Test

© Patrick Theunissen

TEST: Peugeot 508 SW 1.5 BlueHDi 130 Allure: Stijlvol maar niet minder praktisch

28 februari 2020
Door Stijn Blanckaert
Naast al het SUV-geweld zijn er gelukkig ook nog lage, elegante auto’s verkrijgbaar voor wie geen boodschap heeft aan hoog op hun poten staande modellen. Bij Peugeot is dat bij uitstek de 508, een toonbeeld van elegantie, die niet alleen in berlineversie bestaat, maar ook als even sierlijke, maar praktischere SW-breakuitvoering.

autonieuws d6924700001

Nu de Citroën C5 Tourer uit de catalogus verdween is het break-aanbod in het D-segment bij de PSA-groep beperkt tot de Opel Insignia Tourer en deze 508 SW. Hoewel breaks op wereldschaal weinig populair zijn, zijn ze in onze streken echt wel belangrijk, en dan zeker in dit segment, waar de 508 als concurrenten ook rekening moet houden met de Renault Talisman Estate, de Skoda Superb Combi, de Ford Mondeo Clipper, de VW Passat Variant en nog een hele reeks andere modellen.

autonieuws d6924700014

Wij testten Peugeots middenklassebreak met zijn kleinste dieselmotor en de handgeschakelde zesbak. De 1,5 liter grote viercilinder BlueHDi is afgeleid van de 1.6 die PSA deelt met Ford, en voldoet aan de allerlaatste milieunormen. Met zijn vermogen van 130 pk en koppel van 300 Nm trekt hij met de handgeschakelde zesversnellingsbak op naar de honderd in 11 seconden rond en haalt hij een top van 208 km/h. De prestaties en hernemingen volstaan, maar je krijgt nooit de indruk dat het erg snel gaat, en veel schakelen met de niet erg nauwkeurige versnellingspook is dan ook de boodschap als je een beetje vlot wil rijden. Vroeger voelde een auto met een 130 pk en 300 Nm sterke diesel naar mijn gevoel sneller aan, maar toen waren de geluiddemping, de ophanging en de filtering nog niet van hetzelfde niveau, zodat het mogelijk alleen om een indruk gaat. 

De WLTP-uitstootwaarden van 116 tot 138g zijn competitief, en vertegenwoordigen een normverbruik van 4,4 tot 5,3 liter per honderd kilometer, waar we in de praktijk met een verbruik van 5,4 l/100 km over onze testafstand van een goede 700 kilometer amper van afweken. We kunnen deze BlueHDi dus als zuinig bestempelen. 

autonieuws d6924700011

De 508 SW ziet er erg elegant en gestrekt uit, en onderscheidt zich bijvoorbeeld door zijn frameloze zijruiten, als van een coupé. Hij meet 4,79 meter, wat net vijf centimeter minder is dan zijn voorganger, en is ook zes centimeter lager.

autonieuws d6924700023

Hij pakt ook uit met een origineel interieur, dat goed afgewerkt is en gebruik maakt van degelijk aanvoelende materialen (al is de zwarte glanzende kunststof op de middenconsole krasgevoelig en snel vuil). Op dat vlak moet de 508 in ieder geval geenszins onderdoen voor zijn concurrenten in het D-segment. 

De 508 SW staat op identiek hetzelfde EMP2-platform en onderstel als zijn berlinebroer, maar de multilink-achterophanging werd aangepast om beter met het hogere gewicht om te kunnen. Als basismodel heeft de 1.5 BlueHDi geen recht op de gestuurde ophanging (Active Suspension Control) van zijn krachtigere broers, maar doet hij het met een set veren. Dat is geen probleem als je kijkt naar het prestatiepotentieel van deze instapversie, want hij is ook met de standaardophanging geraffineerd comfortabel te noemen. Dynamisch is hij echter niet, daarvoor moet je echt wel voor de actieve ophanging en de krachtigere motoren kiezen. De wegligging is goed, en wanneer de voorwielen bij een te enthousiaste rijstijl grip beginnen te verliezen beginnen ze niet te stuiteren, en komt de tractiecontrole discreet tussen.

