Tussen al het elektrische en vaak ook Chinese ‘autogeweld’ van de laatste jaren blijft het Japanse Subaru trouw aan het type auto waarvan we in Europa nog amper weten dat het bestaat. De nieuwe Forester komt nog steeds met een boxermotor, een CVT en zelfs – stel je voor – analoge tellers in het dashboard. Misschien dat de wagen ons net daarom nog wel weet te charmeren ook.
Wie iets minder vertrouwd is met de internationale autohandel, zal zich allicht wel eens afvragen hoe Subaru kan overleven. Meer dan enkele honderden auto’s lijkt de Japanse constructeur hier dit jaar niet te kunnen inschrijven, ook in de buurlanden is het merk zeker geen commerciële hoogvlieger meer. In het eigen Japan en zeker ook in Noord-Amerika is het dat echter net wel, daar behoort de Forester zelfs tot de populairste SUV’s uit het nochtans heel grote aanbod.
Waarom het dan bij ons niet meer lukt? Ach, de Subaru-ontwerpers en vooral de Japanse toplui die hen aan het werk zetten, hebben duidelijk maar zelden de ‘doorsnee’ Europese klant in gedachten als ze aan een nieuw model beginnen. De Crosstrek, de Outback en de Forester hebben best wel wat kwaliteiten en munten ook uit in afwerkingskwaliteit en betrouwbaarheid, maar beschikken wel niet echt over de technologie waarvoor er in onze streken bij andere merken vaak wel in de rij wordt gestaan. Het gamma telt weliswaar ook al eventjes een elektrisch aangedreven Solterra, maar dat is niet meer dan een kloon van de hier ook al niet echt populaire Toyota bZ4X.
2024 is een heel mager jaar geworden
Voor de Belgische invoerder lijkt 2024 zelfs nog wat magerder te worden dan de vorige jaren, maar op het hoofdkwartier in Zaventem luidt het dat het om een overgangsperiode gaat. Er komen de volgende jaren nog wel wat nieuwe en vooral elektrische modellen aan en met evengoed nieuwe marketingideeën hoopt men dan eindelijk wel weer een pak extra klanten te kunnen overtuigen. Zelfs op de fleetmarkt, waar Subaru tot op heden hoegenaamd geen rol van betekenis kon of zelfs nog maar wou spelen.
De nieuwe Forester blijft ondertussen nog een Subaru van de eerder oude stempel, maar daar is dan wel niet veel mis mee. Integendeel zelfs, het is haast... verfrissend om nog eens in een auto te stappen met analoge tellers in het instrumentenbord en nog wat klassieke knoppen voor tal van bedieningen. Een flitsend design en dito interieur is voor de constructeur duidelijk nog altijd geen must, de focus ligt hem veel meer op betrouwbaarheid, veiligheid, rijgemak en natuurlijk ook de nodige terreinvaardigheden. Subaru en vierwielaandrijving, dat zijn immers nog altijd zo’n beetje synoniemen.
Subaru en vierwielaandrijving, het lijken nog altijd synoniemen
Het Forester-model dat dezer dagen bij het anderhalf dozijn nog overblijvende Belgische dealers verschijnt, is al meer dan een jaar te koop op de voor Subaru dan ook veel belangrijkere Noord-Amerikaanse markt. De voor Europa bestemde variant is wel een beetje ‘aangepast’, maar lijkt duidelijk nog altijd eerder de gedroomde wagen voor families in Ohio, Utah en West-Virginia dan voor SUV-fans uit Damme, Beringen of Heist-op-den-Berg.
Goed, wat staat er allemaal op het paspoort van die dus nieuwe Forester? De auto laat zich in België maar met één motor bestellen. Dat is niet de elders in de wereld aangeboden 2.5 op benzine, wel een 2 liter grote en nog slechts 136 pk sterke en evengoed atmosferische boxermotor. Dat meer dan ooit unieke en dus ook alsmaar zeldzamer wordende concept heeft als grote troeven de compacte afmetingen en de garantie van een laag zwaartepunt, maar staat dan weer niet bekend voor een zuinig karakter. Reken zelfs bij een niet te enthousiaste rijstijl op een gemiddeld verbruik van minstens 8 l/100 km, lager zal je het echt niet krijgen. Ondanks de mild-hybride ondersteuning met een elektromotortje van 12,3 kW of 16,7 pk dus, die maakt het heel af en toe wel mogelijk enkele kilometers volledig elektrisch te rijden.
