Hoewel de ID.5 nog niet zo lang op de markt is, krijgt hij toch een grondige technische update. Daar merk je aan de buitenzijde niets van, maar het infotainment maakte een flinke sprong voorwaarts. Dat geldt ook voor het prestatiepotentieel van de GTX, die voortaan 250 kW/340 pk over zijn vier wielen verdeelt – net als de Skoda Enyaq RS.
Volkswagen steekt een tandje bij met zijn elektrische modellen. Het moet ook wel, want het aantal concurrenten blijft toenemen en de nieuwkomers pakken uit met de recentste technologieën. Voor modeljaar 2024 kregen zowel de ID.4 als de ID.5 een boost om weerwerk te kunnen bieden en vooral ook om tegemoet te komen aan de grieven van bestaande klanten, die niet allemaal opgezet waren met bepaalde eigenschappen van hun vehikel.
Zo was de waargenomen kwaliteit van de interieurmaterialen ondermaats (zeker bij de ID.4), presteerde het infotainment zwak en waren ook de prestaties niet bepaald adembenemend. Die manco’s worden nu rechtgezet. Terwijl de ID.4 de meer gezinsgerichte elektrische SUV binnen het VW-gamma blijft, mikt de coupé-achtige en rianter uitgeruste ID.5 op de meerwaardezoeker. Hij is 4,6 meter lang, 1,85 meter breed en 1,62 meter hoog en situeert zich in het hogere D-segment, waar ook de Ford Mustang Mach-E een plekje onder de zon probeert op te eisen.
Aan de buitenzijde veranderde er niets aan de ID.5, maar vanbinnen kun je niet naast het opgewaardeerde dashboard kijken. De schermdiagonaal van het infotainment groeide naar 12,9 duim en het systeem draait op krachtigere hard- en software. We kunnen beamen dat de bediening en functionaliteit een stuk verbeterd is. De touch sliders voor de airconditioning en volumeregeling zijn nu trouwens verlicht zodat je ze ook in het donker kunt bedienen. Toch zouden enkele fysieke toetsen het gebruiksgemak nog kunnen verbeteren.
De keuzeschakelaar voor de aandrijving neemt nu de vorm aan van een afzonderlijke hendel, die het spiegelbeeld is van degene waarmee je de ruitenwissers en de richtingaanwijzers bedient. Gelukkig werd het handige infoschermpje op de stuurkolom weerhouden. Een knap head-updisplay met augmented reality behoort eveneens tot de mogelijkheden. En voor de rest is het gewoon uitstekend zitten, of toch op de ErgoActiv-stoelen. Je kunt ze helaas enkel krijgen als onderdeel van het Top Sport Interior Plus-pak, dat met zijn € 3.535 een flinke duit kost.
De GTX-versie vat helemaal vanboven in het aanbod post. Zowel voorin als achterin bevindt zich een elektromotor, zodat deze ID.5 over vierwielaandrijving kan beschikken en dus nooit om grip verlegen zit. Het systeemvermogen werd geboost naar 250 kW (340 pk) en pusht deze nochtans niet zo lichte SUV in slechts 5,4 seconden van nul naar honderd. Klinken bekend, deze cijfers? Logisch, want dezelfde aandrijving vind je terug in de Skoda Enyaq RS. Met deze cavalerie kan de ID.5 eindelijk zijn rivalen evenaren qua prestaties. De ophanging kan overigens prima overweg met de extra power. De GTX gaat behoorlijk vlak door de bocht en heeft amper last van duikneiging bij flinke remmanoeuvres, maar om nu te zeggen dat dit een ultrasportieve SUV is, zoals VW beweert? Er zijn modellen op de markt die bochten veel lichtvoetiger bejegenen. Oneffenheden verteert deze ID.5 behoorlijk goed, maar in het geval van de de sportophanging moet je wel rekening houden met enige zenuwachtigheid in de voortrein, zeker op wegen met veel dwarsnaden.
De vernieuwde batterij van de ID.5 GTX bevat netto 79 kWh aan elektronen. Dat zou voldoende moeten zijn om 533 kilometer af te leggen tussen twee laadbeurten. Officieel verbruikt deze SUV 16,2 kWh/ 100 km, een getal waar wij tijdens onze test zo’n 13 procent boven zaten. We klokten af op een rijbereik van 460 kilometer in vrij gunstige klimatologische omstandigheden, waarbij we ruim de helft van de tijd op de snelweg vertoefden. Dikke pluim voor de adaptieve cruisecontrol, trouwens. Die kan bijzonder goed overweg met invoegend verkeer en reageert nooit brutaal of paniekerig.
