Vorige zomer reden we met de elektrische XC40 met twee motoren en vierwielaandrijving. Nu was de Single Motor-uitvoering aan de beurt. En die lijkt ons meteen de interessantste van beide versies.
Ingewikkelde naamgeving
Volvo lijkt zelf niet meer wijs te raken uit de benamingen van zijn geëlektrificeerde modellen die allemaal “Recharge” heten. De plug-inhybride XC40-modellen luisteren naar de namen “XC40 Recharge T4” en “XC40 Recharge T5”. Tegelijk noemde het merk de elektrische versie eerst “XC40 Recharge P8 AWD” met het AWD-bijvoegsel om te verwijzen naar vierwielaandrijving om die benaming onlangs te vervangen door “XC40 Recharge Twin Pure Electric” voor de versie met twee elektromotoren en “Recharge Pure Electric” voor die met één elektromotor.
Anyway, vandaag kan je de volledig elektrische XC40 kopen met twee verschillende aandrijflijnen, namelijk als XC40 Recharge Twin (verkrijgbaar met de uitrustingsniveaus Plus of als Ultimate) met twee elektromotoren, vierwielaandrijving en 408 pk of als de door ons hier geteste XC40 Recharge (dus zonder “Twin-”bijvoegsel) die het met één elektromotor en voorwielaandrijving stelt en als Core, Plus of Ultimate verkrijgbaar is.
Kleinere batterij
Die versie met één motor neemt dus afscheid van de elektromotor van 204 pk op de achteras maar vervangt het exemplaar van 204 pk voorin tegelijk door eentje van 231 pk en 330 Nm aan koppel. Dat is niet het enige technische verschil, want ook de batterij werd gewijzigd. Terwijl de versie met twee motoren gebruikmaakt van een accu van 78 kWh (75 kWh netto) doet de Single Motor het met een exemplaar van 69 kWh (67 kWh netto) dat samen met de enkele in plaats van dubbele elektromotor voor een gewichtswinst van 158 kilogram zorgt waardoor het rijbereik met 425 kilometer ondanks de kleinere batterij toch maar 11 kilometer lager zou liggen dan dat van de Twin met twee motoren.
Maar goed, dat is allemaal theorie. In de praktijk haal je met geen van beide modellen de opgegeven afstand met een volle batterij en moet je in de praktijk rekenen op maximaal 340 kilometer in optimale omstandigheden. Gelukkig kan de XC40 met slechts één elektromotor ook aan 150 kW snelladen, wat in combinatie met de kleinere batterij betekent dat je ook sneller terug op weg kan. Thuisladen kan aan 11 kW.
Meer dan voldoende power
Het verlies van 177 pk ten opzichte van de Twin maakt van de minst krachtige elektrische XC40 absoluut geen slak. Hij sprint nog steeds in 7,4 seconden naar de honderd en herneemt zonder problemen bij alle snelheden. De 231 beschikbare pk’s en 330 Newtonmeters zijn trouwens vaak meer dan de vooras kan verwerken als je het stroompedaal brutaal vloert bij lage snelheden, zodat ook deze elektroauto – mede door het nog steeds aanzienlijke gewicht van 2.030 kg leeg – op zijn best is als je hem rustig rijdt.
Dan zal je ook minder last hebben van de al bij al stugge ophanging van deze XC40 waarvan de dempers soms wat moeite hebben met de kilo’s.
Geen zuinigheidsrecords
Door het lagere gewicht zou de Single Motor-uitvoering zuiniger moeten zijn dan de Twin, maar het probleem blijft dat de XC40, die er ook met verbrandingsmotoren is, niet enkel als elektrische auto is ontworpen en daardoor niet over een ideale stroomlijn beschikt.
Tijdens onze testweek met de XC40 Twin Engine (met relatief veel snelweg waarbij we de snelheidslimieten scrupuleus respecteerden) verbruikten we 23,1 kWh/100 km, in vergelijkbare omstandigheden en bij ideale temperaturen maar dus ook heel wat snelweg kwamen we op de versie met één motor na 600 kilometer uit op een gemiddelde van 19,2 kWh/100 km (terwijl Volvo zelf tussen 18,6 en 19,7 kWh/100 km aankondigt). Dat is een stuk lager dan met de versie met twee motoren maar blijft meer dan wat je met een optimaal gestroomlijnde elektrische auto kan realiseren.
Gekend recept
Het recept van de XC40 is intussen gekend. Hij is voldoende ruim, heeft een bruikbare koffer en comfortabele stoelen voorin. Het blijft handig dat het infotainment en alle voorzieningen automatisch worden ingeschakeld als je op de bestuurdersstoel plaatsneemt en dat je geen startknop nodig hebt maar eenvoudig kan vertrekken door even op de rem duwen en het kleine pookje in D of R zetten. Het vraagt wel enige gewenning om wanneer je op je bestemming aangekomen bent gewoon de “P”-stand naast de pook in te drukken en uit te stappen zonder nog op een stop-knop te moeten duwen. De auto sluit alles automatisch af. Een nadeel dat ons vorige keer ook al opviel is dat wanneer je even uitstapt om bijvoorbeeld de laadkabel aan te sluiten, de andere inzittenden geconfronteerd worden met een zichzelf uitschakelende airco en infotainment, tot je terug op de bestuurdersstoel plaatsneemt.
