Test

© Rolls-Royce

TEST: Rolls-Royce Spectre: ‘s werelds beste EV?

27 januari 2024
Door Alain Devos

Bouwt Rolls-Royce nog altijd ’s werelds beste auto’s? Op het hoofdkwartier in Goodwood lijken ze daar wel van overtuigd. Maar als die eigen lof terecht is, zou de Spectre natuurlijk ook ’s werelds beste elektrische auto moeten zijn. Wij willen altijd alles met zekerheid weten, dus schoven we ons achterwerk in de bestuurdersstoel van wat in elk geval wel een van ’s werelds... duurste auto’s is.

 

Om maar eens te beginnen met de cijfertjes waar we onze testverslagen meestal mee afsluiten, een exacte prijs is er eigenlijk niet voor de Spectre. Het is te zeggen, hij wordt alleen ‘besproken’ met mensen die in aanmerking komen voor een aankoop. Of moeten we zeggen, zij die uitverkoren zijn. Zoals voor zowat elke Rolls-Royce is de productie beperkt, dus je moest echt wel over wat adelbrieven beschikken om een exemplaar van de eerste lichting te pakken te krijgen.RR SPECTRE STATISCH 2

Omdat elke auto wel degelijk een officiële catalogusprijs moet hebben, geven er bij Rolls-Royce eentje op van een kleine € 400.000. Btw inbegrepen, maar er wordt meteen ook aan toegevoegd dat de meeste klanten een bedrag van rond de € 500.000 aan de auto besteden. Er worden immers haast geen twee identieke exemplaren geleverd, de uitrusting en aankleding stellen de klanten samen met de specialisten van het merk. En daar trekken ze allicht wel wat tijd voor uit.

Prijs niet zo belangrijk

Daarmee kunnen we het voor de Rolls-Royce-kopers ongetwijfeld altijd... minst belangrijke hoofdstuk, dat van de prijs dus, meteen ook afsluiten. De beleving, daar gaat het natuurlijk in de eerste plaats om. In deze Spectre is het geen V12 meer die daarvoor moet zorgen, maar twee elektromotoren van samen 585 pk en 900 Nm. Ze worden, gezien het hoge (leeg)gewicht van bijna 2,9 ton en de af en toe toch eens te leveren topprestaties, gevoed door een batterij van maar liefst 107 kWh (102 kWh netto). Met een WLTP-verbruik van 21,5 per 100 kilometer kom je aan een rijbereik van een dikke 500 kilometer, in echt heel ideale omstandigheden bleek dat in de praktijk nog bijna haalbaar ook. Met 195 kW krijg je de accu in een dik half uur weer van 10 op 80 procent van haar capaciteit.RR SPECTRE DYNAMISCH 1

We lieten ons dan ook maar enkele keren verleiden om een spurtje naar 100 km/u in 4,5 seconden te doen, de topsnelheid van 250 km/u probeerden we natuurlijk niet uit. De Spectre is geen sportwagen, maar Rolls-Royce wou hem wel prestaties meegeven die deze van de modellen met V12 op zijn minst evenaren. Maar de ambities van de ontwerpers gingen verder, veel verder. De auto staat op het Architecture of Luxury-platform dat ook al voor de recente modellen op benzine is gebruikt, blijkbaar werd dat van meet af aan ontwikkeld met het oog op een elektrische aandrijving en leent het er zich ook uitermate goed voor.

Even simpel als nobel

Het grote plan was, toch op papier, even simpel als nobel. De Spectre moest in de eerste plaats een Rolls-Royce zijn, en pas daarna een elektrische auto. Wat tegelijk ook niet mocht verhinderen dat het een echt meesterwerk moest worden, vandaar naar verluidt maar liefst 2,5 miljoen testkilometers voor het eerste exemplaar te koop werd aangeboden. Wie zich daar niet meteen een beeld kan bij vormen, het zou overeenkomen met een ‘normaal’ autogebruik van zo’n... 400 jaar.

