Test

© Peugeot

TEST: Peugeot E-208 156 GT: Wat hipper, wat sneller en wat verder

08 maart 2024
Door Alain Devos

De onder de stadswagens nog altijd populaire 208 dateert van 2019 en kan dus nog eventjes mee. Zoals dat in autoland al een tijdje de gewoonte is, frist Peugeot hem wel nog eens op. Voor de elektrische E kwam er een variant met extra vermogen én een groter rijbereik, redenen genoeg om nog eens achter het stuur te kruipen.

 

Wie al een beetje met het haast elke dag – nu ja, toch bijna elke week – wat groter wordende elektrische aanbod vertrouwd is, weet dat de constructeurs kiezen tussen twee strategieën. Bij Renault, Volkswagen en nog wel wat andere merken gaan ze voor een duidelijke opsplitsing van het gamma, met aparte platformen en natuurlijk ook aparte koetswerken voor de modellen met verbrandingsmotoren en die met een elektrische aandrijving.

Je hoeft er je dealer niet voor lastig te vallen, hij zal je de nieuwe Renault 5 dus echt niet met een benzinemotor kunnen leveren. De Stellantis-merken zitten in het andere kamp, die laten voor eenzelfde auto wel nog altijd keuze uit verschillende aandrijvingen. Dat is, om bij de stadswagens te blijven, het geval voor de nieuwe Citroën C3, voor de Opel Corsa, voor de Ypsilon waar Lancia zijn comeback mee maakt en dus evengoed voor de Peugeot 208.PEUGEOT E 208 2

Grote(re) keuze

Er valt voor beide ‘oplossingen’ iets te zeggen, feit is wel dat je bij de ontwikkeling van een platform dat meerdere doelen dient onvermijdelijk ook wel wat compromissen moet sluiten. Daar ondervindt de Peugeot 208 gelukkig niet te veel hinder van, we vinden zowel de modellen met de 1.2 op benzine van 75, 100 of 136 pk als de kortweg E gedoopte elektrische variant nog altijd bijzonder leuke auto’s. In het laatste geval moeten we nu trouwens van varianten spreken. Naast het al enkele jaren leverbare modelletje met 136 pk, is er dus sinds kort ook eentje met de van enkele grotere Stellantis-EV’s overgenomen elektromotor van 156 pk.PEUGEOT E 208 3

De nettocapaciteit van de batterij nam nauwelijks toe, van 45 naar 48,1 kWh, maar Peugeot wist het WLTP-rijbereik wel wat te vergroten. Met bijna 50 kilometer zelfs, in uitermate ideale en dus weinig realistische omstandigheden raak je met de auto nu 410 kilometer ver. In de praktijk en zonder daarbij veel gekke toeren uit te halen, kwamen wij tijdens onze testweek toch ook een keer aan een rijbereik van bijna 350 kilometer. PEUGEOT E 208 LADENDe batterij aan een gewoon stopcontact opladen, vraagt natuurlijk nog altijd zowat een halve eeuwigheid. Het kan tot 11 kW en dus aanzienlijk sneller aan een ‘gewone’ laadpaal en tot 100 kW aan een DC-snellader. Dan raak je van 20 op 80 procent in minder dan een half uur.PEUGEOT E 208 6

Prima compromis 

Het extra vermogen maakt van de leeg toch al 1.455 kilo wegende e-208 nog altijd geen elektrische hot hatch, maar de sprint van 0 naar 100 km/h lukt wel in 8,1 seconden. Je moet daar dan wel de Sport-rijmodus voor selecteren, in Normaal en zeker in Eco is er minder vermogen beschikbaar en wordt de auto dus ook een pak minder pittig. De Peugeot-ingenieurs en -testrijders wisten naar goede Franse gewoonte een prima compromis tussen comfort en rijdynamiek te vinden, dat laatste is ook te danken aan een voortrein en een vrij directe besturing die net genoeg feedback geven. 

We moeten het natuurlijk ook nog even over de esthetische opfrissing van de 208 hebben, die kwam er vanzelfsprekend voor zowel de benzine- als de elektrische modellen. Het is een facelift volgens het welbekende recept, het meest opvallen vooraan doen de nieuwe bumper en meer nog het nu deels van de koetswerkkleur voorziene radiatorrooster. De ook in een fraai Agueda-geel (van onze foto’s) verkrijgbare auto oogt daarmee weer wat imposanter, daar dragen trouwens ook de hertekende en echt wel fraaie lichtblokken toe bij. Idem dito voor de achterkant, met evengoed een nieuwe lichtsignatuur en een groter en ook wel mooier merklogo op de kofferklep.PEUGEOT E 208 INTERIEUR

