Volkswagen beleeft woelige tijden. De Chinezen lusten de producten uit Wolfsburg niet meer zoals voorheen en zelfs in moederland Duitsland worden fabriekssluitingen aangekondigd. Tegelijk is de intussen 50 jaar geworden Golf toe aan de facelift van de achtste generatie. Die pakt uit met nieuwe infotainmentsoftware en – bovenal – met een plug-inhybride variant die een indrukwekkend elektrisch rijbereik biedt.
De Golf was gedurende decennia dé vaste waarde in het C-segment. Een huis van vertrouwen dat overal als referentie en benchmark gold voor de concurrentie. Door de elektrificatie en het feit dat van de huidige Golf-generatie geen elektrische versie meer wordt gebouwd, verdween het model een beetje uit de belangstelling.
Met de facelift van de achtste generatie zou dat kunnen veranderen, want de ID.3, de “elektrische Golf”, heeft niet dezelfde aantrekkingskracht als de klassieker en met een vernieuwde plug-inhybride aandrijfijn die een elektrische autonomie van tot 143 kilometer belooft is een Golf voor twijfelaars plots wel een heel interessant alternatief voor die volledig elektrische auto.
Want ja, met meer dan honderd kilometer aan elektrische autonomie is de nieuwe Golf eHybrid een auto die je zo goed als altijd volledig uitstootvrij kan laten rijden, wat met de vorige generaties, die met een rijbereik van zo’n 50 echte kilometers maar half zo ver raakten, minder vanzelfsprekend was.
De door Volkswagen aangekondigde 143 elektrische kilometers zijn in de dagelijkse realiteit zoals steeds bij de WLTP-norm te optimistisch, maar met ons elektrisch testverbruik van 19,7 kWh/100 km (bij buitentemperaturen van zo’n 10 graden) bleek het met de netto 19,7 kWh grote batterij dus wel perfect mogelijk om 100 kilometer zuiver elektrisch af te leggen. In de praktijk reden we 590 km met de Golf eHybrid en verbruikten we over die afstand niet meer dan 0,4 l/100 km aan benzine. Een schitterend resultaat dat nogmaals aantoont dat plug-inhybrides, mits correct gebruikt, een uitstekende oplossing zijn voor wie om de ene of andere reden (nog) niet toe is aan een EV.
De eHybrid heeft een 1.5-turbobenzinemotor met vier cilinders en 150 pk die samen met een elektromotor van 115 pk en een zestraps-DSG-versnellingsbak garant staat voor een systeemvermogen van 150 kW of 204 pk, 350 Nm aan systeemkoppel en een optrektijd naar de honderd van 7,2 seconden. Daarmee levert hij dus voldoende pittige prestaties en zit je nooit verlegen om vermogen.
De accu kan met een knappe 11 kW aan driefasige wisselstroom in 2,5 uur van leeg tot vol worden opgeladen, maar het is ook mogelijk – en dat is nog steeds vrij uitzonderlijk – om hem met een DC-snellader aan 40 kW op te laden. Zo kan je je Golf ook bij langere snelwegritten in korte tijd weer genoeg elektrische kilometers meegeven om echt geen druppel benzine te moeten verbranden.
Uiterlijk heeft de facelift van de Golf amper iets om het lijf. Het opvallendste is wel de doorlopende ledstrip tussen de koplampen. Binnenin is er echter een grotere evolutie merkbaar. Volkswagen luisterde naar de kritiek van pers en klanten en gaf de Golf ter gelegenheid van zijn facelift namelijk opnieuw fysieke knoppen op het stuur. Verder zijn de digitale schuifregelaars voor temperatuur en volume nu verlicht en dus ook in het donker terug te vinden. Dat is een duidelijke stap vooruit maar nog steeds minder handig dan klassieke knoppen.
De grootste vooruitgang is echter te merken op infotainmentvlak. Het grote, nu vrijstaande aanraakscherm werkt met nieuwe MIB4-software die veel overzichtelijker is, sneller reageert en onderaan voorzien is van een strook met permanent zichtbare info met betrekking tot de klimaatregeling. Een van de grootste nadelen werd dus weggewerkt.
Het plaatsaanbod aan boord is toereikend maar niet uitzonderlijk. Helaas heeft het beschikken over een grote accu ook een keerzijde, want de koffer is met zijn inhoud van niet meer dan 273 liter een pak kleiner dan de 381 liter van de andere Golfs. Dat komt doordat de benzinetank van 40 liter onder de koffervloer geplaatst is, terwijl de accu onder de achterbank zit.
