Het was al van 2018 geleden dat we nog eens met een Porsche Panamera reden. Aangezien Porsche momenteel de E-Hybrid Platinum Edition-uitvoering aanbiedt kropen we nog eens achter het stuur van deze elegante sportberline die – wanneer je oplet bij de keuze van de opties – fiscaal nog even interessant blijft voor professionele klanten. Die moeten hun beslissing echter vóór 1 juli 2023 nemen om het onderste uit de kan te halen.
In de zomer 2017 reden we met de – intussen al een tijd uit het aanbod geschrapte – Panamera 4S met de heerlijke achtcilinder diesel en het jaar erna met de buitengewone Panamera Turbo S E-Hybrid Sport Turismo. Nu is het de beurt aan de “gewone” plug-inhybride variant van de Panamera 4, die E-Hybrid heet.
Erg gewoon is ook die versie echter niet, want dit is natuurlijk een Porsche. De plug-inhybride aandrijflijn bestaat hier uit een 2,9 liter grote biturbo-V6 met 330 pk (243 kW) en 450 Nm die zijn vermogen en koppel combineert met dat van een elektrische motor van 100 kW (136 pk) en 400 Nm. Samen leveren beide motoren zo 462 pk of 340 kW en 700 Nm, waarmee dit een bijzonder snelle reisberline wordt. Met een stoplichtsprintje van 4,4 seconden van 0 naar 100 km/h (in combinatie met het Sport Chronopakket), niet meer dan 16,7 seconden naar de 200 km/h en een tussensprint van 80 naar 120 km/h in precies 3 seconden levert deze Panamera echte Porscheprestaties.
Wanneer het ook wat minder snel mag gaan – zo goed als altijd in het dagelijkse verkeer dus – kan de elektromotor ook in zijn eentje voor de aandrijving zorgen. Bij snelheden tot 140 km/h kan de Panamera volledig elektrisch rijden. Wanneer je daarbij niet de hele tijd op de snelweg rijdt zou hij dat tussen de 49 en 54 kilometer vol moeten houden. Tijdens onze (vrij koude) testperiode bleek het elektrisch rijbereik zo’n 42 kilometer te bedragen. De energie komt uit een lithium-ionbatterij met een nettocapaciteit van 14,3 kWh (17,9 kWh bruto) die op de Platinum Edition standaard met een boordlader van 7,2 kW kan opgeladen worden. Jammer genoeg levert Porsche enkel een voedingskabel voor een normaal stopcontact of eentje voor een rode industriële contactdoos standaard en staat de Mode 3-laadkabel voor publieke laadpalen voor een stevige € 403,33 op de optielijst.
Een echte Porsche
De toevoeging van de elektromotor en het batterijpakket zorgen voor een aanzienlijke toename van het gewicht. De Panamera 4 E-Hybrid Platinum Edition weegt met zijn batterij van zo’n 160 kg niet minder dan 2.220 kg. Dat voel je wel, zeker wanneer je pas achter het stuur van deze Panamera plaatsneemt, maar eens je hem gewoon bent voelt hij absoluut niet zo zwaar en groot aan. Dat is natuurlijk te danken aan het hoge koppel en vermogen, maar zeker ook aan de meesturende achteras met Power Steering Plus van onze testwagen (€ 1.948) die de wielbasis van 2.950 mm virtueel inkort en hem veel wendbaarder maakt.Door die grote wielbasis is het plaatsaanbod aan boord uitstekend, met meer dan genoeg ruimte voor de benen van de inzittenden achterin. De kofferinhoud, die op de gewone Panamera 495 liter bedraagt, krimpt door de inplanting van de batterij tot 403 liter, maar is nog steeds makkelijk bruikbaar en kan door het neerklappen van de leuningen achteraan tot 1.242 liter uitgebreid worden.
De prestaties zijn uitstekend, met schitterende hernemingen en felle acceleraties wanneer gewenst, en dan zeker in de Sport Plus-stand waarin hij zich tot een echte sportwagen ontpopt. Even goed is dit echter een comfortabele reislimousine die de inzittenden in alle stilte en luxe naar de bestemming brengt, daarbij altijd mooi geluidgedempt, al valt de klank van de sportuitlaat wel op wanneer die van jetje geeft nadat eerst elektrisch werd gereden.
Dat van jetje geven met de Panamera is echt niet moeilijk, maar het verbruik daarbij onder controle houden is wel een regelrechte uitdaging. Reken in de praktijk op een achttal liter wanneer je regelmatig maar niet systematisch de batterij kan opladen (wat in ons geval namelijk niet mogelijk was bij gebrek aan de juiste laadkabel). Wie wel overal kan laden en zijn rechtervoet onder controle houdt kan het op 4 tot 5 l/100 km houden, maar mist dan wel een pak van het rijplezier dat deze Porsche biedt. Weet dat als je je plug-in vanaf 2023 bestelt als onderneming of zelfstandige, de brandstofkosten (de benzine dus, niet de elektriciteit die je laadt) slechts voor 50% aftrekbaar zullen zijn. Het is dus zaak om de Panamera zo vaak mogelijk in te pluggen.
