Test

© Volkswagen

TEST: Volkswagen Tiguan 1.5 eTSI: The only way is up

07 juni 2024
Door Stijn Blanckaert

Met de derde generatie van de Tiguan, intussen de bestverkochte Volkswagen ter wereld, zoekt het merk uit Wolfsburg het weer wat hogerop. De bedoeling is om de concurrentie aan te gaan met modellen als de BMW X1 en de Volvo XC40. Ook qua prijszetting. We gingen na of de vergelijking opgaat aan het stuur van de 1.5 eTSI met zijn mildhybride viercilinder van 150 pk.

 

De Tiguan is – tot de komst van de Tayron – de grootste SUV van Volkswagen, op de in een totaal andere klasse opererende Touareg na. Hij positioneert zich als benzine- of dieselalternatief voor de elektrische ID.4 en ID.5 en doet dat met een klassieker SUV-design dat ten opzichte van de vorige generatie duidelijk evolueerde maar geen stijlbreuk inluidt. DB2024AU00046 largeHij neemt de nieuwe VW-designtaal van onder meer de elektrische ID’s over, met een voorzijde met in een lijn geïntegreerde koplampen en merklogo en achteraan een verlichte strip tussen de achterlichten.TEST: Volkswagen Tiguan 1.5 eTSI: The only way is up 

Ruim voor vijf 

Van generatie op generatie groeide de Tiguan amper met 3 centimeter – wat nogal atypisch is in tijden van steeds aanzienlijk groter wordende auto’s – en kromp de wielbasis zelfs met een (onmerkbare) halve centimeter. Geen paniek echter, want ook de derde generatie van de Tiguan is een ruime auto gebleven waar je met vijf volwassenen in past, inclusief de nodige bagage in de 652 liter grote koffer die tot 1.650 liter kan worden uitgebreid door het neerklappen van de achterbankleuning.  TEST: Volkswagen Tiguan 1.5 eTSI: The only way is up

Voor het overige is het interieur zoals dat bij een (dure) Volkswagen past uitstekend afgewerkt en – alvast op onze testwagen – mooi aangekleed, met een echt wel in het oog springend centraal infotainmentscherm (van 12,9 duim of optioneel zelfs 15 duim) dat naar voren uitsteekt en zo een wat gekunsteld geheel vormt met het digitale dasbhboard links ervan. TEST: Volkswagen Tiguan 1.5 eTSI: The only way is up

Een echte volumeknop! 

Volkswagen heeft eindelijk begrepen dat de klanten fysieke knoppen boven virtuele exemplaren verkiezen en voorzag het knappe stuurwiel dus van echte drukknoppen én gaf de Tiguan op de middenconsole - waar tot de verhuis van de pook naar de stuurkolom de versnellingshendel zat - een draai- en drukknop waarmee de bestuurder (en zijn passagier voorin) het volume kunnen regelen en ook de rijmodus kunnen selecteren. TEST: Volkswagen Tiguan 1.5 eTSI: The only way is upBravo, VW! De (nu verlichte) digitale sliders voor het volume onderaan het infotainmentscherm zijn wel nog van de partij, maar zijn door de komst van de draaiknop voor het volume eigenlijk overbodig geworden.  

150 pk en 250 Nm 

Omdat de ID-familie de elektrische kant van het aanbod afdekt is de Tiguan er alleen met (plug-in)hybride benzines en diesels. De door ons geteste mild hybride 1.5 eTSI is er met 130 of 150 pk. Wij reden met de laatste van die twee, die ongetwijfeld het vaakst besteld zal worden. TEST: Volkswagen Tiguan 1.5 eTSI: The only way is up

De 1,5 liter grote benzine-viercilinder met mild hybride elektrische ondersteuning werkt altijd samen met een DSG-automaat met zeven verzetten. Eenmaal onderweg laat die automaat zich niet opmerken en schakelt hij onmerkbaar en vlot, maar bij lage snelheden en bij vertrek uit stilstand aarzelt hij en is hij traag, waardoor je je plots wel bewust wordt van zijn aanwezigheid.  

De 150 pk en 250 Nm van de viercilinder volstaan voor normale prestaties en de aangedreven voorwielen (de benzines zijn niet met vierwielaandrijving verkrijgbaar) hebben geen moeite met het op de weg overbrengen van de aandrijfkrachten als je je rechtervoet beheerst, maar wie zich niet kan inhouden wordt al eens met gripverlies geconfronteerd. Wie sneller dan in 9,1 seconden naar de honderd wil snellen is hier hoe dan ook aan het verkeerde adres. 

Aanvaardbaar verbruik 

Terwijl we onlangs nog aftikten op 6,1 l/100 km aan benzine met de nieuwe Passat met dezelfde combinatie van motor en versnellingsbak had onze Tiguan met 6,9 l/100 km, gemeten over 838 testkilometers, wat meer dorst. Dat is logisch, gezien het grotere frontale oppervlak en het gewicht, maar niettemin is dat nog altijd een aanvaardbare waarde voor een ruime gezins-SUV. TEST: Volkswagen Tiguan 1.5 eTSI: The only way is up

Het rijcomfort was op onze van de optionele adaptieve dempers (DCC Pro, € 1.065) voorziene testwagen, zeer goed te noemen, maar een vliegend tapijt is dit nog niet. Of toch niet op onze R-Line die op grote velgen van twintig duim stond. Met kleinere velgen is het ophangingscomfort mogelijk dus nog een stuk beter. 