De dubbele ‘rol’ van de auto maakte dat de desingers, onder leiding van de Deen Anders Warming, voor een koetswerk kozen waarmee je je tante, je oom of de ongetwijfeld ook al eens op je landgoed passeerde tuinman of loodgieter nog altijd kan doen geloven dat er toch nog een V12 onder de motorkap schuilt. Die is lang en bijzonder imposant, vooraan staat er tussen de wel wat fijnere lichtblokken trouwens een weer wat breder geworden en eigenlijk grotendeels nutteloos radiatorrooster (met 22 ledlichtjes). RR SPECTRE BEELDJEEr pronkt ook weer een Spirit Of Ecstasy-beeldje op, met het oog het bekomen van de best wel knappe luchtweerstandscoëfficiënt van 0,25 werd dat nog eens hertekend. Beter nog, er kwamen maar liefst 830 uren testwerk in de windtunnel aan te pas. Dat was er ongetwijfeld ook voor de een eindje uit de auto stekende achterlichten, zowat het enige designtrekje van de Spectre dat we wat minder geslaagd vinden.

Deur sluiten met het... rempedaal

De Spectre is een tweedeurs en mag met zijn fastback-vorm als de opvolger van de Phantom Coupé worden gezien. Alhoewel, noem hem vooral geen coupé. Het is namelijk een ultra-luxury electric coupé, dat bekt toch een pak beter. Ook deze Rolls-Royce heeft zogeheten suicide doors, die scharnieren dus aan de B- in plaats van de A-stijlen. Ze zijn met een lengte van bijna anderhalve meter enorm groot en zwaar, maar laten zich wel elektrisch openen en sluiten. Langs de bestuurderskant doe je dat door even op het rempedaal te drukken, naar ons weten een zonder meer uniek en dus ook origineel snufje.RR SPECTRE DASHBOARD

Over het interieur van de Spectre zouden we makkelijk een stevig boek kunnen schrijven, de ontwerpers lieten zich gelukkig niet verleiden tot de montage van het soort enorme schermen die je in zoveel andere elektrische auto’s aantreft. Laat Tesla en co maar Tesla en co blijven, we stellen ons liever niet voor hoe het interieur van die hippe EV’s de sfeer in deze Spectre zou verpesten. Er zijn vanzelfsprekend wel een digitaal dashboard en een infotainmentscherm en het interieur is naar Rolls-Royce-normen ook vrij minimalistisch, maar het telt ook nog heel wat klassieke en natuurlijk ook fraai gevormde knoppen en hendels. RR SPECTRE ACHTERBANKHebben we echt de term ‘minimalistisch’ gebruikt? Dan kies je best niet voor de Starlight-verlichting. Die is er voor het eerst ook voor de deur- en zijpanelen, het gaat in totaal om maar liefst 4.796 sterretjes. Geen paniek, je kan ook kiezen uit een reeks handbewerkte en natuurlijk heel verfijnde houtsoorten.

Geen banaliteiten

De 5.475 millimeter lange Spectre heeft een wielbasis van maar liefst 3.210 millimeter, hij biedt dus ook achterin (heel) comfortabel plaats aan twee volwassenen. Of de eigenaar daar ook vaak zal zitten? Wellicht niet, dit soort Rolls-Royce lijkt ons toch eerder een auto die hij of zij regelmatig zelf bestuurt. Het is daarbij natuurlijk vooral genieten van het uitmuntende en zelfs nog maar zelden in een metalen doos op vier wielen aangeboden comfort, met dank aan de proactief reagerende Planar-ophanging met luchtvering, adaptieve demping en actieve stabilisatorstangen. RR SPECTRE VELGZelfs de met hun 23 duim echt enorme velgen doen daar geen afbreuk aan. Tegelijk durven we het rijgedrag van de auto ook wel nog enigszins sportief noemen, ook al laten de ‘nadelen’ van de grote afmetingen en het hoge gewicht zich natuurlijk niet zomaar weggommen. Je kan ook niet zelf kiezen tussen verschillende rijprogramma’s, aan dat soort banaliteiten doen ze bij Rolls-Royce niet. De elektronica beslist dus voortdurend zelf welk soort afstelling en daarmee ook rijeigenschappen het meest geschikt zijn voor de noden van het moment.RR SPECTRE DYNAMISCH 5

