Test

© Toyota

TEST: Toyota GR Yaris: hopen op rood licht

08 december 2020
Door Dieter Quartier
261 pk uit een driecilindertje dat de auditieve allure heeft van een Porsche boxer, een geavanceerde vierwielaandrijving, een speciaal ontwikkeld chassis en een rijkelijke WRC-saus: deze Yaris op anabole steroïden is een pure fun-loving criminal. Je hoopt haast dat elk verkeerslicht op rood springt, zodat je de poleposition kunt innemen op het linkerbaanvak.


3GRYaris2020 36Toyota heeft me nooit echt kunnen bekoren. Het is een grijs merk dat niet tot de emoties spreekt. Toyota’s zijn auto’s voor brave huisvaders en -moeders die lak hebben aan rijplezier, maar wel belang hechten aan betrouwbaarheid en een zuinige werking. Om die reden voel ik weinig enthousiasme opwellen bij het horen van de namen Corolla, RAV4, Camry, en dies meer. 

3GRYaris2020 55Maar toen kwam de GR Yaris. Een spierbundeltje op wielen dat technologisch niet veel te maken heeft met de gewone Yaris en er bijzonder sympathiek uitziet met zijn coupé-achtige driedeurskoetswerk. Ik zou haast schattig durven zeggen. Een beetje zoals een jongvolwassen dobermann. Een beestje waarvan je weet dat het genetisch voorbestemd is om korte metten te maken met om het even wie of wat hem uitdaagt, maar ook graag dolt en rollebolt. 

3GRYaris2020 44 Uniek geheel

Niet alleen de alom gespoilerde koets is nieuw, de Yaris “made by Gazoo Racing” staat ook een uniek onderstel dat een combinatie is van het klassieke Yaris-platform en een achtersectie op basis van het platform dat wordt gebruikt voor de Corolla en de C-HR. Uiteraard werd ook maximaal ingezet op gewichtsbesparing. Toyota heeft kosten noch moeite gespaard om hier iets heel bijzonders van te maken. Iets onversneden. Iets dat geen twijfel laat bestaan rond zijn WRC-genen, maar wel dagelijks bruikbaar blijft. 

3GRYaris2020 181

Ook onder de motorkap ligt iets uitzonderlijks. Het gaat om een gloednieuwe 1.6 die zich met een vermogen van 261 pk de krachtigste in serie gebouwde driecilinder ter wereld mag noemen. Hij pakt uit met snufjes als zuigerkoeling door oliesproeiers, uitlaatkleppen met een grote diameter en een kogellagerturbo en nodigt vanzelfsprekend uit om opgejaagd te worden. Vooral in de lagere versnellingen gebeurt het wel eens dat je sneller aan de toerentalbegrenzer zit dan je verwacht.

3GRYaris2020 92

De soundtrack wordt wat opgeblazen door de luidsprekers in het interieur, maar het stoort niet. Je waant je op momenten haast in een Porsche Boxster van de vorige generatie – ook inzake acceleraties. In amper vijf tellen vliegt de naald van de snelheidsmeter voorbij het 100 km/h-streepje – vaak tot consternatie van je medeweggebruikers. Probeer dan maar eens die stomme grijns van je gelaat te vegen.

3GRYaris2020 167De bruisende driepitter is gekoppeld aan een manuele zesbak – eentje die heerlijk stevig aanvoelt en perfect is gespreid voor de roeping van de auto. Het dikke pookje ligt lekker in de hand – net als het sportstuur, dat de voorwielen op de millimeter nauwkeurig bedient en direct aanvoelt. 

3GRYaris2020 171Moet er nog grip zijn

Last but not least is er de intelligente GR-Four vierwielaandrijving, die maakt dat je op geen enkele manier en op geen enkel moment om grip verlegen zit. In de standaardmodus gaat 40% van het koppel naar de achterwielen en 60% naar voren. Zet je hem in sportmodus, dan krijgt hij een uitgesproken achterwielaangedreven karakter (30/70). De Track-modus verdeelt het koppel in gelijke mate over voor- en achtertrein, wat ideaal is voor het bochtenwerk. We hebben helaas de kans niet gehad om de limieten van deze driftkikker op te zoeken, maar op de openbare weg voelt het geheel alleszins erg overtuigend aan. 

3GRYaris2020 158De veeleisende en doorgewinterde bestuurder kan voor net geen tweeduizend euro extra opteren voor het High Performance Pack, dat de standaarduitrusting uitbreidt met een Torsendifferentieel op beide assen, een dwarsstang tussen de ophangingsklokken vooraan, rode remklauwen, een GR Circuit-ophanging en gesmede 18-duimvelgen. Wel zeg je dan gedag aan enkele items die standaard zijn op de instapversie, zoals de dodehoekmonitor, het head-updisplay, de 8 JBL-luidsprekers, het navigatiesysteem en de parkeersensoren rondom. Het is maar wat je belangrijk vindt. Onze testauto was voorzien van dit performancepakket en zelfs daarmee is hij – op zijn minst voor de die-hards – dagelijks bruikbaar. Wat ons betreft: aanvinken die handel.

