Test

TEST: Volvo XC90 D5 & T8: Zweedse trendsetter

10 juni 2016
Door Redactie
Ook in Zweden weten ze hoe ze auto’s moeten maken. Deze XC90 is de eerste Volvo die ontwikkeld werd op het nieuwe platform (SPA – Scalable Product Architecture) dat vanaf nu voor alle grote Volvo’s zal gebruikt worden. Ook de motoren van de nieuwe generatie van de XC90 zijn volledig nieuw. We reden zowel met de D5-diesel als met de uiterst krachtige T8 Twin Engine plug-inhybride.
De D5 heeft een viercilinder twinturbodiesel van twee liter onder de motorkap. Gedaan met vijfcilinders dus, maar op vermogens- en verbruiksvlak zou dat geen negatieve gevolgen mogen hebben, want hij levert 225 pk en 470 Nm, zou gemiddeld maar 5,7 liter diesel verbruiken (149 g/km CO2) en haalt een top van 220 km/u. 

De T8 heeft een 320 pk sterke tweeliter viercilinder op benzine met turbo én compressor die de voorwielen aandrijft, en kreeg daarnaast een elektromotor van 87 pk die de achterwielen in beweging brengt. Samen leveren ze een indrukwekkend vermogen van 407 pk en een koppel van 640 Nm. Het normverbruik van de plug-inhybride ligt met 49g CO2 of 2,1 l/100 km onrealistisch laag.

Zowel bij de D5 als de T8 worden de respectievelijk beloofde 5,7 en 2,1 l/100 km niet gehaald. Wij kwamen voor de D5 na onze testperiode met lange snelwegtrajecten waarbij we de snelheidslimieten zo goed mogelijk respecteerden uit op 8,1 l/100 km, en met wat stadsverkeer erbij mag je daar wel een halve liter bijtellen. Uitzonderlijk zuinig is hij dus niet, maar binnen de klasse van de grote SUV’s, waar deze XC90 met zijn 4,95 m zowat de grootste is, is dat wel redelijk te noemen. 

Bij de T8 hangt het verbruik volledig af van de rijstijl en gewoonten van de bestuurder. Wie het vermogen altijd volledig aanspreekt en de batterij niet aan het elektriciteitsnet oplaadt zal al snel terug aan de pomp staan, maar wie systematisch de batterij laadt en waar mogelijk ontspannen elektrisch rijdt, kan zelfs met dit pk-pakhuis opmerkelijke verbruikscijfers laten optekenen. Bij ons lukte het om –met een normale rijstijl en zonder er echt fanatiek mee bezig te zijn- niet meer dan 6,4 l/100 km te verbruiken (zo vaak mogelijk vertrekkend met een volle batterij). Knap.

In de praktijk heeft de D5-tweeliter diesel niet te veel moeite om deze SUV van 2130 kg (in basisuitvoering) tot goede prestaties te bewegen, en de achttrapsautomaat (de enige mogelijkheid nu de manuele versnellingsbak uit het aanbod verdween) schakelt oordeelkundig en zacht. De D5 wordt altijd op de vier wielen aangedreven, maar van de XC90 D4, die met 190 pk uit dezelfde tweeliter het instapmodel vormt, bestaat ook een voorwielaangedreven versie. 

De prestaties van de T8 zijn door de combinatie van de (sowieso al veel krachtigere) benzinemotor en de elektromotor van een andere orde. De acceleraties in Power-modus zijn indrukwekkend, en ook bij het hernemen laat deze 2324 kg wegende kolos heel wat sportievelingen achter zich. Jammer is wel dat de automaat van de T8 in normale “Hybrid”-modus bij kickdown best wat tijd nodig heeft om de juiste verhouding te kiezen zodat de XC90 er als een raket kan wegschieten en kan blijven versnellen tot zijn top van 230 km/u. 

Op ergonomisch- en comfortvlak onderscheidt de XC90 zich echt. Zelden zaten we zo comfortabel in de in alle richtingen verstelbare, verwarmbare en als optie ook ventileerbare bestuurdersstoel met instellingsgeheugen voor drie verschillende personen. Op ergonomisch vlak is het daarnaast opmerkelijk dat een kleine constructeur als Volvo erin geslaagd is om van de erg vlot werkende “iPad-achtige”, verticaal centraal opgestelde tablet een efficiënt en makkelijk bruikbaar commandocentrum te maken. Er zijn maar weinig fysieke knoppen voor de bediening van alle uitrustingselementen, en voor zowat alles laat de Volvo zich bedienen via dat aanraakscherm, dat logisch opgebouwd is en waar je snel aan gewend raakt. 

