Test

© JLR

TEST: Range Rover Velar P400e: nog altijd de mooiste

16 januari 2024
Door Alain Devos

De mooiste Land Rover? Smaken kunnen verschillen, maar je zal SUV-fans zelden horen tegenpruttelen als je oppert dat het de Velar is. Die draagt de ‘extra’ familienaam Range Rover en werd in 2017 tussen de relatief compacte Evoque en de grotere Sport geplaatst. De Velar is vorig jaar nog eens onder handen genomen, het leverde de plug-inhybride variant onder meer een wat grotere batterij en dus extra elektrisch rijbereik op. 

 

Nog niet eens heel lang geleden dachten heel wat automobilisten, die hun kroost toen nog in een haast onvermijdelijke monovolume naar school of naar de sportclub brachten, dat de hier en daar al wel eens in de straat verschijnende SUV een soort ruimtetuig was. Een halve week later, omwille van een zelfs door de slimste wetenschappers nog altijd niet echt verklaard fenomeen, bestelde zowat de hele wereld plots ook zo’n hip voertuig. Ondertussen durft natuurlijk haast geen enkele speler in de autohandel zichzelf nog constructeur noemen als hij niet minstens één SUV in zijn aanbod heeft. Stel je voor, zelfs Aston Martin, Ferrari en Lamborghini hebben er nu ook eentje.autonieuws test autotest review Range Rover Velar P400e nog altijd de mooiste Alain Devos 0002

Bij Land Rover staan er vandaag liefst zeven in de catalogus. Drie met de merknaam Land Rover en vier als Range Rover. De laatste hebben allemaal wel wat visuele trekjes gemeen, maar de Velar springt er toch meteen uit. Dat heeft zowat alles te maken met zijn... dak, dat wist vriend en zelfs vijand bij zijn verschijning in 2017 te verrassen met een bijzonder elegant lijnenspel. Het bezorgde de auto een uitstraling die zelfs deze van – stel je voor – de grote Range Rover wist te overtroeven. Voor de volledigheid, de Velar was (en is nog steeds) een soort halfbroer van de F-Pace van het tot dezelfde autogroep behorende Jaguar. Beide modellen delen zowat hun volledige technische basis en schuren ook qua prijs heel dicht tegen elkaar aan.

Praten tegen technologie

Een dikke vijf jaar na de lancering oogt het design van de Velar absoluut nog niet gedateerd, veel hoefde er bij de facelift dan ook niet te worden veranderd. De snoet werd wat hertekend, het leverde een nieuwe grille en wat hipper ogende en door hun dynamische koplampen ook weer wat efficiëntere lichtblokken op. De toverformule van dit soort restyling bevat allang geen geheimen meer, achteraan zorgde ze voor lichtblokken met 3D-look en ‘feller’ rood, een breder derde remlicht en een bumper die de uitlaatpijpen beter verbergt.autonieuws test autotest review Range Rover Velar P400e nog altijd de mooiste Alain Devos 0003

In het heel minimalistisch ogend interieur valt er een nieuw scherm van 11,4 duim te ontdekken, je bedient er werkelijk alle (en dus vele) functies van het Pivi Pro gedoopte infotainment mee. Van de airco over de stoelverwarming tot de audio, het moet voortaan allemaal via nogal kleine virtuele knoppen. Hoe mooi die er grafisch ook mogen uitzien, inzake gebruiksgemak vinden we het verdwijnen van de mechanische bedieningen nog altijd geen echte vooruitgang. autonieuws test autotest review Range Rover Velar P400e nog altijd de mooiste Alain Devos 0008Range Rover zegt dat de meeste functies zich weliswaar met maximaal twee aanrakingen laten bevelen, maar tijdens het rijden blijkt dat toch niet altijd even handig. Maar goed, het is een door Tesla in werking gestelde klok die zich duidelijk niet meer laat terugdraaien. En er is ook stembediening, voor wie geen schrik heeft om tegen technologie te... praten.

