Test

TEST: smart electric drive: voor elk wat wils

10 maart 2017
Door Redactie

Tot nu was elektrische aandrijving enkel voorbehouden aan de smart fortwo en smart fortwo cabrio maar vanaf dit jaar is ook de forfour met electric drive leverbaar.

Voor een eerste kennismaking met de smart-stadsmussen had moederhuis Daimler de Zuid-Franse universiteitsstad Toulouse uitgekozen, een gezellige oude stad met vele kleine straten en pleinen én duizenden studenten. 

Dat smart een ideale stadsauto is, met een uiterst kleine draaicirkel wisten we al. De elektrische aandrijving zorgt bijkomend voor nul-uitstoot van schadelijke uitlaatgassen, wat de luchtkwaliteit en gezondheid van de stadsmensen ten goede komt. In Toulouse zijn die niet meteen bedreigd: je kan je er gemakkelijk te voet, met de fiets of als het iets sneller moet/mag met de smart electric drive verplaatsen en zo de leuke pleinen, mooie lanen en parken ontdekken.  

Bij de smart electric drive zit de elektromotor achterin, de batterij zit veilig opgeborgen in de bodem tussen de assen wat twee bijkomende voordelen biedt: laag zwaartepunt en geen verlies aan interieur- of bagageruimte. smart electric drive biedt voor het eerst een certificaat dat de prestaties van de batterij garandeert voor een periode van acht jaar of 100 000 kilometer. De topsnelheid is begrensd tot 130 km/u ten voordele van het rijbereik dat in de stad zo’n 160 kilometer bedraagt. 

Laad je de smart electric drive thuis op via een gewoon huishoudstopcontact beloopt de laadtijd 6 uur voor 80 procent van de totale laadcapaciteit. Maak je gebruik van een zogeheten Wallbox, die je thuis kan laten installeren, vermindert de oplaadtijd tot zo’n 3,5 uur. Vanaf de herfst 2017 kan je ook een speciale lader van 22 kW bestellen die de smart electric drive in de recordtijd van 45 minuten oplaadt. Maar dan moet je wel over driefasenstroom beschikken. 

Dankzij een app kan je het laadproces en de verschillende functies van de wagen vanop afstand volgen en beheren. Het is bijvoorbeeld mogelijk om twee vertrekuren te programmeren wat een  intelligent laadbeheer en preconditioning mogelijk maakt, waardoor je ’s morgens niet in een koude auto moet vertrekken. Mits je smart electric drive is aangesloten op een stopcontact of dat de batterij voor minstens 30 procent is opgeladen. De preconditioning kan ook rechtstreeks via de app geactiveerd worden, zonder voorgeprogrammeerd vertrekuur en zonder dat de smart electric drive is aangesloten op het elektriciteitsnet. In dit geval is de preconditioning beperkt tot vijf minuten. In optie kan men ook nog de zetel- en stuurverwarming in- en uitschakelen (Winter Pack).

Hoewel de smart electric drive een kleine auto is, biedt hij een uitstekende bescherming aan de inzittenden via de zogeheten tridion-veiligheidskooi. De smart electric drive is verkrijgbaar met een electric drive Design Pack. In dat geval zijn de tridion-veiligheidskooi en buitenspiegelkappen in de exclusieve groene tint ‘electric green’ gelakt hetgeen de auto extra uitstraling geeft. Door de centrale ligging van de batterij verlaagt het zwaartepunt wat de rijstabiliteit en veiligheid ten goede komt. 

Ieder voordeel heeft zijn nadeel en dat is ook hier het geval. De stilte en de rust die de smart electric drive uitstraalt, zorgen ervoor dat de andere weggebruikers mij minder snel opmerken hetgeen tot gevaarlijke omstandigheden kan leiden. Om aan dit euvel tegemoet te komen, kan de smart optioneel uitgerust worden met een klankgenerator. Die genereert onder de 30 km/u een specifieke klank die de andere weggebruikers waarschuwt. Deze generator kan men naar believen in- of uitschakelen.

De prijzen: de smart fortwo coupé electric drive is verkrijgbaar vanaf € 22.603 BTW incl., voor de cabrio ben je minstens  € 25.870 kwijt en de forfour is er vanaf € 23.571. Daar kan je als particulier in 2017 de premie van maximaal € 4.000 (Vlaanderen) aftrekken. Ook de vrijstelling van verkeersbelasting en belasting op inverkeerstelling zijn mooi meegenomen.

Conclusie: de nieuwe generatie smart electric drive biedt voor elk wat wils en is wellicht de milieuvriendelijkste auto op de markt. Ik ben bovendien gecharmeerd door zijn eigenzinnig en leuk voorkomen én door de stilte aan boord. Wat een verademing in vergelijking met ronkende sportwagens.   

 

83
Aandrijving17/20
Comfort 16/20
Rijgedrag 17/20
Veiligheid 17/20
Prijs 16/20
 

Zeer wendbaar
Vinnige aandrijflijn
Ruimte zat voor twee (fortwo)

Minder geschikt voor autosnelweg



Deel op

Lees meer over

Video


© Autonieuws. Alle rechten voorbehouden. Design door We Cre8 It.