Opladen kan de VW ID.5 GTX met 11 kW aan een gewoon laadpunt. Het snellaadvermogen bedraagt (kortstondig) 175 kW, zodat je in 28 minuten 80 procent laadstatus kunt bereiken als je van 10 procent vertrekt. Goed om weten is dat de accu kan worden voorverwarmd in de aanloop naar en snellaadbeurt. Dat verkort de laadtijd aanzienlijk en kan het aantal laadstops op een langere reis verminderen. Extra punten krijgt de ID.5 ook omdat hij al klaar is voor V2H ofte vehicle-to-home: de accu kan op termijn stroom afgeven aan je eigen huishouden.
Hoeveel geld moet je opzij zetten voor de top of the range van VW’s elektrische SUV-gamma? € 64.330. Inbegrepen in deze prijs zijn onder meer de matrix-ledkoplampen, 20-duimers, stoelverwarming, parkeersensoren rondom, Lane Assist, een inductielader en het Discover Media-navigatiesysteem. Je moet dus bijbetalen voor een warmtepomp (!), elektrische kofferklep (!), panoramadak, elektrisch bediende stoelen met lendensteunregeling, een achteruitrijcamera en een adaptieve cruisecontrol.
Met uitzondering van de warmtepomp kun je die opties niet afzonderlijk krijgen. Met de nodige optiepakketten aangevinkt staat de euroteller in één klap op ruim € 73.000 (Business Premium met Top Sport Interior Plus-pakket en warmtepomp). De Ford Mustang Mach-E Extended Range AWD is zo’n € 5.000 goedkoper als je hem gelijkaardig uitrust. Een aldus aangeklede ID.5 GTX komt prijsgewijs zelfs in het vaarwater van de Audi Q6 e-tron, die toch een flinke trap hoger staat en technologisch veel geavanceerder is…
De ID.5 was gewoon goed, maar is als GTX en in gefacelifte vorm beter. Hij komt tegemoet aan de wensen van de wat sportief getinte EV-rijder, zonder daarom het comfortaspect te verloochenen. Hij mag zich wat ons betreft de leukst rijdende SUV binnen het VW-gamma noemen, maar de gehanteerde tarieven zijn erg ambitieus.
Verbeterd infotainment
Zuinig en krachtig
Goede allrounder
Zware auto
Leaseprijs 48 maanden / 100.000 km: € 996,62 excl. btw
TCO 48 maanden / 100.000 km: € 962,67 TCO_VW_ID.5_GTX.pdf
Hoe wordt de leaseprijs berekend?
De maandelijkse leaseprijs wordt aangeleverd door Athlon en is gebaseerd op een standaardvoertuig waarop de standaard fleetkorting is toegepast. Het betreft een operationele leasing voor 4 jaar en 100.000 km, inclusief onderhoud, verzekering en een set winterbanden. Het betreft geen bindend aanbod.
Hoe berekent Autonieuws de TCO?
Om een totaalbeeld van de kosten te krijgen (TCO, voor total cost of ownership), moet je verder kijken dan de leaseprijs. Onze berekening van de TCO is gemaakt met de Car Cost Advisor van Eurofleet Consult, dé marktreferentie in België en Frankrijk voor TCO-berekeningen op maat van de gebruiker. We houden rekening met de fiscale aftrekbaarheid, 65% niet-terugvorderbare btw, de solidariteitsbijdrage, het brandstofverbruik volgens de door de constructeur opgegeven cijfers (WLTP) en de belasting op de verworpen uitgaven. We gaan hierbij uit van de situatie van een werknemer van een vennootschap die aan de normale vennootschapsbelastingstarieven belast wordt. Het gaat in deze berekening om de zogenaamde TCO na belastingen (TCO 3 volgens de nieuwe nomenclatuur).
Is deze auto interessant voor mij als zelfstandige?
Wens je advies bij de aankoop van je bedrijfswagen en wil je weten wat de beste keuze is in jouw situatie? Twijfel je tussen een diesel, benzine, hybride of elektrische auto? Wil je het volledige plaatje zien inclusief de fiscale aspecten en foute keuzes vermijden? Neem dan contact op met Car-Matchers.be voor onafhankelijk, betaalbaar en helder advies.
YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen
BTW: BE 0883 567 853