Test

© MediaInMotion

TEST: Tesla Model Y Long Range: de elektrische SUV die er geen is

03 februari 2022
Door Benjamin Uyttebroeck

De Tesla Model Y heeft duidelijk dezelfde trekken als de Model 3 waarvan hij is afgeleid. Maar kan hij ook potten breken en de verkoopcijfers in zijn segment gaan domineren? Wij voelden de Amerikaanse VW ID.4-concurrent grondig aan de tand.


TESLA Y KLAAR TEST 0004De Tesla Model 3 heeft de Nissan Leaf ingehaald als meest verkochte elektrische auto. De Model Y is de SUV-afgeleide van deze ‘3’ en nu de automarkt steeds sterker gedomineerd wordt door SUV’s, lijkt het een uitgemaakte zaak dat die ook een schot in de roos moet zijn.
TESLA Y KLAAR TEST 0005Maar zal dat ook zo uitdraaien? De Leaf is een auto met het charisma van een zak diepvrieserwten, terwijl de concurrentie van de Model Y een pak pittiger is. Van zijn falcon doors zal hij het al niet hebben, want die krijg je alleen op de grotere Model X.
TESLA Y KLAAR TEST 0011Misverstand

Dat de Tesla Model Y een SUV is, is eigenlijk een misverstand. In feite is het gewoon een hatchback met een iets hogere daklijn. In mijn woordenboek is een SUV een auto die eruitziet als een terreinwagen zonder er noodzakelijk de rijeigenschappen van te hebben, en dat kun je van deze auto niet zeggen. De vlag cross-over zou de lading al beter dekken, maar zelfs die term moet je behoorlijk losjes interpreteren.
TESLA Y KLAAR TEST 0012Nee, de Model Y is een hatchback, net zoals de Model 3, maar met dus een hogere daklijn en met enkele centimeters extra in de breedte en de lengte. In de breedte resulteert dat in wat plastisch als een dik gat omschreven kan worden, maar hij komt er wel mee weg.
TESLA Y KLAAR TEST 0030Dat dik gat komt van pas in de kofferruimte. Achteraan kun je een recordbrekende 854 tot 2.158 liter kwijt.TESLA Y KLAAR TEST 0028In de "frunk"vooraan past nog eens 117 liter. Die voorste koffer is iets minder handig te openen en te sluiten, maar is wel erg handig om er bijvoorbeeld je laadkabels in op te bergen.

Strak, strakker, strakst

Niet alleen is de daklijn hoger, je zit ook hoger in de Model Y, wat de zithouding inderdaad meer op die van een SUV doet lijken. Een handige bijwerking daarvan is dat passagiers achterin hun voeten gemakkelijk onder de voorstoelen kwijt kunnen.
TESLA Y KLAAR TEST 0017Die hoge zitplaats is wel een nadeel voor wie net als de auteur dezes aan de langere kant is, zeker als die lengte voor een groot deel in het bovenlichaam zit. TESLA Y KLAAR TEST 0016Dan wordt het moeilijk een comfortabele zithouding te vinden. Dat de hoofdsteunen vastzitten aan de stoelen helpt ook niet. Toegegeven, dat is niet alleen in deze Tesla een punt.
TESLA Y KLAAR TEST 0018Als je eenmaal in de auto plaats hebt genomen en gesteld dat je lengte geen obstakel vormt, is de Model Y een fijne plek. Het interieur is helder en opgebouwd uit mooie materialen. De stoel zit goed (gesteld dat je er dus in past), is gemakkelijk instelbaar en ook het stuur ligt goed in de hand. In het interieur waren geen afwerkprobleempjes te bespeuren – ondanks de reputatie die de constructeur op dat vlak blijft achtervolgen.

Intuïtieve bediening

Net zoals de Model 3 heeft de Model Y geen instrumentenpaneel. Alle informatie verschijnt op het grote, horizontale en centraal geplaatste display van 15 inch. TESLA Y KLAAR TEST 0020Dat er geen klassieke tellerpartij is, maakt dat je zelfs voor essentiële informatie zoals de rijsnelheid je hoofd zijwaarts moet richten. Een head-updisplay ware in die zin handig geweest.

De software die dat display aandrijft is handig, responsief en intuïtief, al mochten sommige toetsen misschien wat groter zijn. De stemherkenning van de Tesla kan hier soelaas bieden: gesproken instructies werken erg goed en maken het voor vele functies overbodig het juiste knopje te vinden.

