De VW Passat is intussen een halve eeuw oud en aan zijn negende generatie toe, na niet minder dan 34 miljoen verkochte exemplaren. Bij deze nieuwe generatie verdween de berline uit het aanbod en hield VW enkel nog de break over. Die heette altijd ‘Passat Variant’, maar doordat dat nu de enige versie is hoeft die tweede naam eigenlijk niet meer en is het vanaf nu gewoon ‘Passat’. Die is er niet als volledig elektrische auto – die rol is weggelegd voor de ID.7 Tourer – maar wel nog als benzine, diesel of plug-inhybride. Wij testten de 1.5 eTSI met mild hybride ondersteuning.
De Opel Insignia is niet meer. Ook de Renault Talisman, de Ford Mondeo, de Mazda 6 en de Toyota Avensis zijn verleden tijd en enkel de Peugeot 508 SW en zijn grootste concurrent, de nieuwe Skoda Superb Combi, blijven nog over, naast de premium-concurrenten BMW 3-Reeks Touring, Audi A4 Avant en Mercedes C-Klasse break. Het aantal speelkameraadjes van de Passat is dus gedecimeerd en wie overblijft kan in de meeste gevallen uitpakken met een premium-naamplaatje of – en dat is ongetwijfeld dé grootste concurrent – komt uit eigen huis, in de vorm van de al even nieuwe Skoda Superb Combi.
Een van de sterkste troeven van de Passat Variant was altijd al zijn binnenruimte en zeker zijn koffer. Met een inhoud van niet minder dan 690 liter in normale configuratie werd die op de nieuwe generatie nog eens 40 liter groter dan voorheen en met de achterbank plat past er tot 1.920 liter aan bagage in deze break. Daarmee troeft hij alle concurrenten af, inclusief de Mercedes E-Klasse, behalve de technisch identieke nieuwe Skoda Superb Combi, die met precies dezelfde cijfers kan uitpakken.
Tel daarbij het met dank aan de nog eens met 5 cm gegroeide wielbasis opmerkelijke plaatsaanbod op de achterbank, waar ook voor de hoofden van grote inzittenden meer dan ruimte genoeg is en je weet dat zo’n nieuwe Passat zich opwerpt als ideale auto voor gezinnen met grote kinderen en ook als auto om mee op vakantie te gaan. Parkeerplaatsjes moeten nu wel 15 centimeter langer zijn dan voorheen, want bij de modelwissel groeide hij tot 4,91 meter.
Qua ontwerp is er allesbehalve sprake van een revolutie. Niemand kan eraan twijfelen dat dit een Passat is, ook al volgt hij dan de nieuwe mode met een doorlopende lichtstrip achteraan en visueel aan elkaar verbonden koplampen aan de voorzijde. Designmatig verschilt de R-line aan de voorzijde aanzienlijk van de minder sportieve versies door de opengewerkte zwart glanzende grille met honingraatmotief waarbij de anderen een radiatorrooster hebben dat bestaat uit een reeks horizontale verchroomde lamellen. De wielmaten variëren van 16 tot 19 duim. Onze R-line stond op de optionele “Leeds”-aluvelgen van 19 duim die er eigenlijk uitzien als ordinaire wieldoppen en niet echt passen bij het voor het overige knappe uiterlijk van die versie.
De boordplank is hetzelfde als in de nieuwe Tiguan, wat betekent dat voor de bestuurder een configureerbaar en smal dashboard prijkt met ernaast een wat naar voren geplaatst rechthoekig aanraakscherm van standaard 12,9 en optioneel 15 duim groot.
Het geheel doet wat rommelig aan en het tabletscherm lijkt wel op het dashboard geplakt. De gebruiksvriendelijkheid ervan is echter uitstekend, met een vaste reeks virtuele toetsen boven- en onderaan om snel toegang te hebben tot de meestgebruikte functies zoals de rij-instellingen of de verwarming en ventilatie.
Helaas bleven de – nu wel verlichte – virtuele sliders voor de temperatuur en het volume van de partij. Op het stuur voorzag VW gelukkig wel echte knoppen die intuïtief te bedienen zijn en makkelijk in het gebruik.
Door het verhuizen van de versnellingsbakbediening naar een satelliet rechts van het stuurwiel kwam ruimte vrij in de middenconsole die naast een inductielader voor smartphones ook ruimte biedt voor heel wat spullen.
De materiaalkeuze in het interieur is uitstekend, net als de afwerking. Je ziet duidelijk dat Volkswagen zich spiegelt aan de premiumconcurrenten eerder dan aan andere volumemerken en daar kan niemand tegen zijn.
De nieuwe Passat is er bij ons nog met een tweeliter diesel, als plug-inhybride of als mild hybride eTSI. Diens 1,5 liter grote benzine-viercilinder met elektrische ondersteuning zet met 150 pk en 250 Nm perfect gemiddelde vermogens- en koppelwaarden neer. Hij werkt samen met een DSG-automaat met zeven verzetten die discreet en efficiënt werkt en levert correcte prestaties, met een 0 naar 100-sprint in 9,2 seconden.
