Test

TEST: Toyota RAV4 Hybrid: ruime SUV voor beperkt gebruik

26 februari 2016
Door Redactie
Toyota staat synoniem voor betrouwbaarheid, duurzaamheid en innovatie op het vlak van alternatieve aandrijvingssystemen. Geen enkele constructeur bezit meer expertise en ervaring met hybridetechnologie als de Japanse autobouwer.

Pionier inzake hybridetechnologie

Emotioneel design of een gevisualiseerde merkidentiteit zijn geen prioriteit voor Toyota. De nummer één in de autowereld probeert tegemoet te komen aan de wensen van een zo ruim en divers mogelijk publiek. De Japanse autobouwer wint en bindt klanten door te focussen op de betrouwbaarheid en duurzaamheid van zijn auto’s. 

Terzelfdertijd verricht Toyota al ruim twintig jaar pionierswerk op het vlak van de ontwikkeling en implementatie van hybridetechnologie in seriemodellen, met de Prius als uithangbord. In totaal verkocht Toyota meer dan 8 miljoen hybrides, waarvan één miljoen in Europa. Het hybride-aanbod wordt vanaf nu uitgebreid met de RAV4 Hybrid, de eerste hybrideversie van zijn compacte SUV. De nieuwkomer – verkrijgbaar met voor- of vierwielaandrijving - koppelt een 2,5 liter benzinemotor aan een krachtige elektromotor, een combinatie die we kennen van zustermodel Lexus NX300h. De AWD-versie bezit een tweede, achteraan gemonteerde elektromotor die de tractie verbetert en een sleepvermogen verzekert van 1.650 kilogram, zonder de bijkomende complexiteit van een centrale aandrijfas. Dankzij het gecombineerd vermogen van 145 kW/197 pk sprint de RAV4 Hybrid in 8,3 seconden van 0 tot 100 km/u. Officieel bedraagt het gemiddeld verbruik 4,9 l/100 km bij een CO2-uitstoot van 115 g/km maar in de praktijk ligt het verbruik zo’n 10 tot 30 % hoger - afhankelijk van de rijstijl en verkeers- en weersomstandigheden. De 2x4 versie met 2.0-turbodieselmotor en manuele 6-bak combineert een vermogen van 105 kW/143 pk en een aanzienlijk koppel van 320 Nm met een CO2-uitstoot van nauwelijks 123 g/km. De vierwielaangedreven RAV4 met verbeterde 2.0-benzinemotor met naar keuze een handgeschakelde versnellingsbak of CVT-transmissie, levert 111 kW/151 pk en een koppel van 195 Nm bij een CO2-uitstoot vanaf 149 g/km.

Hoog kwaliteitsniveau

Tot zo’n tien jaar geleden was de RAV4 dé referentie in het SUV-segment. Dat is verleden tijd sinds de Duitse en Zuid-Koreaanse merken hebben ontdekt dat hier geld en marktaandeel te verdienen valt. Met de RAV4 Hybrid probeert Toyota opnieuw aan te knopen met het succes van weleer. Of de Japanse nummer één kans op slagen heeft? Tijdens onze testrit ontpopt de nieuwkomer zich tot een ruime, veilige en comfortabele reiswagen, met een verbruik van 5 à  7,5 l/100 km, wat een aanvaardbaar gemiddelde is gezien zijn prestaties. De geluidsisolatie, afwerking en kwaliteit van de gebruikte materialen zijn van een hoog niveau. Dankzij de hoge zit heb je als bestuurder een beter overzicht over het verkeer, wat een subjectief gevoel van veiligheid creëert.   

