Het beste wat Volvo kon overkomen, was de overname van de Zweedse autoconstructeur door het Chinese Geely. De nieuwe eigenaar gaf de Volvo-directie in Göteborg carte blanche voor de realisatie van de transitie van Volvo van een traditionele autoconstructeur tot een voorloper inzake alternatieve aandrijfsystemen en avant-garde design.
De nieuwe XC40 vervolledigt het SUV-gamma (XC90 en XC60) en focust op een jong en trendy doelpubliek voor wie de auto een verlengstuk vormt van hun leefwereld. In die zin is de XC40 ook een lifestyleproduct met talrijke features die inspelen op de moderne beleveniswereld van het doelpubliek, denk aan connectiviteit en flexibiliteit.
De 4,42 meter lange XC40 is 1,86 meter breed en 1,65 meter hoog. De wielbasis meet 2,702 meter en daarmee kan de Volvo XC40 zich op papier prima meten met zijn directe concurrenten uit Duitsland. Ondanks het strakke lijnenspel, de enorme grille en rechtstaande achterlichten heeft de nieuweling een herkenbaar Volvo-voorkomen. Het design van de XC40 is echter speelser dan zijn grotere broers en sluit hij beter aan bij dat van zijn directe concurrenten. Dit is vooral zichtbaar in de sterk oplopende raamlijn achteraan en in het dak dat in een contrasterende kleur kan gespoten worden.
Net als de grote 60- en 90-serie is het interieur strak en modern vormgegeven, qua gebruikte materialen moet de XC40 nauwelijks onderdoen voor zijn grote broers. Het infotainmentsysteem in de middenconsole doet denken aan een iPad: door naar links en rechts te swipen, komen we in de verschillende menu's. Het grote touchscreen vraagt gewenning inzake bediening en reageert snel op commando's. Net als in de andere nieuwe Volvo-modellen zijn de (analoge) traditionele klokken (snelheidsmeter en toerenteller) vervangen door een groot beeldscherm. De Volvo XC40 biedt ook een radicaal andere kijk op het opbergen van spullen in de auto. Het ingenieuze interieurontwerp biedt bestuurders van de XC40 onder meer functionele bergvakken in de deuren en onder de stoelen, een speciale plek met inductielaadmogelijkheid voor smartphones, een uitklapbare haak in het handschoenkastje voor kleine tassen en een uitneembare afvalbak in de middenconsole. De voorzetels zitten ronduit voortreffelijk, de beenruimte achterin is zeer riant en dat geldt ook voor de bagageruimte: 460 liter met de achterbank rechtop en 1336 liter met neergeklapte achterbank. De hoedenplank past in zijn geheel onder de vloer.
Volvo maakt van de XC40 een van de best uitgeruste SUV's in de compacte middenklasse. Voorbeelden van de veiligheids- en rij-assistentiesystemen van Volvo in de XC40 zijn Pilot Assist, City Safety, Run-off Road Protection & Mitigation, Cross Traffic Alert met Brake Support, Rear Collision Warning, Lane Keeping Aid en de 360°-camera die bestuurders helpt bij het manoeuvreren in kleine parkeervakken.
De aanpak van Volvo wat betreft de veiligheid en gebruikservaring is gebaseerd op Volvo’s filosofie ‘Circle of Life’: een voortdurende verbetering van standaards en technologieën, gebaseerd op de inzichten van consumenten en ‘real-life’ data. De veiligheids- en rijsassistentiesystemen van de Volvo XC40 omvatten de semi-autonome rijstand Pilot Assist, de nieuwste generatie City Safety, Run-off Road Protection & Mitigation, Cross Traffic Alert met Brake Support, Rear Collision Warning, Lane Keeping. Al deze en andere systemen zorgen ervoor dat de XC40 het meest complete veiligheidspakket in zijn klasse heeft.
Voorlopig biedt Volvo de XC40 enkel aan met een D4 (diesel) AWD en de T5 (benzine) AWD. De 2.0-liter D4 produceert 190 pk en 400 Nm koppel (CO2-uitstoot 133 g/km). Deze sprint in 7,9 seconden naar 100 km/u en zijn top ligt bij 210 km/u. De 2.0-liter T5 levert 247 pk en 350 Nm koppel (CO2-uitstoot 166 g/km). Zijn topsnelheid bedraagt 230 km/u, sprinten van 0-100 km/u doet hij in 6,5 seconden. Beide motorvarianten worden standaard met een 8-traps automaat geleverd. Later volgt een T3 benzinemotor (156 pk) vanaf € 30.400 en een D3 dieselmotor (150 pk) vanaf € 32.950. Een volledig elektrische aangedreven XC40 volgt (waarschijnlijk) in 2019.
De hoge zit zorgt voor een eenvoudige instap en een goed overzicht over het verkeer. Op de openbare weg valt op dat de Volvo XC40 beduidend zachter is afgeveerd dan de meeste concurrenten. Volvo kiest nadrukkelijk voor comfort boven sportiviteit. Dat is prettig op slecht wegdek, maar het betekent ook dat het koetswerk overhelt in snel genomen bochten. Tegelijkertijd is merkbaar dat de XC40 geen terreinauto is, maar een echte SUV. Alles draait om luxe en functionaliteit.
Na het overweldigende succes van de XC60 introduceert Volvo nu de compacte XC40. Net als de grotere XC60 is de XC40 een gezinsauto met het uiterlijk van een terreinauto. Ben je je aan het oriënteren in het compacte SUV segment, dan kun je niet om de volledig nieuwe Volvo XC40 heen. De XC40 biedt goede rijeigenschappen, veel ruimte en state of the art veiligheidsvoorzieningen.
Uiterst comfortabel
Heel veel aandacht voor detail
Vooruitstrevende veiligheidsvoorzieningen
Infotainment vergt gewenning
YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen
BTW: BE 0883 567 853