Bij volgas laat de motor zich nogal horen, maar bij constante snelheden is hij mooi stil. Erg spannend is het allemaal niet, maar de 1.5 doet wat hij moet doen en toonde zich tijdens onze testperiode waarin we 750 kilometer reden mooi zuinig, met een gemiddelde dorst van niet meer dan 6,1 l/100 km, wat niet veel afwijkt van de 5,6 l/100 km aan WLTP-normverbruik die VW zelf opgeeft. Met een tankinhoud van 66 liter maakte ons testverbruik in de praktijk een rijbereik van meer dan 1.000 kilometer mogelijk. Knap!
Het rijcomfort is uitstekend en wordt aanzienlijk geholpen door de adaptieve dempers van het DCC (optie van € 1.030) maar ook de ErgoActive-sportstoelen van onze testwagen, met ventilatie, verwarming én massage, deden hun duit in het zakje.
In basisuitvoering kost de nieuwe Passat 1.5 eTSI € 41.085. Wij reden met de R-Line Business Premium die met € 51.045 zowat € 10.000 of een vierde meer kost.
De goedkoopste versie van de Skoda Superb Combi met dezelfde motor staat voor € 41.410 in de prijslijst, de duurste voor € 51.810. Het is toch wel opmerkelijk dat het vroegere Tsjechische budgetmerk tegenwoordig (lichtjes) hogere prijzen hanteert dan moedermerk VW. Welke van beide modellen je verkiest zal vooral van smaak afhangen, want op technisch vlak, qua afmetingen en positionering zijn het echt wel tweelingen.
Bij BMW heb je een 318i Touring met 156 pk vanaf € 42.700, maar die is dan wel veel minder ruim. De eveneens veel minder ruime Mercedes C-Klasse Break 180 staat voor minimaal € 58.642 in de prijslijst. De eveneens minder ruime Audi A4 Avant is er als 2.0 TFSi 35 met 150 pk vanaf € 37.840 en is dus – verrassend – goedkoper in basisuitvoering. De goedkoopste Peugeot 508 SW is met de 1.2 PureTech-motor met 130 pk en automaat met € 43.800 dan weer duurder dan alle anderen, op de Mercedes na.
De nieuwe VW Passat is een uitstekende reis- en gezinswagen. Het plaatsaanbod en de kofferruimte zijn uitzonderlijk en bovendien zit hij goed in elkaar, is hij comfortabel, goed uitgerust en zuinig. Het aantal rechtstreekse concurrenten zonder premium-badge is tegenwoordig beperkt tot de nieuwe Skoda Superb Combi en de (slechts met mondjesmaat verkochte) Peugeot 508 SW. Hoewel de hoogdagen van de grote breaks voorbij zijn, nu de SUV alles overheerst, blijft de Passat een vaste waarde die bij elke generatie beter wordt.
Verbruik
Uitzonderlijke koffer en binnenruimte
Rijcomfort
Weinig vernieuwend design
Prijs topversies
Leaseprijs 48 maanden / 100.000 km: € 749,78 excl. btw
TCO 48 maanden / 100.000 km: € 1.067,58 Autonieuws_VW_Passat_15_eTSI.pdf
Hoe wordt de leaseprijs berekend?
De maandelijkse leaseprijs wordt aangeleverd door Athlon en is gebaseerd op een standaardvoertuig waarop de standaard fleetkorting is toegepast. Het betreft een operationele leasing voor 4 jaar en 100.000 km, inclusief onderhoud, verzekering en een set winterbanden. Het betreft geen bindend aanbod.
Hoe berekent Autonieuws de TCO?
Om een totaalbeeld van de kosten te krijgen (TCO, voor total cost of ownership), moet je verder kijken dan de leaseprijs. Onze berekening van de TCO is gemaakt met de Car Cost Advisor van Eurofleet Consult, dé marktreferentie in België en Frankrijk voor TCO-berekeningen op maat van de gebruiker. We houden rekening met de fiscale aftrekbaarheid, 65% niet-terugvorderbare btw, de solidariteitsbijdrage, het brandstofverbruik volgens de door de constructeur opgegeven cijfers (WLTP) en de belasting op de verworpen uitgaven. We gaan hierbij uit van de situatie van een werknemer van een vennootschap die aan de normale vennootschapsbelastingstarieven belast wordt. Het gaat in deze berekening om de zogenaamde TCO na belastingen (TCO 3 volgens de nieuwe nomenclatuur).
Is deze auto interessant voor mij als zelfstandige?
Wens je advies bij de aankoop van je bedrijfswagen en wil je weten wat de beste keuze is in jouw situatie? Twijfel je tussen een diesel, benzine, hybride of elektrische auto? Wil je het volledige plaatje zien inclusief de fiscale aspecten en foute keuzes vermijden? Neem dan contact op met Car-Matchers.be voor onafhankelijk, betaalbaar en helder advies.
YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen
BTW: BE 0883 567 853