Test

TEST: Volkswagen Tiguan is een allemansvriend

23 april 2016
Door Redactie
Om misverstanden te voorkomen: de nieuwe Tiguan is geen terreinauto maar een SUV. Of beter gezegd, een auto met de ruimte en uitstraling van een terreinauto, gecombineerd met een goede afwerking en rijeigenschappen van een personenauto. De eerste generatie dateert van 2007 en inmiddels is de Tiguan al 2,8 miljoen keer over de toonbank gegaan. Hoogtijd dus voor een compleet nieuwe VW Tiguan.

Revolutie in plaats van evolutie aldus het credo van Volkswagen. De nieuwe Tiguan staat als eerste SUV op het MQB-platform. MQB (Modularer Querbaukasten) en is misschien wel de belangrijkste uitvinding van Volkswagen in de 21ste eeuw. Nooit eerder beschikte het concern over zo’n flexibele bodemgroep. Die kan zonder grote aanpassingen voor de meest uitlopende modellen aangewend, worden en kan gebruikt worden in combinatie met zowel conventionele verbrandingsmotoren als hybride- én elektrische aandrijflijnen. De nieuwe Tiguan is een maatje groter dan zijn voorganger: langer (plus 60 mm tot 4.486 mm), breder (plus 30 mm tot 1.839 mm), de wielbasis nam toe met 77 mm tot 2.681 mm. Langer en breder dus, maar niet hoger (min 33 mm tot 1.632 mm). 

Het interieur van de nieuwe Tiguan komt vertrouwd over, is ruim en overzichtelijk. De afwerking en de gebruikte materialen laten een goede indruk na maar bereiken net geen premiumniveau. De ergoActive-zetels vooraan zitten prima en geven voldoende steun dankzij een viervoudig verstelbare lendensteun. Optioneel zijn ze elektrisch verstelbaar, zo gewenst in combinatie met een  massagefunctie. De achterbank staat op rails en is in de lengte verstelbaar - om meer kofferruimte te creëren. Voor een betere klimaatregeling beschikt de Tiguan over drie aparte zones, via een aparte bediening kan je de temperatuur en ventilatie achteraan instellen.  

De Tiguan kan worden uitgerust met het audiosysteem Composition Touch of Composition Media (8"-kleurenaanraakscherm) alsook met het navigatiesysteem Discover Media of Discover Pro. Alle systemen behoren tot de tweede generatie van het modulaire infotainmentplatform (MIB II). Dankzij ondersteuning voor Android Auto en Apple Carplay is ook de integratie met smartphones goed geregeld. Afhankelijk van het aangevinkte optiepakket kan je via de smartphone bijvoorbeeld de voertuigstatus, de parkeerlocatie opvragen of de standverwarming activeren. De klokken (toerenteller en snelheidsmeter) kunnen vervangen worden door een groot digitaal beeldscherm. Die toepassing biedt het voordeel dat de bestuurder zelf kan kiezen welke informatie op welke manier wordt getoond, uiteraard staat ook "head-up display” op de uitgebreide optielijst. Zo komt de Tiguan een stap dichter bij de ideale wereld.

De nieuwe Tiguan (vanaf € 33.810 - 2,0 TDI 150 pk), is verkrijgbaar in acht motorvarianten, netjes opgedeeld in vier benzine- en vier dieselversies. Het is nog niet duidelijk welke vermogens op de Belgische markt beschikbaar zullen komen, voorlopig beperkt het aanbod zich tot de 2,0 liter TDI (150 pk en 340 Nm trekkracht), handgeschakeld of gekoppeld aan een 7-traps DSG automaat. Een sprinter is de nieuwe Tiguan niet, vlot en stil is hij wel. 

De optionele vierwielaandrijving 4MOTION werkt met een Haldex-koppeling van de vijfde generatie. Die activeert de verdeling van de aandrijfkracht over de vier wielen nog vooraleer een van de wielen gaat slippen. In normale omstandigheden worden enkel de voorwielen aangedreven, om minder te verbruiken. Zodra er een verlies van trekkracht dreigt, snellen de achterwielen bliksemsnel ter hulp en met de 4MOTION Active Control  heb je als bestuurder keuze uit vier rijmodi. Echter de ervaring leert ons dat de doorsnee SUV-rijder meestal genoegen neemt met voorwielaandrijving. Niet onbelangrijk: afhankelijk van de configuratie kan de Tiguan tot 2500 kg voortslepen.

De nieuwe Tiguan maakt een goede beurt op vlak van veiligheid. Hij benut consequent het hele spectrum aan innovatieve bijstandssystemen, om een maximum aan veiligheid te garanderen. Zo is de nieuwe Tiguan standaard uitgerust met de anti-multicrashremfunctie en het automatische remsysteem Front Assist, inclusief noodremfunctie voor de stad. De voetgangerdedectie – een primeur – maakt gebruik van zowel een radar als een camera. Dedecteert de Tiguan een persoon op de rijbaan waarschuwt het systeem de bestuurder, reageert die niet remt de auto automatisch af. Tot de standaarduitrusting behoort eveneens de Lane Assist. Dit bijstandssysteem mét camera houdt de auto op het rechte pad wanneer de bestuurder buiten de stad van zijn rijstrook afwijkt zonder zijn richtingaanwijzer te gebruiken. Zo vermijdt het systeem een aanrijding met een tegenligger op secundaire wegen. De Tiguan is daarenboven uitgerust met maar liefst zeven airbags, inclusief een knie-airbag voor de bestuurder.  

Conclusie: de nieuwe VW Tiguan rijdt comfortabel en zet nieuwe maatstaven in zijn segment op het vlak van technologie en veiligheid. Dankzij het nieuwe platform biedt hij de inzittenden een zee aan ruimte. Op gebied van styling bezit hij geen X-Factor. Daarentegen straalt hij degelijkheid uit en is hij het prototype van een allemansvriend. 

 

79
Aandrijving16/20
Comfort 15/20
Rijgedrag 14/20
Veiligheid 19/20
Prijs 15/20
 

Vooruitstrevende technologie
Binnenruimte 

Braaf uiterlijk
Dure optielijst


Deel op

Lees meer over

Video


© Autonieuws. Alle rechten voorbehouden. Design door We Cre8 It.