Test

TEST: Seat Ateca: Viva España

12 maart 2017
Door Redactie
Na Skoda komt nu ook Seat uit de schaduw van moederbedrijf Volkswagen. Getuige hiervan de Ateca, de eerste SUV van Seat die meteen een van de sterkste concurrenten wordt van de VW Tiguan.  
De nieuwe Ateca op het platform van de VW Tiguan was één van de blikvangers op het Autosalon van Genève editie 2016. De concept car bestond uit een combinatie van een vierdeurs coupé en SUV, het uiteindelijke model is veel meer een SUV dan crossover geworden – met meer bodemvrijheid, verhoogd dak en verhoogde instap.

De Ateca staat op het platform van de VW Tiguan, toch is hij een nummer kleiner (4,36 m lang, 1,84 m breed en 1,61 m hoog) wat niet wil zeggen dat het eng toegaat in de Ateca. De plaatsruimte vooraan en achteraan is zeer royaal, de kofferinhoud varieert van 510 tot 1604 liter en de vele praktische opbergmogelijkheden liggen boven het gemiddelde in het segment. Lof ook voor de kleine draaicirkel van 10,9 meter, wat niet vanzelfsprekend is voor een SUV. Zowel on road als off road verhoogt een kleine draaicirkel zowel de wendbaarheid als inzetbaarheid en het rijplezier. Dat laatste profiteert ook van het relatief lage gewicht (1.384 kg) van de Ateca. Hoe minder een auto weegt, hoe minder hij verbruikt en vervuilt én hoe sneller hij optrekt. De Ateca is geen sportwagen maar met de 1.0 TSI benzinemotor (115 pk) is een topsnelheid van 183 km/u mogelijk. Het gemiddeld testverbruik van de driecilinder bedraagt 7,5 l/100 km en 5,8 l/100 km voor het topmodel met een 2.0 TDI-dieselmotor (190 pk). De Ateca voelt comfortabel aan en rijdt zeer vlot en veilig, dankzij een uitstekende ophanging en optionele vierwielaandrijving. Door de hoge zitpositie heb je ook een goed overzicht over de auto en het verkeer rondom. Met een instapprijs van € 20.990 voor de 1.0 TSI met driecilinderbenzinemotor (115 pk) én ruime standaarduitrusting slaat de Ateca ook prijstechnisch een goed figuur. Dat is nodig, want op het vlak van fabrieksgarantie bieden de Aziatische merken meer voordeel. Qua afwerking en kwaliteit van de gebruikte materialen staat de Spaanse nieuwkomer echter een trapje hoger, niet in het minst op het vlak van het geluidsniveau binnenin. De ergonomie is quasi perfect en dat geldt ook voor het functioneren van de automaat met dubbele koppeling.   

Verlengstuk eigen leef- en droomwereld

Inzake infotainment- en assistentiesystemen profiteert het kleine Seat van de synergiën met het grote Volkswagen; mits een opleg kan de Ateca worden ge-upgradet tot het niveau van een VW Tiguan, Passat of Audi A4. Niet alle optionele mogelijkheden en toepassingen zijn even zinvol, bovendien jagen ze de uiteindelijke factuurprijs pijlsnel de hoogte in. Seat is geen alleenstaand geval: almaar meer merken bieden kandidaat-kopers de mogelijkheid om hun compacte modellen bijkomend uit te rusten en op te waarderen met de meest gesofisticeerde accessoires en toepassingen. Die komen het gebruiksgemak en de flexibiliteit ten goede en verhogen de emotionele band met de eigen auto. Beleving, daar komt het vandaag op aan. Meer dan ooit wordt de auto een verlengstuk van de eigen leef- en droomwereld. En dan komt een topman als Luca de Meo als een geschenk uit de hemel voor Seat. Als geen ander voelt die de evoluties op de internationale automarkt als het ware intuïtief aan, daarnaast bezit hij een perfect gevoel voor timing. De lancering van de Ateca betekent de start van een nieuwe en zeer hoopgevende episode voor Seat dat het dynamische en modieuze volumemerk binnen de grote Volkswagen-groep wil en kan worden. Dat zullen ze bij Audi, Skoda en VW wellicht niet graag horen, ik ben benieuwd naar de reactie van de klant op het goede nieuws uit Spanje. Die heeft tot nog toe steeds voorbehoud gemaakt tegen auto’s made in Spain, Misschien komt het de renommee van de Ateca ten goede dat die in het Tsjechische Kvasiny van de band loopt, in dezelfde fabriek waar ook de Skoda Yeti wordt gebouwd. En laat net die een toonbeeld van betrouwbaarheid zijn. 

 

83
Aandrijving16/20
Comfort 15/20
Rijgedrag 18/20
Veiligheid 16/20
Prijs 18/20
 

Voorbeeldig rijgedrag
Veel binnenruimte
Ergonomie

4x4 enkel op diesel


   

Deel op

Lees meer over


© Autonieuws. Alle rechten voorbehouden. Design door We Cre8 It.