Renault is al 25 jaar actief in het segment van de bestelbreaks en de Kangoo is intussen aan de vijfde generatie toe. Van de huidige bestond nog geen elektrische variant, tot nu, met de E-Tech Electric, die met een accu van 45 kWh is uitgerust en opmerkelijke troeven combineert met aanzienlijke handicaps. Wij reden hem op de rustige wegen van Zeeland.
De Kangoo is een echt succes voor Renault, dat er sinds 1997 maar liefst 4,4 miljoen stuks van aan de man wist te brengen. Dat waren vanzelfsprekend voor 99 procent benzines en diesels maar vanaf nu valt er niet meer naast de elektrische variant te kijken, die door Renault – in lijn met de andere EV’s van het gamma – E-Tech Electric werd gedoopt.
Alle troeven van de klassieke Kangoo
De E-Tech Electric mag dan wel elektrisch zijn, hij behoudt gelukkig wel alle troeven van de klassieke Kangoo met verbrandingsmotoren, en doet qua kofferruimte zelfs nog beter, met een inhoud van 850 liter met de verschuifbare achterbank rechtop en naar voren geschoven, terwijl dat bij de versie met verbrandingsmotoren “slechts” 700 liter is. In tegenstelling tot die laatste kan de achterbank van de elektrische variant wel niet volledig omhooggeklapt worden tot tegen de voorzetels, maar kan enkel de leuning neergelegd worden. Het totaal laadvolume kan zo groeien tot niet minder dan 2.500 liter, wat vanzelfsprekend uitstekend is en toelaat de Kangoo wanneer gewenst eenvoudigweg om te bouwen tot een echte verhuiswagen.
Het plaatsaanbod op de tweede rij is voor volwassenen ruim toereikend in de breedte, voldoet net qua beenruimte en blinkt uit qua hoofdruimte. Bovendien is de achterbank wat hoger ingeplant dan de voorstoelen, wat maakt dat je op die rij boven de hoofden van de voorste inzittenden uitkijkt en een beter zicht hebt op het verkeer. Heel praktisch zijn verder de talloze bergvakken die in totaal voor 49 liter aan extra opbergruimte zorgen en - natuurlijk – de twee zijdelingse schuifdeuren die instappen achterin tot een fluitje van een cent maken en een echte troef zijn op een auto als deze.
Als personenwagen neemt de Kangoo zo veel mogelijk afstand van zijn utilitaire roots, maar alvast qua materialen voor het dashboard is het toch duidelijk dat basis van de Kangoo een bestelwagen is, want de harde plastics zijn niet die van bijvoorbeeld de Mégane. Toch is alles goed in elkaar gezet en zijn er weinig of geen piepjes of kraakjes te horen, op het gerammel van de optionele houder voor smartphones die op het dashboard geklikt is na. Het (namaak)hout op het dashboard van de Techno-uitvoering geeft het interieur een vleugje luxe en het digitale dashboard is goed afleesbaar.
Aandrijflijn van de Zoë
De elektrische aandrijflijn van de Kangoo E-Tech Electric is die van de Zoë. Ze bestaat uit een lithium-ionbatterij met een bruikbare capaciteit van 45 kWh waar een elektromotor met een vermogen van 90 kW (120 pk) en 245 Nm mee wordt gevoed. De aandrijfkracht wordt naar de voorwielen gestuurd en met het beschikbare vermogen trekt de elektrische Kangoo vlot op en voelt hij best vinnig aan. De optrektijd naar 100 km/h bedraagt 12,6 seconden, de topsnelheid is begrensd op 135 km/h. De wegligging is die van een dergelijke bestelbreak en is dus geenszins sportief. We waren aangenaam verrast over de dempingskwaliteiten van de ophanging die oneffenheden efficiënt filtert en ook in onbeladen toestand achteraan niet aan het stuiteren gaat.
Het zicht naar achteren en rondom is uitstekend, met dank aan de hoge rijhouding en de vele glasoppervlakken rondom, maar het zicht schuin naar voren laat echt te wensen over. De A-stijl neemt erg veel plaats in en hindert het zicht van de bestuurder op bochtige wegen. Via de versnellingspook kan voor een regeneratiemodus in drie standen worden geopteerd, waarbij ook de krachtigste van de drie geen echt one pedal driving mogelijk maakt.
Standaard zonder DC-snellader
De oplaadpoort zit bij de Kangoo centraal in het radiatorrooster, achter het Renault-logo. De E-Tech kan standaard met 11 kW-driefasige wisselstroom opgeladen worden en biedt dan geen snellaadmogelijkheid en ook geen vloeistofkoeling voor de accu. Wie optioneel voor de € 1.335 kostende 80 kW DC-snellaadcapaciteit opteert krijgt wel vloeistofkoeling voor de batterij én een tot 22 kW opgetrokken boordlader voor AC-laden mee. Het lijkt vanzelfsprekend vrij zinloos om een dergelijke auto te kopen zonder de snellaadmogelijkheid, zeker gezien het al bij al beperkte rijbereik dat de 45 kWh-batterij levert. Bovendien is de automatische airconditioning enkel verkrijgbaar in combinatie met de 22 kW AC- en 80 kW DC-lader, waardoor die laatste dus meer dan ooit een noodzakelijke optie lijkt.
