Met zijn 205 pk en 500 Nm sterke 2.8 diesel en ongeëvenaarde terreinhardware lijkt de nieuwe Land Cruiser niet te stuiten. Tegelijk belooft hij zijn passagiers meer in de watten te leggen. Autonieuws nam de proef op de som op het continent waar hij wellicht nog het meest tot zijn recht zal komen, in één of meerdere van zijn talloze levens.
De Toyota Land Cruiser is een rijdende legende. Al 73 jaar lang staat hij bekend als een voertuig dat kracht en betrouwbaarheid combineert en waarop je zelfs in de meest extreme omstandigheden kunt rekenen. Of zoals een bevriend journalist ooit zei: “Als je de woestijn in wilt trekken, neem een Land Rover. Wil je er ook weer uit geraken, neem dan een Land Cruiser.”
Die ijzersterke reputatie maakt hem wereldwijd tot één van de meest verkochte Toyota’s ooit: er werden er al zo’n 10,4 miljoen verkocht in meer dan 170 landen. De nieuwste generatie blijft trouw aan zijn Land Cruiser-DNA, maar kruist het met de technologieën van een moderne SUV. Hij moet dus niet alleen nog meer comfort en rijgemak bieden op de gewone weg, maar ook nog straffere prestaties op ruw terrein.
Om dat te demonstreren had Toyota ons ontboden naar Ifrane, een kleine stad bezuiden Fez waar de Marokkaanse koning een buitenverblijf heeft. Het ligt op zo’n 1600 meter hoogte en kan zelfs prat gaat op een skistation, al is dat de jongste jaren het slachtoffer geworden van verloedering door een gebrek aan sneeuw en dus inkomsten. Het oord voelt bijzonder on-Marokkaans aan: de wegen ernaartoe zijn in uitzonderlijk goede staat, de straten zijn proper en de (veelal statige) huizen ademen een onwezenlijk alpiene sfeer uit.
Meer dan twintig minuten heb je niet nodig om deze kunstmatige wereld in te ruilen voor het rurale, onopgekuiste Marokko, waar ezels de rol van pick-up vervullen, schapen een belangrijke bijdrage leveren tot de economie en kinderen kilometers moeten stappen om het dorpsschooltje te bereiken. Het landschap bestaat vooral uit met stenen bezaaide akkers en flinke heuvels met cederbomen als kruin. Aan natuurpracht geen gebrek, al is het jammer dat de lokale bevolking er weinig respect voor betuigt, afgaande op het alomtegenwoordige zwerfvuil.
Tijdens ons opwarmertje op verharde wegen valt meteen op dat het comfort en de geluiddemping er flink op vooruit zijn gegaan. Wees gerust, er dringen nog voldoende stoere dieseldecibels door in het interieur, zonder dat het ooit storend wordt. Trillingen zijn zo goed als afwezig en de achttrapsautomaat schakelt schokvrij. Hij is ook intelligent genoeg om terug te schakelen tijdens een afdaling en laat zich desgevallend met de pook sequentieel bedienen.
Wel stelden we vast dat er een zekere inertie in de aandrijflijn zit. Er gaat wat tijd voorbij tussen gasgeven en daadwerkelijk acceleratie voelen, een beetje zoals bij een CVT. Wil Toyota een sensoriële link leggen met zijn hybrides? Dat denken we niet. Het is ook eerder een vaststelling dan een ernstig probleem. Met een maximumkoppel van 500 Nm tussen 1.600 en 2.800 o/m is deze motor in elk geval sterk genoeg om lasten tot 3500 kg te trekken.
Een stofferige slingerweg doorheen een cederwoud leidt ons naar een offroadpiste die Toyota voor de gelegenheid gecreëerd had. Kwestie van ons vertrouwd te maken met de vergrendelbare differentiëlen, de kruipmodus in de veldversnellingen en de verschillende terreinprogramma’s. De banden waren overigens de gewone, standaard meegeleverde exemplaren.
Welke uitdaging je de Land Cruiser ook onder de wielen schuift, hij lijkt nog niet eens moeite te moeten doen om de klus te klaren. Met de vingers in de neus klauter je steile hellingen met losse ondergrond op, trotseer je kniehoge kruiselings geplaatste rotsblokken en kruip je door diepe voren. Hij geeft niet de minste krimp. Als je niet zeker bent of je langs een obstakel geraakt, activeer je gewoon de Multi-Terrain Monitor waarmee je als het ware door de snuit heen kunt kijken.
Of hij ook graag zwemt? Als een Golden Retriever. Hij kan 70 cm diepe waterlopen doorkruisen zonder risico dat zijn motor zich verslikt.
Dat is dan zonder snorkel, welteverstaan. Het schaarse water in de Midden-Atlas vormde hoe dan ook geen uitdaging voor onze testwagen, die zich een duik in een canyonriviertje liet welgevallen.
