Test

TEST: Volvo S90 D5 AWD: Absoluut Premium

18 november 2016
Door Redactie
Na de onopgemerkte carrière van de S80, die niet kon wedijveren met zijn Duitse premiumconcurrenten, gooit Volvo het met de nieuwe S90 (en V90 breakuitvoering) over een andere boeg. De positieve vibe die de laatste tijd rond het Zweedse merk hangt, wordt verdergezet in deze lange en elegante berline.
Volvo beschrijft de nieuwkomer als een “lage vierdeurscoupé”. Zijn trotse snuit met holle grille is eerbetoon aan de Volvo P1800 en zijn opgemerkte koplampen die door hun liggende T-vorm verwijzen naar de Hamer van Thor, kenmerken hem als een echte Volvo. De voor- en zijkant worden unaniem gewaardeerd, maar de nieuwe achterkant, met de achterlichten in C-vorm, vraagt enige gewenning. Dat neemt niet weg dat het geheel een overtuigende indruk maakt, Volvo laat er geen twijfel over bestaan dat het hogerop wil in de hiërarchie.

Ook binnenin is dit een echte Volvo met, naar goede gewoonte, bijzonder comfortabele stoelen, een ideale rijhouding en erg veel ruimte – zowel voor- als achterin. Dat mag ook wel voor een auto die net geen 5 meter lang is, langer dus van de XC 90. De koffer is heel diep en met 500 liter ook voldoende ruim. Wie geregeld veel bagage of bijvoorbeeld fietsen moet vervoeren, kiest echter beter voor de V90 break, die ruimer en gebruiksvriendelijker is. 

Wie in dit segment voor zich een plaatsje opeist tussen de Duitse en Engelse premiumconcurrenten moet overtuigen met een onberispelijke afwerking en kwaliteitsvolle materialen. Volvo, sinds enkele jaren eigendom van het Chinese Geely, slaagt daar wonderwel in. De nieuwkomer biedt een soliede indruk, de afwerking is perfect en de gebruikte materialen zijn van hoge kwaliteit. De S90 lijkt een lang leven beschoren. 

Het interieur is sterk verwant met dat van de XC90, met een identiek dashboard met groot verticaal aanraakscherm en verticale verluchtingsmonden. Het aanraakscherm vraagt niet veel gewenning en werkt zoals een tablet en reageert snel en foutloos. De integratie van Apple Carplay is perfect, het Bowers & Wilkins-hifisysteem in onze Inscription-testwagen zorgde voor een indrukwekkende geluidservaring bij het luisteren naar onze favoriete muziektracks. Zowat alles is via het aanraakscherm regelbaar en instelbaar, van de instelling van de interieurverlichting tot de instellingen van de stoelverwarming en de rijhulpsystemen toe.

Aan rijhulpsystemen geen gebrek. Elke S90 wordt standaard geleverd met IntelliSafe Assist. Dat omvat de erg goed functionerende Adaptieve Cruise Control, Distance Alert en Pilot Assist, de geavanceerde functie voor semi-autonoom rijden die helpt om binnen de wegmarkeringen te blijven tot snelheden rond 130 km/h. Pilot Assist is volgens Volvo een volgende stap naar volledig autonoom rijden, maar werkt nog niet 100% perfect. Het blijft dus altijd nodig om je volle aandacht op de weg te houden.

Onze testwagen was uitgerust met D5-uitvoering van Volvo’s viercilinder tweeliterdiesel (er zijn geen vijf- of zescilinders meer) die met zijn 235 pk en 480 Nm de top van het dieselgamma vormt dat verder bestaat uit de D3 (150 pk) en D4 (190 pk). De D5, standaard met vierwielaandrijving en Geartronic-achttrapsautomaat van Aisin AW, is opmerkelijk vinnig en trekt op in 7 seconden van 0 tot 100 km/u, ondanks dat we hier te maken hebben met een zwaargewicht van 1.900 kilogram. Het gemiddelde verbruik bedroeg 8,2 l/100 km, wat beduidend meer is dan de officiële 4,8 l/100 km van Volvo zelf. De topsnelheid bedraagt 240 km, maar om die te bereiken moet je naar Duitsland. 

De S90 is een reisberline met limousine-allures, met de nadruk op comfort en luxe. Hoewel hij goed overweg kan met bochtige wegen en een sportieve rijstijl ligt zijn biotoop elders. Het stuur, de versnellingsbak, de stoelen… alles ademt comfort en luxe uit zonder afbreuk te doen aan zijn sportieve prestaties. Die moeten zeker niet onderdoen voor zijn concurrenten. Een minpunt blijft de dieselratel bij het starten.  

Onze testwagen in Inscription-uitvoering stond op optionele 20-duims Silver Bright/Diamond Cut-velgen (opleg van € 1.820), die niet alleen heel erg mooi maar ook heel erg kwetsbaar zijn door de laagprofielbanden. Die doen bovendien afbreuk aan het veercomfort en veroorzaken behoorlijk veel lawaai. Wie mooi wil zijn moet (een beetje) lijden… 

Onze D5 AWD Inscription, uitgerust met alle mogelijke toeters en bellen, klopte af op net geen € 79.000. Dat is een smak geld, in ruil voor een luxueuze en uitstekend afgewerkte limousine die een soliede indruk maakt en geen opvallende tekortkomingen vertoont. Een gelijkwaardige Audi, BMW, Mercedes of Jaguar is niet goedkoper. De S90 D5 AWD met Momentum-uitvoering kost € 55.200, de goedkoopste S90 met een D3-motor en manuele zesbak is verkrijgbaar voor € 38.800 in Kinetic-basisuitvoering.

Volvo’s ambitie om een gerespecteerde speler te zijn in het premiumsegment is realistisch. In navolging van de XC90 zet de S90 een reuzenstap voorwaarts, in vergelijking met de S80. De S90 oogt origineler dan zijn Duitse concurrenten en biedt minstens evenveel comfort en rijplezier.  

 

83
Aandrijving16/20
Comfort 17/20
Rijgedrag 16/20
Veiligheid 18/20
Prijs 16/20
 

Design
Binnenruimte en comfort
Afwerking

Dieselratel bij koude motor
Kwetsbare 20"-wielen


Deel op

Lees meer over

Video


© Autonieuws. Alle rechten voorbehouden. Design door We Cre8 It.