Boven het stuurwiel

In het van wat nieuwe materialen voorziene interieur ontdek (of herontdek) je het heel typische Peugeot-dashboard, i-Cockpit gedoopt, waar je boven in plaats van door het dan ook compacte stuurwiel naar kijkt. In de GT-uitvoering komt het met digitale tellers met een fraai 3D-effect, alle modellen hebben een infotainmentscherm van 10 duim bovenop de middenconsolev staan. De menustructuur had wat intuïtiever gemogen, maar de koper van zo’n auto maakt zich dat natuurljk wel snel eigen.PEUGEOT E 208 VOORZETELS

Het ziet er allemaal best wel hip uit en lijkt ook keurig afgewerkt. Vooraan is het comfortabel zitten, achterin is het net iets te krap voor (grote) volwassenen. PEUGEOT E 208 ACHTERBANKVanuit bepaalde hoeken lijkt de auto misschien wel wat groter dan hij eigenlijk is, met een lengte van iets meer dan 4 meter blijft het echter toch wat we nog altijd een stadswagen noemen. Het laadvolume van de koffer is met 309 liter wat krapper dan in de benzineversies, maar het laat zich nog altijd als correct omschrijven. De achterbank  kan natuurlijk ook plat, dan krijg je er een dikke 1.100 liter in. Nu ja, probeer het toch maar niet met ‘vloeibare’ lading uit.PEUGEOT E 208 4

Citroën met de ë-C3 en later dit jaar ook Fiat met de nieuwe Panda komen met goedkopere elektrische modellen en Renault gaat met de basisversies van zijn leuke R5 E-Tech Electric zeker het voorbeeld van die Stellantismodellen volgen. Peugeot blijft zich echter wat hoger in de markt ophouden, een prijsbreker is de E-208 dus zeker niet. De nog altijd leverbare instapper met 136 pk kost minstens € 35.365 en voor de hier geteste en dan ook meteen van een nog wat rijkere GT-uitrusting voorziene variant vraagt het merk € 40.065. Zelfs al krijg je die ongetwijfeld nog net onder de € 40.000 en dus met een overheidspremie van € 5.000 mee naar huis, het gaat toch nog altijd om een behoorlijke investering. 

Score

Totaal

Aandrijving

Comfort

Rijgedrag

Veiligheid

Prijs

  • Opgefriste look

  • Hip interieur

  • Comfort en rijdynamiek

  • Wat te ingewikkeld infotainment

  • Niet goedkoop

  • Stevige concurrentie op komst

Leasing info

Leaseprijs 48 maanden / 100.000 km: € 668,18 excl. btw 

TCO 48 maanden / 100.000 km: € 676,94 pdfTCO_Peugeot_e-208_156_GT.pdf

Hoe wordt de leaseprijs berekend?

De maandelijkse leaseprijs wordt aangeleverd door Athlon en is gebaseerd op een standaardvoertuig waarop de standaard fleetkorting is toegepast. Het betreft een operationele leasing voor 4 jaar en 100.000 km, inclusief onderhoud, verzekering en een set winterbanden. Het betreft geen bindend aanbod. 

Hoe berekent Autonieuws de TCO? 

Om een totaalbeeld van de kosten te krijgen (TCO, voor total cost of ownership), moet je verder kijken dan de leaseprijs. Onze berekening van de TCO is gemaakt met de Car Cost Advisor van Eurofleet Consult, dé marktreferentie in België en Frankrijk voor TCO-berekeningen op maat van de gebruiker. We houden rekening met de fiscale aftrekbaarheid, 65% niet-terugvorderbare btw, de solidariteitsbijdrage, het brandstofverbruik volgens de door de constructeur opgegeven cijfers (WLTP) en de belasting op de verworpen uitgaven. We gaan hierbij uit van de situatie van een werknemer van een vennootschap die aan de normale vennootschapsbelastingstarieven belast wordt. Het gaat in deze berekening om de zogenaamde TCO na belastingen (TCO 3 volgens de nieuwe nomenclatuur).

Is deze auto interessant voor mij als zelfstandige?

Wens je advies bij de aankoop van je bedrijfswagen en wil je weten wat de beste keuze is in jouw situatie? Twijfel je tussen een diesel, benzine, hybride of elektrische auto? Wil je het volledige plaatje zien inclusief de fiscale aspecten en foute keuzes vermijden? Neem dan contact op met Car-Matchers.be voor onafhankelijk, betaalbaar en helder advies. 

Technische gegevens

Peugeot E-208 156 GT

  • Motor:
    Elektrisch
  • Overbrenging:
    Voorwielaandrijving
  • Maximum vermogen:
    115 kW / 156 pk
  • Maximum koppel:
    270 Nm
  • 0-100 km/h:
    8,2 seconden
  • Topsnelheid:
    150 km/h
  • Batterijcapaciteit:
    48,1 kWh (netto)
  • Gemiddeld testverbruik:
    15,0 kWh/100 km
  • Catalogusprijs incl. BTW:
    € 40.065
  • VAA:
    € 133,33 / maand
  • Fiscale aftrekbaarheid:
    100%

Deel op

Lees meer over


© Autonieuws. Alle rechten voorbehouden. Design door We Cre8 It.