Test

TEST: Renault Mégane met uitgesproken karakter

18 december 2015
Door Redactie
Drukke tijden bij Renault. Na de Kadjar, Espace en Talisman is de bestseller aan de beurt. In de afgelopen 20 jaar wist Renault maar liefst 6,5 miljoen Mégane’s te verkopen. De vierde generatie is daarmee een erg belangrijke nieuwkomer in het sterk bevochten C-segment.
De nieuwe Mégane rust op het befaamde CMF-platform dat Renault samen ontwikkelde met Alliantie-partner Nissan. Resultaat, hij is 6,4 cm langer en 2,5 cm breder dan zijn voorganger. Dankzij een langere wielbasis (+ 2,8 cm) biedt de vierde generatie een bovengemiddeld zitcomfort, de kofferinhoud bedraagt nu 384 liter en doet daarmee beter dan zijn directe concurrenten. Hij ziet er best dynamisch uit, designdirecteur Laurens van Acker heeft opnieuw een meesterwerk afgeleverd dat vanuit elke gezichtshoek kan bekoren. Vooraan is de C-vormige lichtsignatuur voorzien van led-rails met 3D-effect. De lichtvorm maakt zich los van de koplamp en loopt door in de bumper waardoor de merkidentiteit wordt geaccentueerd. De horizontale lichtsignatuur achteraan loopt over de hele achterkant, de led-achterlichten branden ook overdag en verzekeren een dunne lichtstraal die in de diepte een dieprode tint krijgt. Gedurfd maar geslaagd.  

Binnenin vallen de ruime zetels op die goede ondersteuning geven aan het lichaam en optioneel voorzien zijn van een elektrisch verstelbare lendensteun en massagefunctie. De cockpit met head-up display in kleur, dashboard met configureerbaar 7” tft-kleurenscherm of verticaal 8,7” aanraakscherm oogt bijzonder revolutionair en draagt positief bij aan het gebruiksgemak en daar is het eindelijk om te doen. Bestuurder en passagier(s) worden bovendien aangenaam verrast door de bijzondere zorg voor de afwerking en hoge kwaliteit van de gebruikte materialen. Ook hier toont de Mégane zich best in class in dit segment.

De nieuwe Renault Mégane is uitgerust met een rits zinvolle assistentie- en veiligheidssystemen en is door het onafhankelijke crashtestinstituut Euro NCAP beloond met vijf sterren – de maximale score voor passieve veiligheid.

Motorenpallet

De Renault Mégane biedt keuze uit drie benzine- en drie dieselmotoren. De basisversie wordt aangedreven door de 100 pk sterke Energy TCe 100. De andere benzineversies zijn de Energy TCe 130 met 130 pk en de krachtige TCe 205 met 205 pk. 

Het dieselaanbod wordt gevormd door de 90 pk sterke Energy dCi 90, gevolgd door de Energy dCi 110 (met of zonder EDC-automatische-transmissie) en 110 pk. De Energy dCi 130 levert een vermogen van 130 pk.

In 2017 komt Renault met een zogenaamd hulp-hybrid systeem, waar het elektrische component aan de versnellingsbak is gekoppeld. Dat zorgt voor 10 kW extra vermogen, bovenop de 110 pk die de Energy dCi 110 dieselmotor levert.  Renault weet nu al dat de Mégane Hybrid Assist, zoals de officiële naam luidt, officieel 3 liter per 100 km. zal verbruiken en slechts 76 g/km CO2-uitstoot. 

Hoog ‘thuis’ gevoel

Voor een eerste kennismaking stelde Renault ons een handgeschakelde 1,6 liter dCi met 130 pk en een CO2-uitstoot van 103 g/km voor. Wat opvalt: de Mégane bezit een hoog ‘thuis’ gevoel en rijdt zoals we dat van een Franse auto verwachten… sportief en toch comfortabel, waarbij de dieselmotor van 130 pk ruimschoots tegemoetkomt aan onze verwachtingen. Vanaf 1750 omwentelingen beschikt hij over 320Nm trekkracht en dat volstaat ruimschoots voor het dagelijkse verkeer.  De tweede tester is van een ander kaliber. De GT TCe 205 EDC met turbobenzinemotor is standaard gekoppeld aan de automatische EDC 7-versnellingsbak met dubbele koppeling. Deze topversie is uitgerust met het 4Control-vierwielbesturing, een unicum in dit segment, sportchassis en Launch Control. De GT sprint in 7,1 sec. van 0 tot 100 km/u, beschikt over een topsnelheid van 230 km/u én biedt rijplezier van een hoog niveau. 

De goedkoopste Mégane (TCe 100) kost € 17.950 euro, voor de sportieve GT TCe 205 EDC moet je € 29.950 neertellen.

Conclusie, de nieuwe Renault Mégane is terug bij de tijd, biedt enorm veel binnenruimte en rijdt erg dynamisch. De nieuweling is te bewonderen op de European Motor Show Brussels van 14 tot 24 januari 2016. Vanaf het tweede semester 2016 staat hij bij de dealers in de showroom.

 

89
Aandrijving17/20
Comfort 18/20
Rijgedrag 18/20
Veiligheid 18/20
Prijs 18/20
 

Ruim aanbod motoren
Rijgedarg
Comfort

Zicht naar achter


Deel op

Lees meer over

Video


© Autonieuws. Alle rechten voorbehouden. Design door We Cre8 It.