Om een of andere reden kun je de mistlampen nog niet bedienen met een gesproken commando. Mogelijk komt die functie er in de toekomst nog bij – Tesla maakt er immers een erezaak van zijn auto’s regelmatig over the air updates te sturen die volledig automatisch worden geïnstalleerd.
TESLA Y KLAAR TEST 0019Verbeterpuntjes

Hoewel de software goed werkt en ook de ingebouwde navigatie zich prima van zijn taak kwijt, is er geen integratie van Google Maps of Waze. Apple CarPlay en Android Auto worden ook niet ondersteund.

Voor de gesproken aanwijzingen van de navigatie is het even wennen dat de gesproken route-aanwijzingen bovenop de muziek komen die je aan het beluisteren bent – de muziek wordt niet onderbroken en het volume gaat ook niet omlaag.
TESLA Y KLAAR TEST 0025Je smartphone draadloos opladen werkt goed, en er is zelfs plaats om twee smartphones naast elkaar te laten opladen. Voor- en achterin samen zijn er ook vier USB-poorten (type C, het is immers 2022). In principe verbindt de auto zich bij het instappen vlot en snel met je telefoon en herneemt hij de muziek waarnaar je tijdens je vorige rit aan het luisteren was. Alleen deed hij dat in onze testauto vaak niet en moesten we de muziek toch manueel weer aanzetten.
TESLA Y KLAAR TEST 0023Autopilot is geen automatische piloot

Deze Model Y was mijn eerste langere kennismaking met Tesla’s Autopilot – het omstreden rijhulpsysteem van het merk. Omstreden, want de naam kan suggereren dat Autopilot je auto helemaal zelfstandig kan besturen. Dat is uitdrukkelijk niet het geval – verschillende bestuurders die er te veel op vertrouwden, hebben dat al met hun leven bekocht. Als je met de juiste instelling Autopilot aanschakelt, kan het toch een nuttig hulpmiddel zijn.

Dat wil niet zeggen dat het systeem in alle omstandigheden probleemloos werkt. Je moet steeds klaar staan om de controle van de computer over te nemen. Op een regenachtige dag zag de Tesla de muur van regenwater die een vrachtwagen deed opspatten bijvoorbeeld als een obstakel waardoor hij de remmen dichtsmeet. Het komt er dus op aan als bestuurder steeds alert te blijven.
TESLA Y KLAAR TEST 0007Laag zwaartepunt

Als je eenmaal de weg op gaat, zie je waar Tesla echt uitblinkt. Deze auto haalt de 100 km/h bijvoorbeeld in 5,1 seconden en in de Performance-versie doet hij er zelfs maar 3,7 seconden over en hij doet dat alsof het de normaalste zaak van de wereld is. Typisch voor een EV geeft het zware batterijpack hem een laag zwaartepunt, waardoor hij ook in bochten kleeft aan de weg.

Toch voelen zowel het stuur als de ophanging vaak indirect en filteren ze veel gevoel weg. Dit ligt wellicht aan de langetermijnfilosofie van Tesla, dat immers op termijn de rol van de bestuurder helemaal wil laten overnemen door de computer. Het gevolg is dat de auto zich niet echt sportief laat rijden, ook al doen de prestaties iets anders vermoeden. Maar wie een sportieve auto zoekt, koopt beter geen SUV, al is het dan een valse.

Bij het achteruitrijden is het zicht door de achterruit beperkt. Dat is niet onoverkomelijk en de uitstekende camera’s maken veel goed. De draaicirkel is met 12,1 meter niet klein en bij manoeuvres riskeer je al eens vaker voor- en achteruit te moeten rijden. Dat gaat dan wel vlot via de oldskool versnellingshendel aan het stuur.

Tijdens de test kwam ik op een gemiddeld verbruik van 19,1 kWh per 100 km. Dat is in vergelijking met de concurrentie vrij laag – en het had nog lager gekund, mochten we ons niet telkens hebben laten verleiden tot leuke tussensprintjes zodra de weg vrij was. Het geclaimde rijbereik van 500 kilometer moet haalbaar zijn. 

Alles is standaard

Tesla’s configureren is altijd erg eenvoudig. Veel versies zijn er niet en opties zijn er nauwelijks – behalve de koetswerkkleur en de velgen is alles standaard. De Model Y kun je bestellen als Long Range (€ 63.000) of als Performance (€ 70.000). Beide versies zijn uitgerust met een batterij van 75 kWh en twee motoren, een op de voorwielen en een op de achterwielen. In tegenstelling tot de Model 3 bestaat er van de Y geen (goedkopere) versie met maar één motor.