Verrassend ruim

Storende rijgeluiden worden deels teruggedrongen door de bij het audiosysteem horende actieve onderdrukkingsfunctie en een Cabin Air Purification Plus zuivert de lucht, het hoort allemaal bij de premiumallures die zo’n Range Rover zich natuurlijk aanmeet. Het dashboard en de middenconsole zijn zowat identiek dezelfde als in de kleinere en recent evengoed opgewaarde Evoque, achterin biedt de een pak grotere Velar natuurlijk wel aanzienlijk meer zitruimte. Met minimaal 568 liter is ook het laadvolume echt wel interessant, zelfs de grote PHEV-batterij verhindert niet dat de laadvloer vlak blijft.autonieuws test autotest review Range Rover Velar P400e nog altijd de mooiste Alain Devos 0007

Er zijn klassieke benzine- en ook nog dieselmotoren, telkens met keuze uit vier en zes cilinders, maar wij reden met de P400e. Ondanks het ‘hoge’ cijfer in zijn type-aanduiding, heeft die plug-inhybride een slechts 2 liter grote benzinemotor. Die wordt dan ook geassisteerd door een 143 pk sterke elektromotor, het belangrijkste nieuws is hier het gebruik van een grotere batterij. Dankzij een capaciteit van 19,2 kWh is er nu een elektrisch WLTP-rijbereik van 64 kilometer. Het is een winst van zo’n 20 procent, er kan dus nog wat vaker CO2-vrij worden gereden. Fiscaal is die variant in België recent natuurlijk een pak minder interessant geworden, waardoor je de toch ook nog altijd aan een PHEV verbonden nadelen weer sneller gaat opmerken.

Hard werken

De opgewaardeerde P400e levert nog steeds 404 pk en 640 Nm, het zorgt voor aanzienlijk vlottere prestaties dan de bijna 100 paarden minder sterke P300e-versie van de Evoque die we recent ook nog eens probeerden. Maar je voelt wel dat de motor ook in de Velar echt wel hard moet werken om de meer dan 2,2 ton zware SUV vlot in beweging te krijgen en te houden. De grotere elektrische autonomie maakt wel dat de WLTP-uitstoot tot 38 gram per kilometer werd gereduceerd, maar een ‘vlotte’ rijstijl en een gemengd parcours met snelweg en stad resulteert onvermijdelijk toch in een verbruik van rond de 8,5 liter per 100 kilometer. Wat eigenlijk nog vrij goed meevalt.autonieuws test autotest review Range Rover Velar P400e nog altijd de mooiste Alain Devos 0004

Je krijgt er best wel wat rijplezier voor in de plaats. Een spurtje naar 100 km/u lukt in een snelle 5,4 seconden, maar het is vooral het in de Hybrid-rijmodus beschikbare maximumkoppel van 640 Nm dat indruk maakt. Samen met de nauwkeurige besturing en de adaptieve schokkemping draagt het bij tot het hoogstaande comfort en dus dito rijgemak van de Velar, daarmee hebben we meteen ook zijn ware roeping aangegeven. Zolang je dus maar niet vergeet met een toch behoorlijk grote en ook zware auto onderweg te zijn, een sportwagen wordt het natuurlijk ook in zijn meest dynamische stand nooit. De auto in volledig elektrische modus proberen gebruiken, gaat bij momenten ook wat frustreren. Je voelt het dan niet echt vooruitgaan, je duwt het gaspedaal wat dieper in en je maakt daarmee natuurlijk ook de benzinemotor wakker. Terwijl je dat misschien net wilde vermijden.autonieuws test autotest review Range Rover Velar P400e nog altijd de mooiste Alain Devos 0005