Voor de liefhebbers laat de XC40 ook echt “one pedal driving” toe. Daarmee heb je het rempedaal eigenlijk zelden of nooit nodig en kan je vanuit stilstand tot aan de gewenste snelheid versnellen en terug vertragen, met slechts een minimale input van je rechtervoet. Wie die mogelijkheid liever niet gebruikt kan ze eenvoudig uitschakelen via een van de menu’s in het Android-infotainmentsysteem dat snel en makkelijk werkt en heel wat functionaliteiten biedt als je tenminste inlogt met een Google-account.
Een software-update verhielp ook een minpuntje dat we vorige keer signaleerden, want nu bleek dat het navigatiemenu wel de mogelijkheid bood om enkel snelladers te selecteren op de route (om niet door de hele lijst trage laadvoorzieningen in de buurt te moeten scrollen). Jammer genoeg blijft het wel zo dat de aanduiding van de resterende batterijlading in procenten op het dashboard niet eveneens de resterende autonomie in kilometers weergeeft, maar dat je daarvoor naar het infotainmentscherm moet kijken
Prijsvoordeel
Terwijl de grootste handicap van de XC40 Recharge Twin zijn prijs is, die zonder opties en € 60.600 bedraagt (Plus), is het prijsverschil met de Single Motor van dien aard dat we resoluut voor die minder krachtige versie zouden kiezen.
De versie met één motor is er namelijk als Core (niet verkrijgbaar op de Twin) voor € 50.750 en als vergelijkbare Plus voor € 54.300. Dat maakt hem met vergelijkbare uitrusting dus € 6.300 goedkoper dan de tweemotorige XC40. Zelfs de Ultimate-topversie is in het geval van de versie met één motor (€ 57.450) nog steeds € 3.150 minder duur dan de basisversie van de Twin.
Hoe dan ook raden we wel aan om minimaal voor de Plus-versie te opteren, want die beschikt (net als de Ultimate) standaard over de (voor een elektrische auto eigenlijk noodzakelijke) warmtepomp, verwarmde voorzetels en een verwarmd stuurwiel en een adaptieve snelheidsregelaar.
Wie graag over vierwielaandrijving, 408 pk en 660 Nm beschikt en het budget ervoor veil heeft moet vooral zijn gang gaan en voor de “Twin” opteren. Al wie genoeg heeft aan 231 pk en 330 Nm - wat meer dan voldoende is voor deze XC40 - doet er goed aan voor de versie met één motor te kiezen. Die kan je dan uiterst volledig uitrusten en daarbij nog altijd minder uitgeven dan voor de goedkoopste Twin. Hoe dan ook maken de prijzen van de elektrische XC40 er een auto van die voornamelijk succesvol zal zijn bij wie voor een bedrijfswagen mag kiezen, want meer dan € 50.000 is zo goed als altijd een te hoog bedrag voor de doorsnee particulier.
Leaseprijs 48 maanden / 100.000 km: € 763,41 excl. btw
TCO 48 maanden / 100.000 km: € 777,29
Hoe wordt de leaseprijs berekend?
De maandelijkse leaseprijs wordt aangeleverd door Athlon en is gebaseerd op een standaardvoertuig waarop de standaard fleetkorting is toegepast. Het betreft een operationele leasing voor 4 jaar en 100.000 km, inclusief onderhoud, verzekering en een set winterbanden. Het betreft geen bindend aanbod.
Hoe berekent Autonieuws de TCO?
Om een totaalbeeld van de kosten te krijgen (TCO, voor total cost of ownership), moet je verder kijken dan de leaseprijs. Onze berekening van de TCO is gemaakt met de Car Cost Advisor van Eurofleet Consult, dé marktreferentie in België en Frankrijk voor TCO-berekeningen op maat van de gebruiker. We houden rekening met de fiscale aftrekbaarheid, 65% niet-terugvorderbare btw, de solidariteitsbijdrage, het brandstofverbruik volgens de door de constructeur opgegeven cijfers (WLTP) en de belasting op de verworpen uitgaven. We gaan hierbij uit van de situatie van een werknemer van een vennootschap die aan de normale vennootschapsbelastingstarieven belast wordt. Het gaat in deze berekening om de zogenaamde TCO na belastingen (TCO 3 volgens de nieuwe nomenclatuur).
Is deze auto interessant voor mij als zelfstandige?
Wens je advies bij de aankoop van je bedrijfswagen en wil je weten wat de beste keuze is in jouw situatie? Twijfel je tussen een diesel, benzine, hybride of elektrische auto? Wil je het volledige plaatje zien inclusief de fiscale aspecten en foute keuzes vermijden? Neem dan contact op met Car-Matchers.be voor onafhankelijk, betaalbaar en helder advies.
YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen
BTW: BE 0883 567 853