Test

© Toyota

TEST: Toyota C-HR 1.2 Turbo C-ULT: Alles voor de lijn

11 februari 2018
Door Stijn Blanckaert
Omdat Toyota met deze C-HR pas rijkelijk laat zijn compacte “Cross-over” lanceerde, een kruising tussen een coupé, SUV en vijfdeursberline (tja, wat is het eigenlijk?), moest het merk wel voor een opmerkelijk ontwerp kiezen, wilde het zich enigszins onderscheiden van de talloze concurrenten in het segment.



10 Toyota CHR 12T MTE Dynamic 01De C-HR springt er dus uit door zijn design, dat het midden houdt tussen al te saaie modellen als de Corolla en –naar onze bescheiden mening- designmislukkingen als de Prius of de Mirai. Hij is scherp gelijnd, en kreeg zowel aan de buiten- als aan de binnenkant een strak pak dat hint naar sportiviteit en vooral jongeren moet aanspreken. Waar komt die naam, C-HR, eigenlijk vandaan? De letters staan voor Coupé High-Rider, en de aflopende daklijn en oplopende gordellijn geven hem inderdaad wat van een coupé, zeker omdat de deurklinken van de achterste portieren weggewerkt zitten in de C-stijl. Door dat ontwerp lijkt Toyota’s compacte cross-over eigenlijk kleiner dan hij is.

Door enkel te kiezen voor (al dan niet hybride) benzinemotoren en het schrappen van een dieselaanbod onderscheidt de C-HR zich van de concurrentie (Jeep Renegade, Mazda CX-3, Nissan Juke en Qashqai, Fiat 500X…) die wel nog zelfontbranders aanbiedt. De C-HR is er alleen met een 1.2 liter grote turbobenzine en de – het is tenslotte Toyota – hybride aandrijfcombinatie van 1.8 liter, die niet minder dan 78% van de verkopen van dit model uitmaakt.

Zo hintte de C-HR van bij zijn lancering in 2016 eigenlijk al naar de onlangs aangekondigde beslissing dat Toyota nog dit jaar stopt met het aanbieden van dieselmotoren in hun Europese personenwagens. Als kleine kanttekening betreuren wij daarbij dat de goede kanten van moderne dieselmotoren gewoon genegeerd worden en veelrijders een mogelijk interessant aanbod wordt ontzegd.

15 Toyota CHR 12T MTE Dynamic 06Maar loont de C-HR ook zonder diesel de moeite? We zochten het uit met de voorwielaangedreven 1.2 turbo. Die perst er 116 pk en 185 Nm uit en heeft een manuele zesbak. Er bestaat ook een vierwielaangedreven versie met CVT-automaat van, voor wie kan leven met dat type versnellingsbak. Tijdens onze testperiode dronken de vier cilinders van onze 1.2 zo’n 7 l/100 km, en toonde hij zich best gewillig, al volstaan de pk’s en het beperkte koppel niet om hem ook in zesde vlot te maken. Wanneer je even moet afremmen op de snelweg en dan terug richting 120 of 130 km/h wil heb je de keuze: terugschakelen naar vijfde of naar vierde, of geduld oefenen. Veel geduld. In de lagere versnellingen komt de 1.2 wel vlot mee met het verkeer, met een acceleratie van 0 tot 100 km/h in 10,9 seconden. Wie lang genoeg volhoudt kan 190 km/h aantikken, maar betaalt zijn aandringen cash aan de pomp. De ophanging is comfortabel, zoals verwacht, en ook qua wegligging doet de C-HR wat we van Toyota gewend zijn: zich voorspelbaar en veilig gedragen. Wanneer je er in de bocht te hard tegenaan gaat schuiven de voorwielen weg, wat gelukkig perfect op te vangen valt door het lossen van het gaspedaal. Ook in die zin verrast hij dus niet. Hoe modern en scherp zijn look ook is, sportief is hij niet. Dit blijft een klassieke Toyota, en de G-krachtmeter centraal tussen de toerenteller en snelheidsmeter die je kan oproepen via de toetsen op het stuurwiel is dan ook totaal overbodig.

22 Toyota C HR INT 01Bij het instappen valt op dat de moderne look en scherpe lijnen ook binnenin werd doorgetrokken. Dat is niet erg, tot je over je schouder kijkt. Het zicht schuin naar achteren wordt enorm bemoeilijkt door de kleine en naar achteren toe smaller wordende zijruitjes achteraan, en de achteruitrijcamera biedt pas soelaas als je eerst voldoende lang hebt gewacht tot hij ingeschakeld is. Wie geen geduld kan oefenen heeft tegen dan mogelijk al lang dat paaltje geraakt. De gebruikte materialen zijn niet altijd van hetzelfde niveau. Sommige kunststoffen voelen kwalitatief aan, andere (harde) plastics stellen dan weer teleur. De voorstoelen met geïntegreerde hoofdsteunen boden voldoende steun. Op de achterbank is er wel genoeg (been)ruimte, maar is het allesbehalve aangenaam zitten. De naar de C-stijl toe hoog oplopende gordellijn en kleine zijruitjes, die ook al het zicht naar achteren hypothekeerden, zorgen er namelijk voor een claustrofobisch gevoel. 

 

De uitrusting van de door ons geteste C-ULT-uitvoering is volledig, met onder meer een afstandsradar, stoelverwarming en een automatische airco met twee zones, maar het infotainment- en navigatiesysteem met een erg groot aanraakscherm is traag, en de bediening ervan vaak onnauwkeurig.

De 1.2 benzine staat te boek vanaf € 22.580,- en bestaat in niet minder dan 7 afwerkingsniveaus waarvan twee Business-versies (C-BUSINESS en C-BUSINESS PLUS). De basisversie heet C-ITY, gevolgd door de C-ENTER, C-LUB, C-ULT en C-HIC. Een uitgebreid gamma dat het mogelijk maakt om bij de verschillende versies weinig of geen opties te moeten aanbieden.

Toyota’s eersteling in het drukbevochten segment van de compacte cross-overs is geslaagd in zijn opdracht. Hij onderscheidt zich door zijn ontwerp en biedt het nodige comfort, maar is niet de sportieveling die hij op basis van zijn looks pretendeert te zijn. De originele lijn laat zich cash betalen door de passagiers achterin, die deze C-HR maar matig zullen kunnen waarderen.

73
Aandrijving14/20
Comfort 15/20
Rijgedrag 15/20
Veiligheid 15/20
Prijs 14/20
 

Veilig weggedrag
Comfort voorin
Originele lijn

Zicht rondom
Claustrofobisch achterin

 

Deel op

Lees meer over

Stijn Blanckaert

Stijn Blanckaert (°1974) is al van kindsbeen af gepassioneerd door auto’s en maakte er zijn beroep van. Hij houdt van pk’s, of ze nu uit een V8 of een elektromotor rollen… Na jaren in de leasing- en fleetsector schrijft hij sinds 2016 voor Autonieuws.be waar hij onder meer gespecialiseerd is in economisch nieuws.

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

Autonieuws

Ook op


© Autonieuws. Alle rechten voorbehouden. Design door We Cre8 It.