De nieuwe Tiguan rijdt efficiënt en onverstoorbaar maar een een sportieve rijstijl is niet aan hem besteed. Hij is dan ook op zijn best in de handen van een bestuurder voor wie het onderste uit de kan halen niet (meer) hoeft en die liever rustig flaneert dan bochtjes meepikt. 

Talloze (optionele) snufjes 

De vele praktische features in het interieur, zoals de verstelbare tussenschotten in de middenconsole en het opklapbare afdekplaatje boven de inductielader voor de smartphone maken van de Tiguan een auto waarin het aangenaam vertoeven is en ook de stilte aan boord is mooi meegenomen. Tenzij bij het fors indrukken van het gaspedaal, want dan toont de viercilinder zich bijzonder lawaaierig, wat de rust verstoort. Gelukkig keert die rust snel weer als je je rechtervoet wat oplicht… 

Op technologisch vlak is de Tiguan helemaal bij de tijd, met allerlei (standaard of optionele) digitale hulpmiddelen die de veiligheid en het rijcomfort verhogen. De irritante snelheidswaarschuwing kan relatief makkelijk het zwijgen worden opgelegd. Het is wel jammer dat het beeld van de achteruitrijcamera op het centrale scherm doet denken aan een beeldbuis-tv uit de jaren negentig.   

Dat VW met de Tiguan hogerop mikt merk je ook aan de prijszetting. Deze 150 pk-variant moet minimaal € 44.250 kosten als Life-uitvoering en onze R-Line (vanaf € 49.800) met voor meer dan € 10.000 aan opties had een prijskaartje van niet minder dan € 60.470. Voor dat geld hadden we dan nog geen stoelverwarming, maar wel massage. Begrijpe wie kan…  TEST: Volkswagen Tiguan 1.5 eTSI: The only way is up

De nieuwe Tiguan doet alles zoals het hoort. Hij is heel ruim, mooi afgewerkt, comfortabel en vlot, maar blinkt niet uit. Noch qua prestaties, die in deze 150 pk-versie voldoende maar niet uitzonderlijk zijn, noch qua uitrusting – waarbij veel in de optielijst staat – en ook niet qua prijs. VW rekent een bijna-premiumtarief voor een auto die veel concurrentie heeft in dit segment. Niettemin zal de koper van zo’n nieuwe Tiguan zich dat zelden beklagen, want dit is en blijft een oerdegelijke, no-nonsense gezins-SUV die je niet verrast. Niet in positieve, maar zeker niet in negatieve zin.

Score

Totaal

Aandrijving

Comfort

Rijgedrag

Veiligheid

Prijs

  • Degelijk comfort

  • Ruime koffer en binnenruimte

  • Aanvaardbaar verbruik

  • Traag reagerende DSG

  • Ambitieuze prijs vs uitrusting

Leasing info

Leaseprijs 48 maanden / 100.000 km: € 744,82 excl. btw 

TCO 48 maanden / 100.000 km: € 1.164,44 pdfVW_Tiguan_1.5_eTSI_2024_Autonieuws.pdf

Hoe wordt de leaseprijs berekend?

De maandelijkse leaseprijs wordt aangeleverd door Athlon en is gebaseerd op een standaardvoertuig waarop de standaard fleetkorting is toegepast. Het betreft een operationele leasing voor 4 jaar en 100.000 km, inclusief onderhoud, verzekering en een set winterbanden. Het betreft geen bindend aanbod. 

Hoe berekent Autonieuws de TCO? 

Om een totaalbeeld van de kosten te krijgen (TCO, voor total cost of ownership), moet je verder kijken dan de leaseprijs. Onze berekening van de TCO is gemaakt met de Car Cost Advisor van Eurofleet Consult, dé marktreferentie in België en Frankrijk voor TCO-berekeningen op maat van de gebruiker. We houden rekening met de fiscale aftrekbaarheid, 65% niet-terugvorderbare btw, de solidariteitsbijdrage, het brandstofverbruik volgens de door de constructeur opgegeven cijfers (WLTP) en de belasting op de verworpen uitgaven. We gaan hierbij uit van de situatie van een werknemer van een vennootschap die aan de normale vennootschapsbelastingstarieven belast wordt. Het gaat in deze berekening om de zogenaamde TCO na belastingen (TCO 3 volgens de nieuwe nomenclatuur).

Is deze auto interessant voor mij als zelfstandige?

Wens je advies bij de aankoop van je bedrijfswagen en wil je weten wat de beste keuze is in jouw situatie? Twijfel je tussen een diesel, benzine, hybride of elektrische auto? Wil je het volledige plaatje zien inclusief de fiscale aspecten en foute keuzes vermijden? Neem dan contact op met Car-Matchers.be voor onafhankelijk, betaalbaar en helder advies. 

Technische gegevens

Volkswagen Tiguan 1.5 eTSI

  • Motor:
    1.498 cc, benzine, 4 cilinders
  • Overbrenging:
    Voorwielaandrijving, Automaat 7 versnellingen
  • Maximum vermogen:
    110 kW / 150 pk
  • Maximum koppel:
    250 Nm
  • 0-100 km/h:
    9,1 s
  • Topsnelheid:
    210 km/h
  • Gemiddeld testverbruik:
    6,9 l/100 km
  • Gemiddelde CO2-uiitstoot:
    vanaf 140 g/km (WLTP)
  • Catalogusprijs incl. BTW:
    € 44.250
  • VAA:
    € 365,72 / maand
  • Fiscale aftrekbaarheid:
    50%, dalend tot 0 in 2028

Deel op

Lees meer over


© Autonieuws. Alle rechten voorbehouden. Design door We Cre8 It.