Voor de neus van de bestuurder bevindt zich een volledig digitale cockpit waar de aanwijzingen van het navigatiesysteem en de kaart en indien gewenst ook de informatie van radio- of mediabestand getoond worden. Ook een head-updisplay in kleur met weergave van de snelheid, navigatie-aanwijzingen en de snelheidslimieten behoort tot de (aan te raden) mogelijkheden. Als optie kan de XC90 ook uitgerust worden met Apple Car Play en Android Auto. Wij genoten van het gebruiksgemak van de Apple-software waarmee je moeiteloos door je afspeellijsten bladert en SMS-berichten via de stemherkenningssoftware inspreekt.

De uitrustingsmogelijkheden zijn legio, en de basisversie is met onder meer automatische klimaatregeling, een snelheidsregelaar en natuurlijk de automatische versnellingsbak uitgerust, maar dat een navigatiesysteem in dit marktsegment een optie is, is jammer. Naast het standaard-afwerkingsniveau Kinetic (enkel op de D4) zijn er de Momentum- en Inscription-uitvoeringen en de R-design met sportievere look. De optielijst is lang en volledig en bevat onder meer een uiterst krachtige Bowers&Wilkins-hifi-installatie, een groot glazen schuifdak en 20- of 21 duimswielen. Die laatste twee zijn weliswaar erg mooi om zien en hebben dus zeker hun bestaansreden, maar voor wie in de eerste plaats in alle stilte en in absoluut comfort wil reizen, raden we ze niet aan. De laagprofielbanden laten zich namelijk horen en bij oneffenheden hebben ze een negatieve impact op het voor het overige voortreffelijke comfort. De rolgeluiden vallen nog meer op bij de T8, die zowel in elektrische aandrijfmodus als bij normale toerentallen van de benzinemotor erg stil is, waardoor het bandengerol des te meer hindert. De D5-diesel klinkt bij belasting nogal rauw en verstoort daarmee de gewijde stilte aan boord. Bij constante snelheden is hij echter heel discreet en hoor je hem amper.

Volvo. De “V” van “veiligheid” komt twee keer voor in de merknaam, en die veiligheid is waar het merk voor bekendstaat. De XC90 is een absolute referentie op dat vlak. Niet alleen voel je je erg veilig in deze grote SUV, maar ook objectief gezien onderscheidt hij zich. Zo beschikt hij standaard over verkeersbordenherkenning, een automatische noodremfunctie en het Intersection Braking (dat de auto laat stoppen wanneer je op een kruispunt links wil afslaan terwijl er een tegenligger aankomt). Een andere nieuwigheid is het “Run off road protection” dat detecteert wanneer de auto van de weg raakt en dan de voorste veiligheidsgordels aanspant om de bestuurder en de passagier in positie te houden. Wie er de centen voor overheeft, kan verder nog heel wat veiligheidsitems aankruisen in de optielijst.

De XC90 kan voor € 1.500 extra uitgerust worden met twee extra stoelen zodat hij zeven mensen kan vervoeren. Die extra zitjes zijn voor een keer niet enkel geschikt voor kleine kinderen en korte trajecten. Ook niet al te grote volwassenen kunnen er comfortabel zitten en genieten dan van hun eigen airco. Zelfs met de zeven plaatsen in gebruik blijft er dan nog een aardige koffer over, en wanneer de extra stoelen ingeklapt zijn is de kofferruimte enorm. Wanneer ook de middelste stoelenrij omgeklapt is wordt de XC90 een echte verhuiswagen. Het plaatsaanbod is – zowel voor- als achterin – een van zijn grootste troeven.

Al dat moois kent een “vanaf-“prijs die voor de D5 € 61.950 bedraagt. De T8 staat voor minstens € 80.350 in de catalogus.

Conclusie, met de XC90 schiet Volvo in de roos. Hij is heel ruim, goed afgewerkt en erg veilig. Op uitrustingsvlak is alles mogelijk en qua prestaties hoeft de D5 zich voor niemand te schamen. De T8 doet daar een hele lading pk’s bovenop en is zonder sportief van inborst te zijn een uiterst vlotte SUV. Aan te raden voor wie eens wat anders wil dan de klassieke Duitse concurrenten.

 

86
Aandrijving17/20
Comfort 18/20
Rijgedrag 16/20
Veiligheid 19/20
Prijs 16/20
 

Veiligheid van de bovenste plank
Afwerking en uitrustingsmogelijkheden
Comfort

Afmetingen in de stad
Motorgeluid bij belasting (D5)


Deel op

Lees meer over

Video


© Autonieuws. Alle rechten voorbehouden. Design door We Cre8 It.