.4 en coupébroer ID.5 niet te vergeten.
De T-Roc, die geen rechstreekse voorganger heeft en een centrale plaats kreeg in het gamma van de constructeur, werd in 2017 gelanceerd. Het model werd intussen meer dan een miljoen keer verkocht en is daarmee een van de populairste auto’s van de Duitse constructeur. Dit voorjaar kreeg hij een update met nieuwe technologieën, een nieuw instrumentenpaneel en een aangescherpt design.
Meteen herkenbaar
Het design van de T-Roc is erg herkenbaar en valt duidelijk in de smaak. Zeker als R-Line, met de sportieve accenten die overgenomen werden van de snelle “R”, ziet hij er potent uit, met omrande wielkasten, een breed radiatorrooster met ledkoplampen aan weerszijde en een elegante lijn die achteraan uitmondt in een schuine C-stijl en een herkenbare achterzijde met brede en verduisterde achterlichten. Optioneel biedt VW ook “IQ-Light” aan. Dat houdt een verlichte radiatorroosterlijst in, ledmatrixkoplampen en aangepaste achterlichten in combinatie met dynamische richtingaanwijzers. Wat ons betreft is die optie van € 805 de investering waard, zowel designmatig als qua lichtopbrengst.
Alles digitaal
Binnenin kreeg de T-Roc bij zijn facelift een aangepast interieur met een in het oog springend nieuw infotainmentdisplay en een digitale cockpit (standaard). Het aanraakscherm werd op de nieuwe T-Roc als een tablet vooraan op de boordplank bevestigd en kan zo makkelijker bediend worden en is ook beter zichtbaar. Afhankelijk van de uitrusting is dat aanraakscherm 8 of 9,2 duim groot. Ook voor het digitale dashboard zijn twee schermgroottes mogelijk. Wanneer in plaats van voor het standaardscherm van 8 duim voor de Digital Cockpit Pro wordt geopteerd (standaard vanaf de Style) is het aanpasbare display een flinke 10,25 duim groot. Het vernieuwde stuurwiel krijgt een reeks toetsen die tegelijk een aanraakgevoelig oppervlak hebben én ingedrukt kunnen worden. Voor ons volstaan gewone druktoetsen, maar gelukkig heb je hier dus wel de keuze, wat trouwens ook geldt voor het audiovolume. De bestuurder kan dat via de stuurwielknoppen regelen maar hij (en zijn passagier voorin) kan dat – dank je, VW – ook met een gewone draai- en drukknop links van het aanraakscherm regelen.
De bediening van de Climatronic-airco gebeurt jammer genoeg wel nog met onhandige aanraakgevoelige zones waar je met je vinger moet over schuiven, maar OK, we hebben begrepen dat VW daar veel belang aan hecht en zullen bij deze dan ook stoppen met daarover te klagen.
Beter maar nog geen referentie
De gebruikte materialen zijn een stuk kwalitatiever dan op de pre-faceliftversie maar ook nu jammer genoeg nog niet altijd van hetzelfde niveau. Naast enkele zeer degelijk aanvoelende kunststoffen en aangenaam kunstleder maakt VW ook hier op bepaalde zichtbare en voelbare plaatsen gebruik van enkele harde plastics die het kwaliteitsgevoel weinig eer aandoen. Het veelvuldige gebruik van zwarte ‘pianolak’-kunststof op onze testwagen (eigenlijk gewoon plastic met een glanslaagje) zorgde er daarnaast voor dat je elk stofje in het interieur ziet en vettige vingers onvermijdelijk hun sporen nalaten.
Voorin zit je ruim, achterin zijn er geen zeeën van ruimte maar zitten normaal gebouwde volwassenen zeker goed genoeg, al is de centrale plaats achterin beduidend minder comfortabel. De koffer kan met de achterbank rechtop 445 liter bevatten, een correcte waarde zonder meer. Wanneer de leuningen plat gaan is 1.290 liter beschikbaar.
Rijhulpsystemen
Niet zonder trots pakt VW op de T-Roc uit met nieuwe IQ-Drive-rijhulpsystemen met Front Assist, Lane Assist, Travel Assist en een voorspellende cruise control. We hadden ruim de gelegenheid om die allemaal te testen, maar vonden vooral de rijstrookhulp overdreven vaak waarschuwen en ergerden ons nogal aan de veelvuldige vraag om het stuur vast te nemen terwijl we het wel degelijk in handen hadden. Ook de voorspellende actieve snelheidsregelaar kan nog wat finetuning gebruiken, want reageert wat traag.
Pittige viercilinder
VW biedt de T-Roc aan met twee TDI-diesels en drie TSI-benzineversies met daarnaast het R-topmodel met 300 pk. Van (mild) hybride motorisaties laat staan een elektrische versie is hier nog geen spoor. Dat zal voor de volgende generatie zijn. Bij die benzinemotoren is de één liter grote driecilinder 1.0 TSI met 110 pk de basisversie. Het topmodel van het normale gamma (dus op de R met 300 pk na) is de 2.0 TSI met 190 pk die altijd vierwielaandrijving heeft. De door ons geteste viercilinder 1.5 TSI met cilinderuitschakeling zit daar precies tussenin. Hij levert 150 pk en 250 Nm en zorgt voor degelijke prestaties, met een sprint van 0 naar 100 km/h in 8,6 seconden en een topsnelheid van 205 km/h. In combinatie met de zeventraps-DSG, die soms wel wat aarzelt bij het vertrekken, is dit een aangename krachtcentrale die vlot herneemt, en het verbruik van 6,6 l/100 km aan benzine sloot perfect aan bij het normverbruik van 6,3 tot 6,7 l/100 km (WLTP) dat VW opgeeft.
