Zelfs in elektrische tijden gebeuren er in autoland ook nog wel wat zotte dingen waar helemaal geen stekker aan te pas komt. Range Rover, waar er zoals bekend evengoed aan EV’s wordt gewerkt, breidt het aanbod van zijn op zich al behoorlijk exclusieve Sport uit met de SV. Die komt nog met een kanjer van een V8 en maar liefst 635 pk.
De huidige Range Rover Sport dateert van 2022 en liet zich al bestellen met verschillende benzine- en ook nog dieselmotoren, allemaal 3 liter groot en van 249 tot een ook al behoorlijk indrukwekkende 549 pk sterk. Voor dat laatste vermogen heb je de plug-inhybride P550 e (op benzine dus) nodig, die kan ook een uitzonderlijk lage CO2-uitstoot van 17 g/km voorleggen. Catalogusprijs: € 144.930.
Als dat bedrag je nog niet doet slikken, een lage emissiewaarde ook al geen echte must is en je gerust nog wat meer vermogen denkt aan te kunnen, moet je misschien ook maar eens kijken naar de SV waarmee het aanbod net nog werd uitgebreid. Als Edition One kost die voor de varianten met Obsidian Black- en Flux Silver-lak minstens – hou je vast – € 210.910, daarmee hebben we het financiële ‘hoofdstukje’ van ons verhaal ook al meteen gebracht. We ronden het voor de volledigheid nog af met de prijs voor de Carbon Bronze-uitvoering en dus onze testauto: € 230.941. Wordt er nu nog altijd niet geslikt? Dan kan er zeker verder worden gelezen.
De extra voornaam staat nog altijd voor Special Vehicle. Bij de vorige generatie stond er ook nog de letter R achter, nu houden de Britten het dus bij SV. Er zijn ook varianten van de nog wat grotere Range Rover (‘zonder’ Sport) met dat toevoegsel, maar bij die auto gaat het dan om extra luxe en dus een uitrustingsniveau dat zich met zowel enkele benzine- als dieselmodellen laat combineren. Voor de Range Rover Sport staat SV voor iets helemaal anders, zoals een tot 635 pk opgevoerde variant van de 4,4 liter grote en mild-hybride V8 (van BMW-origine) en nog wel wat meer ingrepen die de prestaties en de rijdynamiek gevoelig moeten verbeteren.
Dat laatste is in niet onbelangrijke mate te danken aan de 6D Dynamics-ophanging met duik- en rolcontrole waar ze bij Range Rover toch wel een tijdje aan hebben gewerkt. Onder de daarmee uitgeruste SV zijn de actieve stabilisatorstangen vervangen door semi-actieve hydraulische verbindingen tussen de verschillende dempers. Dat gebeurde in een soort kruisvorm, die rechtsvoor communiceert met die linksachter en omgekeerd. Het ingenieuze systeem vermijdt dat het koetswerk zelfs in heel snel genomen bochten gaat overhellen, precies doordat de vloeistof in die verbindingen niet kan worden samengedrukt. Het maakt dat de Sport SV extreem hoge G-krachten aankan, die worden hoogstens beperkt door de limieten van het Michelin-rubber onder de auto.
Dat de technologie semi-actief moet worden genoemd, komt doordat het druk in de leidingen via een pomp nog varieert volgens de gekozen rijmodus. Het gaat dan van een druk van 35 bar in Comfort naar een veel straffere 53 bar in de echte SV-stand. Aan elke demper is ook nog een comfortklep toegevoegd, die koppelt op rechte wegen de veerpoten los van het hydraulische systeem en laat hen op die manier toe weer volledig onafhankelijk de eventuele putten en bulten in het asfalt te verwerken.
