Test

© Toyota

TEST: Toyota Yaris GR Sport: Opgelet voor verwarring

31 december 2022
Door Stijn Blanckaert

Het is intussen al van 2020 geleden dat we met de huidige generatie van de Toyota Yaris reden. We deden dat in de zomer met de goedmoedige hybride versie en in de winter met de onvolprezen en beestachtige GR Yaris. Nu is het de beurt aan de GR Sport-versie. Die draagt net als de GR Yaris de “Gazoo Racing”-initialen, maar dat is dan ook het enige dat de twee Yaris-varianten met elkaar gemeen hebben…

 

Toen de hoofdredactie liet weten dat ik een Toyota Yaris GR Sport mocht gaan ophalen voor een test werd ik instant happy. Die GR, dat is zo’n zalig scheurijzer dat elke keer dat we er even mee mogen rijden weer een reden tot feesten is. Toen ik echter bij Toyota aankwam bleek geen blubberdikke driedeurs GR Yaris op mij te wachten, maar wel een vijfdeurs hybride, de GR Sport. Inderdaad, ook een GR, maar een heel andere soort, want de GR Sport is gewoon een wat sportiever aangeklede en afgestelde variant van de brave hybride kleine van Toyota, en heeft dus niets gemeen met de beestachtige rallyauto die de GR Yaris is.
2021 kf3 yaris gr sport hero high 006 2Nu moet het gezegd dat de Yaris ook in zijn minder extremistische versie een uitstekende compacte auto is. Dat kon u hier ook al lezen in mijn test van het model toen dat in 2020 werd voorgesteld. 

Vandaag bestaat het gamma van de Yaris Hybrid (er zijn ook twee klassieke benzinevarianten) uit maar liefst zes verschillende uitvoeringen, waarvan de GR Sport duidelijk de sportieve variant is. Hoewel hij zijn aandrijflijn ongewijzigd overneemt van de andere hybride versies, werd hij niet alleen anders aangekleed maar onderging hij ook enkele technische wijzigingen. 

Anders maar hetzelfde

De Yaris GR Sport onderscheidt zich van zijn braver aangeklede broers en zussen door zijn grote achttienduimvelgen met rode accenten, een nieuwe grille met gaasontwerp en een verchroomde uitlaat en ziet er zeker in de tweekleurige uitvoering (optie van € 950) sportiever uit dan de andere varianten van het gamma. 2021 kf3 yaris gr sport interior high 006 2Ook aan de binnenkant vind je sportieve accenten in de vorm van rode stiksels, GR-logo’s, sportpedalen en een dito stuur en sportstoelen. 

Die uiterlijke verschillen zijn echter niet het enige waardoor de GR Sport zich onderscheidt. Hij kreeg namelijk ook een aangepaste besturing, anders afgestelde dempers en een gewijzigde vering voor een sportievere rijervaring.

De elektrische stuurbekrachtiging werd anders geijkt en reageert directer, al is het verschil met de normale versie beperkt. Wat wel voelbaar is, is de aanpassing aan het onderstel. De ophanging werd strakker (sportiever) maar dus ook harder, wat zeker in combinatie met de grote achttienduimers voor een verminderd comfort zorgt op slechte ondergrond. Dat is uiteindelijk toch een nadeel voor een auto die er wel sportief uitziet maar eigenlijk geen sportieve genen heeft en ook niet als een GTI bestuurd zal worden. Dat komt dan weer door de hybride aandrijflijn, die op geen enkele manier verschilt van die van de andere Yaris Hybrids. 

Vierde generatie hybride

De hybride aandrijflijn van de Yaris bestaat uit de combinatie van een 1,5 liter grote Dynamic Force-driecilinder en een elektromotor die door een lithium-ionbatterij die onder de achterbank zit wordt gevoed. De 93 pk sterke benzinemotor en de elektromotor van 80 pk leveren een gecombineerd vermogen van 116 pk en het koppel van de verbrandingsmotor bedraagt 120 Nm terwijl de elektromotor 141 Nm levert. 
2021 kf3 yaris gr sport details high 007 2Hoewel de prestaties voldoen, met een stoplichtsprintje van 0 naar 100 km/h in 9,7 seconden, een hernemingstijd van 80 naar 120 km/h in 8,1 seconden en een topsnelheid van 175 km/h doet de GR Sport op het vlak van de prestaties en de aandrijflijn zijn "Sport"-benaming geen eer aan. Dat is geen ramp, als je tenminste niet met de verkeerde verwachtingen voor deze versie koos. Wie een echt sportieve compacte auto zoekt is hier hoe dan ook aan het verkeerde adres.

Wie een zuinige auto zoekt is dan weer wel op de juiste plaats. Terwijl we bij de modellancering in 2020 4,5 l/100 km benzine verbruikten was dat nu wat meer. Met 5,0 l/100 km bleek de GR Sport dan ook net wat minder zuinig dan we hadden gehoopt, maar wat minder snelweg zou het gemiddeld verbruik ongetwijfeld wat kunnen doen teruglopen. 

Een handbak, toch populair bij sportief geïnspireerde modellen, is niet verkrijgbaar. De Yaris GR Sport doet het dus altijd met een automaat. Die is nog steeds van het onaangename CVT-type, maar het motorlawaai verdwijnt heel snel naar de achtergrond bij constante snelheden en we hadden er eigenlijk geen last van tijdens onze testperiode.

