De Skoda Enyaq heeft er een ‘klein’ broertje bij. Letterlijk, want de Elroq is 16 centimeter korter. Je mag de jongste aanwinst van het Tsjechische merk tegelijk ook zien als het elektrische alternatief voor de Karoq. Daarmee is meteen zijn naam verklaard, Enyaq en Karoq in de mixer geeft dus Elroq. Verrassend is wel dat de EV maar zowat evenveel kost als zijn evenknie op benzine, terwijl hij zelfs nog ruimer is. Maar wat valt er nog allemaal over te vertellen?
We zouden er ons deze keer vrij makkelijk kunnen van afmaken. De Elroq staat op hetzelfde MEB-platform als de Enyaq en dus ook Enyaq Coupé, we kennen dat ook van nog wel wat andere modellen uit de grote Volkswagen-groep. De wielbasis is evengoed identiek, het verschil zit hem dus achteraan. Een kortere overhang daar zorgt logischerwijze voor een korter koetswerk en dus ook een kleinere koffer, het verschilt bedraagt zo’n 115 liter.
Lijkt de Elroq op het eerste gezicht dan niet een wat ‘overbodige’ uitbreiding van het elektrische Skoda-gamma? Wel, voor hetzelfde geld kan je natuurlijk ook stellen dat hij de Enyaq wel wat klanten zou kunnen afsnoepen en zelfs de interessantste EV van de familie worden. Over geld gesproken, met een vanafprijs van € 33.990 voor het basismodel is hij ook een heel pak goedkoper dan de Enyaq. Voor die laatste auto start het verhaal dan wel met een aanzienlijk krachtigere aandrijving.
Voor de Elroq is de keuze al meteen vrij groot. Er zijn al motoren van 170, 204 en 286 pk, voor het opslaan en leveren van energie zijn er batterijen van (netto) 52, 59 en 77 kWh. Voorlopig komen alle modellen, met de type-aanduidingen 50, 60 en 85, met achterwielaandrijving. Later volgt er ook nog een 85x met een extra motor voorin en dan ook vierwielaandrijving.
Vermogens van 170, 204 en 286 pk, met batterijen van 52, 59 en 77 kWh
Qua WLTP-rijbereik noteren we 370 en 400 kilometer voor respectievelijk de 50 en de 60, voor de grootste autonomie van 581 kilometer moet je natuurlijk de 85 hebben. Dat is ook de auto die wij op de deels natte wegen van het Spaanse Mallorca mochten proberen. Met de Sportline-aankleding en -uitrusting, ook al is het nog heel even wachten voor Belgisch invoerder D’Ieteren die met een exacte prijs in zijn configurator zet.
De mechaniek zit verpakt in een koetswerk dat je ook zonder namen en logo’s meteen aan Skoda zou toeschrijven, maar dat er toch een beetje ‘anders’ uitziet. Het is het eerste model van het merk met een design dat de ontwerpers Modern Solid doopten en dat zich kenmerkt door nogal strakke lijnen. De welbekende Skoda-grille ruimde plaats voor een nieuwe Tech-Deck Face, eronder is er een stoere bumper met een inzetstuk in het ook elders op de auto terugkerende Unique Dark Chrome. Vooraan op de motorkap en ook op het achterwerk staat in best wel fraai vormgegeven letters de merknaam te blinken. Ook de lichtblokken zijn knap, met vooraan vier kleine ogen als dagrijverlichting en als optie ook exemplaren met matrixtechnologie.
De Enyaq is een ruime auto, de dus van dezelfde en met bijna 2,77 meter ook vrij grote wielbasis voorziene Elroq moet er niet over onderdoen. Het is ook op de achterbank comfortabel zitten, zoals gezegd valt het laadvolume van de koffer wel wat kleiner uit. Met 470 liter, uit te breiden tot 1.580 liter door de achterbank neer te klappen, laat die zich echter nog altijd als royaal omschrijven. Een Skoda zou geen... Skoda meer zijn zonder wat ‘slimme’ snufjes, nieuw voor de Elroq is onder meer het net onder de hoedenplank waar je de laadkabel voor de batterij kan in opbergen. Simpel en geniaal tegelijk, want bij ons weten heeft geen enkele andere autobouwer daar al aan gedacht.
Innovatieve details: Slim opbergnet voor laadkabels onder de hoedenplank.
