Tot nu toe omvatte het Skoda-gamma met de Yeti slechts één SUV-model, met de komst van de Kodiaq komt daar nu verandering in. De modelnaam refereert naar het op één na grootste eiland van de Verenigde Staten ten zuiden van Alaska en de grote beer die aldaar leeft.
Met een lengte van 4,70 meter, tot zeven zitplaatsen en de ruimste koffer in zijn klasse betreedt de Kodiaq een nieuw segment en mikt het op nieuwe klantengroepen, ook buiten Europa. Hij is een allrounder, geschikt voor zowel zakelijk als privégebruik, met off-road kwaliteiten.
Uiterlijk onderscheidt de Kodiaq zich door de combinatie van elegante lijnen en robuuste contouren, wat hem meteen een grote herkenbaarheid oplevert. De vlakke, wigvormige koplampen die overgaan in het radiatorrooster zijn typisch Skoda. De nieuwkomer is gebaseerd op het modulaire MQB-platform van de Volkswagen-groep, met de 1.4 liter TSI-instapmotor en voorwielaandrijving weegt de grote beer amper 1.452 kg, mét vierwielaandrijving komt daar zo’n 90 kg bij.
Binnenin springen het uitzonderlijk groot ruimteaanbod, de doordachte functionaliteit en het moderne design in het oog. Het grote centrale display splitst het dashboard in twee gelijke delen voor bestuurder en passagier. Op het vlak van rijbijstandssystemen, infotainment en connectiviteit bevindt hij zich aan de top van zijn segment. Ook hier springen typische Skoda-features in het oog: hoge afwerkingskwaliteit en logisch opgebouwde, intuïtieve bediening. Voor stuurverwarming, klimaatregeling met drie zones en geventileerde voorzetels moet een opleg worden betaald. Deze opties geven aan dat Skoda met de Kodiaq opschuift in de richting van premiumniveau.
Met een bagagevolume van 720 tot 2.065 liter biedt de Kodiaq de grootste koffer in zijn klasse. Met de voorste passagierszetel neergeklapt, kan de nieuwkomer voorwerpen tot 2,80 meter vervoeren. De kofferklep kan optioneel worden uitgerust met een elektrische bediening. Skoda pakt ook dit keer uit met enkele interessante ‘Simply Clever’ oplossingen zoals deurrandbeschermers. Dankzij voorgespannen veren komen die automatisch tevoorschijn bij het openen van de deur en verhinderen dat de harde metalen rand van de deur tegen de garagemuur of een andere auto botst. Bij het sluiten van de deur klapt de beschermlijst automatisch weg.
Een andere innovatie betreft de Trailer Assist. Rijdt de Kodiaq met een aanhangwagen, neemt het systeem de besturing over bij het manoeuvreren. Bijkomend remt het systeem de auto bij het achteruitrijden af zodra een hindernis wordt gedetecteerd. Het systeem wordt aangestuurd door parkeersensoren achteraan. Ook het Area View-systeem is nieuw: dankzij de groothoeklenzen van de camera’s voor- en achteraan en in de behuizing van de buitenspiegels kan de directe omgeving van de wagen op het infotainmentscherm worden weergegeven. Zowel een virtueel zicht van bovenaf als 180°-beelden van de zone tussen voor- en achterzijde zijn mogelijk. De Front Assist met noodremfunctie waarschuwt de bestuurder voor gevaarlijke situaties en remt de wagen automatisch gedeeltelijk of volledig af, indien nodig. De optionele voetgangersdetectie vormt een aanvulling op Front Assist.
Ook de adaptieve snelheidsregelaar (ACC) werkt met radartechnologie en helpt de bestuurder om de ingestelde snelheid en de gewenste afstand tot het voorrijdende voertuig aan te houden. Skoda Connect is onderverdeeld in twee categorieën: de infotainment online-diensten bieden uitgebreide informatie en navigatiegegevens in real time. Care Connect bundelt de diensten voor bijstand en toegang tot het voertuig vanop afstand.
In ons land wordt de Kodiaq aangeboden met twee diesel- en drie benzinemotoren met een cilinderinhoud van 1.4 tot 2.0 liter en een vermogen van 125 tot 190 pk. Zowel de TDI- als TSI-motoren maken gebruik van turbodrukvoeding en directe injectie en zijn uitgerust met een stop-startsysteem; remenergierecuperatie en thermomanagement dragen bij tot een aanvaardbaar verbruik en lage CO
2-uitstoot. Afhankelijk van de motorversie kan je kiezen tussen een manuele 6-versnellingsbak of een automatische DSG-versnellingsbak met zes of zeven verzetten. De meeste motorversies kunnen ook nog eens gekoppeld worden aan vierwielaandrijving.
Ongeacht de motorenkeuze is de nieuwe Kodiaq een goed rijdende en fijn sturende SUV. Zoals het een grote auto betaamt, wordt het rijden beschreven door het woord comfort. Het testverbruik is met 7,5 à 9,8 l/100 km, afhankelijk van de motorinhoud, ondergrond én rijstijl aan de hoge kant.
De basisprijs van de Kodiaq 1.4 TSI bedraagt € 26.490, wat een zeer competitieve prijs is. Kies je voor de sterkste dieselmotor en vink je alle opties aan, kom je uit op een eindprijs ruim boven de € 50.000. Maar zelfs dan doe je nog altijd een goede koop, rekening houdend met het hoge kwaliteits- en comfortniveau van de Kodiaq en zijn enorm groot ruimteaanbod.