Omdat SUV’s goed in de markt liggen, trok Peugeot voor de opvolger van zijn wat vreemd gelijnde eerste generatie 3008 resoluut de kaart van deze succesformule. Die keuze bleek een goeie, want de 3008 is een schot in de roos. Zo won hij in maart nog de prestigieuze titel van European Car of the Year, als eerste SUV ooit, en verkoopt hij als zoete broodjes.
De 3008 kan geleverd worden met een benzinemotor van 130 of 165 pk of een diesel van 100, 116, 136, 150 of 180 pk. Keuze zat dus. Wij reden met de kleinste benzinemotor, de 1.2 Puretech driecilinder met turbo, die 130 pk en 230 Nm aan koppel levert. Dit is een vinnig motortje dat zich onderscheidt door zijn gewilligheid en leuke klank onder belasting. Voor echt sportieve prestaties schiet hij wat tekort, maar op geen enkel moment heb je het gevoel dat deze kleine driecilinder onvoldoende krachtig is voor een normale, vlotte rijstijl. Qua verbruik noteerden we tijdens onze test een gemiddelde van 7,1 l/100 km. De 1.2 trekt van 0 tot 100 km/h op in 10,8 seconden en haalt een top van 188 km/h. De manuele zesbak heeft een aangename, dikke en hoog geplaatste pook, maar schakelt soms wat hakerig. Tegen meerprijs is ook een zestrapsautomaat verkrijgbaar.
De tweede generatie 3008 kreeg een 6 centimeter langere wielbasis wat de ruimte voor de passagiers en hun bagage ten goede komt. De koffer is goed ontworpen, praktisch bruikbaar en ruim voor dit segment, de plaats achterin niet meer dan gemiddeld.
Binnenin is de 3008 resoluut modern en gedurfd ontworpen en heel degelijk afgewerkt. Het resultaat is erg geslaagd te noemen en Peugeots i-Cockpit-concept voor de bestuurderspost met de hoge middenconsole en digitale schermen geeft –de naam is dus goed gekozen- enigszins de indruk in een vliegtuig te zitten. In onze Allure, het middelste afwerkingsniveau, waren delen van de deuren en het dashboard bekleed met een knappe geweven stof, die hem erg goed staat. Het meest opmerkelijke element in het knappe interieur is ongetwijfeld het stuurwiel. Dat is bijzonder klein, en je kijkt er niet door maar over als je naar de tellers op het dashboard kijkt. Die tellers zijn volledig digitaal, en kunnen in enkele fraaie designs naar keuze van de bestuurder weergegeven worden. Leuk detail daarbij is dat de toerenteller in tegenwijzerzin draait, wat in het begin wel soms vreemd overkomt. De meeste bedieningen verlopen via het efficiënte touchscreen dat goed opgesteld staat, vlot reageert en overzichtelijk is, en als shortcut naar de voornaamste functies (navigatie, audio, telefoon, auto-instellingen…) zijn een reeks fraaie in metaallook uitgevoerde sneltoetsen onder de ventilatiemonden op de middenconsole geplaatst. De designers hebben echt goed werk geleverd in deze SUV, die resoluut modern aanvoelt.
Bij normaal rijden toont de 3008 zich comfortabel en vergevingsgezind, en op goede ondergrond is hij ook stil. Wanneer je er de zweep oplegt, voel je wel dat dit geen sportieve auto is, maar slaagt hij er toch in om zijn SUV-koetswerk niet te sterk te laten overhellen in snel genomen bochten. Het veercomfort gaat er licht op achteruit als je voor de grootste wielen uit het gamma kiest, al ogen die mooier dan de kleinere exemplaren. Al bij al is zijn weggedrag gezond, comfortabel en voorspelbaar, en heeft hij geen enkele moeite met de 130 pk’s van zijn driecilinder. Vierwielaandrijving is jammer genoeg niet verkrijgbaar, maar om tractieproblemen op te lossen rekent Peugeot op zijn Advanced Grip Control-voorziening op de voorwielen.
Voor een best stevige basisprijs van € 25.600,- koop je de Access-basisversie, die nog heel wat uitrusting ontbeert en niet verkrijgbaar is met het grote centrale touchscreen. Het tweede niveau heet Active en de top wordt gevormd door de GT-Line en de GT. Onze testwagen was een Allure, het op één na hoogste niveau, die vanaf € 29.750,- verkrijgbaar is. Wat ons betreft is deze versie een echte aanrader, en krijg je hier het meeste waar voor je geld, in een knap gelijnde (binnen én buiten), goed afgewerkte en bijdetijdse SUV die veel keuze biedt qua motoren en uitrusting. Een geslaagd nummer.