Test

© Porsche AG

TEST: Porsche Taycan GTS Sport Turismo: The sweet spot

15 december 2021
Door Stijn Blanckaert
Op het snijpunt tussen sportiviteit en praktische bruikbaarheid vinden we de nieuwe Taycan GTS Sport Turismo. Hij combineert de verbluffende elektrische prestaties van een top-EV met de praktische bruikbaarheid van een break en bewijst eens te meer het absolute vakmanschap van Porsche, dat ook bij de elektrische auto’s de bakens verzet. 

 MH15629Porsche introduceert twee nieuwigheden in één keer en nodigde ons daarvoor uit op het Spaanse eiland Mallorca, om zowel op het circuit als op de openbare weg kennis te maken met de GTS-uitvoering van de Taycan én de nieuwe Sport Turismo-carrosserie. Dat we zo’n uitnodiging niet afslaan is logisch als je weet dat we de Taycan reeds testten als Turbo, als Turbo Cross Turismo en als 4S en telkens onder de indruk waren van het door Porsche afgeleverde werk.

 MH27315GTS: boven de 4S en onder de Turbo

Porsche introduceerde de GTS-benaming (Gran Turismo Sport) in 1963 op de 904 Carrera GTS en bracht de drie letters vanaf 2007 terug (toen voor de Cayenne), om ze vandaag op het hele gamma te gebruiken voor de varianten die net onder de “Turbo-” of “GT-” versies gepositioneerd worden.
 MH27414Uiterlijk onderscheidt de eerste elektrische GTS zich van de andere Taycans door de zwarte accenten rondom, de standaard 20 duim grote Turbo S Aero Design velgen (optioneel zijn exemplaren van 21 duim verkrijgbaar), de SportDesign voorbumper en zijskirts, donkergetinte ledkoplampen en natuurlijk door de GTS-logo’s.  MH27356Aan de binnenkant krijgt hij een multifunctioneel GT-sportstuur, beschikt hij standaard over het Sport Chrono pack en wordt hij volledig met Race-Tex, een soort alcantara, bekleed. Adaptieve sportstoelen met achttienvoudige verstelling en het GTS-logo op de hoofdsteunen behoren eveneens tot de standaarduitrusting.
 MH15739In 3,7 seconden naar de honderd…

Op technisch vlak positioneert de GTS zich net onder de Turbo en boven de 4S, met een vermogen dat in overboost piekt op 598 pk (440 kW) en permanent 517 pk (380 kW) bedraagt. Zijn maximumkoppel van 850 Nm is identiek aan dat van de Taycan Turbo die met zijn 680 pk piekvermogen wel nog krachtiger is. Ten opzichte van de 4S wint de GTS 27 pk (20 kW) aan vermogen en 200 Nm aan koppel.  MH16094Dat verschil vertaalt zich in een acceleratie van 0 naar 100 in amper 3,7 seconden in vergelijking met 4 seconden voor de 4S, waarmee hij precies 0,5 seconden trager is dan de Turbo. De 200 km/h-grens is al bereikt na 12 seconden rond, wat bij de 4S 12,9 seconden duurt en op de Turbo 10,6. De topsnelheid van de GTS is elektronisch begrensd op 250 km/h.

Speels indien gewenst, veilig in alle omstandigheden

De GTS gebruikt net als de 4S en de Turbo-versies twee elektromotoren, één op de voor- en één op de achteras. De achterste is in tegenstelling tot die van de 4S identiek aan die van de Turbo en de Turbo S. Mede daardoor, en door de afstelling van de stabiliteitscontrole, krijg je in de GTS vaak de indruk met een op de achterwielen aangedreven auto onderweg te zijn, waarbij met de antislipregeling op “toegeeflijk” ook lekker driften mogelijk is voor wie dat durft. Op het circuit hebben we ons daar ook aan gewaagd, op de openbare weg leek ons dat net wat te risicovol voor een auto waar je in berlinevariant minstens € 134.249 voor moet veil hebben en als Sport Turismo nog € 4.103 meer.