Stevig opgehangen
Het comfort van de door ons geteste T-Roc R-Line was vrij hard. Dat was ook te verwachten, want in combinatie met het verlaagde sportonderstel (€ 520) en de 225/40-laagprofielbanden op mooie Misano-aluvelgen van 19 duim (€ 995) van onze testwagen was op dat vlak aan alle voorwaarden voldaan. De wat vlakke en niet uitzonderlijk zachte standaardstoelen van de R-Line maken een en ander er niet beter op. Oncomfortabel is hij zeker niet, maar wie het zachte veercomfort van sommige Franse concurrenten zoekt moet zeker niet voor het sportonderstel en de grootste velgen opteren. Ongetwijfeld valt een en ander beter mee in combinatie met de standaardwielen van 17 duim of de optionele exemplaren van 18 duim en met de optionele ergoActive-voorstoelen met verstelbare bovenbeensteun.
Drie versies
Wie de R-Line-uitvoering wat te sportief (of te duur) vindt kan terecht bij de Life of bij de Style. De goedkoopste T-Roc met de 1.5 TSI en de DSG-automaat kost € 30.840 (Life), voor de luxueuzere Style ben je met dezelfde combinatie van motor en versnellingsbak minimaal € 33.845 kwijt en de R-Line die wij testten kost minimaal € 35.005 met de 1.5 en de automaat. Dat zijn stevige prijzen die het concept “betaalbaar” serieus stretchen, maar ze weerhouden VW er niet van om massaal veel T-Rocs te slijten. De prijs zal dus wel correct zijn voor wat geboden wordt, denken we dan.1.000.000 buyers can’t be wrong. VW heeft met de T-Roc een echt succesnummer in handen. De gefacelifte versie biedt meer van hetzelfde en introduceert enkele nieuwe rijhulpsystemen en een aangepast dashboard. Meer moest dat ook niet zijn, want het origineel voldeed al op alle vlakken. Wie op een zacht ophangingscomfort gesteld is houdt zich beter ver van de mooie negentienduimvelgen, maar voor het overige kunnen we VW’s middle-SUV weinig of niets aanwrijven, op zijn wat gepeperde prijskaartje na misschien.
Geslaagde restyling
Betere kwaliteitsindruk
Prestaties en weggedrag
Stevige prijzen
Sommige harde plastics
Comfort met 19 duimsvelgen
Leaseprijs 48 maanden / 100.000 km: € 616,41 excl. btw
TCO 48 maanden / 100.000 km: € 835,51
Hoe wordt de leaseprijs berekend?
De maandelijkse leaseprijs wordt aangeleverd door Athlon en is gebaseerd op een standaardvoertuig waarop de standaard fleetkorting is toegepast. Het betreft een operationele leasing voor 4 jaar en 100.000 km, inclusief onderhoud, verzekering en een set winterbanden. Het betreft geen bindend aanbod.
Hoe berekent Autonieuws de TCO?
Om een totaalbeeld van de kosten te krijgen (TCO, voor total cost of ownership), moet je verder kijken dan de leaseprijs. Onze berekening van de TCO is gemaakt met de Car Cost Advisor van Eurofleet Consult, dé marktreferentie in België en Frankrijk voor TCO-berekeningen op maat van de gebruiker. We houden rekening met de fiscale aftrekbaarheid, 65% niet-terugvorderbare btw, de solidariteitsbijdrage, het brandstofverbruik volgens de door de constructeur opgegeven cijfers (WLTP) en de belasting op de verworpen uitgaven. We gaan hierbij uit van de situatie van een werknemer van een vennootschap die aan de normale vennootschapsbelastingstarieven belast wordt. Het gaat in deze berekening om de zogenaamde TCO na belastingen (TCO 3 volgens de nieuwe nomenclatuur).
Is deze auto interessant voor mij als zelfstandige?
Wens je advies bij de aankoop van je bedrijfswagen en wil je weten wat de beste keuze is in jouw situatie? Twijfel je tussen een diesel, benzine, hybride of elektrische auto? Wil je het volledige plaatje zien inclusief de fiscale aspecten en foute keuzes vermijden? Neem dan contact op met Car-Matchers.be voor onafhankelijk, betaalbaar en helder advies.
VW | T-Roc R-Line 1.5 TSI OPF DSG7 |
Motor: | 1.498 cc, benzine, 4 cilinders |
Overbrenging: | Voorwielaandrijving, DSG7 |
Maximumvermogen: | 110 kW / 150 pk |
Maximumkoppel: | 250 Nm |
0-100 km/h: | 8,6 s |
Topsnelheid: | 205 km/h |
Gemiddeld testverbruik: | 6,6 l/100 km |
Gemiddelde CO2-uitstoot: | 142 - 152 g/km (WLTP) |
Catalogusprijs incl. btw: | € 35.005 (R-Line) |
VAA: | € 263,43 / maand |
Fiscale aftrekbaarheid: | 52,55% |
YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen
BTW: BE 0883 567 853