Test

TEST: ŠKODA in hogere sferen

21 maart 2015
Door Redactie
ŠKODA heeft in 2014 een nieuw verkooprecord gevestigd. Voor het eerst in zijn 119-jarige geschiedenis verkocht het merk meer dan 1 miljoen wagens in een jaar.

En zopas liep de 500.000ste Octavia van de derde generatie van de band. Daarmee is de Octavia het belangrijkste model van de Tsjechische autobouwer die een dochteronderneming is van de Volkswagen-groep en de komende jaren zijn productie wil opdrijven tot 1,5 miljoen wagens per jaar. 

Allrounder 

Perfecte proporties, precieze lijnen, focus op de essentie: de nieuwe designtaal van het merk zit de Octavia Scout als gegoten. De voorzijde wordt gekenmerkt door de Scout-specifieke bumper met een bekleding in zwarte kunststof, die opvalt door zijn expressievere contouren. Onder de brede, centrale luchtinlaat met honingraatrooster wordt de bumper extra benadrukt door een zilverkleurig offroad-opzetstuk. In het onderste gedeelte van de bumper vinden we de mistlampen terug in de typische Scout-look. De deurdrempels en wielkasten zijn bekleed met een beschermende zwarte kunststof en op de flanken zijn zwarte beschermlijsten aangebracht. De buitenspiegelbehuizingen zijn standaard in aluminiumlook afgewerkt, optioneel zijn ook de dakrails in alu-look verkrijgbaar. 

In vergelijking met de 'normale' Octavia werd de bodemvrijheid met 33 mm verhoogd tot 171 mm. Het standaard 'slechte wegen'-pack voorkomt beschadiging van de voertuigbodem of vermijdt dat er modder in het motorcompartiment terecht komt bij een avontuurlijker gebruik van de wagen. Extra afdekkingen in kunststof beschermen elementen zoals de uitlaatlijn of de cardanassen, alsook de rem- en brandstofleidingen. 

Kenmerkend voor de achterzijde van de nieuwe Octavia Scout is – zoals gebruikelijk bij ŠKODA – de strakke, sobere en precieze vormgeving, met de typische C-vorm voor de achterlichten en de nieuwe driehoekselementen in de kofferklep. Het onderste gedeelte wordt extra in de verf gezet. Net als de voorbumper verleent ook de opmerkelijke bumper achteraan de Octavia Scout een aparte uitstraling. Het onderste gedeelte van de bumper, bekleed met een zwarte kunststof bescherming, is in het midden voorzien van een zilverkleurig offroad-element.

Ruimtewonder

De Octavia Scout biedt dezelfde riante plaatsruimte als de Combi. Het interieur behoort tot de grootste in zijn segment, met topscores op het vlak van interieurlengte (1.782 mm), vrije beenruimte achterin (73 mm) en hoofdruimte voor- en achterin (983 en 995 mm). De koffer heeft een volume van 610 l, bij neergeklapte rugleuning van de achterbank zelfs 1.740 l. Indien ook de rugleuning van de voorste passagierszetel volledig naar voren wordt geklapt, kunnen voorwerpen tot 2,92 m lang vervoerd worden. 

De uitrusting wordt aangevuld met een aantal Simply Clever elementen, zoals de dubbelzijdige koffervloerbekleding, het plooibare 'Cargo'-systeem, de ijskrabber aan de binnenkant van de tankklep, de houder voor het veiligheidsvestje onder de bestuurderszetel, het vuilbakje of talrijke opbergvakken. 

Motorenpallet

Onder de motorkap zit een krachtige 2.0 liter dieselmotor (184 pk). In combinatie met de perfect werkende geautomatiseerde DSG-zesversnellingsbak sprint de Octavia Scout in 7,8 seconden van 0 tot 100 km/u, de topsnelheid bedraagt 219 km/u. Het gemiddelde verbruik bedraagt amper 5,4 l/100 km, wat overeenkomt met een CO2-uitstoot van 143 g/km. 

De Scout is ook verkrijgbaar met een minder krachtige dieselmotor (150 pk) en handgeschakelde versnellingsbak, een prima combinatie: van 0 tot 100 km/u in 9,1 seconden en een gemiddeld verbruik van 4,9 l/100 km, goed voor 129 g/km CO2. Als benzinemotor heeft Skoda de 1.8 TSI (180 pk)  in de aanbieding die wordt gecombineerd met een DSG-zesversnellingsbak en gelijke tred houdt met de snelste diesel: van 0 naar 100 km/u in 7,8 seconden en een topsnelheid van 216 km/u. Het gemiddeld verbruik ligt wel bijna 2 l/100 km hoger, de CO2-uitstoot ligt bij 159 g/km. Voornoemde motoren beantwoorden aan de Euro 6-norm.

De Octavia Scout wordt uitsluitend met vierwielaandrijving aangeboden. Het moderne systeem, op basis van een Haldex-koppeling van de vijfde generatie, biedt uitstekende rijeigenschappen en maximale trekkracht op en naast de weg. De vierwielaandrijving werkt intelligent en bliksemsnel. Dat vertaalt zich in een optimale rijdynamiek, maximale actieve veiligheid en een zuinig verbruik. Vergeleken met de tot dusver gebruikte Haldex 4-koppeling is het nieuwe systeem 1,4 kg lichter. 

Comfort en veiligheid

Tot de optionele actieve veiligheidssystemen behoren de Front Assistant met noodremfunctie, de Lane Assistant die de Octavia op het juiste spoor houdt, de anti-multicrashfunctie die na een aanrijding automatisch de remmen geblokkeerd houdt, de Crew Protect Assistant voor de bescherming van het voertuig in ongevalsituaties en de vermoeidheidsdetectie (Driver Activity Assistant). 

Ook op het vlak van comfort is er een waaier aan mogelijkheden, met bijvoorbeeld de automatische afstandsregeling Adaptive Cruise Assistant die op basis van de ingestelde snelheid steeds een veilige afstand tot de voorligger aanhoudt, de Intelligent Light Assistant die het grootlicht automatisch in- of uitschakelt, de Automatic Parking Assistant die de wagen semiautomatisch in en uit parkeervakken parallel aan en dwars op de weg stuurt, de verkeersbordenherkenning die snelheidsbeperkingen en eventuele onderborden weergeeft op het scherm van het infotainmentsysteem.

Conclusie: met een basisprijs van 26.450 euro biedt de Octavia Scout veel auto voor weinig geld die zowel op als naast de weg zijn mannetje kan staan en beschikt over de grootste koffer in zijn segment. De ideale weekendauto voor het avontuurlijke gezin.

 

89
Aandrijving17/20
Comfort 18/20
Rijgedrag 18/20
Veiligheid 18/20
Prijs 18/20
 

Afwerking
Rijcomfort
Binnenruimte

Geen DSG op 150 pk TDi
1.8 TSi is geen wonder

Deel op

Lees meer over

Video


© Autonieuws. Alle rechten voorbehouden. Design door We Cre8 It.