Op de Long Range zijn beide motoren samen goed voor een vermogen van 476 pk (350 kW) en een maximumkoppel van 575 Nm. Vierwielaandrijving is standaard, al wordt de motor vooraan alleen aangeschakeld als het nodig is.

Zijn prijzen en prestaties brengen de Model Y rechtstreeks in concurrentie met auto’s zoals de Ford Mustang Mach-E. Op de Ford kun je wat meer opties aanvinken maar op het vlak van rijplezier is het meer een driver’s car dan de Tesla, die toch voelt als een voorafname op de zelfrijdende auto die er aankomt.

Een grotere bedreiging vormen ongetwijfeld de BMW iX3 en de Audi Q4 e-tron, nieuwe vruchten van gevestigde constructeurs die het op papier misschien minder goed doen maar die voordeel zullen halen uit hun stevige imago en hun ruimere dealernetwerk.
TESLA Y KLAAR TEST 0010De Tesla Model Y maakt autorijden opnieuw een belevenis. De hele user experience is op eigen leest geschoeid en het indirecte rijgevoel wordt goed gemaakt door zijn prestaties. Wie aan de lokroep van de instant-Newtonmeters kan weerstaan, heeft aan de Long Range een ruime realistische langeafstandsloper.

Score

Totaal

Aandrijving

Comfort

Rijgedrag

Veiligheid

Prijs

  • Autorijden wordt opnieuw een ervaring
  • Binnenruimte
  • Efficiëntie van de aandrijflijn
  • Hier en daar onhandige bediening
  • Zithouding voor lange mensen
  • Misleidende Autopilot

Leasing info

Leaseprijs 48 maanden / 100.000 km: € 903,01 excl. btw 

TCO 48 maanden / 100.000 km: € 857,44

Hoe wordt de leaseprijs berekend?

De maandelijkse leaseprijs wordt aangeleverd door Athlon en is gebaseerd op een standaardvoertuig waarop de standaard fleetkorting is toegepast. Het betreft een operationele leasing voor 4 jaar en 100.000 km, inclusief onderhoud, verzekering en een set winterbanden. Het betreft geen bindend aanbod. 

Hoe berekent Autonieuws de TCO? 

Om een totaalbeeld van de kosten te krijgen (TCO, voor total cost of ownership), moet je verder kijken dan de leaseprijs. Onze berekening van de TCO is gemaakt met de Car Cost Advisor van Eurofleet Consult, dé marktreferentie in België en Frankrijk voor TCO-berekeningen op maat van de gebruiker. We houden rekening met de fiscale aftrekbaarheid, 65% niet-terugvorderbare btw, de solidariteitsbijdrage, het brandstofverbruik volgens de door de constructeur opgegeven cijfers (WLTP) en de belasting op de verworpen uitgaven. We gaan hierbij uit van de situatie van een werknemer van een vennootschap die aan de normale vennootschapsbelastingstarieven belast wordt. Het gaat in deze berekening om de zogenaamde TCO na belastingen (TCO 3 volgens de nieuwe nomenclatuur).

Is deze auto interessant voor mij als zelfstandige?

Wens je advies bij de aankoop van je bedrijfswagen en wil je weten wat de beste keuze is in jouw situatie? Twijfel je tussen een diesel, benzine, hybride of elektrische auto? Wil je het volledige plaatje zien inclusief de fiscale aspecten en foute keuzes vermijden? Neem dan contact op met Car-Matchers.be voor onafhankelijk, betaalbaar en helder advies. 

Technische gegevens

Tesla Model Y Long Range AWD

  • Motor:
    Elektrische motor voor en achter
  • Overbrenging:
    Vierwielaandrijving
  • Maximum vermogen:
    346 PK (258 kW)
  • Maximum koppel:
    527 Nm
  • 0-100 km/h:
    5,1 seconden
  • Topsnelheid:
    217 km/h
  • Gemiddeld testverbruik:
    19,1 kWh/100 km
  • Catalogusprijs incl. BTW:
    € 54.970
  • VAA:
    € 183,43 / maand
  • Fiscale aftrekbaarheid:
    100 %

Deel op


© Autonieuws. Alle rechten voorbehouden. Design door We Cre8 It.