Warmtepomp wel standaard
Het siert Renault dat ze op elke elektrische Kangoo standaard een warmtepomp voorzien. Die zorgt voor verwarming in de winter en verkoeling in de zomer zonder de batterij meteen volledig leeg te trekken en geeft de auto volgens de constructeur tot 85 kilometer meer rijbereik dan wanneer ze niet gemonteerd zou zijn. Als optie zijn ook een verwarmde voorruit, stoelverwarming voorin en een verwarmd stuurwiel verkrijgbaar. Verder is het mogelijk om de Kangoo E-Tech Electric via de MyRenault-smartphoneapp of via het multimediasysteem te laten voorverwarmen of -koelen en kan je zo ook het laadproces monitoren.
209 echte kilometers
In de praktijk bleek bij het vertrek bij een buitentemperatuur van 3 graden in een niet-voorverwarmde auto dat van de beloofde 285 kilometer maximale actieradius bij de start volgens de boordcomputer al maar een kleine 200 overbleven. Vanzelfsprekend zal dat aantal hoger liggen bij mildere temperaturen.
Over onze testrit over de vlakke Zeelandse wegen, waarbij we de verkeersregels respecteerden en geen snelwegkilometers maakten, verbruikte onze testauto gemiddeld 21,5 kWh/100 km, terwijl Renault officieel 19,2 tot 20,3 kWh aankondigt. Met dat verbruik, rekening houdend met de netto-accucapaciteit van 45 kWh, zou hij dus een rijbereik van 209 kilometer hebben. Dat volstaat natuurlijk voor dagelijkse ritten, maar brengt ons meteen bij de reden waarom de aankoop van zo’n elektrische Kangoo alvast voor gezinnen niet meteen een vanzelfsprekende keuze is, want in combinatie met dat beperkte rijbereik komt de elektrische Kangoo er ook met een erg stevig prijskaartje.
Renault biedt hem in drie versies aan. De voor € 38.990 verkrijgbare Authentic (€ 40.325 met de snellader) is de basisversie die voornamelijk voor overheden bedoeld is, de Equilibre (€ 40.290 zonder, € 41.625 mét DC-lader) is voor collectiviteiten, aanbieders van personenvervoer enzoverder bedoeld en de goed uitgeruste Techno-topversie (€ 42.090 zonder en € 43.425 met snellaadmogelijkheid) wordt gepositioneerd als de auto voor zelfstandigen en gezinnen die op zoek zijn naar extra comfort en meer design. Die prijspositionering maakt meteen duidelijk dat de eerste doelgroep van de elektrische Kangoo dus niet de gezinnen zullen zijn omdat het voor hen gewoonweg niet realistisch is om meer dan € 40.000 uit te geven voor een elektrische auto met een tot een 240-tal echte kilometers beperkt rijbereik. In tegenstelling tot grote concurrent Stellantis, dat van de Peugeot Rifter, Opel Combo en Citroën Berlingo personenwagens geen benzine- of diesels meer aanbiedt maar enkel een elektrische versie en daardoor zijn marktaandeel in het segment zag decimeren, heeft Renault van de Kangoo gelukkig nog wel benzine- en dieselversies in het aanbod, voor prijzen die beginnen bij € 23.465 en daarmee vanzelfsprekend veel beter aansluiten bij het budget van een doorsnee gezin.
De elektrische Kangoo is wat ons betreft een twijfelgeval. Hij is zeker comfortabel voor een dergelijke auto, is bovendien zo ruim als hij moet zijn, heeft standaard recht op een warmtepomp en kan uitpakken met heel moderne snufjes. Hij kampt echter met twee grote nadelen: zijn beperkte rijbereik en zijn erg hoge prijs. Het is vooral dat kostenplaatje dat zijn kansen op de particuliere markt hypothekeert. Renault zal het dan ook van overheids- en fleetbestellingen moeten hebben voor deze elektrische ludospace.
Leaseprijs 48 maanden / 100.000 km: € 646,08 excl. btw
TCO 48 maanden / 100.000 km: € 719,56
Hoe wordt de leaseprijs berekend?
De maandelijkse leaseprijs wordt aangeleverd door Athlon en is gebaseerd op een standaardvoertuig waarop de standaard fleetkorting is toegepast. Het betreft een operationele leasing voor 4 jaar en 100.000 km, inclusief onderhoud, verzekering en een set winterbanden. Het betreft geen bindend aanbod.
Hoe berekent Autonieuws de TCO?
Om een totaalbeeld van de kosten te krijgen (TCO, voor total cost of ownership), moet je verder kijken dan de leaseprijs. Onze berekening van de TCO is gemaakt met de Car Cost Advisor van Eurofleet Consult, dé marktreferentie in België en Frankrijk voor TCO-berekeningen op maat van de gebruiker. We houden rekening met de fiscale aftrekbaarheid, 65% niet-terugvorderbare btw, de solidariteitsbijdrage, het brandstofverbruik volgens de door de constructeur opgegeven cijfers (WLTP) en de belasting op de verworpen uitgaven. We gaan hierbij uit van de situatie van een werknemer van een vennootschap die aan de normale vennootschapsbelastingstarieven belast wordt. Het gaat in deze berekening om de zogenaamde TCO na belastingen (TCO 3 volgens de nieuwe nomenclatuur).
Is deze auto interessant voor mij als zelfstandige?
Wens je advies bij de aankoop van je bedrijfswagen en wil je weten wat de beste keuze is in jouw situatie? Twijfel je tussen een diesel, benzine, hybride of elektrische auto? Wil je het volledige plaatje zien inclusief de fiscale aspecten en foute keuzes vermijden? Neem dan contact op met Car-Matchers.be voor onafhankelijk, betaalbaar en helder advies.
YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen
BTW: BE 0883 567 853