Op geen enkel moment zijn we op de limieten van de Land Cruiser gestoten. Het nieuwe GA-F-platform (een stalen frame waarop het koetswerk rust) werpt zijn vruchten af. Het is de helft stijver dan dat van de vorige Land Cruiser en maakt een grotere wieluitslag mogelijk. De stabilisatorstang vooraan kan bovendien losgekoppeld worden om de wielen nog meer bewegingsvrijheid te geven.
Absoluut. Het is riant zitten in deze 4,9 meter lange knaap, die standaard als vijfzitter en optioneel als zevenzitter geleverd wordt. In de koffer kun je een Amerikaanse frigo kwijt (752 liter) en hij omvat standaard een afzonderlijk te openen achterruit. Handig als je weinig plaats hebt om de kofferklep open te zwieren.
Ook met de veiligheid zit het snor. De standaard Toyota Safety Sense-systemen helpen aanrijdingen met voertuigen, voetgangers en obstakels te vermijden. De Intersection Collision Avoidance kan zowel overstekende voetgangers en motorfietsen als kruisende en tegemoetkomende (in twee rijstroken) voertuigen detecteren. De adaptieve cruisecontrol werkt voortreffelijk omdat hij de situatie veel beter ‘begrijpt’ dan voorheen.
Het infotainment is evenzeer dat van een moderne personenwagen. Het multimediasysteem is toegankelijk via een high-definition touchscreen van 12,3 duim met alle mogelijke connectiviteit. Het is intuïtief in het gebruik en reageert vrij snel. Onder het display bevindt zich een hele reeks fysieke toetsen voor de courante functies – zo hebben we het graag. Hetzelfde kunnen we helaas niet zeggen van de talloze veiligheidssystemen, die je enkel via de stuurwieltoetsen kunt in- en uitschakelen. Dat is best omslachtig.
De materialen zijn duidelijk gemaakt om tegen een stootje te kunnen, zonder dat ze rustiek ogen. Het instrumentenpaneel en de bovenste portierlijsten hebben krachtige horizontale lijnen, wat een gevoel van openheid creëert. Je geniet van een goed zicht rondom en kan desgewenst over nog meer lichtinval beschikken door voor het panoramadak te kiezen.
Om maar meteen op de vraag te antwoorden: in België tot een beperkt clubje liefhebbers. Om te beginnen bedraagt de instapprijs 77.020 euro – een bedrag waar je meteen een kleine € 14.000 mag bijtellen voor de BIV. Klim je naar het hoogste trapje in het gamma, dan tik je bijna de 100k aan. Dat is vooral in absolute zin een bom geld. Wie de concurrentie erbij haalt, zal vaststellen dat de Land Rover Defender 110 en de Ford Bronco zo’n € 7.000 minder kosten. De Ineos Grenadier zit op hetzelfde prijsniveau als de Land Cruiser.
Het zal Toyota overigens wasabi wezen wat je van de prijs vindt, want ze krijgen de beperkte aantallen (zo’n 25.000 stuks voor Europa) sowieso verkocht. Waarom zo weinig auto’s? Tja, dat moet je aan de EU vragen. Elke individuele Land Cruiser die in de Unie wordt verkocht, moet als het ware gecompenseerd worden door de nuluitstoot van een handvol Toyota bZ4X’en of Mirais. Daar puilen de orderboekjes nou niet meteen van uit.
In onze contreien zal de Land Cruiser ongetwijfeld in de smaak vallen bij gefortuneerde klanten die een betrouwbaar werkpaard zoeken. Een krachtpatser die tegen een stootje kan en opgebouwd is uit onderdelen die ontworpen zijn om zware omstandigheden aan te kunnen en die bij schade gemakkelijk te vervangen zijn. Tegelijk is hij meer dan beschaafd genoeg om als gezinswagen dienst te doen. In dat opzicht onderscheidt hij zich duidelijk van de Ineos Grenadier, om allicht zijn voornaamste concurrent te noemen. Bij het Britse merk krijg je ook geen 10 jaar waarborg, terwijl het op dat vlak veel meer te bewijzen heeft dan Toyota.
Meer dan andere constructeurs heeft Toyota de juiste balans gevonden tussen werkpaard en comfortabele reiswagen, tussen robuust en geraffineerd, tussen mechanisch en elektronisch. Hij kost een flinke duit, maar belooft decennialang mee te gaan en meerdere keren van eigenaar te wisselen in zijn leven. Die zullen zijn betrouwbaarheid en degelijkheid naar waarde schatten. In die zin moet hij een van de meest duurzame auto’s op de planeet zijn…
Erg veelzijdige terreinwagen
Gebouwd om lang mee te gaan
Technologisch up-to-date
Hoge prijs en taksen
Inertie in aandrijflijn
Bediening veiligheidssystemen
YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen
BTW: BE 0883 567 853