Op het korte en technische LlucMajor-circuit in Mallorca kregen we de kans om de berlinevariant van de GTS uitgebreid tot aan de limiet te drijven, en konden we vaststellen dat weinig of geen auto’s meer vertrouwen inboezemen. Ondanks de 600 pk en 850 Nm en de ingeschakelde Sport Plus-setting gedraagt de GTS zich zelfs bij volgas nooit verraderlijk. De mechanische grip is door de brede en kleverige banden, het erg lage zwaartepunt en de discreet ingrijpende elektronica van die aard dat je de GTS echt als “fool proof” kan markeren. Kleine stuurfouten, te vroeg op het gas, te snel of net te laat insturen… de Taycan vergeeft het zijn bestuurder allemaal zonder morren. Zozeer zelfs dat we de stabiliteitscontrole ons werk konden laten doen en altijd het stroompedaal konden vloeren, zonder de omzichtigheid die normaal noodzakelijk is om auto’s met een dergelijk vermogen binnen de grenzen van de piste  te houden. 

Knap, indrukwekkend, efficiënt, leuk, maar… net wat minder boeiend dan met een echte sportwagen die geen 2,3 ton zwaar is, waardoor de Taycan op circuit toch voor minder kippenvel zorgt dan een 911.
 MH26948Grootste rijbereik

De standaardbatterij van 79,2 kWh uit de gewone Taycan en de Taycan 4S is op de GTS niet verkrijgbaar. Hij wordt alleen geleverd met de Performance Battery Plus van 93,4 kWh waarmee hij als Sport Turismo officieel 490 kilometer haalt en als berline met 504 kilometer het verst raakt van alle Taycans. In de praktijk haal je dat natuurlijk niet, maar zelfs met netto 400 kilometer kan je niet langer zeggen dat je met een EV niet op je bestemming raakt, temeer daar de Taycan zich nog steeds onderscheidt door zijn 800 voltarchitectuur die snelladen aan maar liefst 270 kW mogelijk maakt. 

Over het elektrische verbruik tijdens onze test kunnen we weinig zinnigs zeggen, omdat het eerste gedeelte op circuit plaatsvond en het tweede gedeelte op open wegen zonder verkeer waar we zo goed als alles uit de motoren en batterij van de Taycan hebben geperst. Het lijkt echter logisch dat het gemiddelde verbruik van de GTS ergens tussen het testverbruik van de 4S (in onze handen 22,7 kWh/100 km) en de Turbo (25 tot 32 kWh/100 km) zal liggen.
 MH27296Van Cross Turismo naar Sport Turismo

In het begin was er enkel een berlineversie, die er sierlijk en elegant uitziet maar enigszins zondigt door te weinig hoofdruimte en een in omvang beperkte koffer, met 400 liter achterin en 84 liter extra in de neus. De berline kreeg later het gezelschap van de Cross Turismo die met een crossover-look wat SUV-elementen toevoegde aan een breakkoetswerk. De nieuwste variant heet Sport Turismo. Hij is momenteel enkel verkrijgbaar als GTS maar komt later ook in de andere uitvoeringen op de markt en is eigenlijk een verlaagde Cross Turismo zonder SUV-addenda en met een sportievere insteek. Hij ziet er laag en lang uit en valt langs achteren op door zijn brede heupen, die wat aandoen als de derrière van Kim Kardashian in een strak pakje. Het onderscheid met de Cross Turismo is vooral duidelijk als je hem in levende lijve ziet.
 MH17065De praktische voordelen van de Cross Turismo zijn natuurlijk ook van de partij op de Sport Turismo, die niet alleen uitpakt met 4,5 centimeter meer hoofdruimte achterin dan de berline maar ook met een grotere en door de elektrische achterklep makkelijker te beladen koffer van 446 liter (terwijl ook het exemplaar vooraan behouden bleef).
w21 9367 highLos van de toegenomen hoofdruimte achterin is het interieur van de Sport Turismo identiek aan dat van de berline, waarbij het zicht op de linker- en rechterzijde van het digitale dashboard dus ook hier wat belemmerd wordt door de stuurvelg en de ruimte-indruk niet overweldigend is. 