Wat je wel zelf kan (of moet) kiezen, is de mate van de voor een elektrische auto natuurlijk gebruikelijke remenergierecuperatie en dus automatische vertraging bij het lossen van het gaspedaal. We waren niet meteen fan van de daartoe voorziene B-stand, misschien vooral omdat we die niet echt vonden passen bij zo’n paleis op wielen. Maar naarmate we meer kilometers in die ecomodus aflegden, ontdekten we toch ook wel enkele troeven. Een grotere autonomie natuurlijk, maar evengoed de mogelijkheid er op een bochtig parcours zowaar een nog wat sportiever rijgedrag mee uit te lokken. De functie dringt zich hoe dan ook een pak minder op dat bij de meeste andere EV’s. Dus als we het samenvatten: het mag en kan in zo’n Spectre best wel snel gaan, brutaal moet het nooit worden. Daarvoor bestaan er natuurlijk andere auto’s.RR SPECTRE DYNAMISCH 4

We moeten dit verhaal absoluut eindigen met de voorspelling die Charles Rolls in 1900 deed, vier jaar voor hij samen met Henry Royce het merk Rolls-Royce zou oprichten. In die pioniersdagen zag hij de elektrische auto reeds als niet veel minder dan de ideale oplossing voor de toekomst. Hij omschreef hem als stil, proper, geurloos en vrij van trillingen. Het enige obstakel dat nog moest worden overwonnen, was de uitbouw van een netwerk van laadstations voor de batterijen. Het heeft dus nog heel wat meer dan een eeuw gekost voor de visionair zijn droom zag uitkomen, maar zijn opvolgers hebben de klus echt wel met groot meesterschap geklaard. Ach, er zijn Tesla’s en zelfs al Chinese auto’s die met nog wat betere batterijtechnologie uitpakken. En er zijn ook al enkele elektrische sportwagens die zelfs de strafste Bugatti met W16 achter zich laten. Maar als totaalpakket is de Spectre echt wel de meest verfijnde elektrische auto die je vandaag op de markt kan vinden. De duurste ook natuurlijk, op die pure en echt gekke sportwagens na dan toch. Hoe het nu verder gaat? Heel simpel, Rolls-Royce zal geen enkel nieuw model met verbrandingsmotor meer uitbrengen. Tegen 2030 zal het volledig aanbod dan ook elektrisch zijn, aan ‘halfslachtige’ compromissen als een plug-inhybride beginnen ze in Goodwood ook niet.

Score

Totaal

Aandrijving

Comfort

Rijgedrag

Veiligheid

Prijs

  • Fraaie lijn

  • Schitterend en ruim interieur

  • Hoogstaand comfort

  • Heel groot en heel zwaar

  • Waanzinnige prijs

  • Al voor een tijdje uitverkocht

Technische gegevens

Rolls-Royce Spectre

  • Motor:
    2 elektromotoren
  • Overbrenging:
    Automaat, vierwielaandrijving
  • Maximum vermogen:
    430 kW / 585 pk
  • Maximum koppel:
    900 Nm
  • 0-100 km/h:
    4,5 seconden
  • Topsnelheid:
    250 km/h
  • Batterijcapaciteit:
    102 kWh (netto)
  • Gemiddeld testverbruik:
    21,5 kWh/100 km
  • Catalogusprijs incl. BTW:
    € 396.275

Deel op

Alain Devos

Alain Devos (°1962) weet al sinds 1990 vier van zijn grootste passies professioneel te combineren: auto's, autosport, reizen én (erover) schrijven. Van de leukste klassiekers tot de nieuwste Chinese auto's, hij heeft er altijd wel iets over te vertellen.

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

Autonieuws

Ook op


© Autonieuws. Alle rechten voorbehouden. Design door We Cre8 It.