Test

TEST: Vitale Suzuki Vitara

06 maart 2015
Door Redactie

Het gaat goed met Suzuki. In 2014 produceerde de Japanse autofabrikant 3.016.710 nieuwe auto's, een stijging van 6 procent ten opzichte van 2013. Suzuki overschreed daarmee voor het eerst in zijn geschiedenis de kaap van de 3 miljoen auto’s op jaarbasis.

De eerste Suzuki Vitari rolde in 1988 van de band, een 4x4 met behoorlijk hoog fungehalte. De compacte SUV – bestond dat woord toen al? – zag er misschien wat vreemd uit maar beschikte over serieuze off-road capaciteiten. Nu - 27 jaar later - is de Vitara een icoon geworden, die respect afdwingt. 

Stoer design

Suzuki houdt de Vitara jong en vitaal door te vernieuwen. De nieuwste generatie is meer lifestyle en minder terreinauto dan voorheen. SUV’s zijn nu eenmaal hip en worden niet meer gekocht voor het zware labeur. De nieuwe Vitari ziet er fris en sportief uit. Door het gebruik van hogeweerstandstaal weegt hij met 1.125 kg nauwelijks meer dan een kleine gezinswagen, zonder in te boeten aan stevigheid. 

Mooie aankleding 

De Vitara deelt onderhuids vele componenten met de Suzuki SX4 S-Cross. Alhoewel het stoere uiterlijk anders doet vermoeden, is de Vitara een slag kleiner dan de SX4 S-Cross. De vijfdeurs Vitara meet slechts 4,1 meter maar biedt niettemin behoorlijk veel been- en zitruimte. Vooraan zit je hoog en droog, instappen verloopt vlotjes en achter het stuur heb je een goed overzicht over het verkeer. De kofferruimte bedraagt 375 liter wat meer dan behoorlijk is. Het interieur doet denken aan de S-Cross, alleen is alles wat netter opgesteld en kan je de boordplank in kleur personaliseren. 

Nieuwe technologie 

Wie vandaag wil scoren bij een jong publiek moet investeren in infotainment. Dat heeft Suzuki goed gezien door de implementatie van geïntegreerd audio-, navigatie- en communicatiesysteem, inclusief een handig "home screen" waarop alle functies tegelijk zijn af te lezen. Het nieuwe systeem ondersteunt zowel "Apple CarPlay" (Apple) als "MirrorLink" (Android).

Veiligheid

Suzuki zet ook een belangrijke stap vooruit op het gebied van veiligheid. Een radar in de snuit meet de afstand en het snelheidsverschil ten opzichte van de voorligger. Mocht dit gevaarlijk klein worden, dan waarschuwt de Vitara met licht- en geluidssignalen. Reageert de bestuurder niet, dan remt de auto zelf af  - om een botsing te voorkomen. Een andere nieuwigheid is "adaptieve cruise-control", een slimme cruise control die de snelheid automatisch aanpast aan je voorligger.

AllGrip

Standaard wordt de Vitara met voorwielaandrijving geleverd, voor vierwielaandrijving moet extra worden betaald. AllGrip drijft bij normaal gebruik alleen de voorwielen aan. Pas wanneer wielspin optreedt, springen de achterwielen bij. Met een druk op de knop kan de bestuurder kiezen hoe de vierwielaandrijving wordt ingezet. In de "Sport"-modus wordt het motorvermogen in de bocht actief over de voor- en achterwielen verdeeld,  om beter te kunnen presteren. Suzuki benadrukt dat de Vitara geen terreinauto is. Daarom is er geen zand- of moddermodus maar een sneeuwstand.

Motoren

De nieuwe Vitara neemt de motoren over van de S-Cross. Voor de benzinerijder is er een 1.6 liter motor van 120 pk die zowel hand- als automatisch geschakeld verkrijgbaar is. Dieselen doe je met een 1.6 liter van 120 pk en 320 NM. Deze uiterst aangename motor verbruikt slechts 5 l/100 km, in de voorwielaangedreven versie bedraagt de CO2- uitstoot 106 g/km. 

Prijzen

De nieuwe Vitara staat vanaf einde maart bij de dealer, de eerste leveringen zijn gepland voor eind april. De vanaf-prijs voor een 1.6 liter benzine is € 16.299, vanaf € 22.499 lepelt Suzuki een 1.6 liter diesel onder de motorkap.

Conclusie: met de nieuwe Vitara slaat Suzuki een nieuwe weg in. De kleine terreinwagen heeft afgedaan, leve de knappe compacte SUV die nog steeds zijn mannetje weet te staan op onverhard maar het best tot zijn recht komt op het asfalt.

 

85
Aandrijving16/20
Comfort 17/20
Rijgedrag 18/20
Veiligheid 17/20
Prijs 17/20
 

Stoer uiterlijk
Comfortabel weggedrag
Instapprijs

Aanbod motoren


 

Deel op

Lees meer over

Video


© Autonieuws. Alle rechten voorbehouden. Design door We Cre8 It.