 MH16253Bijzondere rijervaring

Hoe leuk een uurtje op circuit ook is, het is ten eerste niet dé biotoop van de Taycan en ten tweede iets voor echte liefhebbers, waardoor het voor kandidaat-kopers van een elektrische Porsche relevanter is om te weten hoe hij op de openbare weg presteert. 
 MH16349We reden de Sport Turismo over een bijna verkeersvrij gevarieerd parcours van zo’n 160 kilometer in het hinterland van Palma en gaven hem daar echt de sporen, om vast te stellen dat het gripniveau en de stuurprecisie van de Taycan GTS ook op de openbare weg verbluffend zijn. Ons exemplaar was bovendien uitgerust met de optionele vierwielsturing met Power Steering Plus (€ 2.551,10) die de beweeglijkheid nog vergroot, terwijl de standaard adaptieve luchtvering van de GTS en de optionele PDCC Sport (Porsche Dynamic Chassis Control Sport) van € 3.581,60 voor een ronduit perfecte middenweg tussen wegligging, prestaties en comfort garant staan.

Bij het kruisen van tegenliggers op smalle wegen of in kleine straatjes voel je wel dat je op weg bent met een 4,96 m lange en 1,96 m brede break, en de verlaagde ophanging van de Sport Turismo-variant maakt het ook noodzakelijk om op je hoede te zijn voor verkeersdrempels, maar de Smart Lift-functie op de vooras komt daar als geroepen om je voorspoiler te beschermen tegen schade.
 MH27262De enorme remmen van 390 mm op de voor- en 358 mm op de achterwielen doen hun werk voortreffelijk en worden natuurlijk ook geholpen door de recuperatie van tot 275 kW aan vertragingsenergie. De standaardremmen doen hun werk al uitstekend, maar wie dat wil kan opteren voor Porsche Surface Coated Brake-remmen voor minimaal € 3.254,90 of voor Porsche Ceramic Composite Brake (PCCB)-exemplaren van niet minder dan € 9.764,70 of zelfs € 10.660,1 als je ze liever met zwarte dan met gele remzadels verkiest. Wij zouden die keramische remmen zelf niet aanvinken op de optielijst, omdat ze voornamelijk nut hebben bij intensief circuitgebruik, wat uiteindelijk niet de roeping is van de Taycan. Voor datzelfde budget zouden we dan opteren voor een gepersonaliseerde buitenkleur (€ 9.680) of het SportDesign Carbon pack (€ 3.896,20) en de Burmester High-End Surround Sound-hi-fi (€ 6.485,60), al klonk het Bose Surroundsysteem van onze testwagen (€ 1.476,20) ook al voortreffelijk.

Bij het rijden op de openbare weg vallen niet alleen de fenomenale acceleraties en hernemingen op, maar ook het gemak waarmee hij oneffenheden verteert, lastwissels verwerkt en reageert op de input van de bestuurder. Zelden of nooit genoten we zo van een rit op de openbare weg, waarbij het wel opletten is om je rijbewijs niet kwijt te raken, want je hebt gewoon amper of geen besef van de snelheden die je met deze Taycan in geen tijd haalt. Zo reden we meermaals dik 140 km/h terwijl we dachten zo rond de 90 km/h te zitten.

In de Sport Plus-stand valt ook op hoe de tweetrapsversnellingsbak op de achterste motor op- en terugschakelt, met een soort artificieel “tussengas”-geluid bij het terugschakelen naar eerste. Het ontbreken van motorgeluid wordt door Porsche opgevangen door het standaard voorzien van de GTS van een specifiek op dit model afgestemde variant van de “Porsche Electronic Sport Sound” die voornamelijk opvalt in Sport Plus-modus, met een aangenaam gesimuleerd motorgeluid dat voor meer beleving zorgt bij een sportieve rijstijl.

