Terwijl het dieselverhaal ook bij Volvo op zijn einde loopt is de XC60 vandaag toch nog verkrijgbaar met een dieselmotor (B4 Mild Hybrid met 197 pk). Maar het is al een tijd niet langer dat model dat het merendeel van de verkopen van de XC60 voor zijn rekening neemt, maar wel een van de twee plug-inhybride varianten, namelijk de – door ons geteste – T6 Recharge AWD.
T6 of T8
Volvo biedt de XC60 als plug-in hybride aan in een erg krachtige (en oorspronkelijk als enige verkrijgbare) T8-uitvoering die een viercilinder verbrandingsmotor van twee liter en 310 pk (228 kW) op de vooras combineert met een elektromotor van 107 kW (145 pk) die de achteras aandrijft voor een totaalvermogen van niet minder dan 455 pk en 709 Nm aan koppel. Voor wie met wat minder vermogen genoegen neemt en ook wat minder budget wil vrijmaken voor zijn auto is er de T6 die, net als de T8, op de vier wielen aangedreven wordt en dezelfde tweeliter viercilinder combineert met een elektromotor van 107 kW. Alleen is de tweeliter in het geval van de T6 wat minder krachtig, al heeft bij met 253 pk (186 kW) absoluut geen tekort aan vermogen. Gecombineerd haalt de T6 350 pk en 659 Nm en kan de auto in 5,7 seconden naar de 100 km/h versnellen vanuit stilstand, wat dan wel bijna een seconde trager is dan de 4,9 seconden van de T8 maar nog altijd erg snel. De topsnelheid is - zoals tegenwoordig altijd bij Volvo – beperkt tot 180 km/h. Zuiver elektrisch haalt hij 140 km/h.
Drielagige accu
Bij de laatste update zorgde Volvo ook voor een grotere batterij. Die heeft nu drie lagen, 102 cellen en een flinke capaciteit van 18,8 kWh waarmee het merk 78 elektrische WLTP-kilometers belooft maar een zestigtal eerder realistisch is. Door de centrale plaatsing van de batterij tussen de passagiers voorin is de koffer nog altijd mooi ruim (468 liter onder het bagagescherm) en kon de inhoud van de brandstoftank op één liter na ongewijzigd blijven waardoor de 70 liter benzine bovenop de elektronen in de batterij voor een mooi rijbereik zorgen wanneer de accu van de auto uitzonderlijk eens niet opgeladen kan worden.
Want het mag duidelijk zijn dat ons uitstekende verbruiksgemiddelde van amper 1,7 l/100 km aan benzine over een kleine 500 kilometer enkel mogelijk was omdat we de auto systematisch aan de lader hebben gehangen. Nu blijft het verbruik ook met een lege batterij al bij al redelijk, met zo’n 8 l/100 km, al zou je zoiets bij een plug-inhybride echter alleen bij hoge uitzondering moeten mogen vaststellen.
Comfort voorop
De prestaties van de 350 pk sterke combinatie van elektro- en verbrandingsmotor laten natuurlijk weinig te wensen over en wanneer beide krachtbronnen samenwerken laat je heel wat weggebruikers moeiteloos achter je, maar dan betaal je dat wel cash met een hoger verbruik. De XC60 blijft met zijn leeggewicht van 2.093 kg hoe dan ook een zwaargewicht en die kilo’s zijn duidelijk aanwezig wanneer je deze SUV door de bochten jaagt. De tractie en grip zijn natuurlijk uitstekend en ook met de wendbaarheid zit alles snor, met dank aan de vierwielaandrijving die mogelijk is omdat de benzinemotor de voor- en de elektromotor de achterwielen aandrijft.
Niet alleen de prestaties zijn dik ok, het is vooral door zijn comfortpeil dat de XC60 zelfs op zijn gezegende leeftijd bijzonder aangenaam is. Natuurlijk zitten de Volvostoelen uitstekend, dat is zo bij elk model van het merk, maar in het geval van deze plug-inhybride is ook de stilte aan boord opmerkelijk, terwijl hij nog altijd even ruim aanvoelt als toen we hem in 2017 voor het eerst testten.
Android infotainment
De uiterlijke wijzigingen voor modeljaar 2023 blijven beperkt tot wat hertekende bumpers, maar binnenin veranderde er meer. Die wijzigingen zijn echter niet altijd even geslaagd. Zo verdween de knop om de rijmodus te selecteren van de middenconsole en moet de bestuurder daarvoor nu in de menu’s van het infotainmentsysteem zoeken en geeft het dashboard relatief weinig rij-informatie. Het belangrijkste verschil is natuurlijk de aanpassing van het infotainment. Dat gebruikt nog steeds hetzelfde verticale tabletscherm als het vorige systeem, Sensus, maar werkt nu met Android Automotive-software.
Sensus-gebruikers zullen het systeem snel herkennen, maar de Android-saus zorgt over het algemeen voor een eenvoudiger gebruik, een logischere menustructuur en meer mogelijkheden, al blijven Apple-gebruikers wat op hun honger en is het vooral wie een Google-account heeft (en zich ook aanmeldt in de auto) die van alle functionaliteiten van het systeem zal kunnen profiteren. Hoe dan ook blijft de info over het ecorijden vrij beperkt en kan je bijvoorbeeld niet zien hoeveel kWh aan elektriciteit je verbruikt of wat een aangepaste ecorijstijl je aan rijbereik kan doen winnen. Gelukkig zijn dergelijke zaken in de toekomst makkelijk aan te passen door Volvo door middel van een software-update.
