In plaats van zich te spiegelen aan de Volkswagen Passat, Renault Talisman, Ford Mondeo of Opel Insignia, rechtstreekse concurrenten van de vorige 508 die stuk voor stuk lijden onder het succes van SUV’s en hun verkoopaantallen zien teruglopen, koos Peugeot er voor de nieuwe 508 voor om de gestrekte coupéstijl van de Audi A5 Sportback, BMW 4-Reeks Gran Coupé of VW Arteon over te nemen en de auto dus hoger op de ‘standing’-ladder te positioneren.
De nieuwe 508 kreeg een geslaagd koetswerkontwerp en ziet er modern uit. Hij staat op het EMP2-platform dat ook voor de 3008 en 5008 wordt gebruikt, en is 4,75 meter lang en 1,85 meter breed. Doordat hij met zijn 1,40 meter ook 6 centimeter lager is dan zijn voorganger wordt zijn sportiviteit benadrukt, en de daklijn loopt naar achteren toe fel af, om de coupélijn te accentueren.
Aan de voorkant valt meteen op dat de nieuweling een leuke verwijzing naar de oude 504 met zich meedraagt, door de vermelding van de modelnaam centraal vooraan op de motorkap. Voor het overige is er niets ouds aan deze hypermoderne auto, en de scherpe led-dagrijlichten als de slagtanden van een walrus kenmerken hem langs voren al van op grote afstand. Het hele front is dan ook hypergestileerd, maar ook van de achterzijde kunnen we dat zeggen. De vijfde deur (met een samen met het kofferdeksel mee openende achterruit) maakt er een “Sportback” van en geeft toegang tot een gemiddeld ruime koffer van 487 liter, uitbreidbaar tot 1.537 liter met de achterbank neergeklapt. De deuren hebben frameloze zijruiten, wat zijn coupé-allures en sportieve lijn verder benadrukt.
Binnenin heeft de coupélijn aanzienlijke gevolgen voor de achterste inzittenden, die niet bepaald verwend worden op het vlak van de beschikbare hoofdruimte, en ook qua beenruimte wat minder goed af zijn dan bij zijn rechtstreekse concurrenten, terwijl de achterbank niet zo comfortabel zit als we hadden gehoopt en de oplopende gordellijn er voor een wat claustrofobisch gevoel zorgt. Voorin is het beter vertoeven. De stoelen van onze GT-Line zitten uitstekend, en zowel in de breedte als in de hoogte is er voldoende ruimte. Wie dat wil kan trouwens ook opteren voor de SW, Peugeots naam voor de breakversie die kort na de berline gelanceerd werd.
Binnenin is de 508 een voorbeeld van Franse savoir-faire op het gebied van interieurdesign. Als een echt haute coutureproduct pakt deze Peugeot uit met een prachtig ontworpen dashboard, gekenmerkt door kwalitatief aanvoelende materialen, een brede strook in aangenaam aanvoelend hout en een mooi geïntegreerd en makkelijk bereikbaar aanraakscherm met daar vlak onder een reeks stijlvolle pianotoetsen voor de bediening van een hele reeks functies. Ziet er schitterend uit, en werkt ook naar behoren, al is het in het donker niet evident om te weten welke tiptoets voor welke functie staat.
De digitale tellers van het dashboard zijn naar wens in te stellen en geven veel informatie, met op onze testwagen zelfs een nachtzichtcamera die tijdens onze avondlijke ritten door de Ardense bossen meer dan welkom was om wandelaars die zonder fluohesjes langs de weg liepen duidelijk weer te geven op het scherm.
Het meest opvallende kenmerk in het interieur is het ministuurtje dat bij Peugeots i-Cockpit hoort, waarbij je over in plaats van door het stuurwiel kijkt om de instrumenten te kunnen zien, die zelf hoger ingeplant staan dan bij klassieke dashboard-layouts. Wij blijven ons afvragen waarom Peugeot volhardt in de boosheid en nog steeds dit vreemde stuurconcept behoudt. Het stuurtje is eenvoudigweg te klein, te laag ingeplant en minder aangenaam dan een stuur van normale grootte.
De 508 krijgt behalve op de basisversie van de diesel met 130 pk altijd de EAT8-automaat mee. Die schakelt zacht en is een ideale gezel voor de tweeliter Blue HDI-dieselmotor van onze testwagen. Met zijn 160 pk en 400 Nm is dat de op één na krachtigste diesel uit het aanbod, na de amper snellere 180 pk-uitvoering. Hij haalt een top van 230 km/u en trekt indien gewenst in 8,4 tellen op tot 100 km/h. Krachtig, koppelrijk en met een gemiddeld testverbruik bij een zeer rustige rijstijl van niet meer dan 5,8 l/100 km bleek dit dan ook de ideale krachtbron voor deze 508. Behalve wanneer je hem de sporen geeft is hij ook stil, terwijl de wind- en rolgeluiden voortreffelijk gedempt worden en het aan boord erg rustig is tijdens lange snelwegritten.
Hij rijdt ook zoals het een Peugeot betaamt: dynamisch. De nieuwe ophanging met MacPherson-veerpoten vooraan en een multilink achteraan garandeert een mooi compromis tussen rijplezier en –comfort, en de elektronisch gestuurde ophanging Active Suspension Control (standaard vanaf GT Line) zorgt voor de extra touch.
Standaard is de 508 goed uitgerust, maar de catalogusprijs vanaf € 40.400,- voor de 160 pk sterke diesel in GT Line-uitvoering is niet van de poes. Onze testwagen kostte zelfs € 50.820,- inclusief alle opties. Dat zijn prijzen zoals die van zijn rechtstreekse concurrenten van VW (Arteon), Audi (A5 Sportback) en BMW (4-Reeks), en die zijn over het algemeen minder goed uitgerust. Het kan trouwens ook wat goedkoper, want er is al een 508 diesel vanaf € 31.050,- (Active, 1.5 BlueHDi 130) die dan echter heel wat minder moois aan boord heeft dan de door ons geteste GT Line.
In afwachting van de plug-in hybride lijkt de Blue HDI met 160 pk als GT Line ons een erg homogene uitvoering van de 508. Hij is zuinig en voldoende krachtig en combineert een hoge mate van comfort met een opmerkelijk en geslaagd design. Zijn prijskaartje is aan de hoge kant, en het kleine stuurtje en de beperkte ruimte achterin zijn niet zijn grootste troeven. Als geheel is de 508 echter een bijzonder geslaagde auto geworden die zich helemaal niet moet schamen naast premiumconcurrenten als BMW en Audi. Bien fait, Peugeot!
Geslaagd design
Rijcomfort
Zuinige en aangename diesel
Mini-stuurwiel blijft een misser
(Hoofd)ruimte achteraan
YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen
BTW: BE 0883 567 853