Platinum Edition met extra uitrusting
De Platinum Edition is een speciale reeks die Porsche sinds november 2021 aanbiedt op de Panamera 4 en de Panamera 4 E-Hybrid. Ze beschikt standaard over heel wat uitrusting die anders optioneel is, zoals de uiterst efficiënte en comfortabele adaptieve luchtvering met Porsche Active Suspension Management (PASM), automatisch dimmende buitenspiegels, led-matrixkoplampen met Porsche Dynamic Light System Plus (PDLS Plus), een glazen panoramadak, Park Assist met achteruitrijcamera, specifieke aluvelgen van 21 duim, zwarte uitlaatpijpen, getinte ruiten, high gloss- en platinumafwerking en Exclusive Design achterlichten. Verder zijn ook het GT Sportstuurwiel met Power Steering Plus, de rijstrookwisselhulp, soft close-deuren met comforttoegang, 14-voudig verstelbare Comfort-voorstoelen met geheugenpakket, verwarmde zitplaatsen voor- en achterin en het Bose Surround Sound-systeem standaard.
Dat is een mooi pakket, maar we mogen niet vergeten dat dit een Porsche is. Dat betekent dat je – zonder in de rest van de optielijst te duiken – minimaal € 132.276,22 moet vrijmaken voor een E-Hybrid in Platinum Edition-uitvoering en nog € 3.378,35 meer voor de Sport Turismo-breakvariant. Bovendien is Porsche nog altijd even krenterig als het om extra uitrusting gaat. Zo is de adaptieve snelheidsregelaar die tegenwoordig op zowat elke Volkswagen tot de standaarduitrusting behoort hier nog altijd een optie van niet minder dan € 2.117,50 of zelfs € 3.066,14 in het Porsche InnoDrive-rijhulppakket.
Opletten met de grammetjes
Omdat er – alleen in België – zoiets bestaat als “Fake Hybrids” moet wie als professionele klant voor de Panamera PHEV opteert goed opletten wanneer hij zijn bestelling plaatst. Het is immers zo dat wanneer je van de optimale fiscale behandeling van plug-inhybrides wil genieten (die nog geldt voor bestellingen tot en met 30 juni 2023) je auto onder geen beding meer dan 50 g CO2 per kilometer mag uitstoten volgens de WLTP- of de NEDC-norm (de laagste waarde mag gehanteerd worden als er twee waarden vermeld worden op het gelijkvormigheidsattest).
Porsche geeft voor de Panamera 4 E-Hybrid uitstootwaarden tussen 48 en 57 gram op. Dat betekent dat de keuze van de uitrusting hier strategisch belangrijk is. Zaken die de stroomlijn en dus het verbruik beïnvloeden kunnen zorgen voor het overschrijden van de magische grens van 50 gram, waardoor de Panamera plots geen “echte” plug-inhybride meer is voor de Belgische fiscus maar wel een “fake” exemplaar, waardoor de officiële uitstoot van het gelijkvormigheidsattest niet langer gebruikt mag worden voor de fiscaliteit. Dat is vanzelfsprekend absoluut te vermijden voor wie hem als professionele klant wil opnemen in de kosten van de onderneming. Zo is het in het geval van de Panamera plug-in voor professionele gebruikers dus noodzakelijk om afstand te doen van de op de Platinum Edition standaard voorziene 21-duimvelgen als je onder de 51 gram wil blijven en dringt de keuze voor exemplaren van 20 duim (zonder meerprijs) zich op.
De Panamera is er in drie plug-inhybride varianten. Deze “basis”-variant is met 462 pk aan systeemvermogen al razendsnel en biedt alles wat een CEO of zaakvoerder zich kan wensen, maar wie nog budget over heeft kan opteren voor de hybride 4S (560 pk systeemvermogen) of Turbo S-versies (700 pk).
Hoe dan ook is het ten zeerste aangeraden om je goed te laten adviseren door een Porsche-verkoper vooraleer je je bestelbon ondertekent, om te vermijden dat je CO2-uitstoot boven de 50 gram uitkomt. Anders wordt je auto als fake hybrid beschouwd en verlies je elk fiscaal voordeel. Maar wanneer je de grammenteller onder die magische “51” weet te houden kan je dus wel met een rasechte Porsche rijden – mét een verbrandingsmotor bovendien – die nog even zo goed als volledig fiscaal aftrekbaar is. Op tijd bestellen is dus de boodschap voor wie een Porsche van de zaak wil en nog niet toe is aan een volledig elektrische Taycan.
YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen
BTW: BE 0883 567 853