De boxermotor zorgt allerminst voor topprestaties
De combinatie van de boxermotor met de voor Subaru evengoed heel typische en Lineartronic gedoopte CVT zorgt ook allerminst voor topprestaties. De vorige Forester was trouwens nog 150 pk sterk, de nieuwe diende om emissieredenen dus 14 paarden in te leveren. Met dat vermogen valt best nog wel te leven, het is het ‘bekende’ en dus niet altijd prettige (motor)geluid waar de werking van de traploze transmissie voor zorgt die al eens kan irriteren. Het is te zeggen, toch als je flitsendere acceleraties verwacht dan de mechaniek kan leveren. Dit is absoluut geen auto voor sportievelingen, het is er wel eentje voor brave familievaders en -moeders. Vermoedelijk hebben die dan ook geen probleem met de anno 2024 wel echt ‘lange’ 12,2 seconden voor de spurt naar 100 km/h.
Nu ja, die gezinshoofden mogen eigenlijk best wel een beetje avontuurlijk zijn aangelegd. De standaard voorziene vierwielaandrijving van het permanente en dus altijd operationele type laat echt wel wat stuntwerk naast het asfalt toe, met dank ook aan een bodemvrijheid van 22 centimeter. Het X-Mode gedoopte systeem kan schijnbaar moeiteloos (en zelfs achteruit!) toch al behoorlijk steile hellingen en afdelingen aan, ook de elektronica waakt dan als een beschermengel over de Forester en zijn inzittenden. Camera’s rondom de auto en de beelden die ze naar de Multi-View Monitor op het verticale infotainmentscherm sturen, laten toe je vorderingen goed te volgen en helpen zeker ook om op smalle boswegels lak- en andere vervelende schade te vermijden.
Camera’s laten toe op boswegels lak en andere schade te vermijden
Op het asfalt merk je de positieve impact van de extra inspanningen om storende geluiden en trillingen uit het interieur te weren. Het draagt bij tot de algemene indruk van raffinement dat de auto toch wel uitstraalt, als extra troef zouden we er ook nog het goede zitcomfort aan willen toevoegen. Bij Subaru hebben ze ook experts in stoelen in huis, die bedachten een nieuw ontwerp dat voor tot 44 procent minder hoofdbewegingen zorgt en aldus het risico op rug- en nekpijn vermindert en wagenziekte helpt vermijden.
Moeten we het ook nog even over het design hebben? Ja natuurlijk, we denken ook wel dat er best wat fans voor te vinden zijn. Net als zijn voorgangers oogt de Forester nogal zakelijk, maar de vormgeving van zowel de snoet als het achterwerk en toch ook weer de lichtblokken zorgen tegelijk ook voor wat stoere en elegante toetsen. In profiel valt het grote glasoppervlak op, bij Subaru zeggen ze veel belang aan een goed zicht rondom te hechten.
Bij Subaru hechten ze veel belang aan een goed zicht rondom
Dat draagt immers ook bij tot het hoge veiligheidsniveau van de auto, daar zorgt vooral de grotendeels zelf ontwikkelde Eyesight-technologie voor. Die komt in de nieuwe Forester natuurlijk ook weer met extra voorzieningen, waaronder een automatische remfunctie voor kruisend verkeer dat je als bestuurder niet tijdig opmerkt. De concurrenten hebben dergelijke snufjes ook wel, maar we laten de Subaru-mensen maar wat graag trots zijn op hun inspanningen ter zake.
Onze uitleg hierboven zal wel al duidelijk hebben gemaakt dat Subaru in België ook met deze nieuwe Forester geen verkooprecords gaat breken. Het siert de naar onze Europese normen nog altijd wat eigenzinnige Japanse constructeur dat hij op verschillende terreinen echt zijn “eigen ding” blijft doen, je kan zeker niet zeggen dat de auto de zoveelste in de lange SUV-rij is. De ware kilometervreter zal vloeken op het hoge verbruik, maar we gaan er vanuit dat de (echte) potentiële Forester-klant iemand is die vooral de terreincapaciteiten, het functionele interieur en toch ook de heel degelijke afwerkingskwaliteit weet te waarderen. Als hij of zij dan ook echt toehapt, volgt een waarborg van acht jaar zonder kilometerbeperking als extra beloning. Er wordt gestart met een van heel wat luxe voorziene First Edition voor € 46.995, loop 2025 komen er drie uitrustingsniveaus bij.
Knappe terreincapaciteiten
Hoogstaande kwaliteit
Acht jaar waarborg
Makke prestaties
Soms irritante CVT
Niet echt zuinig
YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen
BTW: BE 0883 567 853