 MH27312Nieuw zonnedak

De Taycan GTS introduceert ook een nieuw glazen panoramadak met “Sunshine Control” dat door middel van een elektronisch activeerbare LCD-film het dak in negen verschillende delen kan doen overschakelen van doorzichtig naar mat en zo meer warmte kan wegfilteren dan een klassiek panoramadak.  MH17047Het ziet er erg high-tech uit en is dat ook, maar net als het extra dashboardscherm voor de passagier blijft het eerst en vooral een gimmick. 
 MH28359Zonder de overdaad van de Turbo en Turbo S, met een flinke vleug extra sportiviteit ten opzichte van de 4S en met de praktische aspecten die de berline ontbeert is de Taycan GTS Sport Turismo voor ons de perfecte synthese van wat de ideale Taycan moet zijn. Sportiever gelijnd dan de Cross Turismo, niet zo buitenissig duur als de Turbo of Turbo S, dagelijks bruikbaar als gezinswagen én een garantie voor hopen rijplezier. Dit soort elektrische auto’s maakt het ons net wat makkelijker om te kunnen leven met het einde van de verbrandingsmotor. 

Advies voor uw volgende bedrijfswagen?

Op zoek naar de ideale laadoplossing?

88
Aandrijving19/20
Comfort 18/20
Rijgedrag 18/20
Veiligheid 17/20
Prijs 16/20
 

Schitterende prestaties
Praktischer dan de berline
Sportiviteit, comfort en prestige in één

Zicht op het dashboard
Soms harde plastics

Leaseprijs 48 maanden / 100.000 km: NIET BEKEND
TCO 48 maanden / 100.000 km: NIET BEKEND

Hoe wordt de leaseprijs berekend?

De maandelijkse leaseprijs wordt aangeleverd door Athlon en is gebaseerd op een standaardvoertuig waarop de standaard fleetkorting is toegepast. Het betreft een operationele leasing voor 4 jaar en 100.000 km, inclusief onderhoud, verzekering en een set winterbanden. Het betreft geen bindend aanbod. 

Hoe berekent Autonieuws de TCO? 

Om een totaalbeeld van de kosten te krijgen (TCO, voor total cost of ownership), moet je verder kijken dan de leaseprijs. Onze berekening van de TCO is gemaakt met de Car Cost Advisor van Eurofleet Consult, dé marktreferentie in België en Frankrijk voor TCO-berekeningen op maat van de gebruiker. We houden rekening met de fiscale aftrekbaarheid, 65% niet-terugvorderbare btw, de solidariteitsbijdrage, het brandstofverbruik volgens de door de constructeur opgegeven cijfers (WLTP) en de belasting op de verworpen uitgaven. We gaan hierbij uit van de situatie van een werknemer van een vennootschap die aan de normale vennootschapsbelastingstarieven belast wordt. Het gaat in deze berekening om de zogenaamde TCO na belastingen (TCO 3 volgens de nieuwe nomenclatuur).

Is deze auto interessant voor mij als zelfstandige?

Wens je advies bij de aankoop van je bedrijfswagen en wil je weten wat de beste keuze is in jouw situatie? Twijfel je tussen een diesel, benzine, hybride of elektrische auto? Wil je het volledige plaatje zien inclusief de fiscale aspecten en foute keuzes vermijden? Neem dan contact op met Car-Matchers.be voor onafhankelijk, betaalbaar en helder advies.  

PorscheTaycan GTS Sport Turismo
Motor:Elektrisch, 2 motoren
Overbrenging:Automaat, 2 versnellingen
Batterij:93,4 Kw
Vermogen:598 pk – 440 kW
Max. koppel:850 Nm
0-100 km/h:3,7 Sec
Topsnelheid:250 km/h
Gemiddeld testverbruik:niet gemeten
Gemiddelde CO2-uitstoot:0 g/km
Catalogusprijs incl. BTW:€ 138.352
VAA:€ 395 / maand
Fiscale aftrekbaarheid:100 %

Deel op


© Autonieuws. Alle rechten voorbehouden. Design door We Cre8 It.