Halfweg de carrière van de XC40 wisselt Volvo het aandrijfgeweer van schouder, al merk je daar aan de buitenzijde niets van. De versie met enkele motor wordt voortaan op de achterwielen aangedreven en geraakt in theorie een stuk verder met zijn nieuwe batterij. Praktijktest.
De Volvo XC40 Recharge behoeft geen introductie meer. Het middelgrote SUV-model van de Zweedse constructeur is uitgegroeid tot een van de populairste bedrijfsauto’s in België dankzij zijn knappe looks, handige formaat, riante uitrusting en uitgebreide gamma. Wat dat laatste betreft, dient gezegd dat diesel én plug-inhybride intussen het aanbod hebben verlaten. Blijft over: mild hybrid benzine en elektrisch.
Elektrisch, dat heet in Volvo-taal Recharge en wat we ons konden herinneren van de vorige versie, is dat hij nogal kwistig omsprong met elektronen. Daar heeft Volvo intussen dus een mouw aan gepast, of toch bij de versies genaamd Single Motor. Die worden voortaan niet langer op de voorwielen, maar op de achteras aangedreven, door een krachtigere, door Volvo zelf ontwikkelde motor. De Extended Range kreeg daarenboven een potigere accu, die 79 kWh netto kan bevatten voor een rijbereik van 572 kilometer. Als kers op de taart steeg het snellaadvermogen naar 205 kW.
De nieuwe elektromotor is 185 kW sterk en duwt de twee ton zware koets van de XC40 in 7,3 seconden naar 100 km/h. Je voelt die massa niet echt tijdens het sprinten, maar wel als je fors moet remmen en wanneer je wat sneller door de bocht gaat. De ophanging heeft dan wat moeite om de koets mooi vlak te houden, maar minder dan vroeger. Je beleeft hoe dan ook flink wat rijplezier aan het stuur van de XC40 Recharge, die zich bovendien met één pedaal laat bedienen als je dat wenst: de motorrem is krachtig genoeg in zijn strafste stand.
Volvo kondigt een gemiddeld normverbruik aan van 16,7 kWh/100 km, wat een daling is van 2 kWh ten opzichte van zijn voorwielaangedreven voorganger. Bij behoorlijk koude temperaturen, zonder interieur- en accuvoorverwarming en met een flinke portie snelweg – de meest ongunstige omstandigheden, zeg maar – zagen wij de boordcomputer afklokken op 20,6 kWh/100. Dat stemt overeen met een rijbereik van een kleine 400 kilometer. We twijfelen er niet aan dat 500 kilometer haalbaar moet zijn bij milde temperaturen en vooral lokaal verkeer.
Het typisch Zweedse interieurdesign koppelt nog steeds modernisme aan een degelijke afwerking, waarbij er toch grotendeels gebruik wordt gemaakt van gerecycleerde materialen. Leuk zijn de verlichte inzetstukken in het dashboard en de deurpanelen. Leder is trouwens helemaal gebannen uit het interieur. In de plaats daarvan kun je kiezen uit diverse hoogwaardige textielsoorten of wol voor de stoelen, die goed, maar niet zo goed als die van de 60 of 90-reeks zitten. Wél bovengemiddeld is de geluiddemping.
Centraal in het dashboard bevindt zich het vertrouwde verticale touchscreen dat op Google-software draait. Het is eenvoudig van opbouw en biedt als voordeel dat er heel wet apps geïntegreerd in kunnen worden, waaronder uiteraard Google Maps en Spotify. Dankzij de over-the-air updatefunctie zit je nooit met een verouderd systeem. Wel kun je haast niet anders dan een Google-account creëren om het systeem optimaal te benutten en niet iedereen heeft daar een boodschap aan.
Volvo vraagt minstens € 54.450 voor de XC40 Single Motor Extended Range, die exact € 2.000 meer kost dan de Standard Range en dus de meest interessante versie is voor het gros van de cliënteel. Op dit prijsniveau heb je bij BMW een iX1 met dubbele motor (en dus 4x4), terwijl de Tesla Model Y Long Rage enkele duizenden euro’s goedkoper is en bovendien met meer standaarduitrusting komt.
Zo laat Volvo je bijbetalen voor een elektrisch bediende kofferklep, adaptieve cruisecontrol, dodehoek- en rijstrookhulp, een warmtepomp (foei) en zelfs verwarmde voorzetels (foei foei). Je gaat toch al snel richting 60k, wat voor een auto in dit segment gewoon veel geld is – en eigenlijk overdreven duur in vergelijking met de Volvo EX30, die ongetwijfeld voor interne kannibalisatie zal zorgen. Je kunt je troosten met de idee dat de XC40 in België wordt gebouwd en hier voor tewerkstelling zorgt…
De stille revolutie onder de ‘motorkap’ van de XC40 resulteert in een zuinigere werking. Voeg daarbij een grotere accu en je krijgt een praktijk-actieradius van 400 à 500 kilometer, afhankelijk van de omstandigheden. Goedkoop is deze Volvo niet, al helemaal niet als je hem vergelijkt met zijn kersverse broertje, de EX30…
Efficiëntere aandrijflijn
Interieursfeer, stilte aan boord
Made in Belgium
Gewicht
Prijs
Leaseprijs 48 maanden / 100.000 km: € 796,42 excl. btw
TCO 48 maanden / 100.000 km: € 804,67 TCO_Volvo_XC40.pdf
Hoe wordt de leaseprijs berekend?
De maandelijkse leaseprijs wordt aangeleverd door Athlon en is gebaseerd op een standaardvoertuig waarop de standaard fleetkorting is toegepast. Het betreft een operationele leasing voor 4 jaar en 100.000 km, inclusief onderhoud, verzekering en een set winterbanden. Het betreft geen bindend aanbod.
Hoe berekent Autonieuws de TCO?
Om een totaalbeeld van de kosten te krijgen (TCO, voor total cost of ownership), moet je verder kijken dan de leaseprijs. Onze berekening van de TCO is gemaakt met de Car Cost Advisor van Eurofleet Consult, dé marktreferentie in België en Frankrijk voor TCO-berekeningen op maat van de gebruiker. We houden rekening met de fiscale aftrekbaarheid, 65% niet-terugvorderbare btw, de solidariteitsbijdrage, het brandstofverbruik volgens de door de constructeur opgegeven cijfers (WLTP) en de belasting op de verworpen uitgaven. We gaan hierbij uit van de situatie van een werknemer van een vennootschap die aan de normale vennootschapsbelastingstarieven belast wordt. Het gaat in deze berekening om de zogenaamde TCO na belastingen (TCO 3 volgens de nieuwe nomenclatuur).
Is deze auto interessant voor mij als zelfstandige?
Wens je advies bij de aankoop van je bedrijfswagen en wil je weten wat de beste keuze is in jouw situatie? Twijfel je tussen een diesel, benzine, hybride of elektrische auto? Wil je het volledige plaatje zien inclusief de fiscale aspecten en foute keuzes vermijden? Neem dan contact op met Car-Matchers.be voor onafhankelijk, betaalbaar en helder advies.
YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen
BTW: BE 0883 567 853