3GRYaris2020 166

Dagelijks bruikbaar

Het interieur van de GR Yaris is weliswaar minder spectaculair dan de buitenzijde, maar je zit niettemin in heerlijke kuipjes bekleed met suède en kijkt uit over een dashboard dat opgetrokken is uit degelijke materialen. Alle bedieningen vallen perfect binnen handbereik en staan logisch opgesteld. Dat was vroeger wel eens anders bij Toyota. Het infotainment heeft ook een reuzesprong voorwaarts gemaakt en is nu helemaal mee met zijn tijd. 

Wel is het jammer dat Toyota geen lendensteunregeling voorziet en dat de passagiersstoel het zonder hoogteregeling moet stellen, tot spijt van de langere medemens. Ook vervelend is dat er geen mechanische geheugenpositie ingebouwd zit in de voorstoelen en dat er geen kantelmechanisme voorhanden is. Iemand achterin laten instappen is dan ook geen oefening die je drie keer per dag wilt doen. 

Bovendien is ook het koffertje aan de kleine kant. Dat neemt niet weg dat de achterbank in een handomdraai neerklapt om een vlakke laadvloer te vormen. De GR Yaris blijft dus dagelijks bruikbaar mits je bepaalde toegiften wil doen. 

Waar je absoluut niet mag aankomen, is de claxon. De “sound” daarvan is qua indrukwekkendheid omgekeerd evenredig met de motorprestaties en uitstraling van de GR Yaris. Wat een ridicuul toetertje… Je maakt jezelf onsterfelijk belachelijk als je je omgeving wijst op je aanwezigheid.

3GRYaris2020 51

Sterk aanbod

Los daarvan moet je al van goeden huize zijn om dit technologische pakketje te evenaren. De gloednieuwe Hyundai i20 N kan eveneens prat gaan op een afzonderlijke ontwikkeling door de raceafdeling van het merk, maar hij houdt het bij 204 pk en voorwielaandrijving en heeft 6,7 seconden nodig om naar honderd per uur te spurten. De VW Golf R is dan weer een klasse hoger en kost een adembenemende 50k. 

In België vraagt de Toyota-importeur € 36.940 voor het pretmachientje genaamd GR Yaris. Geen habbekrats, maar als je ziet wat je ervoor in de plaats krijgt, dan is dat niet overdreven. Daar komt in Vlaanderen nog een BIV bij van € 1.284, maar de jaarlijkse verkeersbelasting valt met €280,85 best mee. Qua brandstofbudget met je rekenen op minstens 9 l/100km. Zelfs bezadigde bestuurders (die dit soort auto natuurlijk niet kopen) zullen er niet in slagen om onder de 8 liter te zakken. Driftkikkers kunnen 12 l/100 km en meer door de drie injectoren jagen. 

De Toyota GR Yaris is een door autosport doordrongen hot hatch die gezien zijn technologische arsenaal zijn gelijke niet kent. De prijs zal ongetwijfeld een rem zetten op zijn succes, maar wie de stap zet, haalt gegarandeerd een collector’s item in huis. Eentje waar je zo goed als elke dag van kunt genieten. Moet genieten. Meer van dit, Toyota!   

85
Aandrijving18/20
Comfort 15/20
Rijgedrag 18/20
Veiligheid 18/20
Prijs 16/20
 

Rallyauto voor op de weg
Prestaties en wegligging
Uitstraling

Belachelijke claxon
Geen geheugen op voorzetels
Passagiersstoel zonder hoogteregeling

TOYOTAGR Yaris
Motor:benzine, 3 cil, 1.618 cm³
Overbrenging: Manueel, 6 versnellingen
Maximumvermogen:192 kW / 261 pk
Maximumkoppel: 360 Nm
0-100 km/h: 5,5 s
Topsnelheid:230 km/h
Gemiddeld testverbruik:9,4 l/100 km
Gemiddelde CO2-uitstoot:186 g/km (WLTP)
Catalogusprijs incl. btw:€ 36.940

Deel op

Lees meer over

Dieter Quartier

Dieter Quartier (°1976) schrijft al sinds 2000 met motorolie in plaats van inkt. Zijn interessesfeer reikt van classics tot electrics. Bedrijfsmobiliteit in ruime zin is zijn dada.

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

Autonieuws

Ook op


© Autonieuws. Alle rechten voorbehouden. Design door We Cre8 It.