De nieuwe RAV4 Hybrid is uitgerust met het ‘Toyota Safety Sense’-systeem. Dat verenigt een reeks van innovatieve actieve-veiligheidstechnologieën om aanrijdingen in uiteenlopende omstandigheden te voorkomen of de gevolgen ervan te beperken zoals de dodehoekmonitor (Blind Spot Monitor, BSM) met waarschuwing voor dwarsverkeer achter de wagen (Rear Cross Traffic Alert, RCTA) en het 'Clearance and Back Sonar'-systeem met acht sensoren dat de bestuurder helpt obstakels te detecteren bij langzame manoeuvres. De ‘Panoramic View Monitor’ gebruikt vier camera's, gemonteerd onderaan de twee buitenspiegels en op de voor- en achterkant van de auto, om bij lage snelheden een 360°-beeld in vogelperspectief weer te geven van de onmiddellijke omgeving wat een welgekomen hulp kan zijn bij het parkeren en manoeuvreren. 

Van nichemodel tot wereldauto

Met de lancering van de eerste Recreational Active Vehicle 4 Wheel-Drive (RAV4) in 1994 creëerde Toyota in feite een nieuw marktsegment. Ruim twintig jaar later is dat nog altijd hét snelst groeiende segment en zijn van de RAV4 – wereldwijd – ruim zes miljoen exemplaren verkocht, waardoor hij uitgroeide van nichemodel tot wereldauto. De twee voorbije decennia is het compacte SUV-segment niet alleen gegroeid, het is ook veranderd en volwassener geworden. Was de compacte SUV aanvankelijk een alternatief voor de sportieve hatchbacks of coupés dan is die nu een sterke concurrent geworden van de monovolumes en breaks.

Klassieke hybride   

De RAV4 Hybrid is een klassieke hybride: tijdens het vertragen en remmen laadt de batterij op. Als die voldoende energie bezit, kan ze de elektromotoren voeden die de benzinemotor bijstaan in situaties waarin veel vermogen nodig is. Of om in traag verkeer gedurende korte tijd alleen op stroom te rijden, tegen maximaal 40 km/u. Het systeem gebruikt het vermogen van de benzine- en elektromotoren samen of afzonderlijk om de rijprestaties te verhogen en het verbruik en de CO2-uitstoot te verminderen. Dat geschiedt in combinatie met een traploos schakelende CVT-automaat die bij forse acceleraties het motorgeluid zodanig de hoogte injaagt dat het op de zenuwen gaat werken. De RAV4 Hybrid beschikt over drie inschakelbare modi om de efficiëntie van de ‘full hybrid’-aandrijving te verhogen. In de EV-modus rijdt de RAV4 Hybrid zuiver elektrisch aandrijft wat resulteert in een verbruik en CO2-uitstoot van nul komma nul.  

De RAV4 is verkrijgbaar in drie versies: benzine, diesel en hybrid. Voor elk wat wils dus, waarbij de meerwaarde van de hybrid-versie (vanaf € 34.990) tegenover de diesel (vanaf € 28.300) niet duidelijk is. Die weegt minder, verbruikt minder, kost  € 6.690 minder en biedt meer kofferruimte. Waarom heeft Toyota niet geopteerd voor een volwaardige plug-in hybride, met een zuiver elektrische actieradius van 75 km? Volgens een woordvoerder zou de implementatie van die technologie inclusief de inbouw van een grotere accu de prijs met € 8000 à € 9000 verhogen waardoor de RAV4 zich uit de markt zou prijzen. 

Vorig jaar presenteerde Toyota met de Miraï een futuristisch uitziende gezinsauto op waterstof met een rijbereik van zo’n 480 km. Voor de Japanse constructeur is fuel cell dé technologie van de toekomst: waterstof gaat erin, waterdamp komt eruit. De brandstofcel zet de waterstof om in elektrische energie die op zijn beurt de elektromotor aandrijft. 

 

79
Aandrijving16/20
Comfort 15/20
Rijgedrag 17/20
Veiligheid 18/20
Prijs 13/20
 

Comfortabel
Afwerking van hoog niveau
Aanbod aandrijflijnen

Aankoopprijs Hybride-versie



Deel op

Lees meer over

Video


© Autonieuws. Alle rechten voorbehouden. Design door We Cre8 It.