Gepeperd prijskaartje

De uitrusting van de GR Sport is vrij volledig. Standaard krijgt hij naast de GR Sport-aankleding een dual zone airco, een sleutelloze instap, een sportstuur met lederen bekleding en rode stiksels, het Toyota Smart Connect multimediasysteem met navigatie en aanraakscherm van 9 duim, een draadloze smartphonelader en draadloze Apple Carplay en Android Auto-integratie, een achteruitrijcamera en alle mogelijke veiligheidsvoorzieningen waaronder een adaptieve snelheidsregelaar. Een pak leuke uitrusting zit echter vervat in het optionele Premium Pack waarvoor Toyota flink doorrekent. Met elektrisch inklapbare spiegels en blind spot monitoring, 8 JBL-speakers, parkeersensoren voor- en achteraan, een head-up display en verwarmde stoelen en stuur moet dat optiepakket € 2.270 kosten. Die euro’s komen boven op de bijzonder gepeperde catalogusprijs van € 31.790 inclusief btw. 

Een troost zijn wel de lage BIV (€ 55,52) en jaarlijkse verkeersbelasting (€ 188,25) door de tot 97 g beperkte CO2- uitstoot en ook het ongelooflijke garantiepakket dat Toyota standaard voorziet voor de Yaris (en elke andere auto van het merk) is een echte troef. Tot 10 jaar of 200.000 kilometer waarborg (zolang de auto bij Toyota onderhouden wordt) blijft een absoluut record op de markt. 
2021 kf3 yaris gr sport hero high 001 2De Yaris GR Sport ziet er patent uit met zijn grote wielen, tweekleurige koetswerk en sportieve accenten, maar verwar hem alsjeblieft niet met de GR Yaris. Met die echte sportieveling heeft de GR Sport namelijk niets gemeen, op de GR-letters na. Dit is een klassieke, brave Yaris hybride die net wat directer stuurt, wat harder opgehangen is en er dynamischer uitziet. Leuk voor de liefhebbers maar geen echte must in vergelijking met de andere varianten van het Yaris-gamma.

Score

Totaal

Aandrijving

Comfort

Rijgedrag

Veiligheid

Prijs

  • Technologisch arsenaal
  • Sportieve looks
  • Bouwkwaliteit en betrouwbaarheid
  • Instap naar achteren
  • Erg hoge prijs

Leasing info

 Leaseprijs 48 maanden / 100.000 km: € 533,56 excl. btw 

TCO 48 maanden / 100.000 km: € 631,49

Hoe wordt de leaseprijs berekend?

De maandelijkse leaseprijs wordt aangeleverd door Athlon en is gebaseerd op een standaardvoertuig waarop de standaard fleetkorting is toegepast. Het betreft een operationele leasing voor 4 jaar en 100.000 km, inclusief onderhoud, verzekering en een set winterbanden. Het betreft geen bindend aanbod. 

Hoe berekent Autonieuws de TCO? 

Om een totaalbeeld van de kosten te krijgen (TCO, voor total cost of ownership), moet je verder kijken dan de leaseprijs. Onze berekening van de TCO is gemaakt met de Car Cost Advisor van Eurofleet Consult, dé marktreferentie in België en Frankrijk voor TCO-berekeningen op maat van de gebruiker. We houden rekening met de fiscale aftrekbaarheid, 65% niet-terugvorderbare btw, de solidariteitsbijdrage, het brandstofverbruik volgens de door de constructeur opgegeven cijfers (WLTP) en de belasting op de verworpen uitgaven. We gaan hierbij uit van de situatie van een werknemer van een vennootschap die aan de normale vennootschapsbelastingstarieven belast wordt. Het gaat in deze berekening om de zogenaamde TCO na belastingen (TCO 3 volgens de nieuwe nomenclatuur).

Is deze auto interessant voor mij als zelfstandige?

Wens je advies bij de aankoop van je bedrijfswagen en wil je weten wat de beste keuze is in jouw situatie? Twijfel je tussen een diesel, benzine, hybride of elektrische auto? Wil je het volledige plaatje zien inclusief de fiscale aspecten en foute keuzes vermijden? Neem dan contact op met Car-Matchers.be voor onafhankelijk, betaalbaar en helder advies. 

Technische gegevens

Toyota Yaris 1.5 VVT-i Hybrid GR Sport

  • Motor:
    benzine+elektriciteit, 3 cilinders, 1.490 cm3
  • Overbrenging:
    CVT-automaat
  • Maximum vermogen:
    85 kW / 116 pk
  • Maximum koppel:
    120 + 141 Nm
  • 0-100 km/h:
    9,7 s
  • Topsnelheid:
    175 km/h
  • Gemiddeld testverbruik:
    4,5 l/100 km
  • Gemiddelde CO2-uiitstoot:
    97 g/km (WLTP)
  • Catalogusprijs incl. BTW:
    € 31.790
  • VAA:
    € 137,17 / maand
  • Fiscale aftrekbaarheid:
    73,93%

Deel op

Lees meer over

Stijn Blanckaert

Stijn Blanckaert (°1974) is al van kindsbeen af gepassioneerd door auto’s en maakte er zijn beroep van. Hij houdt van pk’s, of ze nu uit een V8 of een elektromotor rollen… Na jaren in de leasing- en fleetsector schrijft hij sinds 2016 voor Autonieuws.be waar hij onder meer gespecialiseerd is in economisch nieuws.

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

Autonieuws

Ook op


© Autonieuws. Alle rechten voorbehouden. Design door We Cre8 It.