De kwaliteit van de gebruikte materialen is meer dan degelijk en alles is ook mooi afgewerkt maar weinig frivool. Bovendien beknibbelde VW bij de Golf niet op de ruitenschakelaars op de bestuurdersdeur, want dat zijn er hier gewoon vier, zoals het hoort, en geen twee met een omschakelknop zoals op de ID-modellen.
De eHybrid rijdt zoals elke Golf. Dat betekent dus dat hij nauwkeurig en aangenaam stuurt, comfortabel is opgehangen en precies doet wat je ervan verwacht. Voor echte beleving, spektakel en opwinding ben je bij deze eHybrid echter aan het verkeerde adres, maar dat is dan ook volkomen logisch. Wanneer de accu leeg is of je alles van de aandrijflijn vergt laat de benzinemotor zich horen. Dat valt vooral op omdat het anders zo stil is in het interieur en dus niet omdat de motor zo’n kabaal maakt.
Terwijl een VW Golf amper tien jaar geleden nog voor zo’n € 25.000 verkocht werd, zijn dergelijke prijzen helaas voltooid verleden tijd. Met enkel een benzinemotor van 116 pk is hij vanaf € 30.370 verkrijgbaar. De plug-inhybride is vanzelfsprekend nog een pak duurder. Voor deze eHybrid moet je in Style-uitvoering al met € 46.880 aan cataloguswaarde rekening houden. Voor de Style Business Premium loopt dat op tot € 49.085. Dat zijn serieuze bedragen voor een auto uit het C-segment, maar ook bij de concurrentie lopen de prijzen op. Echt vergelijkbare uitdagers voor deze Golf zijn er trouwens niet, want 100 kilometer elektrisch rijbereik is momenteel een unicum in dit segment.
De VW Golf eHybrid is de ideale auto voor wie nog niet aan een “full EV” toe is. Je rijdt als je hem oplaadt zoals het hoort zo goed als altijd volledig elektrisch en hij haalt ook effectief 100 uitstootloze kilometers in normale omstandigheden. Daarbij is de Golf nog steeds een toonbeeld van comfort en degelijkheid. Wie hem als gezinswagen wil inzetten moet echter rekening houden met een vrij kleine koffer en – het probleem van de meeste EV’s en plug-ins vandaag – een flink prijskaartje.
Opmerkelijk elektrisch rijbereik
Verbeterd infotainment
Stil en comfortabel
Kleine(re) koffer
Prijskaartje
Leaseprijs 48 maanden / 100.000 km: € 788,49 excl. btw
TCO 48 maanden / 100.000 km: € 858,07 TCO_VW_Golf_8_eHybrid_2025.pdf
Hoe wordt de leaseprijs berekend?
De maandelijkse leaseprijs wordt aangeleverd door Athlon en is gebaseerd op een standaardvoertuig waarop de standaard fleetkorting is toegepast. Het betreft een operationele leasing voor 4 jaar en 100.000 km, inclusief onderhoud, verzekering en een set winterbanden. Het betreft geen bindend aanbod.
Hoe berekent Autonieuws de TCO?
Om een totaalbeeld van de kosten te krijgen (TCO, voor total cost of ownership), moet je verder kijken dan de leaseprijs. Onze berekening van de TCO is gemaakt met de Car Cost Advisor van Eurofleet Consult, dé marktreferentie in België en Frankrijk voor TCO-berekeningen op maat van de gebruiker. We houden rekening met de fiscale aftrekbaarheid, 65% niet-terugvorderbare btw, de solidariteitsbijdrage, het brandstofverbruik volgens de door de constructeur opgegeven cijfers (WLTP) en de belasting op de verworpen uitgaven. We gaan hierbij uit van de situatie van een werknemer van een vennootschap die aan de normale vennootschapsbelastingstarieven belast wordt. Het gaat in deze berekening om de zogenaamde TCO na belastingen (TCO 3 volgens de nieuwe nomenclatuur).
Is deze auto interessant voor mij als zelfstandige?
Wens je advies bij de aankoop van je bedrijfswagen en wil je weten wat de beste keuze is in jouw situatie? Twijfel je tussen een diesel, benzine, hybride of elektrische auto? Wil je het volledige plaatje zien inclusief de fiscale aspecten en foute keuzes vermijden? Neem dan contact op met Car-Matchers.be voor onafhankelijk, betaalbaar en helder advies.
YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen
BTW: BE 0883 567 853