Voorin lijkt het interieur zowat als twee druppels water op dat van de Enyaq. Het dashboard is op een ‘leuke’ manier compact, in of eerder op de middenconsole staat een aanraakscherm van 13 duim voor het infotainment. Het oogt natuurlijk allemaal heel vertrouwd, dat geldt ook voor de gebruikte materialen die naast duurzaam ook van een hoge kwaliteit blijken. Zo’n Skoda is anno 2024 echt wel even knap afgewerkt als een Volkswagen en zelfs een Audi, ook al blijft hij met vergelijkbare technologie dus wel nog altijd wat scherper geprijsd. Zo kost de basis-Elroq voor de particulier geen halve euro meer dan de toch al wat oudere en aanzienlijk compactere ID.3 met dezelfde motor en batterij, dan weet je het eigenlijk wel...Het onderstel van de Enyaq laat enig enthousiasme toe, al werd dat op leuke bergwegen van testlocatie Mallorca wel nogal snel getemperd. Niet door de in de herfst lang niet meer zo talrijke wielertoeristen, wel doordat het asfalt er verrassend vettig bijlag. Het zorgde voor enkele momentjes met weinig en zelfs duidelijk té weinig grip, maar dat had dus helemaal niets met de auto of het eronder geplaatste rubber te maken.
Elders op het eiland wist de auto alle goede herinneringen aan eerdere testritten met de Enayq alleen maar te bevestigen. Niet dat de Elroq uitgesproken sportieve ambities heeft, maar het rijgedrag is wel bijzonder geruststellend. Voor de ‘bravere’ modellen is de ophanging blijkbaar net iets soepeler afgesteld dan die van de grotere Enyaq, dat zorgt voor nog wat extra comfort. De 85 Sportline komt met een aangepaste en iets lagere Dynamic Chassis Control-ophanging en een ook wat dynamischere stuurbekrachtiging, dat maakt het allemaal nog net iets ‘scherper’.
Stel dat we de tijd voor zo’n grote afstand zouden hebben gevonden, dan hadden we het beloofde rijbereik van bijna 600 kilometer nooit gehaald. Met een gemiddelde van 22 kWh/100 km sloten we onze eerste kennismaking met de 85 Sportline af met een aanzienlijk hoger verbruik dan de door Skoda opgegeven en WLTP-gewijs bevestigde 15,2 kWh, maar dat laat zich verklaren door de kilometers die we op de snelweg en dus ook in de bergen aflegden. Nog het vermelden waard, snelladen kan met een fraaie 175 kW. Een klein half uur volstaat dan om de accu terug van 10 tot 80 procent op te laden.
Snelladen: tot 175 kW, van 10% tot 80% in ongeveer 30 minuten.
De basisprijs gaven we al, de meeste klanten zullen hun Elroq allicht wel nog van een van de uitrustingspakketten voorzien. In het Pack Maxx zit ook de knappe Intelligent Park Assist, die laat toe de auto met via de telefoon gegeven instructies te parkeren zonder dat je er zelf nog moet inzitten. Voor de door ons geteste 85 Sportline, met velgen van 20 duim, koetswerkaccenten in het zwart en wat versieringen met carbonlook in het interieur, is er dus nog geen exacte Belgische prijs. Wellicht start die straks bij zo’n € 45.000. Ook de bescheidener gemotoriseerde Elroqs laten zich als Sportline bestellen, voor de sportophanging is er dan wel een kleine meerprijs.
Rekening houdend met de efficiënte technologie, het ruim voldoening schenkende rijgedrag, de zit- en kofferruimte en evengoed de fraaie afwerking en desgewenst rijke uitrusting, is de Elroq beslist een van de beste elektrische auto’s in zijn segment. Je kan hem met onder meer de Ford Explorer en de Renault Scénic E-Tech vergelijken, die zijn zowat even groot en hebben een basismodel dat met 170 pk toevallig net even krachtig is als de Elroq 50. Ze kosten echter wel wat (en bij Ford zelfs veel) meer, die vaststelling is er evengoed voor de andere versies uit de catalogi. De Elroq zal ongetwijfeld ook de nog maar net uit de verpakking gehaalde Kia EV3 op zijn commercieël pad vinden, ook al is die nog een half maatje kleiner. Bij Skoda is het allicht ook wel nog even ‘bang’ afwachten wat de impact van de vermoedelijke Elroq-populariteit op de verkoop van de Enyaq zal zijn. Die is dus nog wat groter en wat functioneler, maar hij kost ook aanzienlijk meer. De basis-60 is trouwens uit het Belgische Enyaq- en Enyaq Coupé-aanbod verdwenen, daar was nauwelijks vraag naar. Op die manier wordt er tussen de verschillende elektrische Skoda’s toch een duidelijke hiërarchie bewaard en blijven ze dus misschien ook uit elkaars vaarwater.
Geslaagde nieuwe look
Mooi en ruim interieur
Concurrentiële basisprijzen
Echte luxe kost extra
Warmtepomp niet standaard
Interne concurrentie met Enyaq?
YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen
BTW: BE 0883 567 853