autonieuws d6924700010

Waar we bij de berlineversie vonden dat er achterin te weinig hoofdruimte was door de fel aflopende daklijn, is dat bij deze break geen probleem. De achterste inzittenden hebben dus voldoende hoofdruimte, en ook voor de benen is er in de lengte genoeg plaats. De passagiers zitten achterin echter op een laag ingeplante bank waardoor hun knieën vrij hoog opgetrokken worden en de bovenbenen weinig steun krijgen. Op langere ritten kan dat wat minder comfortabel worden voor wie vrij groot is. 

autonieuws d6924700007

Voorin is er meer dan plaats genoeg, zowel voor de inzittenden als voor allerlei spullen in de ruime bergvakken. De rijhouding is uitstekend en de mooi getekende stoelen geven ook een correcte steun.

autonieuws d6924700008

Los van de goede rijhouding blijven we een koele minnaar van de i-Cockpit met het mini-stuurtje. Dat is intussen echt een Peugeot-kenmerk geworden, waar het merk halsstarrig aan vasthoudt, maar hoewel ze bij Peugeot zeggen dat iedereen dat leuk vindt, is dat alvast bij ondergetekende niet het geval. Het stuurtje is gewoon te klein en ontnam me het zicht op de onderkant van de tellers terwijl het ook niet natuurlijk aanvoelde, zelfs niet na 700 kilometer. Maar smaken verschillen, en een testrit zal snel uitwijzen of u daar ook zo over denkt. Los van de omvang ervan is dat stuurwiel wel nauwkeurig en communicatief en is het aangenaam kijken naar de personaliseerbare digitale wijzerplaten die modern aanvoelen maar de allerbeste realisatie op dat vlak (Audi’s Virtual Cockpit) niet kunnen evenaren.

autonieuws d6924700004

Praktisch gezien is de SW met zijn koffer van 530 liter (487 liter in de berline) zeer goed bruikbaar voor een gezin, al is hij met de achterbank rechtop wel wat minder ruim dan zijn voorganger. Wanneer je die bank echter neerklapt heb je niet minder dan 1.780 liter ter beschikking, en dat is echt wel veel. De laadvloer is bovendien mooi vlak en je kan de achterbank kan eenvoudig door middel van hendels in de koffer of bovenaan de rugleuning neerklappen in twee ongelijke delen (60/40).

autonieuws d6924700019

De 508 SW is als 1.5 diesel met manuele versnellingsbak verkrijgbaar vanaf € 31.233. Je hebt dan recht op het “Active”-uitrustingsniveau met standaard automatische airco met tweezoneregeling, parkeersensoren achteraan en de radio met 8”-touchscreen en bluetooth. Voor de EAT8-automaat moet je € 2.100 opleggen. De beter uitgeruste Allure-uitvoering vereist een bijkomende investering van € 3.250 maar biedt als extra’s onder meer de geconnecteerde 3D-navigatie en een 10”-aanraakscherm, lichtmetalen velgen van zeventien duim, parkeersensoren voor- én achteraan en een achteruitrijcamera, het handenvrij openen en starten van de auto en dubbel getinte zij- en achterruiten. 

Dat Peugeot mooie auto’s bouwt wisten we al langer. Met de 508 SW hebben ze ongetwijfeld de meest sierlijke break uit het D-segment ontworpen. Dat hij daarbij zijn praktische kanten niet uit het oog verliest, met een handige en ruime koffer en voldoende binnenruimte, is een echte troef. De basisdiesel is zuinig en voldoende vlot, al begeestert hij niet echt. De stroeve handgeschakelde zesbak helpt daarbij niet veel, waardoor we zonder twijfel voor de automaat zouden opteren. Als modieuze gezinswagen is deze 508 SW in ieder geval geslaagd voor zijn examen.

 

81
Aandrijving15/20
Comfort 17/20
Rijgedrag 17/20
Veiligheid 16/20
Prijs 16/20
 

Elegant koetswerk
Afwerking en gebruikte materialen 
Zuinige diesel

Mini-stuurwiel geen spek voor ieders bek
Bediening manuele versnellingsbak

 

Deel op

Lees meer over

Stijn Blanckaert

Stijn Blanckaert (°1974) is al van kindsbeen af gepassioneerd door auto’s en maakte er zijn beroep van. Hij houdt van pk’s, of ze nu uit een V8 of een elektromotor rollen… Na jaren in de leasing- en fleetsector schrijft hij sinds 2016 voor Autonieuws.be waar hij onder meer gespecialiseerd is in economisch nieuws.

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

Autonieuws

Ook op


© Autonieuws. Alle rechten voorbehouden. Design door We Cre8 It.