Van een revolutie is er bij de opwaardering van de Velar geen sprake, wel van wat kleine aanpassingen en dus verbeteringen. De SUV met het ‘zwevende dak’ oogt, voelt en rijdt nog wat meer als een premiumauto, voor liefhebbers van het genre blijft het tegelijk nog altijd een van de mooie wagens die je in zijn segment kan vinden. Helemaal perfect is de met 82.600 euro ook wel stevig geprijsde auto niet en in België geniet de plug-inhybride variant als bedrijfswagen natuurlijk ook niet meer van het fiscale voordeel van voorheen. We zouden het bijna vergeten, met zijn standaard voorziene vierwielaandrijving en het handige (en nu ook via het aanraakscherm te bedienen) Terrain Response-systeem is de auto ook naast het asfalt best wel tot wat stuntwerk in staat. Maar we betwijfelen of veel eigenaars dat ooit in de praktijk durven uitproberen. 

Score

Totaal

Aandrijving

Comfort

Rijgedrag

Veiligheid

Prijs

  • Knap design

  • Hoogstaand comfort

  • Rustgevend interieur

  • Geen optimale ergonomie

  • Hoog gewicht

  • Stevige prijs

Leasing info

Leaseprijs 48 maanden / 100.000 km: € 1.407,11 excl. btw 

TCO 48 maanden / 100.000 km: € 1.455,25 pdfTCO_Rover_Range_Rover_Velar_P400e.pdf

Hoe wordt de leaseprijs berekend?

De maandelijkse leaseprijs wordt aangeleverd door Athlon en is gebaseerd op een standaardvoertuig waarop de standaard fleetkorting is toegepast. Het betreft een operationele leasing voor 4 jaar en 100.000 km, inclusief onderhoud, verzekering en een set winterbanden. Het betreft geen bindend aanbod. 

Hoe berekent Autonieuws de TCO? 

Om een totaalbeeld van de kosten te krijgen (TCO, voor total cost of ownership), moet je verder kijken dan de leaseprijs. Onze berekening van de TCO is gemaakt met de Car Cost Advisor van Eurofleet Consult, dé marktreferentie in België en Frankrijk voor TCO-berekeningen op maat van de gebruiker. We houden rekening met de fiscale aftrekbaarheid, 65% niet-terugvorderbare btw, de solidariteitsbijdrage, het brandstofverbruik volgens de door de constructeur opgegeven cijfers (WLTP) en de belasting op de verworpen uitgaven. We gaan hierbij uit van de situatie van een werknemer van een vennootschap die aan de normale vennootschapsbelastingstarieven belast wordt. Het gaat in deze berekening om de zogenaamde TCO na belastingen (TCO 3 volgens de nieuwe nomenclatuur).

Is deze auto interessant voor mij als zelfstandige?

Wens je advies bij de aankoop van je bedrijfswagen en wil je weten wat de beste keuze is in jouw situatie? Twijfel je tussen een diesel, benzine, hybride of elektrische auto? Wil je het volledige plaatje zien inclusief de fiscale aspecten en foute keuzes vermijden? Neem dan contact op met Car-Matchers.be voor onafhankelijk, betaalbaar en helder advies. 

Technische gegevens

RANGE ROVER VELAR P400e

  • Motor:
    Plug-inhybride op benzine, 4 cilinders, 1.997 cm3 + elektromotor
  • Overbrenging:
    Automaat, 8 versnellingen, vierwielaandrijving
  • Maximum vermogen:
    297 kW / 404 pk
  • Maximum koppel:
    640 Nm
  • 0-100 km/h:
    5,4 seconden
  • Topsnelheid:
    209 km/h
  • Batterijcapaciteit:
    19,2 kWh
  • Gemiddeld testverbruik:
    8,5 l/100 km
  • Gemiddelde CO2-uiitstoot:
    38 g/km (WLTP)
  • Catalogusprijs incl. BTW:
    € 82.600
  • VAA:
    € 235,96 / maand

Deel op


© Autonieuws. Alle rechten voorbehouden. Design door We Cre8 It.