Positief is de toevoeging van een soort “one pedal”-functie. Door de versnellingshendel vanuit D naar “B” (voor Brake) te bewegen gaat de auto veel sterker regenereren bij het lossen van het gas-/stroompedaal, waardoor je het rempedaal veel minder nodig hebt en het rijden met deze XC60 vaak dicht in de buurt komt bij de ervaring van rijden in een elektrische auto.
Minimaal € 65.000 inclusief btw
Volvo wil een premiummerk zijn en vraagt dan ook de volle pot voor zijn plug-inhybride. Voor minder dan € 64.650 (Essential) krijg je geen T6 Recharge AWD, en wie een beter uitgeruste Core (€ 67.800), Plus (€ 72.250) of Ultimate-versie (€ 76.250) ambieert heeft beter diepe zakken.
Gelukkig wordt die aankoopprijs gemilderd door de erg lage verkeersbelasting, met dank aan de CO2-normuitstoot van 23 tot 30 gram (WLTP) die van deze XC60 als firmawagen een ideale keuze maakt.
Voor de volle pot als hij dit jaar nog wordt besteld (want dan zijn zowel de auto- als de brandstofkosten 100% fiscaal aftrekbaar voor de onderneming of zelfstandige) en zeker ook nog bij een bestelling in de eerste helft van volgend jaar, wanneer de plug-in zijn optimale aftrek van de autokosten behoudt maar die van de van de getankte benzine tot de helft ziet terugvallen. Vanaf juli volgend jaar wordt het bestellen van een plug-inhybride snel minder interessant. Het is dus boodschap om niet te lang te wachten als je een XC60 T6 (of T8) overweegt.
De T8 met 455 pk kost bij gelijke uitrusting (als Plus of Ultimate) € 6.050 inclusief btw méér dan de T6. Wij zouden bij de T6 blijven en het budgetverschil gebruiken om voor een beter uitgeruste uitvoering te opteren, aangezien de prestaties van de T6 al ruimschoots voldoen en de rijervaring niet verschilt.
Het is opmerkelijk hoe goed de XC60 na vijf jaar nog steeds meekan met de concurrentie. De grotere batterij en de krachtige benzine- en elektromotor vormen samen een mooi aandrijfgeheel dat er met 60 kilometer echte elektrische autonomie voor zorgt dat de meeste trajecten volelektrisch afgelegd kunnen worden. Voor particulieren is de aankoopprijs jammer genoeg vrij onhaalbaar, voor bedrijfswagenbestuurders blijft deze XC60 een mooie optie.
Binnenruimte en comfort
Veiligheidstechnologie
Rijbereik en prestaties
Premiumprijzen
Nog updates nodig voor infotainment
Leaseprijs 48 maanden / 100.000 km: € 1.096,16 excl. btw
TCO 48 maanden / 100.000 km: € 1.011,73
Hoe wordt de leaseprijs berekend?
De maandelijkse leaseprijs wordt aangeleverd door Athlon en is gebaseerd op een standaardvoertuig waarop de standaard fleetkorting is toegepast. Het betreft een operationele leasing voor 4 jaar en 100.000 km, inclusief onderhoud, verzekering en een set winterbanden. Het betreft geen bindend aanbod.
Hoe berekent Autonieuws de TCO?
Om een totaalbeeld van de kosten te krijgen (TCO, voor total cost of ownership), moet je verder kijken dan de leaseprijs. Onze berekening van de TCO is gemaakt met de Car Cost Advisor van Eurofleet Consult, dé marktreferentie in België en Frankrijk voor TCO-berekeningen op maat van de gebruiker. We houden rekening met de fiscale aftrekbaarheid, 65% niet-terugvorderbare btw, de solidariteitsbijdrage, het brandstofverbruik volgens de door de constructeur opgegeven cijfers (WLTP) en de belasting op de verworpen uitgaven. We gaan hierbij uit van de situatie van een werknemer van een vennootschap die aan de normale vennootschapsbelastingstarieven belast wordt. Het gaat in deze berekening om de zogenaamde TCO na belastingen (TCO 3 volgens de nieuwe nomenclatuur).
Is deze auto interessant voor mij als zelfstandige?
Wens je advies bij de aankoop van je bedrijfswagen en wil je weten wat de beste keuze is in jouw situatie? Twijfel je tussen een diesel, benzine, hybride of elektrische auto? Wil je het volledige plaatje zien inclusief de fiscale aspecten en foute keuzes vermijden? Neem dan contact op met Car-Matchers.be voor onafhankelijk, betaalbaar en helder advies.
Volvo | XC60 Recharge T6 AWD |
Motor: | benzine turbo+elektromotor, 4 cilinders, 1.969 cm3 |
Overbrenging: | Automaat, 8 versnellingen, vierwielaandrijving |
Maximumvermogen: | 257 kW / 350 pk |
Maximumkoppel: | 659 Nm |
0-100 km/h: | 5,7 seconden |
Topsnelheid: | 180 km/h |
Gemiddeld testverbruik: | 1,7 l/100 km |
Gemiddelde CO2-uitstoot: | 23 - 30 g/km (WLTP) |
Catalogusprijs incl. btw: | € 64.650 |
VAA: | € 181,51/maand |
Fiscale aftrekbaarheid: | 100 % |
YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen
BTW: BE 0883 567 853