Met 6D Dynamics worden dus ook nog storende duikbewegingen geneutraliseerd, wat zowel voor een hoogstaand comfort als voor een uitmuntende rijdynamiek kan zorgen. Het laatste maakt dat er nog aanzienlijk sneller met de SV (dan met andere Sport-modellen) kan worden gereden, vandaar ook nog wat aanpassingen aan de remmen. Brembo getrooste zich naar verluidt zelfs grote inspanningen om de schijven en de klauwen (met acht zuigers) naar een hoger niveau te tillen.Voor het eerst bij Range Rover kan je trouwens ook voor keramische exemplaren kiezen, voor de vier wielen samen levert dat een gewichtsbesparing van 34 kilo op. Je kan daar nog wat verder mee gaan en ook voor zonder meer unieke 23-duimsvelgen van koolstofvezel opteren, dan gaat er nog eens zo’n 36 kilo van het totale leeggewicht van toch bijna 2,6 ton af.
Goed, tijd om het allemaal eens in de praktijk uit te proberen. De V8 slaat ons bij het eerste spurtje al meteen met verstomming. In slechts 3,6 seconden zit je met de dan ook onvermijdelijke (en gewenste?) brulgeluiden al aan 100 km/h. Kijk nog eens goed naar de foto’s, het gaat hier wel degelijk om een grote SUV en dus geen sportwagen. Van die laatste mist de Sport SV natuurlijk ook de echte brutaliteit. De auto is snel en zelfs heel snel, maar de krachtopbouw gebeurt toch nog behoorlijk lineair en blaast je na enkele van die spurtjes eigenlijk al niet meer van je sokken. Hoogstens nog wel tegen de rugleuning van je stoel natuurlijk.
Luchtvering en adaptieve dempers zijn ook nog altijd van de partij, zij het dat het comfort nooit meer echt boterzacht wordt. Wie dat dan weer betreurt, kiest natuurlijk beter voor een andere Sport-variant. Echt vermoeiend wordt ook een lange rit in de SV echter nooit, sportief dus desgewenst wel. Zonder dat je je met de auto aan grote racekunstjes kan wagen op een circuit, zorgen de evengoed aan het hoge vermogen en dito koppel van 750 Nm (en kortstondig zelfs 800 Nm) aangepaste werking van de stuurbekrachting, de achterwielsturing en het differentieel achteraan ervoor dat je onwaarschijnlijk snel bochten kan verslinden. En dat dus zonder dat een overhellend koetswerk je enthousiasme komt intomen, want dat blijft echt wel vlak. De wetten van de fysica zijn universeel en wellicht ook eeuwig, al krijg je met dit soort auto bij momenten wel de indruk dat er toch nog wat rek op zit. Tot de afmetingen en natuurlijk ook het gewicht je ineens wel duidelijk maken dat alles en dus ook zo’n SV toch een limiet heeft.
Of de op het circuit desgewenst ook dichter tegen het asfalt liggende Rover Rover Sport SV ook op het terrein nog iets waard is? Hij behield natuurlijk zijn slimme vierwielaandrijving, maar stelt het wel zonder de transferbak en dus de zogeheten veldversnellingen van de andere modellen. De ware roeping van de SV zal dus ondertussen wel duidelijk zijn. Het is een (grote) SUV met de prestaties van een krachtige sportwagen en tegelijk nog altijd een enorme présence. De met onder meer een aparte grille en dito bumpers en vier uitlaatpijpen nog wat sportievere aankleding van het koetswerk én de extra luxe in het interieur komen die natuurlijk nog verder versterken. Deze exclusieve krachtpatser biedt in zowat alle opzichten meer en zelfs veel meer dan het minimum dat je van een auto mag verwachten. Verfoeibare decadentie voor de ene, een leuke aanvulling van het allicht al fraaie wagenpark voor de andere. Nog een detail, dat daar perfect bij aansluit, om te eindigen. Het Body & Soul System met Meridian Signature Sound (en 29 luidsprekers) introduceert zogeheten sensorische audiotechnologie. Kort samengevat, je voelt de vibraties en de basklanken in het bijzonder via de (voor)zetels letterlijk tot in je lichaam.
Fenomenale prestaties
Uitmuntend rijgedrag
Leuk dat het nog kan
Echte meerwaarde?
Politiek (heel) incorrect
Waanzinnige prijs
YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen
BTW: BE 0883 567 853