Test

TEST: Renault Espace, anders en beter

26 april 2015
Door Redactie
De vijfde generatie van de Renault Espace heeft lang op haar laten wachten, maar eindelijk is het zover. Anders en beter, tenminste dat is wat wij van de nieuwkomer vinden. Eenendertig jaar geleden liep in de Matra-fabriek van Romorantin de eerste Renault Espace van de band. Dat had ermee te maken dat de oorspronkelijke idee kwam van Matra-baas Philippe Guédon, na een bedrijfsbezoek aan de Verenigde Staten. Hij was er onder de indruk gekomen van de enorme flexibiliteit van de Amerikaanse Vans. Terug thuis stelde hij een task force samen van ingenieurs en designers met de opdracht een compacte, gebruiksvriendelijke en moduleerbare monospace te ontwerpen. Een gat in de markt, een gelijkaardig iets bestond immers niet in Europa. Monovolumes zijn een Amerikaanse uitvinding.  

Matra zelf was te klein om grote auto’s te bouwen

Matra bouwde toen kleine series voor Renault maar de kleine Franse constructeur beschikte niet over de nodige mensen en middelen om zelf zo’n nicheproduct te produceren. Matra-baas Guédon stelde zijn ontwerp daarom voor aan Renault-baas Bernard Hanon die oor had naar het voorstel tot samenwerking. 

Zo gezegd, zo gedaan. In 1984 liep in Romarantin de eerste Renault Espace van de band, de start van een ongelofelijke successtory, want inmiddels zijn meer dan 1,2 miljoen exemplaren van de ruimtedoos op wielen geproduceerd. Ook al liep de gespecialiseerde pers aanvankelijk niet warm voor de combinatie van een busje met het comfort en allure van een personenauto.  Maar dankzij een opvallende reclameslogan… “de auto die door de kinderen wordt gekozen, door mama wordt bestuurd en door papa betaald”, vond hij toch zijn weg naar een heterogeen publiek.  

De Espace groeide uit tot een vriend des huizes. Vanaf de tweede generatie verloor hij zijn hoekige kanten, hij werd ronder en eleganter – zonder in te boeten aan originaliteit en functionaliteit. Door de hoge zitpositie en grote ruitoppervlakten had je als bestuurder een uitstekend overzicht over het verkeer terwijl de passagiers volop konden genieten van het landschap. 

Tijden veranderen 

Met de tijden veranderen ook de smaken. Vanaf eind van de jaren tweeduizend ging de verkoop van monovolumes stijl bergaf, als gevolg van de economische crisis én door het succes van de SUV’s. Lange tijd zag het ernaar uit dat er geen vijfde generatie van de Espace zou komen, tot de Renault-directie een marktonderzoek onder ogen kreeg waaruit bleek dat er nog een toekomst was voor een luxueuze crossover - een combinatie van een berline, monovolume en SUV. Renault-baas Ghosn gaf zijn designdirecteur Laurens van den Acker carte blancheom de Espace opnieuw uit te vinden.  

Dat is ondertussen al zo’n vier jaar geleden. Ondertussen is de vijfde generatie een feit. De naam is gebleven maar al de rest is compleet anders… de strakke stroomlijn heeft plaats gemaakt voor vloeiende lijnen, de auto is breder en minder hoog waardoor hij gebald en struis uitziet. Terzelfdertijd vertoont hij futuristische trekjes die de nieuwsgier opwekken. Hij is groot maar niet plomp, biedt plaats aan vijf tot zeven passagiers plus bagage. Die denken misschien wel met weemoed terug aan de grote ruitoppervlakken van de vorige generaties, maar in ruil zitten ze nu ruimer en comfortabeler in een interieur dat luxe en degelijkheid uitstraalt. De gebruikte materialen zijn van hoogwaardige kwaliteit en de afwerking is gewoon perfect. De kofferruimte is minder royaal dan voorheen maar blijft met maximaal 2.000 liter toch best of class. Met één druk op de knop klappen de zetels naar voor en verdwijnen onder een vlakke laadvloer. Want ook inzake originaliteit, flexibiliteit en functionaliteit scoort de nieuwkomer hoog. 

Premiumniveau

De interieurdesigners hebben zich laten inspireren door hun luchtvaartcollega’s. Alle instrumenten en knoppen liggen perfect binnen zicht- en handbereik. Een groot beeldscherm van 9 inch op de middenconsole omvat navigatie, communicatie en entertainment en laat zich bedienen als een tablet. Voor wie niet vertrouwd is met de moderne computertechnologie vergt de bediening weliswaar vergt enig studiewerk, maar het systeem werkt wel feilloos. De zetels zijn meervoudig verstelbaar en geven een zeer goede ondersteuning aan het lichaam. Het is duidelijk dat Renault met de nieuwe Espace aansluiting probeert te vinden bij de Duitse luxemerken, al hoeden hun woordvoerders zich ervoor om het woord ‘premium’ in de mond te nemen. Karl Schuybroek : “De beoordeling van onze kwaliteit laten we liever over aan de klant. Die is wijs genoeg om zelf te oordelen wie premium is en wie niet.”          

Hoe de nieuwe Espace zich op de weg gedraagt? Qua prestaties en comfort kan hij met de besten mee, ondanks dat hij met een relatief kleine diesel- en benzinemotor van 1.6 liter onderweg is – zo gewenst in combinatie met een 6- of 7-trapsautomaat. Dat heeft er mee te maken dat hij 250 kg lichter is dan zijn voorganger, door het gebruik van lichtmetalen. Het verbruik valt mee: 6,2 l/100 km voor de dieselversie, 8,6 l/100 km voor de benzineversie. Het  beperkte motorenaanbod is in onze ogen een minpunt, temeer omdat de Franse constructeur ook geen hybrideversie plant. Dankzij het zgn. Multi-Sense systeem kunnen de vering en stuurbekrachtiging tijdens het rijden door het zgn. worden aangepast aan de persoonlijke rijstijl, wat dan weer een pluspunt is. Vierwielsturing zorgt bovendien voor een betere rijstabiliteit en is een welgekomen hulp bij het manoeuvreren of parkeren. 

Conclusie: de vijfde generatie Espace is anders én beter dan haar voorgangers, vooral inzake rijcomfort, gebruiksgemak en aanbod van assistentiesystemen en infotainmentoepassingen. Zowel de afwerking als de gebruikte materialen zijn van hoogwaardige kwaliteit en stralen klasse en luxe uit. Daarmee moet hij het verloren terrein op de fleetmarkt kunnen terugwinnen. Want ook al ligt de instapprijs (€ 34.500) van de nieuwe Espace een flink stuk beneden het prijsniveau van de Duitse premiummerken, toch verdient hij het predikaat ‘premium’. 

 

89
Aandrijving16/20
Comfort 18/20
Rijgedrag 18/20
Veiligheid 19/20
Prijs 18/20
 

Comfort
Gebruiksgemak
Premiumgehalte

Aanbod motoren




  


Deel op

Lees meer over

Video


© Autonieuws. Alle rechten voorbehouden. Design door We Cre8 It.