Test

TEST: Renault ZOE Z.E. 40 verdubbelt rijbereik

16 december 2016
Door Redactie
Renault is met meer dan 100.000 elektrische wagens de onbetwiste nummer één in Europa op het vlak van elektromobiliteit. De Renault ZOE is bovendien de meest verkochte elektrische auto in Europa. Die krijgt nu een krachtigere accu die de actieradius van de Z.E. 40 quasi verdubbelt. 
Voor een eerste kennismaking met de Z.E. 40 heeft Renault ons uitgenodigd naar Portugal, waar nog aangename temperaturen heersen voor de tijd van het jaar. En waar de rust is teruggekeerd na de drukke zomermaanden. Door de politieke onrust en aanslagen in Turkije en enkele andere vakantiebestemmingen zijn de zonnelanden rond de Middellandse Zee immers opnieuw in trek. 

Blikvanger Autosalon van Parijs

De tweede generatie ZOE ging in september jl. in wereldpremière op de Mondial de l’Automobile in Parijs en was daar een van de grote blikvangers. Door de nieuwe Z.E. 40 accu verdubbelt het theoretisch rijbereik tot 400 km, wat neerkomt op zo’n 300 km bij normaal gebruik in en rond de stad. Daarmee ruimt hij misschien wel het grootste vooroordeel uit de weg dat bestaat tegenover elektrische aangedreven auto’s. Want er is niet alleen de beperkte actieradius, er is ook een nijpend tekort aan laadpalen dat menige milieubewuste automobilist ervan weerhoudt om een 100 procent elektrische auto te kopen. Met één laadbeurt 300 km ver rijden, dat klinkt wel verlokkelijk én overtuigend. De doorsnee bestuurder in Europa rijdt in ruim 80 procent van de gevallen immers minder dan 60 km per dag. Dat betekent concreet dat de Z.E. 40 hooguit één keer per week moet worden opgeladen. 

Geen wonder dat de nieuwe ZOE het best verkochte Renault-model was tijdens het voorbije autosalon van Parijs. Als pionier blijft Renault de enige constructeur op de markt met een uitgebreid gamma aan elektrische voertuigen tegen een betaalbare prijs. Naast de ZOE biedt Renault in Europa ook nog de Twizy en Kangoo Z.E. aan. Op de Aziatische markt is Renault present met de RSM SM3, een statige berline. 

Technologische innovaties zijn pas dan geslaagd als ze voor een groot publiek toegankelijk zijn. Dat geldt in het bijzonder voor elektrische wagens, want om daadwerkelijk een antwoord te kunnen bieden op de milieu-uitdagingen, moeten ze op grote schaal worden ingezet. In landen met een voordelig fiscaal regime voor elektrische wagens, kan de ZOE op het vlak van aankoopprijs en onderhoudskosten probleemloos concurreren met gelijkaardige modellen met een benzine- of dieselmotor. 

Krachtige accu, supersnel opladen dankzij Camélion-lader 

De verdubbeling van de actieradius is te danken aan de nieuwe batterij. Die is ontwikkeld in samenwerking met LG Chem en wordt gebouwd in de fabriek van Flins nabij Parijs, waar ook de ZOE van de band loopt. De Z.E. 40 accu heeft een nuttige energie-inhoud van 41 kWh, of nagenoeg het dubbele van de huidige batterij die overigens in productie blijft. De nieuwe accu heeft de hoogste energiedichtheid op de markt, door een verbetering van de chemische samenstelling van de cellen en verhoging van de hoeveelheid actieve materie. De zogenaamde Camélion-lader maakt bovendien een zeer hoog oplaadtempo mogelijk, twee tot zes keer sneller dan andere elektrische wagens. Een half uur volstaat om het rijbereik met zo’n 120 km te verlengen.

Anders rijden

Rijden met een elektrische wagen vergt gewenning. De Z.E. 40 verrast door zijn flitsende acceleraties: van 0 tot 50 km/u in vier seconden. De elektrische motor levert immers vanaf de eerste meter een maximumkoppel van 225 Nm. Het accelereren verloopt vloeiend en lineair, én in alle stilte. Bij snelheden tussen 40 en 75 km/u bedraagt het geluidsniveau in de wagen 60 à 65 dB, wat twee tot drie keer lager is dan in een vergelijkbare wagen met een conventionele verbrandingsmotor. De Z.E. 40 maakt indruk en ontpopt zich tot een erg vlotte, wendbare en comfortabele stadswagen die uitnodigt tot een ontspannen manier van autorijden, vooruitziend en minder hectisch. De stilte in de wagen is een verademing! 

De Z.E. 40 is uitgerust met het R-LINK-multimediasysteem dat we ook terugvinden in de duurdere Renault-modellen. Dankzij de apps Z.E. Trip en Z.E. Pass kan de bestuurder een beschikbaar laadpunt selecteren en als bestemming ingeven. De selectie gebeurt op basis van het laadtype, laadvermogen en laadsnelheid. De betaling kan via de smartphone gebeuren, ongeacht de operator van de paal of het land waar men zich bevindt. 

Vanaf het eerste semester van 2017 kan de bestuurder bovendien gebruikmaken van een doorgedreven verbinding tussen zijn ZOE en smartphone. De huidige functies worden uitgebreid met ‘deur-tot-deurnavigatie’. Daarmee kan de bestuurder zijn volledige route programmeren en volgen, ook op zijn smartphone wanneer hij te voet onderweg is. De app helpt hem ook zijn wagen gemakkelijk terug te vinden. Hij kan via zijn smartphone ook het laadproces vanop afstand beheren en zelfs de airco programmeren, in het bijzonder wanneer de ZOE aan de stekker hangt. Zo houdt die een groter het rijbereik over tijdens het rijden. Is de Z.E. 40 bij vertrek goed opgewarmd, zal de accu tijdens het rijden minder stroom moeten leveren om de gewenste interieurtemperatuur te bereiken. Wat wil een verwende automobilist nog meer? 

Een terechte vraag. Renault is alvast op alle eventualiteiten voorbereid en houdt een zogenaamde ZOE BOSE EDITION achter de hand, leverbaar met zetels in een hoogwaardig leder, dikke vloertapijten en premium audiosysteem van BOSE met zeven krachtige luidsprekers. 

Met een instapprijs van € 24.450 (Life-uitvoering) biedt de nieuwe ZOE Z.E. 40 zonder enige twijfel de beste kwaliteit/prijsverhouding op de markt. Ook met de bedrijfszekerheid en duurzaamheid van de ZOE zit het snor. Dat bewijst de ongemeen hoge klantentrouw: 100.000 tevreden klanten, die krijg je niet gratis. Die moet je verdienen, elke dag opnieuw en ongeacht het weer. 

 

85
Aandrijving17/20
Comfort 16/20
Rijgedrag 18/20
Veiligheid 16/20
Prijs 18/20
 

Reëel rijbereik van 300 km
Ergonomie
Comfort

Voorstoelen niet in hoogte verstelbaar



Deel op

Lees meer over

Video


© Autonieuws. Alle rechten voorbehouden. Design door We Cre8 It.